Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Podbijanie tyłu - czy to wina sprężyn czy amortyzatorów , dobór 'spring rate' sprężyn zawieszenia
Andrzejsr
post Fri, 08 Mar 2019 - 17:45
Post #1


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Czy moglibyście się podzielić doświadczeniem , jaki skok w różnicy tego parametru jest już zauważalny. Tzn czy przechodząc ze sprężyn 175N/m na 150N/mm jest odczuwalna różnica zachowania się zawieszenia czy dopiero przy większym skoku tego parametru powiedzmy 100N/mm ? Czy może te 25N to już bardzo dużo (jak powiedzmy 1 bar na oponie? czy barziej jak 0,2 bara )

Nie bardzo mam możliwość próbowania co 10N , chciałbym dać "torchę" bardziej miękkie na tył, po odelżeniu ok 100kg auta, w dużej części ze środka i tyłu. Pierwotnie ( w oryginalnej Pucharowej 156 Cup) tam to 130N/mm przód i 175N/mm tył. Przypuszczalnie tak to dobrane bylo aby zniwelować podsterowność . Bo wiem że wiele osób zaskakuje ten parametr tylnych sprężyn. A właśnie chcę zamówić zapasowe/na wymianę tylko muszę podać to spring rate.
Zastosowanie tylko gładkie asfalty torowe, nie rajdy .

Na gładkim wydaje mi się zachowanie auta ok, ale na tarkach pobija tył i jak ping-pong podskakuje czasem jeszcze kawałek po sporym podbiciu , a po tarkach czasem trzeba jeździć :

https://youtu.be/B_Qrqtsu3kc?t=59

A chciałbym aby ten tył przysiadł i juz się nie odrywał kolejny raz po podbiciu.

Amortyzatory mam bez regulacji, na tym filmie są jeszcze przed regeneracją, teraz już po ale w Zerkopolu jakiejś tragedii z nimi nie stwierdzili . Czy ? na ile to może być ich wina ? na ile twardych sprężyn ?

Mam komplet zapasowy amortyzatorów, który do Zerkopolu mam i tak wysyłać do przeglądu, więc chyba mogę poprosic o bardziej miękkie ich ustawienie.

Tylko kwestia wartości tych sprężyn - o ile tą twardość sprężyn zmniejszyć aby to było już odczuwalne a nie powodowało katastrofy z wyjeżdżaniem przodu (teraz bardzo łatwo tył rotować odejmując trochę gaz na wejściu czy w trakcie zakrętu).

Przodu chyba nie ma co zmieniać, bo ładnie po podbiciach trzyma a i tam wagi tylko trochę odjąłem. Nawet nie wiem czy nie za miękki ten przód trochę.

Na razie dwie opcje wymyśiłem :
przód zostawić 130, na tył zamówić 150
przód zamówić 100, przednie zastosować na tył - 130. Ale się obawiam czy nie będzie przód nurkował za bardzo, i tak to auto przodem głównie hamuje .


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 08 Mar 2019 - 17:45
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
kompot
post Fri, 08 Mar 2019 - 20:34
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





To co wrzuciłeś to wygląda na amortyzator, bo drgania nie są wytłumione i kilka ruchów góra-dół jest widocznych gołym okiem. Jeździłeś już po zmianie?
Z zależnością twardości możesz mieć rację, jeszcze jedna kwestia wchodzi w grę - geometria układu, tj. na jakim ramieniu działa ta sprężyna.

PS RIP uszy po obejrzeniu filmiku...


--------------------
E90 330d LCI
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Fri, 08 Mar 2019 - 22:34
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





No nie, na zregenerowanych nie jeździłem jeszcze. Chciałbym przygotować po prostu jeszcze przed "sezonem" zestaw żeby jak będzie tak samo podbijać - wymienić, nie czekać na przesyłki, terminy w Zerkopolu itd. Żeby był zestaw amortyzatorów i sprężyn czekający na zmianę w pudełku.
Tylko Zerkopol prosi o podanie twardości sprężyn i masy auta do ustawienia amortyzatorórów, więc chciałbym sprężyny zamówić tyle ze nie wiem o ile mniej ten spring ratio o 10? 20? 50 N/mm ?. Nie mam kompletnie doświadczenia ze zmianami sprężyn i efektem tzn - ile niutonów czy kilogramów już jest odczuwalne a ile to niuanse.

(za ścieżkę dźwiękową przepraszam , się automatycznie taka jęcząca zrobiła przy spowolnieniu filmu, no mogłem wyciszyć...)


