AFR na LPG |
AFR na LPG |
Wed, 21 Aug 2019 - 03:10
Post
#1
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SWD/SR |
Mam wystrojone auto z silnikiem 1.4 na lambda 0.85 na wysokich obrotach przy WOT czyli dla benzyny jest to afr 12,5 a dla lpg 13,2. Zastanawiam się czy afr 13,2 na lpg jest proporcjonalny do 12,5 na benie jeśli chodzi o generowanie mocy i przyjmowanie zapłonu. Pomijam tutaj oktanowość lpg, interesuje mnie warto zejść niżej z afr na lpg czy nie?
|
|
|
Wspieraj forum |
Wed, 21 Aug 2019 - 03:10
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Wed, 21 Aug 2019 - 08:18
Post
#2
|
|
Forum Killer Dołączył: Fri, 16 September 2011 Skąd: Warszawa |
O teorii można długo dyskutować, ale generalnie większość gazowników stroi LPG na takiej samej lambdzie jak na benzynie.
Jedna rada - w takiej sytuacji przestaw myślenie z AFR na lambdę, bo przy dwóch paliwach łatwo się rąbnąć |
|
|
Wed, 21 Aug 2019 - 11:51
Post
#3
|
|
Forum Clubber Dołączył: Wed, 07 January 2009 Skąd: Rzeszów |
Jaki silnik? Jak wolnossak to zostaw.
-------------------- RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance |
|
|
Wed, 21 Aug 2019 - 13:32
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SWD/SR |
1.4 16V VAG oczywiście wolnossak.
No właśnie a jak jest przy turbo? Ogólnie mówi się, że np. w 1.8T powinno sie ustawić AFR 12,5 na benie (0.85 lambda) a jak w przypadku LPG? Schodzić z lambdą niżej? Jedna rada - w takiej sytuacji przestaw myślenie z AFR na lambdę, bo przy dwóch paliwach łatwo się rąbnąć No dokładnie, takich dyskusji jest troche na forach, ale ludzie często posługują się AFRem i później nikt nie wie czy chodzi o AFR benzynowe na lpg czy AFR na lpg |
|
|
Thu, 22 Aug 2019 - 07:56
Post
#5
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 06 March 2009 |
Sporo kiedyś przeglądałem internet w poszukiwaniu informacji na ten temat. Z tych najbardziej wiarygodnych teorii wynika że dla LPG podawanego w fazie lotnej najbardziej optymalna wartość to okolice lambda 0,87. Bogatsza mieszanka powoduje spadek mocy i wzrost EGT. Między innymi dlatego że w tym przypadku nie następuje odparowanie paliwa w kanale dolotowy, a więc i nie ma efektu schładzania świeżego ładunku. Zwiększa się też skłonność do spalania stukowego. Nie robiłem dokładnych pomarów typu porównanie wart. EGT i tym podobnych, ale z moich doświadczeń w praktyce pokrywa się to z rzeczywistością. Np. SAAB B235R który na benzynie przy WOT pętli wtryski benzynowe, po ustawieniu LPG tak by w tym zakresie lambda oscylowała właśnie w okolicy 0,87 zdecydowanie zyskał na mocy. Z kolei w Audi 2.7BiT zaobserwowałem że faktycznie wraz ze wzbogacaniem mieszanki wzrasta "knock count".
|
|
|
Thu, 22 Aug 2019 - 12:38
Post
#6
|
|
Forum Killer Dołączył: Fri, 16 September 2011 Skąd: Warszawa |
Lino, mam podobne doświadczenia i to jest w sumie zgodne z teorią - tam, gdzie ECU przelewa benzynę "dla bezpieczeństwa" (obniżenie stuków, albo margines na zużytą pompę i wtryski jeśli przy WOT jest open loop), na LPG trzeba to zubożyć do optymalnej lambdy.
Z ciekawości, 2.7BiT używa open loop przy WOT? |
|
|
Thu, 22 Aug 2019 - 12:56
Post
#7
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SWD/SR |
Tak, 2.7bit przechodzi w OL. Jest to ME7.1 na wąskopasmowej sondzie.
@Lino spróbuje w takim razie na 0.87 fajerwerków się nie spodziewam, ale sprawdzić nie zaszkodzi |
|
|
Thu, 22 Aug 2019 - 13:33
Post
#8
|
|
Forum Clubber Dołączył: Wed, 07 January 2009 Skąd: Rzeszów |
Bogatsza mieszanka nie podnosi EGT, wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdzie zbyt bogata mieszanka powoduje nie przyjmowanie wczesnego zapłonu i stąd wzrost egt. 0,85 lambda przy 1.8t na gazie to za ubogo przy bucie, nie nadaje się taka mieszanka na v-max na lpg w lecie na autostradzie szczególnie jeśli katalizator jest na miejscu.
