Shoutbox 0 nowych PW 



 
Reply to this topicStart new topic
> Slick zuzycie - nierównomierne
Andrzejsr
post Sun, 18 Sep 2016 - 12:40
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015







Takie zużycie opony o czym świadczy ? chyba za mały "negatyw" ?
Opona to mieszanka supermiękka z tylnej osi FWD po kilku przejazdach ale "ostrych" na ile umiem krętego toru z zakrętami 180 stopni itp., mało prostej/
Bo raczerj ciśnienie dobre , tylko te kąty? bo wewnętrzna część powierzchni tylko pozbierała zrolowaną gumę ze środka.
Na przedniej osi była ta sama supermiękka i tam ładnie równo cała powierzchnia przylegałą widać i bez tego "ziarninowania" (graining?)


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 18 Sep 2016 - 12:40
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
jackkpl
post Sun, 18 Sep 2016 - 21:18
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Pojedź gdzieś na jakiś plac, zrób z 10 kółek przy prędkości 50km/h (tak, że jedziesz na granicy przyczepności). Zatrzymaj się i zmierz temperaturę. To ci powie wszystko o kątach i o ciśnieniu.
Jeśli kąty są za małe, to zewnętrzna część opony będzie miała dużo wyższą temperaturę. W jeździe po łuku temperatura powinna być równa na całej szerokości.


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sun, 18 Sep 2016 - 21:39
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





No temperatury mierzyłem, tyle że nie tak jak kiedyś - na zatrzymanym wprost po ostrej jeździe aucie. Od tego czasu była mała zmiana w tylnym zawieszeniu. Ale teraz nie chcę się zatrzymywać po ostrej jeździe (niezdrowe to jednak dla auta) no i mierzyłem po chwili chłodzenia. I w takich pomiarach było zadziwiająco równo jeśli chodzi o temperatury od wewnątrz do zewnątrz.
Bardziej chodzi mi o to, co można po powierzchni opony powiedzieć, po sieci różne znalazłem zdjęcia "tyre wear pattern" ale tego przypadku nie było akurat wśród nich.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Sun, 18 Sep 2016 - 22:14
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Andrzejsr @ Sun, 18 Sep 2016 - 21:39) *
No temperatury mierzyłem, tyle że nie tak jak kiedyś - na zatrzymanym wprost po ostrej jeździe aucie. Od tego czasu była mała zmiana w tylnym zawieszeniu. Ale teraz nie chcę się zatrzymywać po ostrej jeździe (niezdrowe to jednak dla auta) no i mierzyłem po chwili chłodzenia. I w takich pomiarach było zadziwiająco równo jeśli chodzi o temperatury od wewnątrz do zewnątrz.
Bardziej chodzi mi o to, co można po powierzchni opony powiedzieć, po sieci różne znalazłem zdjęcia "tyre wear pattern" ale tego przypadku nie było akurat wśród nich.

A co tam niezdrowego zrobic 10 kolek po rondzie. Przeciez nie jedziesz na odcince i nie uzywasz hamulcow wink.gif


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sun, 18 Sep 2016 - 22:46
Post #5


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Nie no, takie to nie , ale odpowiednikiem tego było tak myślę kółko ok 2:30min "ostre" z lekkim zagrzaniem przed , i po mecie chwila chłodzenia ale nieduża w sumie. I po takim czymś mierzyłem i były dość równe te temperatury.
Tak lege artis to z tego co wyczytałem, powinno się na danym torze po zagrzaniu do robczoej - trzymającej temperatury opon zrobić kilka przejazdów , zjechać i _natychmiast_ mierzyć . Bo z 60-70 czy więcej stopni to momentalnie spada.
Dlatego że to uciążliwe te pomiary, to się zastanawiam czy po zużyciu opony nie można cośtam wywnioskować, tym bardziej że żadnych dojazdów itd. jazdy na niej nie było.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 19 Sep 2016 - 10:53
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Andrzejsr @ Sun, 18 Sep 2016 - 22:46) *
Nie no, takie to nie , ale odpowiednikiem tego było tak myślę kółko ok 2:30min "ostre" z lekkim zagrzaniem przed , i po mecie chwila chłodzenia ale nieduża w sumie. I po takim czymś mierzyłem i były dość równe te temperatury.
Tak lege artis to z tego co wyczytałem, powinno się na danym torze po zagrzaniu do robczoej - trzymającej temperatury opon zrobić kilka przejazdów , zjechać i _natychmiast_ mierzyć . Bo z 60-70 czy więcej stopni to momentalnie spada.
Dlatego że to uciążliwe te pomiary, to się zastanawiam czy po zużyciu opony nie można cośtam wywnioskować, tym bardziej że żadnych dojazdów itd. jazdy na niej nie było.