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
done4
post Sat, 09 Mar 2019 - 10:56
Post #4


Forum Killer
Dołączył: Sat, 03 July 2010





Załóż amortyzatory z regulacją twardości a najlepiej cały gwint.
Regulacja twardości amortyzatora ma szeroki zakres np: w K-sport i ISC przy odpowiednio dobranej sprężynie, można było samą regulacją amortyzatora ustawić zawieszenie w zakresie (zbyt miękkie/zbyt twarde), a korekty się robiło nawet po zmianie ciśnienia w oponie.
Nie wiem jakie to są dokładnie wartości ale np. Buddy club podaje dla amortyzatorów z 15 stopniową regulacją zakres: hard (+4kg/mm) do soft (-4kg/mm).
Można też eksperymentować z wyjmowaniem tylnego stabilizatora (jeśli występuje).
Mówię tu o zawieszeniu z średniej/niższej półki bo jeśli chcesz aby torowe auto po przeskoczeniu tarki lekko przysiadło i wróciło do pozycji neutralnej bez podbicia to w tym przedziale cenowym raczej takiego nie znajdziesz.
Ewentualnie trzeba szukać zawieszenia na tor z podstawowymi ustawieniami, ale już wyjściowo skalibrowane pod bardzo twarde sprężyny np: Yellow speed Racing.

http://www.yellowspeedeurope.com/coilovers...o-156-4cyl.html
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sat, 09 Mar 2019 - 12:09
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





O właśnie - o taki efekt piękny by mi chodziło - po podbiciu przysiada, wraca do pozycji wyjściowej i już się nie odrywa . Ale jak to takie grube wydatki i przeróbki zawieszenia to odpada. Poza kosztami jak cały wóz pewnie , to kiedy to wszystko testować, regulować itd...
Nowych amortyzatorów z regulacją jeszcze nie chcę kupować do tego auta (dzięki za link, swoją drogą nie wiedziałem że ktoś do 156 robi takie torowe zestawy) , bo mam dwa zestawy oryginalnych pucharowych. Chciałbym po prostu najbardziej optymalnie wykorzystać to co już mam, dostosowując jedynie sprężyny i amortyzatory do odleżenia jakie mi się udało poczynić. No i już do tego nie wracać tylko po prostu jeździć.
No nic, to pewnie 150 N/mm te sprężyny zamówię i zdam się na Zrkopol co tam mogą w amortyzatorze zmienić do trochę niższej wagi i takiej sprężyny.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sat, 09 Mar 2019 - 14:05
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Możesz napisać jakie masz teraz sprężyny? Tak jak pisze kompot amortyzator zupełnie nie radzi sobie ze sprężyną.
Albo 1. stosujesz hydrobumpstop + miękka sprężyna i jest tak jak ma być, albo zwykły amor co tylko sprężynę tłumi, ale musi być sprawny i efektywny.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
flapjck1
post Sat, 09 Mar 2019 - 14:59
Post #7


Forum Homee
Dołączył: Tue, 14 November 2006





takie rzeczy sa tez jak amorek jest za dlugi i pracuje na dobicie przy ugieciu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sat, 09 Mar 2019 - 16:01
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Sprężyny tak jak pisałem : przód 130N/mm tył 175N/mm, długość 180mm, śr 60.
Raczej są przyzwoicie dobrane do amortyzatora i auta - przynajmniej gdy sprawne. Ale dobrane jednak do auta około 100kg cięższego i dlatego zastanawiania są nad tym czy, i o ile zmienić te sprężyny.
Może w sumie to nie takie znów wielkie odelżenie żeby je zmieniać ? może to faktycznie być wina jednak 19to letnich amortyzatorów. Chyba to najbardziej prawdopodobne, pooglądałem trochę filmów z Pucharu Alfy 156 i aż tak nie podskakują.
Co do sprężyn to po prostu i tak robię zamówienie na inne, to wziąłbym i do Pucharówki ciut inne żeby móc porównać gdy będzie okazja .
Ale ja po prostu nie wiem ile to "ciut" a ile "dużo" w tej skali twardości / ugięcia pod naciskiem sprężyn. Czy odczuwalna jest zmiana o 10N/mm czy dopiero o powiedzmy 50??
Liczyłem że może ktoś jeździł na xxx zmienił na xxx-y i - była dramatyczna różnica. Czy była drobna różnica.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sat, 09 Mar 2019 - 16:18
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Amory na filmie nie ogarniaja wcale. 10 mozesz nie poczuc. Proponuje Ci te 130Nm zalozyc na tyl, ale wowcza moze Ci tyl dobijac.
P.s mozesz podac film w czasie rzeczywistym? Tak to trudno oszacowac czestotliwosc pracy tego zawiasu. Jaka jest masa tylnej osi i jakie przelozenie dzwigni na amortyzator?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sat, 09 Mar 2019 - 18:47
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Jak przewiniesz na początek to jest w czasie rzeczywistym, w linku podałem do miejsca zwolnionego tempa gdzie ten efekt najbardziej jest widoczny.



