![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#21
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 16 August 2006 Skąd: Starachowice ![]() |
Czy współczynnik tarcia jest liniowy i nie zależny od nacisku? Współczynnik tarcia nie jest liniowy, ale zależy w największym stopniu od prędkości poślizgu i temperatury okładzin. Jednak są to niuanse (podobnie jak rozszerzalność stalowych przewodów hamulcowych itp. mało wpływające w rzeczywistości zjawiska) nie mające wpływu na wstępny dobór średnic tłoczków w pompkach hamulcowych aby dobrze współgrały z danymi zaciskami w konkretnym aucie - a chyba od tego zaczęła się dyskusja. W rzeczywistości w zupełności wystarczy, że założymy do obliczeń poprawny rozkład mas samochodu na obie osie i wysokość środka ciężkości (dystrybucja masy podczas hamowania) oraz zakładane przez nas wartości opóźnień jakie samochód będzie w stanie na danej nawierzchni/oponie uzyskać oraz pole powierzchni tłoczków w zaciskach i wymiary geometryczne tarcz hamulcowych aby z wystarczającą dokładnością obliczyć potrzebne średnice pompek hamulcowych. U siebie przy tarczach 365mm przód i 360mm tył i zaciskach przód 8 tłoczków (RS6/Phaeton przedni zacisk) i 6 tłoczków tył (Cayenne/Touareg 17ZR również przedni zacisk) wyszło z obliczeń że będę potrzebował pompki 0,7" na przód i 1" na tył przy ustawieniach "orczyka" w środkowym położeniu i bez ingerencji korektora aby zachować balans zbliżony do fabrycznego - i po pierwszych testach wychodzi na to że działa tak jak powinno pomimo około 20% większej powierzchni tłoczków w tylnym zacisku i 2x większego pola powierzchni tylnych klocków... Reasumując nie jest to lot w kosmos i da się to policzyć na kartce papieru z kalkulatorem tak żeby miało to realne odzwierciedlenie w rzeczywistym świecie - tylko trzeba wiedzieć co się liczy i dlaczego. Pozdrawiam -------------------- 2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32 1997 E36 M3 S62B50 |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#22
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Czy współczynnik tarcia jest liniowy i nie zależny od nacisku? Nie jest liniowy i przy wiekszym nacisku generalnie klocek gorzej hamuje (wzrost cisnienia jest wiekszy niz sila hamowania). Dlatego zastosowanie wiekszego klocka moze pomoc. Tylko tak jak wspomnieli poprzednicy, wiekszy klocek = trudniej go nagrzac. A wspolczynnik tarcia w dobrych klockach rosnie wraz z temperatura. http://www.premierpartscanada.com/assets/i...pads-chart4.jpg -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#23
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 14 August 2004 Skąd: Łomianki ![]() |
A mówią w szkole - "po co mi ta fizyka, w życiu się nie przyda" a tu zdziwko. Oczywiście jakieś różnice będą ale wynikają z innych czynników.
|
|
|
![]()
Post
#24
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
Nie - wymiary klocka się nie liczą jeżeli rozmawiamy o momencie hamującym jaki klocek jest w stanie wytworzyć przy danej sile nacisku - pozwolę sobie wtrącić bo widzę, że już któryś raz to powtarzasz, a jest to niezgodne z rzeczywistością ![]() Wymiary okładzin mają wpływ tylko i wyłącznie na trwałość klocka. Pozdrawiam. mówimy o tym że na duzych zaciskach stoptecha i pompkach dobranych przez tiltona blokuje sie za wczesnie tył mozliwe ze trzeba by załozyc jeszcze większą pompke - tylko czy wtedy skok pedału nie bedzie za krótki ? Tilton jakoś tak wyliczyl ze blokuje sie tył ![]() ps. nie piszemy to o teorii tylko o tym ze nie działa w praktyce wymiary okładzin mają wpływ nie tylko na trwałość klocka, bo mają wpływ na prace hamulców, ich nagrzewanie, pojemność cieplną itd - mozemy sie łapac za słówka ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#25
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
Mam już największą pompę Tiltona, zblokowany regulator Tiltona i pozmieniane przy pedałach. Nadal blokuje. Dlatego trzeba zmienić zacisk.
