Najefektywniejszy tor jazdy? |
Najefektywniejszy tor jazdy? |
Fri, 09 Jun 2017 - 00:17
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
Witam Wszystkich,
Wybieram się w tą sobotę na tor kartingowy i zależy mi na dobrym czasie. Takie małe zawody na większej imprezie, i zawsze gdzieś tam byłem w okolicach liderów, ale niestety na podium nigdy się nie załapałem. Zastanawiam się gdzie popełniam błąd. Byłbym wdzięczny za jakieś podpowiedzi. No a jakby jeszcze mi ktoś rozrysował optymalny tor jazdy to już w ogóle byłbym przeszczęśliwy Najbardziej mnie interesują nawrotki 2, 7, 11, 12,13. Czy ścinać je od razu, czy też może jechać jak najbardziej po zewnętrznej i na wysokości szczytu zakrętu ostro skręcać. A może jeszcze inaczej? Jaka technika będzie najefektywniejsza? Z góry dzięki za każdą podpowiedź i sugestię, może tym razem załapię się do pierwszej 5, bo jak dotąd to byłem prawie w pierwszej 10. Wiem co powiecie "to żadne osiągnięcie", ale jak jest ponad setka uczestników to chyba całkiem nieźle |
|
|
Wspieraj forum |
Fri, 09 Jun 2017 - 00:17
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 07:32
Post
#2
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 04 October 2005 Skąd: Warszawa |
"Najlepszy tuning silnika, to odchudzić zawodnika"
-------------------- Warner R4 180KM 380kg, Łódź 56,3, Rozeta Wróbla 1:09,72
Mercedes w202 C230 m111 Turbo 405KM 550Nm 1150kg Poznań 1:44.8 (bez aero) Mercedes R129 SL500 M119, 6-manual, AMG 8 tłoczków 360mm, ET 13:382, Poznań 1:55 |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 08:00
Post
#3
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 |
Szereg zakrętów powinieneś pokonywać w miarę jednostajną prędkością tak, żeby wychodząc z ostatniego mieć możliwie jak największą prędkość.
Podczas samego pokonywania zakrętów warto manewrować ciałem i pochylać się jak na motocyklu ku wewnętrznej. Ostatnio testowałem na torze "bezwładną" jazdę i jazdę z manewrami ciałem. Czasy w 1szym przypadku były w granicach 37.7s, a w drugim zszedłem do 36.9s. Biorąc pod uwagę fakt, że czas toru to 34.3 jest to zauważalny przyrost. No i ostatnia sprawa tak jak napisał @EssiRS: masa kumpel waży ok 20kg mniej i po wyjściu z zakrętu szybko nadrabia prędkość, ale za to mój gokart lepiej trzyma na zakrętach -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 08:07
Post
#4
|
|
Forum Killer Dołączył: Fri, 28 November 2008 |
W gokartach należy wychylać się na ZEWNĘTRZNĄ - te wózki mają sztywną tylną oś i koło pokonujące krótszą drogę (wewnętrzna zakrętu) spowalnia to pokonujące dłuższa drogę..
-------------------- Nie ma takiego okrucieństwa, do którego nie posunie się rząd, kiedy braknie mu pieniędzy
|
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 08:46
Post
#5
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 |
@yotomeczek
na zakrętach dość łatwo gubiłem trakcję, a tak kart lepiej się trzymał. Może właśnie przez dohamowanie. W sumie nie sprawdzałem w drugą stronę -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 09:30
Post
#6
|
|
User Dołączył: Sat, 16 November 2002 Skąd: Wawa |
Ja też testowałem pochylanie się i najlepsze czasy miałem jak byłem na maxa do tyłu i nie przechylałem się za bardzo na boki.
