Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Siła hamowania tłoczek vs tarcza vs klocek
brus_ik
post Mon, 14 Jul 2014 - 12:19
Post #21


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





CYTAT(JJacek @ Mon, 14 Jul 2014 - 11:31) *
Czy współczynnik tarcia jest liniowy i nie zależny od nacisku?


Współczynnik tarcia nie jest liniowy, ale zależy w największym stopniu od prędkości poślizgu i temperatury okładzin.

Jednak są to niuanse (podobnie jak rozszerzalność stalowych przewodów hamulcowych itp. mało wpływające w rzeczywistości zjawiska) nie mające wpływu na wstępny dobór średnic tłoczków w pompkach hamulcowych aby dobrze współgrały z danymi zaciskami w konkretnym aucie - a chyba od tego zaczęła się dyskusja.

W rzeczywistości w zupełności wystarczy, że założymy do obliczeń poprawny rozkład mas samochodu na obie osie i wysokość środka ciężkości (dystrybucja masy podczas hamowania) oraz zakładane przez nas wartości opóźnień jakie samochód będzie w stanie na danej nawierzchni/oponie uzyskać oraz pole powierzchni tłoczków w zaciskach i wymiary geometryczne tarcz hamulcowych aby z wystarczającą dokładnością obliczyć potrzebne średnice pompek hamulcowych.

U siebie przy tarczach 365mm przód i 360mm tył i zaciskach przód 8 tłoczków (RS6/Phaeton przedni zacisk) i 6 tłoczków tył (Cayenne/Touareg 17ZR również przedni zacisk) wyszło z obliczeń że będę potrzebował pompki 0,7" na przód i 1" na tył przy ustawieniach "orczyka" w środkowym położeniu i bez ingerencji korektora aby zachować balans zbliżony do fabrycznego - i po pierwszych testach wychodzi na to że działa tak jak powinno pomimo około 20% większej powierzchni tłoczków w tylnym zacisku i 2x większego pola powierzchni tylnych klocków...

Reasumując nie jest to lot w kosmos i da się to policzyć na kartce papieru z kalkulatorem tak żeby miało to realne odzwierciedlenie w rzeczywistym świecie - tylko trzeba wiedzieć co się liczy i dlaczego.

Pozdrawiam


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 14 Jul 2014 - 12:19
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
jackkpl
post Mon, 14 Jul 2014 - 12:21
Post #22


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(JJacek @ Mon, 14 Jul 2014 - 11:31) *
Czy współczynnik tarcia jest liniowy i nie zależny od nacisku?


Nie jest liniowy i przy wiekszym nacisku generalnie klocek gorzej hamuje (wzrost cisnienia jest wiekszy niz sila hamowania). Dlatego zastosowanie wiekszego klocka moze pomoc. Tylko tak jak wspomnieli poprzednicy, wiekszy klocek = trudniej go nagrzac. A wspolczynnik tarcia w dobrych klockach rosnie wraz z temperatura.

http://www.premierpartscanada.com/assets/i...pads-chart4.jpg


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jaqo
post Mon, 14 Jul 2014 - 23:59
Post #23


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





A mówią w szkole - "po co mi ta fizyka, w życiu się nie przyda" a tu zdziwko. Oczywiście jakieś różnice będą ale wynikają z innych czynników.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:14
Post #24


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





CYTAT(brus_ik @ Sun, 13 Jul 2014 - 22:04) *
Nie - wymiary klocka się nie liczą jeżeli rozmawiamy o momencie hamującym jaki klocek jest w stanie wytworzyć przy danej sile nacisku - pozwolę sobie wtrącić bo widzę, że już któryś raz to powtarzasz, a jest to niezgodne z rzeczywistością smile.gif

Wymiary okładzin mają wpływ tylko i wyłącznie na trwałość klocka.

Pozdrawiam.


mówimy o tym że na duzych zaciskach stoptecha i pompkach dobranych przez tiltona blokuje sie za wczesnie tył
mozliwe ze trzeba by załozyc jeszcze większą pompke - tylko czy wtedy skok pedału nie bedzie za krótki ?

Tilton jakoś tak wyliczyl ze blokuje sie tył wink.gif

ps. nie piszemy to o teorii tylko o tym ze nie działa w praktyce

wymiary okładzin mają wpływ nie tylko na trwałość klocka, bo mają wpływ na prace hamulców, ich nagrzewanie, pojemność cieplną itd - mozemy sie łapac za słówka wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:24
Post #25


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Mam już największą pompę Tiltona, zblokowany regulator Tiltona i pozmieniane przy pedałach. Nadal blokuje. Dlatego trzeba zmienić zacisk.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:41
Post #26


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





jaką masz teraz pomke na tył a jaką na przód ?

moze w takim razie mniejsza na przód ?

u mnie w pudełku sa jakies pompki tiltona (+ zestawy naprawcze) to mozecie potestowac z guziorem


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:44
Post #27


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





maksa już zakombinowanie, małą na przód, największa na tył. mam też 3 rozmiary pompek które do testów były używane

dzięki za chęć pomocy, ale muszę zmienić hebel, bo nie chce mieć blokady tylnych kół więcej


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:46
Post #28


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Albert @ Tue, 15 Jul 2014 - 08:24) *
Mam już największą pompę Tiltona, zblokowany regulator Tiltona i pozmieniane przy pedałach. Nadal blokuje. Dlatego trzeba zmienić zacisk.