mozesz też mieć coś ze zbieznością tylnej osi i wtedy może żreć oponę.
Ja zrobiłem tak jak Ci napisałem - na lotnisku 10 kółek i stop. Miałem 75/70/65 rozkład i wiadomo było, że kąty za małe (a już było -2 stopnie na przodzie) smile.gif


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 19 Sep 2016 - 11:03
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Ja się zastanawiam, czy w torowym użytku, w ogóle jest do uzyskania ładne równomierne zużycie opony (od wewn->zewnątrz) ? przecież są różne promienie zakrętów, różnie przyczepny asfalt na różnych torach więc i różna siła odśrodkowa itd./
Strasznie dużo zmiennych.
BTW to u mnie aż takich różnic nie było po zatrzymaniu się po kilku pętlach toru na gorąco , było ze 2-3 stopnie C między wewn-zewn.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 19 Sep 2016 - 13:47
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Andrzejsr @ Mon, 19 Sep 2016 - 11:03) *
Ja się zastanawiam, czy w torowym użytku, w ogóle jest do uzyskania ładne równomierne zużycie opony (od wewn->zewnątrz) ? przecież są różne promienie zakrętów, różnie przyczepny asfalt na różnych torach więc i różna siła odśrodkowa itd./
Strasznie dużo zmiennych.
BTW to u mnie aż takich różnic nie było po zatrzymaniu się po kilku pętlach toru na gorąco , było ze 2-3 stopnie C między wewn-zewn.

No to masz za male katy. Po jezdzie na torze powinno byc ok 5 stopni roznicy miedzy zew i srodkiem oraz srodkiem i wew. Najcieplej powinno byc od wewnetrznej strony, bo od hamowania i przyspieezania sie tez grzeje opona. Tak mowi teoria.


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 19 Sep 2016 - 15:12
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Te moje pomiary były wiosną, późnej miałem zmiany niewielkie w zawieszeniu tylnym z innymi tulejami itd. i na nowo ustawiane . Więc to teraz z tymi oponami nie mogę łączyć.
No i to raczej po jeździe na wprost takie różnice jak piszesz a nie pełnym ogniem torowej ?
Ja się opierałem na tym:
http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_pressure3
i tam opisywanym sposobie - aby mierzyć tuż po aktywnych kilku kółkach (następujących już po rozgrzewających) - wtedy opony chyba powinny równo jak najbardziej pracować tak mi się zdaje są zakręty prawe i lewe. U mnie akurat ta opona to tył, a auto FWD więc przyspieszanie odpada, hamowanie no coś tam ten tył hamuje owszem patrząc po temp tarcz.
Ale głównie myślę zakręty. Tam wszelkie różnice interpretują jako za mały/duży kamber czyli, że optymalny jest równy rozkład temperatury - _po jeździe na docelowym konkretnym torze_ . Wtedy rozumiem powierzchnia opony przylega jednolicie i całą szerokością (uśrednione to oczywiście po właśnie całej nitce toru).
No nic, będzie trzeba pomierzyć znów kiedyś.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 19 Sep 2016 - 17:33
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Jeśli masz auto ustawione dobrze pod tor, to opona nigdy nie będzie się równo grzać i zużywać . Powinna się bardziej zużywać od wewnątrz.
Jak ustawiasz auto, to po to, żeby jak najszybciej jechać po zakrętach. Jest to kosztem hamowania i przyspieszania. Wtedy opona zewnętrzna na zakręcie powinna pracować całą szerokością, czyli będzie się grzać równomiernie. W tym momencie opona wewnętrzna pracuje bardziej wewnętrzną stroną. Na prostych też bardziej pracuje wewnętrzna strona, bo masz statyczne pochylenie koła. Jak to wszystko dodasz do siebie, to łatwo zrozumieć, skąd wynika różnica temperatur , jak mierzy się po paru okrążeniach.





--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 19 Sep 2016 - 18:54
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





No jak tor jest szybki i ma proste to tak. Ale ta próba, po której te opony ze zdj jeździły, to był zakręt przechodzący w zakręt i zakrętem poganiał smile.gif , 90% jeden bok wozu obcążony mniej czy więcej i jedna prosta w zasadzie:

https://www.youtube.com/watch?v=IMI8Sw2qJjM

Udało mi się znaleźć ten artykuł o wzorach zużycia slicka i o czym jakie zużycie świadczy :

http://www.formulastudent.de/press-pr/news...s/article/tyres

Wygląda mi na to, choć zdjęcia małe tam, że mam odwrotność zdjęcia nr 5 - tam zbyt duży negatyw, u mnie (na tor jak wyżej) za mały najwyraźniej.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 06 December 2019 - 02:07