Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Minimalna odległość tłok-zawory
Rudiger
post Tue, 01 Apr 2014 - 12:25
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





Panowie, szybkie pytanie.
Kolega składa mocno dopręzony silnik do Skody 1,3 OVH (wałek w korpusie).
Wałek ostry o większych wzniosach, twardsze sprężyny, głowica mocno splanowana.
Próba na plastelinę wykazała 1,5mm minimlanej odległości między zaworami a denkiem po obróceniu kilka razy wałem.

Dużo? Za mało? Wystarczająco?


--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 01 Apr 2014 - 12:25
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 01 Apr 2014 - 12:46
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Minimalna odległość to 0,00 mm, więc skoro ma 1,5 to ma sporo.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Tue, 01 Apr 2014 - 12:55
Post #3


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





Nie ma sporo, tylko ma właśnie minimum. Strona ssąca czy wydechowa?
Złóż kiedyś jakiś silnik na 0 to zobaczysz co się stanie...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 01 Apr 2014 - 12:58
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Złożyłem kilka na 0, a Ty złożyłeś jakiś silnik na 0? Co się stało? Może nie było 0, ale minus?

P.S. Leżą w garażu tłoki ze śladami po zaworach, chcesz fotki? Silnik jeździł i jeździł. Teraz akurat rozebrałem inny silnik, gdzie pasowałem tłok głowica na 0 i na głowicy są odbite symbole z tłoka. Silnik jeździł i jeździł i pozwolił jeden rajd wygrać, a wszystkie pozostałe ukończyć. Ale rozumiem, że Ty nie złożyłeś nic na 0, ale wiesz lepiej co się stanie od kogoś kto składa na 0. Typowe. Chyba, że faktycznie składasz na 0 to pokaż co się stało.

P.S2. Oczywiście jeżeli ktoś nie rozumie jak działa układ tłokowo korbowy w relacji do zaworów to nie powinien składać na 0. Wymaga to nieco doświadczenia, rozwagi i odwagi.

ZASTRZEŻENIE: moje uwagi tyczą się DOHC. Nie mam doświadczenia z OHV, należy wziąć pod uwagę materiał popychaczy i jego rozszerzalność cieplna, chyba, że ustawia się odpowiedni luz zaworowy zgodnie z zaleceniem producenta.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miden
post Tue, 01 Apr 2014 - 13:26
Post #5


Rookie
Dołączył: Sat, 15 September 2012





Cześć smile.gif to mój "problem" smile.gif

Co do ustawienia na "0".... a co z roszerzalnością cieplną tłoka i zaworu? każde z nich "spuchnie" trochę.
Tak samo może stworzyć się nagar na cylindrze i też zmniejszy się ta odległość? Zakładając że będe miał 0,5mm nagaru, 0,5mm roszerzy się tłok (aluminium) i 0,5mm zawór (stal) to przy pracy silnika ten luz właśnie może się skasować

Jak będzie na 0 i tłok będzie stukał w zawory to ich nie powygina (albo w ogóle ich nie urwie?) No i jak jest na 0 na start, to przecież później będzie na minusie?

wartość ta (1,5mm) jest dla zaworu dolotowego, wydechowy jest mniejszy w tej głowicy i tam jest trochę większy luz (1,6 chyba)

całość testowana na spiętym rozrządzie, głowicy, ze starą uszczelką od głowicy

-----
kwestia popychaczy - to wg książki luz zaworowy 0,20 i 0,20 ale czech od którego brałem wałek zaleca 0,20 i 0,45 dla wydechu. Więc to nie jest problemem. Ja to testowałem na ustawionym 0 luzie (tak jakby się skasował przy dogrzanym silniku smile.gif )


zdjęcia:



Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 01 Apr 2014 - 13:54
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





