Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Graniczne EGT
torek
post Tue, 08 Oct 2019 - 13:24
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Thu, 24 November 2011
Skąd: Wawa





Mam do Was pytanie o graniczne egt w zakutych silnikach. Domyślam, się że zależy to od modelu tłoków, ale zakładam, że rozbieżności nie będą ponad 500C... Tak więc, zakładając, że sonda jest wspawana przed turbiną w kolektorze wydechowym, to uśredniona wartość nie powinna przekraczać ilu stopni? 950C? 1000C?


--------------------
Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015
Mazda 6Speed - jest
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 08 Oct 2019 - 13:24
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
moritz86
post Tue, 08 Oct 2019 - 13:38
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Wed, 26 December 2012





Temperatura topnienia alu się raczej nie zmienia przez kucie, więc co za różnica? Ja bym tak czy siak 900 nie przekraczał, a jak się nie da to pomyśleć o innym paliwie.


--------------------
Był Peugeot 106 S16 Turbo - Tor Poznań 1.53:5
Jest BMW e36 Compact m54b25 + GTX3076 + 8hp50 by TajnyGarazBobra
Go to the top of the page
 
+Quote Post
torek
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:07
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Thu, 24 November 2011
Skąd: Wawa





CYTAT(moritz86 @ Tue, 08 Oct 2019 - 13:38) *
Temperatura topnienia alu się raczej nie zmienia przez kucie, więc co za różnica? Ja bym tak czy siak 900 nie przekraczał, a jak się nie da to pomyśleć o innym paliwie.

Hm.. myślałem mówiąc szczerze, że kuty tłok jest bardziej odporny na wysoką temperaturę. To w jakim celu go zmieniać? (tylko ze względu na wagę?)


--------------------
Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015
Mazda 6Speed - jest
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leo
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:21
Post #4


Audi. Turbo. quattro.
Dołączył: Sat, 12 October 2002
Skąd: Opalenica





jest, ale to nie jedyna jego zaleta.


--------------------
Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on...
--Audi way of life--
Suzuki V-Strom DL1000
www.AudiKlub.org
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:23
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Kute tłoki zwykle są wykonywane ze stopów, które są bardziej 'wrażliwe' na temperaturę niż siluminy stosowane do rutynowej produkcji tłoków.
Temperatura topnienia nie ma tutaj znaczenia tylko wytrzymałość mechaniczna w funkcji temperatury właśnie.
Odpowiedź na Twoje pytanie nie zależy od rodzaju tłoka czy jego stopu, ale przede wszystkim od efektywności chłodzenia tłoka w danym silniku.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lightman
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:48
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Sun, 03 December 2006
Skąd: łódzkie





Wszystko kwestia jak długo ma być ponad 1000 stopni, kilka sekund nie powinno zrobić krzywdy.Mapę zrobić tak,żeby przed odcinką zalewało i chłodziło paliwem - efekt uboczny marchewy.U mnie w 2.2T czesto było kolo 1000stopni sonda we wlocie żeliwia turbiny
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:52
Post #7


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Są jeszcze powłoki , które izolują tłok termicznie.
Mi w seryjnym wozie udało się stopić łopatki turbiny , a tłoki całe....


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 14:59
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





No są, anoduje się w kwasie wolframowym tłoki i głowice silników stosowanych w lotnictwie z tego powodu.
Te łopatki turbiny to czym były chłodzone?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
torek
post Tue, 08 Oct 2019 - 15:19
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Thu, 24 November 2011
Skąd: Wawa





CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 08 Oct 2019 - 14:23) *
Kute tłoki zwykle są wykonywane ze stopów, które są bardziej 'wrażliwe' na temperaturę niż siluminy stosowane do rutynowej produkcji tłoków.
Temperatura topnienia nie ma tutaj znaczenia tylko wytrzymałość mechaniczna w funkcji temperatury właśnie.
Odpowiedź na Twoje pytanie nie zależy od rodzaju tłoka czy jego stopu, ale przede wszystkim od efektywności chłodzenia tłoka w danym silniku.

No tak ale chłodzenie w sumie wszędzie jest takie same... natrysk oleju na denka i zalać paliwem..


CYTAT(lightman @ Tue, 08 Oct 2019 - 14:48) *
Wszystko kwestia jak długo ma być ponad 1000 stopni, kilka sekund nie powinno zrobić krzywdy.Mapę zrobić tak,żeby przed odcinką zalewało i chłodziło paliwem - efekt uboczny marchewy.U mnie w 2.2T czesto było kolo 1000stopni sonda we wlocie żeliwia turbiny

Nie no.. u mnie nawet do 950C nie dochodzi na 5 biegu przy odcięciu.. ale 900C przekracza wink.gif Też właśnie słyszałem że chwilowe 1000C nie powinno uszkodzić, ale wolałem się dopytać.. wink.gif


--------------------
Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015
Mazda 6Speed - jest
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 15:30
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





CYTAT(torek @ Tue, 08 Oct 2019 - 14:19) *
No tak ale chłodzenie w sumie wszędzie jest takie same... natrysk oleju na denka i zalać paliwem..