A tu ten sam tor ale auto jeszcze przed odelżeniem, amory i sprężyny te same. Tak przyglądając się to już też można dostrzec to podskakiwanie tyłu choć mam wrażenie że mniejsze. Ale może wtedy ostrożniej jeszcze jeździłem..

https://youtu.be/IZwuvNQsqEg?t=49

o tu szczególnie, pamiętam jak czułem wtedy tą ucieczkę tyłu smile.gif ledwo utrzymałem kierunek. Wiec może to wcale nie wina odelżenia tylko tych amorów, a odelżenie się zbiegło z tym ze odważniej po tarkach zacząłem jeździć po prostu.

GrzesiekK. też amory obwinia. To już po tylu opiniach pewne jest w takim razie. I dobrze ze jest Zerkopol . W tym roku w takim razie te zregenerowane będę musiał na filmach obserwować, ciekawe czy będzie wyraźnie lepiej i ten drugi komplet rezerwowy poprosić o bardziej miękkie.

Co do tych parametrów o które pytasz to niestety nie wiem . Wóz ważyłem w całości, w takie detale jak wyważanie osi czy rogów poszczególnych jeszcze nie wchodziłem, nie ten etap jeszcze moich umiejętności żeby to odczuć a nie zgadywać. To podskakiwanie dopiero kiedy zauważyłem... hoho, to za duże niuanse.

Taką wersję : 130 na tył przełożyć a 100 na przód zamówić też brałem pod uwagę, ale jednak jak się szybko jedzie to wszystko się nagle miękkie robi i nie chciałbym przesadzić ze zmiękczaniem.
To chyba coś około 150-160 N będę


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_mat13por_*
post Sat, 09 Mar 2019 - 21:07
Post #11









A gdy samochód jest w pozycji/wysokości neutralnej z Tobą za kierownicą, ile skoku amortyzatora zostaje?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sun, 10 Mar 2019 - 14:23
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Tego nie mierzyłem nigdy, i na razie nie zmierzę prędko bo jak to Alfa stoi w warsztacie, ale nie było tak żeby tłoczyska nic nie sterczało tak że tego skoku to raczej nie za mało.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 10 Mar 2019 - 16:14
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Obejrzalem teraz w czasie rzeczywistym i to wyglada na jazde na odbojnikach. Jezeli nie to sprezyna jest mega zbyt twarda jako, ze czestotliwosc pracy jest wysoka.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
radzio_gsi
post Fri, 15 Mar 2019 - 22:13
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Fri, 17 February 2006
Skąd: warszawa





tam nie ma amorków. małolaty z lokalnej grupy stance e36 byliby dumni tongue.gif. Może warto by spróbować podnieść mocowanie amorka w budzie?


--------------------
www.youtube.com/radzioFLATOUT
www.youtube.com/motoLAB
www.facebook.com/radzioFLATOUT
www.patronite.pl/radzioFLATOUT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Fri, 15 Mar 2019 - 23:27
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





smile.gif , ale mają coś około 20 lat i conieco przeszły w pucharze Alfy 156, a i później ponoć kilka hopek.

W zawieszeniu zmieniał nic nie będę, Alfę Romeo w tym akurat względzie jak i stylistyki ciężko poprawiać(oczywiście o ile w sprawności utrzymane i masy nie zmienione) . Stawiam że to po prostu starość i ich zużycie. Mówi się że co sezon powinno się amortyzatory sprawdzać i naprawiać jak trzeba, te dopiero teraz dałem do regeneracji ich pierwszej po 20 latach.

Chyba ze o wysokość tyłu Ci chodzi, ale ja celowo tył obniżyłem (to auto hamuje głownie przodem, no i jest po obniżeniu bardziej stabilny (+ miękkie opony na tył) , mniejsza tendencja do driftu jak ten

https://youtu.be/1GeSTxDPXtw?t=23

Tu jak się zachowują gdy sprawne te zawieszenia, zdaje się, że też te tyłeczki im z dość dużą częstotliwością drgają. No niestety fragmentów z takich podbić jak moje nie znalazłem.

https://youtu.be/TgoJQkJ3Kko?t=943

(sprężyny już mam - 900Ib/inch czyli 158N/mm. Jestem kolejny raz w szoku jak szybko przychodzą części z UK. I jaki ich wybór, doradztwo fachowe w sklepach, dostępność od razu a nie jak u nas "za 2-4 tygodnie" (czytaj - jak kupimy z UK) )
Ale na początek jak wóz będzie gotów , to założę te poprzednie czyli 175N, żeby ilość zmiennych ograniczyć więc najpierw - czy regeneracja amortyzatorów coś zmieniła.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 19 March 2024 - 12:45