![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#101
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
Tak ale czy przy "gladszym"wirniku nie będzie efektu cofania powietrza kiedy nie osiagnie większej prędkości? Kiedy można wyliczyc kompresor do granicznego zapotrzebowania ja bym łopatki postawił na tyle ile się da
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#102
|
|
User Dołączył: Sun, 12 July 2009 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#103
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 03 April 2015 ![]() |
Cieniu wirnika nie robiłem, dobrałem tylko oryginalny po wymiarach/numerach.
-------------------- Turbosprężarki. Serwis, sprzedaż, skup.
Oleje Millers. |
|
|
![]()
Post
#104
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
Tak ale czy przy "gladszym"wirniku nie będzie efektu cofania powietrza kiedy nie osiagnie większej prędkości? Kiedy można wyliczyc kompresor do granicznego zapotrzebowania ja bym łopatki postawił na tyle ile się da Dla granicznego ciśnienia raczej. Tylko wtedy będzie się powietrze wracało gdy ciśnienie za sprężarką osiągnie pułap taki że sprężarka po prostu go nie przepchnie. Ja tak rozumiem to zjawisko. Czyli mam rozumieć że lepiej jest jak mały wirnik będzie leciał na 70tyś obr niż duży na 35tyś obr ? To już zależy od mapy, mały wirnik + duża prędkość na 90% szybciej będzie budował nadciśnienie, ale jeśli przepływ będzie mały w stosunku do zapotrzebowania to górą mocy nie zrobi. W przypadku dużego wirnika i niskich obrotów to samo tylko na odwrót, może się okazać że 35 000obr nie zrobi żadnego nadciśnienia bo łopatki nie nadadzą powietrzu odpowiedniej dynamiki. Dlatego prościej jest ładować z kompresorów śrubowych one praktycznie przy każdych obrotach generują przepływ i co za tym idzie ciśnienie. Żeby z takiej zimnej strony takiego HX40 czy HX50 zrobić kompresor trzeba by znaleźć projekt silnika turbodoładowanego i zmierzyć przy jakich obrotach wirnika osiąga ten silnik zakładane doładowanie i przy jakich obrotach silnika. To najprostsze podejście z serii "na oko" bez czytania map, liczenia przepływów i z tego wszystkiego dopiero obrotów docelowych takiego kompresora. Według mnie połowa roboty za chłopakami, teraz trzeba znaleźć prędkość wirnika i na samochód. |
|
|
![]()
Post
#105
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
Cieniu wirnika nie robiłem, dobrałem tylko oryginalny po wymiarach/numerach. wszystko wpozadku nie miałem nic złego na mysli ![]() Dla granicznego ciśnienia raczej. Tylko wtedy będzie się powietrze wracało gdy ciśnienie za sprężarką osiągnie pułap taki że sprężarka po prostu go nie przepchnie. Ja tak rozumiem to zjawisko. no tak to dlaczego sprezarka przy małych obrotach nie boostuje ? bo czym gładsze łopatki wiekszy przepływ i wyzsze obroty do uzyskania boostu czym ostrzejsze łopatki mniejszy przepływ i nizsze obroty do uzyskania boostu |
|
|
![]()
Post
#106
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Cieniu- nie do końca. Turbo to turbina odśrodkowa. Musisz mieć prędkość, żeby powietrze siłą odśrodkową wypchnąć na zewnątrz. Dlatego musisz miec obroty.
Liczy się prędkość liniowa - czyli promień * prędkośc obrotowa (w uproszczeniu). Jak masz wirnik z dłuższymi łopatkami, to przy mniejszych obrotach osiągasz taką samą prędkośc liniową na końcu łopatki. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#107
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 27 March 2009 ![]() |
Sprężarka odśrodkowa, a nie turbina - to tak dla sprostowania
![]() |
|
|
![]()
Post
#108
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Sprężarka odśrodkowa, a nie turbina - to tak dla sprostowania ![]() Racja, brak studiów wychodzi ![]() ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#109
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 27 March 2009 ![]() |
Ale tu zostaje tylko część kompresorowa/sprężarkowa więc sprężarka. Rozdzielając zespół napędowy na skrzynię biegów i silnik, i zajmując się skrzynią nie powiesz przecież, że naprawiasz silnik
![]() |
|
|
![]()
Post
#110
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Ale tu zostaje tylko część kompresorowa/sprężarkowa więc sprężarka. Rozdzielając zespół napędowy na skrzynię biegów i silnik, i zajmując się skrzynią nie powiesz przecież, że naprawiasz silnik ![]() Pisałem ogólnie o turbo ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#111
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