Nie jest takie same. Im bardziej obciążony silnik tym jest bardziej efektywne. Są silniki słabo obciążone cieplnie i nie maja natrysku, bardziej obciążone mają natrysk, a jeszcze bardziej mają więcej natrysku, albo więcej dysz, albo większe ich średnice.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
torek
post Tue, 08 Oct 2019 - 16:57
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Thu, 24 November 2011
Skąd: Wawa





A widzisz... tego nawet nie wiedziałem... huh.gif


--------------------
Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015
Mazda 6Speed - jest
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 17:37
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





wiele osób tego albo nie wie, albo nie chce wiedzieć, koksują motory, a później się zastanawiają dlaczego tłoki pękają, płyną czy detonuje i rozsadza półki.
Mercedes we współczesnych mocnych dieslach stosuje już chyba tylko stalowe tłoki, ten motor bwm 3.0 już teraz penta czy sextaturbo ma problem z aluminiowymi tłokami po dokoksowaniu.
W motorach AMG im bardziej dokoksowany tym bardziej wydajna pompa oleju i więcej oleju chłodzi tłoki. To podstawa podstaw.



--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 08 Oct 2019 - 19:27
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





zależy co rozumiesz pod pojęciem " graniczne EGT " , bo EGT zależy od wielu czynników , ale głównie od AFR i kata zapłonu
- jeśli masz wystrojony prawidłowo zapłon , po granicy stukowego , i chcesz zejść bezpiecznie z dawka paliwa ja uważam ze granica to okolice 850 , może 900 parę na ciasnej turbinie jak np jest vw 1.8t
- natomiast jesli masz niski AFR i zastanawiasz sie czemu EGT nadal jest wysokie to zapewne masz zbyt późny zapłon , niema problemu aby na doładowaniu osiągać 1000st przy bardzo późnym zapłonie , co nie oznacza ze to stopi tłoki , a jeśli silnik nie ma tendencji do stukowego i można sporo przyspieszyć zapłon to w 1.6l przy 1.8 bara i 500 paru koniach nie przekracza 820stC
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 20:26
Post #14


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





przema72 piszesz o silniku 1.6 z F1?
Oni mają 600 parę koni przy 2,5ba doładowania i wg nich temperatura gazów wydechowych w turbinie nie spada poniżej 1000stC.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 08 Oct 2019 - 22:42
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





nie , piszę o starej poczciwej b-seri hondy , która przyjmuje tak wczesny zapłon ze nawet przy dużym doładowaniu można sporo zejść z EGT bez konieczności przelewania poniżej 11afr , bo jeśli zapłon jest przy np 20-25st , to cześć ciepła odbiera tuleja , i wydłuża sie czas gdzie odbiera ciepło głowica , egt spada

natomiast jeśli zapłon wędruje w okolice GMP , to wtedy pozostaje tylko tłok , i głowica , w dodatku zawirowanie pcha płomień na tłok , dlatego większość stopionych tłoków to jest pod zaworami ssącymi , podczas napełniania tworzy sie wir i blisko GMP uderza płomień w tłok pod zaworami ssącymi , jesli silnik pozwala na cofniecie zapłon to większa cześć płomienia schłodzi sie w głowicy zanim uderzy w tłok , stąd niższe egt przy ostrzejszym zapłonie

nigdzie tego nie przeczytałem i może jestem w błędzie , ale ja tak rozumiem spadek egt przy przyśpieszaniu zapłonu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 08 Oct 2019 - 22:59
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Ciekawe spostrzeżenia, dzięki, że się dzielisz.
Mega ta b seria z hondy.
Nie wiem, czy Twoje wytłumaczenie spadku EGT jest prawidłowe, ale co do tłumaczenia topienia tłoków stawiałbym jednak na to, że natrysk oleju jest kierowany jak to zwykle bywa pod zawory wydechowe.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeczekcbr
post Wed, 09 Oct 2019 - 00:03
Post #17


Super User
Dołączył: Sun, 18 November 2018





sam pomiar temperatury też względny jest. dobra sonda ta od autogauge cienka za 170zł wysunięta koncem do połowy średnicy kanału pokazuje 50stopni wiecej niż wysynięta ok 1cm poza oprawe.

termopara ma jeszcze taka nieprzyjemna właściwość, że tez mierzy temperaturę przy złączu, znaczy konektorach, którymi jest podłączona. dobre układy pomiarowe maja kompensacje temeratury zimnego złącza, więc lepiej żeby złącze termopary było np w kabinie gdzie temperatura jest stała bo pod maską może być i piekło i zimno co wpłynie na wartosc pomiaru.



kiedyś podczas jednego remontu popełniłem błąd, uszkodziłem dysze natrysku na denko tłoka. wygięło ją całkiem w dół. po kilku latach silnik wrócił z innego powodu. z tłokami wszystko było w porządku. to było 300koni z 2l, egt 800.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Wed, 09 Oct 2019 - 12:53
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





natrysk jest zazwyczaj pod zaworami ssacymi właśnie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 09 Oct 2019 - 13:19
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





przema72 nie znam motoru b serii, ale w każdym silniku jaki robiłem natrysk jest na wydechową część tłoka. Czasem znajduje się po stronie ssącej bloku, ale natrysk jest kierowany 'pod zawory wydechowe'. Nawet w silnikach, które nie mają dysz natryskowych, ale otwór w korbie i olej przez otwór w panewce idzie na górę to też to jest zwykle (o ile nie zawsze) po stronie wydechowej. Chłodzi się tam gdzie panują wyższe temperatury.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Wed, 09 Oct 2019 - 13:53
Post #20


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Chyba nie bez powodu zawory wydechowe mają wypełnienie sodowe itp. To one są bardziej obciążone termicznie.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 17 April 2024 - 01:09