Nie znam się na technice tych małych wózków, ale zawsze na "odprawie" mówili, żeby nie wciskać dwóch pedałów, bo sprzęgło czy coś. Stosowałem się do tego zalecenia, ale koledzy, którzy jeździli z gazem w podłodze i korygowali tylko hamulcem kręcili dużo lepsze czasy. |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 09:54
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto |
Idea jest prosta. Jeździć tak, żeby prędkość na wyjściu z zakrętu była jak najwyższa. No i nauczyć się szanować prędkość.
-------------------- A110S
|
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 10:14
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 |
nie wciskać dwóch pedałów, bo sprzęgło czy coś. Stosowałem się do tego zalecenia, ale koledzy, którzy jeździli z gazem w podłodze i korygowali tylko hamulcem kręcili dużo lepsze czasy. Na spalinowych jak się wciśnie hamulec na delikatnym łuku z wciśniętym gazem, momentalnie obraca gokartem Na elektrycznych z kolei zauważyłem coś w rodzaju "odcięcia" po jednoczesnym wciśnięciu gazu i hamulca. Tak jakby przeciążenie silnika i czasowe odcięcie zasilania na ułamek sekundy. Bardzo irytujące kiedy za mocno skreci się kierownicą na zakręcie i kart staje w miejscu dopóki silnik znów nie zaskoczy -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 14:01
Post
#9
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
"Najlepszy tuning silnika, to odchudzić zawodnika" Szereg zakrętów powinieneś pokonywać w miarę jednostajną prędkością tak, żeby wychodząc z ostatniego mieć możliwie jak największą prędkość. Podczas samego pokonywania zakrętów warto manewrować ciałem i pochylać się jak na motocyklu ku wewnętrznej. Ostatnio testowałem na torze "bezwładną" jazdę i jazdę z manewrami ciałem. Czasy w 1szym przypadku były w granicach 37.7s, a w drugim zszedłem do 36.9s. Biorąc pod uwagę fakt, że czas toru to 34.3 jest to zauważalny przyrost. No i ostatnia sprawa tak jak napisał @EssiRS: masa kumpel waży ok 20kg mniej i po wyjściu z zakrętu szybko nadrabia prędkość, ale za to mój gokart lepiej trzyma na zakrętach No ciężko będzie mi zrzucić zbędne kilogramy.. ledwo 60 przekraczam na wadze, ale chyba jest uszkodzona, ale moja normalna waga to jakieś tylko 5 kg więcej Postaram się pokombinować z manewrowaniem ciałem. Ale powiedzcie jak pokonywać nawrotki? One mi jeszcze spokoju nie dają. Obsługa uczula, że jak ktoś będzie jednocześnie trzymał gaz i hamulec to będą wywalać z toru, więc nie chcę z tym kombinować. Wolę technicznie nadrobić odpowiednim torem jazdy na zakrętach. O ile z zakrętami sobie radzę to jeszcze tylko te nawrotki zastanawiam się jak pokonywać najefektywniej. |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 14:18
Post
#10
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 |
Z tym gazem i hamulcem, to zawsze obsługa "uczula" bo później więcej roboty mają serwisowej, bo cośtam poza hamulcami się zużywa bardziej. Niektóre gokarty (przynajmniej halowe) mają odcięcie gazu przy tknięciu hamulca. A jak nie ma tego odcięcia to warto trzymać gaz bo silnik nie traci obrótów tak bardzo, a tak to zanim się wkręci to schodzi.