-------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#26
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
jaką masz teraz pomke na tył a jaką na przód ?
moze w takim razie mniejsza na przód ? u mnie w pudełku sa jakies pompki tiltona (+ zestawy naprawcze) to mozecie potestowac z guziorem -------------------- |
|
|
![]()
Post
#27
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
maksa już zakombinowanie, małą na przód, największa na tył. mam też 3 rozmiary pompek które do testów były używane
dzięki za chęć pomocy, ale muszę zmienić hebel, bo nie chce mieć blokady tylnych kół więcej -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#28
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Mam już największą pompę Tiltona, zblokowany regulator Tiltona i pozmieniane przy pedałach. Nadal blokuje. Dlatego trzeba zmienić zacisk. Jaki masz dyfer centralny? Mocna szpera płytkowa typu 2way w centralnym dyfrze niweluje problem z balansem hamulców. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#29
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
centralny seryjny Torsen 50:50 z maksymalnym rozkładem balansu na osie 2:1
prościej będzie zmienić zacisk niż dyfer centralny ![]() -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#30
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 25 January 2006 Skąd: Krosno ![]() |
Brus_ik dalej mi nie odp czy jak utne pol materialu z klocka to hamowanie bedzie takie samo.
Uprzedze odp z praktyki - blokowanie z tylu kol golf II lekka dupa, zabieg gumowka na klockach zrobienie naciec pionowych (dosc duzo). Dupa przestala sie blokowac. -------------------- EVO X 590/740
Cooper S R56 |
|
|
![]()
Post
#31
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
A czy możecie mi mądrzy Panowie wytłumaczyć dlaczego większy tłoczek przy pedałach daje się na tył ? to znaczy jeśli tył mocniej bierze to zaleca się wsadzenie większego "master cylinder" niż na przód ?
Na logikę wydaje się odwrotnie. Tyle że w szkole podstawowej chyba na tych zajęciach nie uważałem ![]() Ja obecnie mam 5/8 na przód i 11/8 na tył bo tak zalecał mi Tilton. -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#32
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
jednak nie uważałeś
![]() po prostu rozkładasz siłe nacisku na wiekszą powierzchnie. |
|
|
![]()
Post
#33
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 08 December 2004 Skąd: zakopane ![]() |
mniejszy tłoczek - wciskasz lżej - czyli pierwsze hamuje przód potem tył któremu trzeba więcej siły żeby go wcisnąć . Zaobserwuj jak sie zachowuje balancer . Ja blokowanie tylu zniwelowałem klockami przód rc6+ tył ds2500 .
-------------------- Focus RS , BMW 1 Coupe w budowie
|
|
|
![]()
Post
#34
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
na mniejszym tłoczku w pompie masz większą siłę ale wymagany bedzie wiekszy skok pedału bo wydatek przepływowy masz mniejszy
czyli moze się balance bar stawiać bo tył juz zacznie brac a przód jeszcze wymagałby troche ruchu pedału żeby wypchnąć wszystkie 6 tłoczków w przednim zacisku tak w teori bo nie patrzyłem jak ten balancer u Ciebie pracuje -------------------- |
|
|
![]()
Post
#35
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Brus_ik dalej mi nie odp czy jak utne pol materialu z klocka to hamowanie bedzie takie samo. Uprzedze odp z praktyki - blokowanie z tylu kol golf II lekka dupa, zabieg gumowka na klockach zrobienie naciec pionowych (dosc duzo). Dupa przestala sie blokowac. Słowo klucz- zdolność powierzchni do odprowadzenie ciepła. Hamowanie to nic innego jak zamiana energii kinetycznej w ciepło. Każdy materiał ma okreslony współczynnik przenikania ciepła. W tym przypadku mamy klocek - tarcza. Zmiejszając powierzchnię styku ogramiczamy zdolność oddawania ciepła, czyli w efekcie hamowania. Jest to nic innego jak druciarnia, a nie metoda. Klocek się przepala a z nim tarcza, co w efekcie doprowadza do zniszczenia hamulców. Jeszcze parę słów konkluzji tematu. Generalnie wszystkie współczesne układy hamulcowe (seryjne) mają bardzo dobrą skuteczność i na ulicy zupełnie wystarczającą. Problem się pojawia jak chcemy intensywnie hamować w krótkim okresie czasu (jazda na torze) gdzie układ hamulcowy nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru ciepła. Wtedy przychodzi do pomocy BBK, który w takich sytuacjach sobie poradzi. Nie oznacza to wcale, że samochód z BBK zawsze będzie miał krótszą drogę hamowania. Często jest odwrotnie o czym nie jeden się przekonał hamując na zimnych hamulcach. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#36
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Nie oznacza to wcale, że samochód z BBK zawsze będzie miał krótszą drogę hamowania. Często jest odwrotnie o czym nie jeden się przekonał hamując na zimnych hamulcach. Dokladnie tak. Jesli jestes w stanie zablokowac kola (albo odpalic ABS) na swoich seryjnych hamulcach to zalozenie BBK nie skroci drogi hamowania. Owszem, na pewno poprawi odpornosc na przegrzanie, prawdopodobnie poprawi zdolnosc hamowania z bardzo duzych predkosci ale w przypadku standardowego 130-0 bedzie to samo, albo nawet gorzej jesli spieprzy sie balans. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Monday, 18 August 2025 - 15:46 |