Jaki masz dyfer centralny?
Mocna szpera płytkowa typu 2way w centralnym dyfrze niweluje problem z balansem hamulców.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:48
Post #29


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





centralny seryjny Torsen 50:50 z maksymalnym rozkładem balansu na osie 2:1

prościej będzie zmienić zacisk niż dyfer centralny smile.gif


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Tue, 15 Jul 2014 - 08:53
Post #30


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Brus_ik dalej mi nie odp czy jak utne pol materialu z klocka to hamowanie bedzie takie samo.
Uprzedze odp z praktyki - blokowanie z tylu kol golf II lekka dupa, zabieg gumowka na klockach zrobienie naciec pionowych (dosc duzo).
Dupa przestala sie blokowac.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Sat, 19 Jul 2014 - 18:03
Post #31


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





A czy możecie mi mądrzy Panowie wytłumaczyć dlaczego większy tłoczek przy pedałach daje się na tył ? to znaczy jeśli tył mocniej bierze to zaleca się wsadzenie większego "master cylinder" niż na przód ?

Na logikę wydaje się odwrotnie. Tyle że w szkole podstawowej chyba na tych zajęciach nie uważałem smile.gif

Ja obecnie mam 5/8 na przód i 11/8 na tył bo tak zalecał mi Tilton.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Sat, 19 Jul 2014 - 19:24
Post #32


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





jednak nie uważałeś tongue.gif masz prostą przekładnie jeżeli dałbyś większą średnice tłoczka na zacisku to przy tej samej sile przyłożonej do pompy zwiększysz siłe hamowania, w odwrotną strone działa tak samo większa średnica pompy to mniejsza siła hamowania gdyż pompa wytworzy mniejsze ciśnienie.
po prostu rozkładasz siłe nacisku na wiekszą powierzchnie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
staszek 1
post Sat, 19 Jul 2014 - 23:47
Post #33


Forum Killer
Dołączył: Wed, 08 December 2004
Skąd: zakopane





mniejszy tłoczek - wciskasz lżej - czyli pierwsze hamuje przód potem tył któremu trzeba więcej siły żeby go wcisnąć . Zaobserwuj jak sie zachowuje balancer . Ja blokowanie tylu zniwelowałem klockami przód rc6+ tył ds2500 .


--------------------
Focus RS , BMW 1 Coupe w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Tue, 22 Jul 2014 - 11:28
Post #34


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





na mniejszym tłoczku w pompie masz większą siłę ale wymagany bedzie wiekszy skok pedału bo wydatek przepływowy masz mniejszy

czyli moze się balance bar stawiać bo tył juz zacznie brac a przód jeszcze wymagałby troche ruchu pedału żeby wypchnąć wszystkie 6 tłoczków w przednim zacisku

tak w teori bo nie patrzyłem jak ten balancer u Ciebie pracuje



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Tue, 22 Jul 2014 - 15:07
Post #35


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Wojtek @ Tue, 15 Jul 2014 - 08:53) *
Brus_ik dalej mi nie odp czy jak utne pol materialu z klocka to hamowanie bedzie takie samo.
Uprzedze odp z praktyki - blokowanie z tylu kol golf II lekka dupa, zabieg gumowka na klockach zrobienie naciec pionowych (dosc duzo).
Dupa przestala sie blokowac.

Słowo klucz- zdolność powierzchni do odprowadzenie ciepła.
Hamowanie to nic innego jak zamiana energii kinetycznej w ciepło. Każdy materiał ma okreslony współczynnik przenikania ciepła. W tym przypadku mamy klocek - tarcza. Zmiejszając powierzchnię styku ogramiczamy zdolność oddawania ciepła, czyli w efekcie hamowania.
Jest to nic innego jak druciarnia, a nie metoda. Klocek się przepala a z nim tarcza, co w efekcie doprowadza do zniszczenia hamulców.

Jeszcze parę słów konkluzji tematu.
Generalnie wszystkie współczesne układy hamulcowe (seryjne) mają bardzo dobrą skuteczność i na ulicy zupełnie wystarczającą. Problem się pojawia jak chcemy intensywnie hamować w krótkim okresie czasu (jazda na torze) gdzie układ hamulcowy nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru ciepła. Wtedy przychodzi do pomocy BBK, który w takich sytuacjach sobie poradzi. Nie oznacza to wcale, że samochód z BBK zawsze będzie miał krótszą drogę hamowania. Często jest odwrotnie o czym nie jeden się przekonał hamując na zimnych hamulcach.




--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Tue, 22 Jul 2014 - 19:34
Post #36


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





CYTAT(Tommo @ Tue, 22 Jul 2014 - 15:07) *
Nie oznacza to wcale, że samochód z BBK zawsze będzie miał krótszą drogę hamowania. Często jest odwrotnie o czym nie jeden się przekonał hamując na zimnych hamulcach.

Dokladnie tak. Jesli jestes w stanie zablokowac kola (albo odpalic ABS) na swoich seryjnych hamulcach to zalozenie BBK nie skroci drogi hamowania. Owszem, na pewno poprawi odpornosc na przegrzanie, prawdopodobnie poprawi zdolnosc hamowania z bardzo duzych predkosci ale w przypadku standardowego 130-0 bedzie to samo, albo nawet gorzej jesli spieprzy sie balans.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 18 August 2025 - 15:46