![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#21
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
E30 u mnie w xsarze przy KPK -1,5stopień, KWSZ -2 stopnie i oponie o średnio twardej ściance bocznej jadać 80-100km/h prawie cały czas w zakręcie opona grzała się zbytnio od strony wewnętrznej. Zmniejszyłem KPK do -1stopień i grzała się mniej więcej równo na całej powierzchni.
A mówimy o wozach, które mają opony z twardą ścianką (WRC), KPK -2,5 (WRC), KWSZ -8 (WRC) i zużywają głównie wewnętrzną część opony. Do tego F1 gdzie również KPK jest zbyt duży względem tego teoretycznego, w którym opona pracuje całą powierzchnią. Moje pytanie jest krótkie i proste: po co taki spory KPK? P.S. Nie mówimy o szutrach, typowo asfaltowe nastawy w rajdówkach. Ile BMW w WTCC ma mocy? Być może nie mają problemów z trakcją. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#22
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Madeinpoland - zastanawiam się nad tym, tak szczerze pisząc, od czasu kiedy sam poruszyłeś ten temat w innym dziale o kątach, i nie mam jednoznacznej odpowiedzi. Jedyna sensowna jaka mi przychodzi na myśl, to taka że jednak w zakręcie ta opona i tak pracuje i może takie kąty są ustawione żeby właśnie tylko w zakręcie opona pracowała na 100% powierzchni. Dając największą przyczepność. A jej mieszanka pozwala na zachowanie przyczepności optymalnej przy przyspieszaniu i przy hamowaniu więc już na prostej wystarczy że będzie miała 70% czy mniej styku z nawierzchnią. W F1 może jeszcze dochodzić aspekt oporów toczenia na prostej ... Do tego ciekawe jeszcze na jakim ciśnieniu jeżdżą w WRC itp.
Na prawdę zrobić dobrze zawieszenie jest trudniej niż zrobić 500KM z jakiegokolwiek silnika ... Jak tak w tym siedzę i grzebię. EDIT: W WTCC z tego co gdzieś tutaj przewinęło się na forum to koło 300?? Ale nie jestem pewny więc ktoś może mnie poprawi. -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#23
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Właśnie, jedne z wytłumaczeń zjawiska, które przechodzi mi przez głowę to fakt, że geometria jest przede wszystkim strojona na bardzo szybkie zakręty, czyli powiedzmy w rajdach na ok 150-170km/h i wtedy ten wysoki KWSZ ma sens i zazwyczaj w tych okolicznościach jest też dobra przyczepność i odpowiedni kąt znoszenia.
Wiem, że tak strojone jest zawieszenie więc i może z geometrią jest coś na rzeczy. W F1 może też chodzić o fakt szybszego grzania opony. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#24
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Na pewno prędkości mają znaczenie, bo jednak masa, naciski i siły znoszenia działające na opony nie rosną liniowo tylko w pewnej potędze. Dlatego u Ciebie przy 80-100 koło było zjadane od wewnątrz przy -1,5* a w WRC przy 150 byłoby zjadane po zewnątrz.
Ale tak jak piszę - ja mam tylko maturę, więc wszystko co piszę to z doświadczeń swoich oraz z tego co mi się umyśli siedząc przy herbacie ... -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#25
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Zapomniałem wkleić to foto, na którym widać over camber w RB 2013:
http://www.formula1-dictionary.net/camber.html W F1 jeszcze może chodzić o to, że tak pochylone koło powodowało jakieś super kierowanie powietrza pod podłogę zwiększając efektywność aerodynamiczną bolidu. Ale to już tylko Newey i jego ekpia wie. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#26
|
|
User Dołączył: Mon, 27 June 2011 Skąd: Kraków ![]() |
Geometria głównie liczy się w szybkich zakrętach bo wtedy najbardziej potrzebna jest przyczepność i na takich zakrętach zyskuje się najwięcej czasu.
zauważcie że przy tak dużym KWSZ i skręcie kierownicy rzędu 20 stopni jesteśmy nawet w stanie przegiąć koło do pozytywu także duży camber jest w takich przypadkach potrzebny żeby styk opony z nawierzchnią był jak największy. dodatkowo tak jak napisał E30 owner na prostej takie pochylenie koła zmniejsza opory toczenia co jest bardzo przydatne. jeśli chodzi o samo grzanie opon to wydaje mi się że główną robotę robi rozbieżność kół |
|
|
![]()
Post
#27
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Sensei, tylko że im większy KWSZ tym koło ma tendencję do pogłębiania negatywu
![]() Poza tym na prostej przyczepność zapewniają 4 koła praktycznie po równo, ale w zakręcie już rozbieżności związane z transferem masy robią się duże. Więc na prostej opony na prawdę mogą mieć 2/3 czy 3/4 styku z nawierzchnią, ale w zakręcie już muszą działać w 100%. -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#28
|
|
User Dołączył: Mon, 27 June 2011 Skąd: Kraków ![]() |
masz 100% racje
![]() jeszcze należy pamiętać że duże KWSZ wpływa na zmiane prześwitu, nam centymetr czy dwa nie robi różnicy ale Formule robi to już ogromne zmiany w aerodynamice. w każdym razie wg mnie dlatego ładują tak olbrzymi KWSZ żeby camber był ludzki a styk opony był fajny w zakrętach (3 stopnie to zupełnie ludzke pochylenie wg mnie ![]() |
|
|
![]()
Post
#29
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Spójrzcie, zakręty ok 100km/h brane i opona nie grzeje się na całej powierzchni, szybsze zakręty to już równe grzanie.
http://www.youtube.com/watch?v=VNYUkRKslEw P.S. ciekawe w F1 jest to, że nie hamuje się przy kierownicy na wprost, ale prawie zawsze w zakręcie. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#30
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 20 September 2010 ![]() |
czyli tak w uproszczeniu to działa?:
camber - im większy (na plus) tym lepsza przyczepność na zakrętach, a gorsze hamowanie i przyspieszanie caster - im bardziej skręcimy kierownicą tym większy większy camber na zewnętrznym kole i mniejszy na wewnętrznym ergo: caster nie psuje hamowania, ani przyspieszania, za to powiększa camber w zakręcie jeśli chodzi o konkretne ustawienia to raczej przez internet nie da rady ;D trzeba testować na aucie bo raz, że liczenie tego wszystkiego trwałoby pewnie wieki, a dwa że każdy kierowca ma inny styl jazdy i preferencje najłatwiej będzie zasymulować to sobie w jakiejś porządnej gierce typu iRacing, rFactor, LFS i podobne ![]() EDIT: jeszcze takie coś znalazłem CASTER i jescze taka myśl mnie naszła - a co jeśli niski profil opony wcale nie jest dobry jeśli można mieć wysoki profil, ale twarde ścianki i opona lepiej będzie dopasowywać się do nawierzchni, lepiej pracować i tłumić małe nierówności? ![]() EDIT2: a tu fajnie widać jak pracuje slick: LINK |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 02 August 2025 - 15:51 |