-------------------- RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance |
|
|
Thu, 22 Aug 2019 - 21:01
Post
#9
|
|
User Dołączył: Tue, 04 December 2012 |
do tego co napisał Mis dodam, że wtryskiwacze gazowe są bardziej wrażliwe na zabrudzenia i szybciej mogą sie rozjechać pod kątem wydajności poszczególnych wtrysków niz ma to miejsce we wtryskach benzynowych - odradzam zatem lanie gazu na ta fajną, dającą moc lambdę=0,85, a polecałbym trzymać się bliżej lambdy 0,75 - 0,8. głównie ze względu na ten margines bezpieczeństwa - nigdy nie wiadomo ile paliwa podane jest do cylindra w rzeczywistości, wszak
sonda mierzy wartość średnią ze wszystkich cylindrów ! |
|
|
Fri, 23 Aug 2019 - 02:06
Post
#10
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SWD/SR |
Oczywiście, ale poniekąd widać to po cofkach zapłonu, jeśli cofa na jednym cylu na gazie a na benie jest ok no to sprawa oczywista, że coś nie tak z wtryskiem LPG.
|
|
|
Fri, 23 Aug 2019 - 10:57
Post
#11
|
|
Forum Clubber Dołączył: Wed, 07 January 2009 Skąd: Rzeszów |
W nowszych wozach jedna sonda mierzy osobno każdy cylinder, są macierze w ecu, które odpowiadają za odczyt pulsacji spalin danego cylindra.
-------------------- RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance |
|
|
Fri, 23 Aug 2019 - 22:28
Post
#12
|
|
User Dołączył: Tue, 04 December 2012 |
na lpg szybciej stopisz tłok niż ci zastuka i komp cofnie zapłon.
Z resztą cofnięty zapłon nie zmienia sytuacji jakoś mocno moim zdaniem, musiałby być całkowicie wycięty |
|
|
Fri, 13 Sep 2019 - 15:51
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 25 February 2017 Skąd: SWD/SR |
Podbijam temat, chodzi mi o ogólną dyskusje nt AFR na LPG. Gadacie tutaj raczej o niskich lambdach na LPG, ale trafiłem na ciekawy post LINK
CYTAT Lower than 0.9 lambda and EGT goes very quickly very high on LPG. That is why on most turbo cars with LPG conversion where nothing is done to the ECU the head and valves are scrap metal after 100 000km. CYTAT On LPG the EGT is lower in general, also the timing advance is better and that helps even more. But this changes if you put too much fuel in, as there is no cooling effect and the LPG will keep burning when being exhausted and basically the exhaust ports on the head and the valves will be screwed. Ogólnie wasze tezy są inne od tego co można znaleźć na nefmoto. Robiliście jakieś pomiary EGT + przyjmowanie zapłonu na LPG na niskim AFR? Temat mnie interesuje i sam chce sie przekonać, więc zamierzam wiercić kolektor od 1.4 i sprawdzić wskaźnikiem EGT. |
|
|
Fri, 13 Sep 2019 - 19:46
Post
#14
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 01 October 2015 |
W kilku turbo silnikach zauważyłem, że na LPG egt jest niższe o jakieś 50°. AFR i zapłon takie jak na benzynie.
-------------------- EG4 D16T AWD 380+ >>
MK4 VRT 4motion >> 80 B4 V8TT |
|
|
Sat, 14 Sep 2019 - 05:09
Post
#15
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
problemem jest jakosc gazu. wlewasz na jednym orlenie wszystko ok a na drugim przejezdzasz 50km z predkoscia 140km/h i silnik mowi papa. wiec jak stroic to z rezerwa na wypadek zlego gazu. jak sie wystroi idealnie to idealnie szybko splynie tlok. ciezko zabezpieczyc sie przed tym gdy pojdzie jakis maly syf na wtrysk czy zamiast gazu woda czy inny szlam. tak na prawde jakby byly osobne 4 egt 4 sondy lambda na kazdy cylinder i najlepiej 4 czujniki cisnienia gazu na kazdy cylinder to moze mogloby to cos zabezpieczyc.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 25 April 2024 - 08:19 |