no tak to dlaczego sprezarka przy małych obrotach nie boostuje ? bo czym gładsze łopatki wiekszy przepływ i wyzsze obroty do uzyskania boostu czym ostrzejsze łopatki mniejszy przepływ i nizsze obroty do uzyskania boostu Jackpl ładnie to opisał ![]() Masz porównanie dwóch turbosprężarek (może nie pasuje do tematu ale jednak jest jakieś) K27 i gt35 czy gt30. To są podobne sprzęty jeśli dobrze pamiętam, ale różnica między nimi to jakieś 100KM w peaku i k27 lepiej wstaje. To jest pieprzenie akademickie typowo teraz, zanim do poprawiania przyjdzie czas trzeba te wynalazki z turbosprężarek bez turbiny zarzucić na silnik i kombinować z przełożeniami i czekać co pierwsze wybuchnie - silnik czy sprężarka. Innej dogi nie ma, później można się zastanawiać co robić z tym fantem dalej, sprzedać i wziąć inny model turbosprężarki i kombinować od nowa, czy robić custom wirnik CNC .... Według mnie sprzęt taki jak jest teraz da radę, tylko zagadką jest od jakich obrotów silnika i przy jakich obrotach wirnika. |
|
|
![]()
Post
#112
|
|
User Dołączył: Sun, 12 July 2009 ![]() |
czy robić custom wirnik CNC .... Według mnie sprzęt taki jak jest teraz da radę, tylko zagadką jest od jakich obrotów silnika i przy jakich obrotach wirnika. podejrzewam że moim przypadku finalnie trzeba będzie robić taki wirnik (koło kompresji) Co do obrotów wirnika to jak patrzeć na mapę jako jakikolwiek odnośnik, strzelam że będzie w przedziale 65-70tyś aby nabić 0,5bara przed samą odcinką. Oczywiście osobiście będę zaczynał od testowania mniejszych obrotów coś około 55-57tyś i badał ciśnienie. Uważam że nic nie za symuluje poboru powietrza jak silnik który będzie doładowany. Ale zanim to nastąpi muszę w warunkach warsztatowych rozpędzić wszystko do granic w jakich będzie to pracować. Do tego celu wykorzystam oryginalne koło pasowe m54b30 za całe 20zł ![]() ![]() Jak dobrze liczę koło pasowe na silniku 1,5kW 147mm / koło pasowe kompresora 50mm = 2,94 x 4 przekładnia sprężarki x 5500obr silnika = około 65tyś obr na wirniku Dobrze liczę ???? Mam obawy że silnik nie wydoli ![]() |
|
|
![]()
Post
#113
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
podejrzewam że moim przypadku finalnie trzeba będzie robić taki wirnik (koło kompresji) Co do obrotów wirnika to jak patrzeć na mapę jako jakikolwiek odnośnik, strzelam że będzie w przedziale 65-70tyś aby nabić 0,5bara przed samą odcinką. Oczywiście osobiście będę zaczynał od testowania mniejszych obrotów coś około 55-57tyś i badał ciśnienie. Uważam że nic nie za symuluje poboru powietrza jak silnik który będzie doładowany. Ale zanim to nastąpi muszę w warunkach warsztatowych rozpędzić wszystko do granic w jakich będzie to pracować. Do tego celu wykorzystam oryginalne koło pasowe m54b30 za całe 20zł ![]() ![]() Jak dobrze liczę koło pasowe na silniku 1,5kW 147mm / koło pasowe kompresora 50mm = 2,94 x 4 przekładnia sprężarki x 5500obr silnika = około 65tyś obr na wirniku Dobrze liczę ???? Mam obawy że silnik nie wydoli ![]() Jak nie będzie restrykcji na wylocie, to wydoli. Podejrzewam, że jak zaczniesz zatykać wylot, to obroty będą spadać ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#114
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
No i to jest dobre podejście, jedyne co zostanie w tym momencie niewiadomą to przyrost nadciśnienia a co za tym idzie przepływu w skali obrotów silnika, a to już będzie rzutowało na przebieg mocy i momentu. Oczywiście jeśli zakładane 0,5b przy "odcince" zostanie osiągnięte przy tych obrotach kompresora - czyt. Czy dobrze została odczytana mapa i dobrze policzone zapotrzebowanie silnika w powietrze.
|
|
|
![]()
Post
#115
|
|
User Dołączył: Sun, 12 July 2009 ![]() |
Po długim chorobowym wróciłem z tematem, zrobiłem test w "laboratorium" jak znosi wszystko obroty. Do testów użyłem oryginalne koło pasowe e46 średnica 145mm które założyłem na silnik tokarki (silnik ma 2800obr/min przy 50Hz), chiński pasek 6PK za 5 seta
![]() https://www.youtube.com/watch?v=8KbJXdT5kMQ...eature=youtu.be Po rozkręceniu wirnika jak dobrze liczę do 32tys obr podmuch czuje prawie w całym warsztacie (25m2), aż nie chcę mi się wierzyć że to nadal połowa obrotów aby nabić 0,5bar. Chyba że coś po knociłem w obliczeniach. Ma ktoś sprawdzony wzór na obliczenia wydajności m54b30 aby odczytać z mapy kompresora co i jak ? Bo przecież podmuch jest taki że nie idzie ręką zatkać wylotu. Przy tych obrotach muszę coś zrobić z tym napędem HTD bo on dość głośno chodzi. W porównaniu do kompresora RUFF gdzie jest ten sam układ napędowy chodzi to jakoś ciszej. Albo się mylę. Oczywiście jak podejrzewałem że silnik będzie za słaby. Nie jest w stanie przekroczyć 60HZ bo już siły nie ma. Pobór z gniazdka rośnie do 2,5kW |
|
|
![]()
Post
#116
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Jedyna moja rada to zaloz kolo zamachowe, rozkrecasz kompresor a pozniej na pare sekund przymykasz jakis zawor. Wtrdy mierzysz przeplyw i cisnienie. 300hp to ok 200l/s przeplywu powietrza. Pomysl jaki to podmuch
![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#117
|
|
User Dołączył: Sun, 12 July 2009 ![]() |
Ciśnienie to wiem ale jak zmierzyć przepływ ? są na to jakieś zegary ?