A co do 180stopniowych zakrętów to sam chętnie poczytam co napiszecie? Ja stosuję wjazd głębiej i póżny szczyt, ale czy to dobrze to nie wiem, na pewno dobrze w sensie rozpędzania na następnej prostej. Ale to nie jest uniwersalne, bo jak po takim 180st jest tylko krótka prosta ? , to jak się przekonałem ostatnio po jeździe Kolegów - lepiej chyba wtedy wczesny szczyt zakrętu wybrać i "przedłużyć" prostą wjazdową w niego (taki łuk łagodniejszy na wejściu a ostrzejszy na wyjściu) która poprzedza ten zakręt, kosztem szybkości wyjścia z niego (bo i tak po nim jest krótka prosta). Ale jak mówię, chętnie poczytam wszelkie uwagi też. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 22:40
Post
#11
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
Z tym gazem i hamulcem, to zawsze obsługa "uczula" bo później więcej roboty mają serwisowej, bo cośtam poza hamulcami się zużywa bardziej. Niektóre gokarty (przynajmniej halowe) mają odcięcie gazu przy tknięciu hamulca. A jak nie ma tego odcięcia to warto trzymać gaz bo silnik nie traci obrótów tak bardzo, a tak to zanim się wkręci to schodzi. A co do 180stopniowych zakrętów to sam chętnie poczytam co napiszecie? Ja stosuję wjazd głębiej i póżny szczyt, ale czy to dobrze to nie wiem, na pewno dobrze w sensie rozpędzania na następnej prostej. Ale to nie jest uniwersalne, bo jak po takim 180st jest tylko krótka prosta ? , to jak się przekonałem ostatnio po jeździe Kolegów - lepiej chyba wtedy wczesny szczyt zakrętu wybrać i "przedłużyć" prostą wjazdową w niego (taki łuk łagodniejszy na wejściu a ostrzejszy na wyjściu) która poprzedza ten zakręt, kosztem szybkości wyjścia z niego (bo i tak po nim jest krótka prosta). Ale jak mówię, chętnie poczytam wszelkie uwagi też. Przyznam, że gazu z hamulcem używałem zawsze tylko po to, aby się driftem pobawić i to też bez przesady, bo nie chciałem obsługi wkurzać. A przy robieniu czasu nawet nie próbowałem. Może rzeczywiście pokombinuję z tym pedałem w podłogę. Narysowałem mój w miarę optymalny tor jazdy (czerwony), oczywiście nie jest zbyt precyzyjny, bo ręką na myszce mi drży trochę, oby na kierownicy tego nie było A może raczej jechać tak jak zaznaczyłem na zielono na zakrętach 2,3 oraz 7,8,9? No i mam jeszcze niezłą zagwostkę przy ostrej nawrotce 13 - może ktoś ma jakieś sugestie? |
|
|
Fri, 09 Jun 2017 - 22:47
Post
#12
|
|
User Dołączył: Tue, 30 July 2013 |
http://www.racingforum.pl/index.php?showto...6349&st=260
Po ~5 latach zdjęcia wyparowały ale zawsze można poczytać |
|
|
Sat, 10 Jun 2017 - 09:31
Post
#13
|
|
Super User Dołączył: Fri, 08 April 2016 |
Szukaj takiej nitki zeby bez odjecia i hamulca jechac jak najwiecej a nawroty hamuj tak zeby trakcji nie stracic - do wysokosci wierzcholka i mocny zdecydowany skret juz na pelnym gazie do wierzcholka i wyjscia z zakretu. No i zero poslizgow przez caly czas!