Te paski HTD tak chyba mają bo jednak ten RUFF też tak gwizda https://www.youtube.com/watch?v=5IXJmJQpdfU |
|
|
![]()
Post
#118
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
Po długim chorobowym wróciłem z tematem, zrobiłem test w "laboratorium" jak znosi wszystko obroty. Do testów użyłem oryginalne koło pasowe e46 średnica 145mm które założyłem na silnik tokarki (silnik ma 2800obr/min przy 50Hz), chiński pasek 6PK za 5 seta ![]() https://www.youtube.com/watch?v=8KbJXdT5kMQ...eature=youtu.be Po rozkręceniu wirnika jak dobrze liczę do 32tys obr podmuch czuje prawie w całym warsztacie (25m2), aż nie chcę mi się wierzyć że to nadal połowa obrotów aby nabić 0,5bar. Chyba że coś po knociłem w obliczeniach. Ma ktoś sprawdzony wzór na obliczenia wydajności m54b30 aby odczytać z mapy kompresora co i jak ? Bo przecież podmuch jest taki że nie idzie ręką zatkać wylotu. Przy tych obrotach muszę coś zrobić z tym napędem HTD bo on dość głośno chodzi. W porównaniu do kompresora RUFF gdzie jest ten sam układ napędowy chodzi to jakoś ciszej. Albo się mylę. Oczywiście jak podejrzewałem że silnik będzie za słaby. Nie jest w stanie przekroczyć 60HZ bo już siły nie ma. Pobór z gniazdka rośnie do 2,5kW Wzór to pojemność x obroty/2 - straty oporów przepływu (sprawność wolumetryczna silnika) - Jacek mnie poprawi jak źle pamiętam. Przy okazji - jeśli to jest miarodajne (a raczej tak) to widzisz już ile mocy odbiera kompresor pracujący "na pusto" jedynie pokonujący opór "wypchnięcia z siebie" powietrza. Powiedzmy że to połowa obrotów w które celujesz to już zabierze powiedzmy z 5kW. A wcale jeszcze nie spręża powietrza w układzie więc pobór wzrośnie na pewno. Ciśnienie to wiem ale jak zmierzyć przepływ ? są na to jakieś zegary ? Te paski HTD tak chyba mają bo jednak ten RUFF też tak gwizda https://www.youtube.com/watch?v=5IXJmJQpdfU Te zegary nazywają się przepływomierzami. Najprościej według mnie, wziąć taki przepływomierz z silnika o mocy 400KM podpiąć "jakby był w samochodzie" i mierzyć prąd jaki podaje i porównywać z danymi katalogowymi, na przykład jeśli przepływomierz działa w zakresie 0-5v 0 to 400l/s a 5v to 0l/s to jak miernik pokaże 4v to będziesz wiedział że przepływa przez niego 350l/s. Kiedyś na YT widziałem w serii DIY flowbench, jak gość używał przepływomierzy "wiatraczkowych" - które na ekraniku pokazywały przepływ już wyliczony zapewne na podstawie obrotów wiatraczka - chyba kominiarze takie coś mają. Może się nada. |
|
|
![]()
Post
#119
|
|
Super User Dołączył: Fri, 07 October 2016 Skąd: Olsztyn ![]() |
widzę temat na wierzchu , Jeśli o mnie chodzi to nie zapomniałem o projekcie leży zakurzony ale za parę miesięcy zamontuje na silnik który będzie wywalany na złom ale jeszcze jeździ
![]() -------------------- Mercedes-Benz M111 2.3 GTX30 + Eaton M62
|
|
|
![]()
Post
#120
|
|
User Dołączył: Sun, 12 July 2009 ![]() |
widzę temat na wierzchu , Jeśli o mnie chodzi to nie zapomniałem o projekcie leży zakurzony ale za parę miesięcy zamontuje na silnik który będzie wywalany na złom ale jeszcze jeździ ![]() widzę że robota idzie Ci jak mnie ![]() https://www.youtube.com/watch?v=j4Mu_LK3z0g&t=1s https://www.youtube.com/watch?v=mFV1Ot8iHx0 Na razie testy można powiedzieć w powietrzu, piesi coś dziwnie się na mnie patrzą jak przejeżdżam ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 24 July 2025 - 03:04 |