-------------------- www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
|
|
|
Sat, 10 Jun 2017 - 10:08
Post
#14
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
Szukaj takiej nitki zeby bez odjecia i hamulca jechac jak najwiecej a nawroty hamuj tak zeby trakcji nie stracic - do wysokosci wierzcholka i mocny zdecydowany skret juz na pelnym gazie do wierzcholka i wyjscia z zakretu. No i zero poslizgow przez caly czas! Dzięki za sugestie GodISmE, czyli jeżeli dobrze rozumiem to na przykładzie zakrętu numer 2 mam jechać trasą coś pomiędzy czerwona a zieloną kreską? |
|
|
Sat, 10 Jun 2017 - 10:18
Post
#15
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
http://www.racingforum.pl/index.php?showto...6349&st=260 Po ~5 latach zdjęcia wyparowały ale zawsze można poczytać Przyznam, że zacząłem pisać na tym forum bo znalazłem tamten temat Jest tam sporo ciekawych wiadomości, i sporo się dowiedziałem, ale mi zależy na informacji odnośnie tego konkretnego toru na którym będę dzisiaj jeździł. A najbardziej zależy mi na odpowiednim pokonywaniu nawrotek, na nich chyba najwięcej tracę. Numer 2 i numer 13 - ciekawi mnie jak jest najlepiej technicznie pokonać te zakręty. Dodam, że nawierzchnia jest asfaltowa, a karty są dość świeże. W tym roku przebudowali tor, wymienili pojazdy i całkiem fajnie się to wszystko prezentuje. Aha, i tor jest na pomorzu w Człuchowie na Canpolu. Rozpaczliwie proszę o pomoc odnośnie zakrętów numer 2 i numer 13, rozpaczliwie bo wieczorem dzisiaj będą zawody w których będę brał udział - a następne dopiero za rok |
|
|
Sat, 10 Jun 2017 - 15:24
Post
#16
|
|
Super User Dołączył: Fri, 08 April 2016 |
Numer dwa to max do lewej i nawet za wysokoscia wierzcholka dopiero skret w prawo, wiec czerwona jak najbardziej. Musisz sie tam rozpedzic do nastepnego ktory wezmiesz waskim lukiem, bo juz nie musisz w nim takiego gokartowego zakretu zrobic jak w 2. Jest tam ciasno wiec musisz wyjsc blisko wiercholka 2. 13 w odroznieniu od 2 mozesz wziac chyba symetrycznie, bo tam nie bedzie takiej duzej predkosci przed zakretem, potestuj.
Moim zdanie numer 1 jest decydujacy jesli chodzi o czasy. Duzo ludzi bedzie moze hamowac a pewnie bez hamowania da sie go przejechac. Nie wiem, trudno skale wyczaic. Ale to tylko teoria, w praktyce moze byt ciut inaczej. Pamietaj te 3 zasady o ktorych napisalem, to niewiele. Stosuj je w kazdej sekundzie jazdy a bedzie ok, sam reszte wykminisz Przechylanie w zakretach i podskakiwanie na starcie lub prostej nic za bardzo nie da na takim torze I tak cie jakis chuderlak lub zdolne dziecko objedzie lol Skup sie na tych trzech rzeczach opisanych wczesniej. -------------------- www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
|
|
|
Tue, 08 Aug 2017 - 22:36
Post
#17
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 08 June 2017 |
Witam po dłuższej nieobecności i przepraszam za niezakończenie wątku.
Wasze rady bardzo mi pomogły, ale niestety nie załapałem się do pierwszej 5, na pocieszenie pozostała pierwsza 10 (niestety nie wiem ile osób dokładnie startowało, ale ze 300 pewnie było - tyle tylko, że większość chciała się "po prostu tylko przejechać", a czasy robiła mniejszość Rywalizacja była bardzo zacięta, pomiędzy mną a numerem 1 było mniej niż sekunda (!!!) różnicy. No, ale nic impreza udana, cały wieczór na kartach spędzony, wyszalałem się na baaardzo długo Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za podpowiedzi |
|
|
Wed, 09 Aug 2017 - 09:42
Post
#18
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 19 August 2004 Skąd: Sosnowiec |
Trening czyni mistrza. Jak mniej niż sekunda to całkiem mało w rywalizacji amatorskiej. Kolega GodISmE fajnie wszystko opisał tak, że od siebie dodam, że jazda ma być maksymalnie płynna, możliwie bez poślizgów z zachowaniem takiego toru jazdy, który umożliwia zachowanie "odpowiedniej" prędkości i szczególnie dotyczy to miejsc, gdzie jest wyjście na dłuższą prostą. Balans ciałem też pomaga.
-------------------- sygnatury komercyjne są dostępne dla kont PRO
|
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 19 April 2024 - 04:55 |