A to nie wiedziałem, że Twój blok się nie rozszerza wraz z temperaturą, a Twój nagar jest twardszy od zaworu. W takim wypadku musisz zrobić większą przerwę niż te 1,5 mm, ponieważ jeszcze uwzględnij wydłużającą się korbę oraz wykorbienie wału. No i nagaru to może być nawet 1 mm.
Masz cierpliwość z tą plasteliną, to wszystko można policzyć.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miden
post Tue, 01 Apr 2014 - 14:05
Post #7


Rookie
Dołączył: Sat, 15 September 2012





Ale blok nagrzeje się maxymalnie do 150stopni a tłok osiąga większą temperaturę więc bardziej się rozszerza ? No ale z nagarem masz rację - z tytanu nie jest smile.gif

Ale pomijając twoją zgryźliwość tongue.gif rozumiem, że mogę śmiało i bezpiecznie montować ? Jeśli tak to dzięki za informację smile.gif

PS z tą plasteliną to chodziło o to, by na zapas wiedzieć dokładnie ile luzu mam (np czy będzie można jeszcze doplanować głowicę a jak tak to o ile. Policzenie tego nie jest proste, bo dźwigienka nie jest dokładnie symetryczna więc skok na wałku nie jest łatwo przeliczyć na skok zaworu. 3x sprawniej wyszło z plasteliną (całe 10minut roboty i w 1oo% poprawny (albo inaczej - jednakowy) wynik smile.gif )
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 01 Apr 2014 - 14:13
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Ale ile masz tłoka od sworznia do denka? Ja Ci piszę z własnego doświadczenia, ponieważ aby uzyskać wysoki stopień i długie wałki zwykle jestem zmuszony pasować na 0 i tak robię. Nigdy nie pokrzywiłem zaworów, ani nic podobnego, a silniki, które składam zawsze jeżdżą po kilka tysięcy km w boju. Znam legendy, że ma być spora przerwa, ponieważ łatwiej powiedzieć typowi, że ma być spora przerwa niż usiąść i policzyć lub bawić się z plasteliną, co zabiera mnóstwo czasu. Zanim sam zebrałem doświadczenie to też nad tym rozmyślałem, ale przekonał mnie człowiek, który składa silniki żużlowe na 0. Ja go posłuchałem i tak składam. On mi gwarancji nie dał, że będzie działać i ja Ci nie dam, ale masz info z pierwszej ręki, że na 0 można.

Catcams podaje np jako minimum 1,0 więc, te Twoje 1,5 to sporo.



--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Tue, 01 Apr 2014 - 14:21
Post #9


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 01 Apr 2014 - 13:58) *
Leżą w garażu tłoki ze śladami po zaworach, chcesz fotki? Silnik jeździł i jeździł. Teraz akurat rozebrałem inny silnik, gdzie pasowałem tłok głowica na 0 i na głowicy są odbite symbole z tłoka. Silnik jeździł i jeździł i pozwolił jeden rajd wygrać, a wszystkie pozostałe ukończyć.
Słowem - składać wszystko jak leci na 0, klepać zaworami w tłoki, klepać tłokami w głowicę, wygrywać, a wszystko w oleju nagrzanym do 170°C.

Nie, nie złożyłem ani jednego silnika, ale gdybym miał to robić, to bez chwili zastanowienia trzymałbym się zaleceń osób wiedzących znacznie więcej niż Ty, który śmigasz na silnikach, w których wszystko spotyka się ze wszystkim. Nie ma w tym nic typowego. Piszę co wiem, bo przeczytałem, bo rozmawiałem, bo lubię w takich kwestiach słuchać mądrzejszych od siebie. Ty możesz dalej obijać głowicę tłokami i cieszyć się, że działa jak w żużlu, nikt Ci tego nie zabroni, ale nie musisz od razu przyjmować takiego tonu, bo jest na tym świecie masa ludzi, którzy złożyli 70x więcej silników i nie zalecają składania ich na takie "odległości" jak 0,00mm. I raczej nie jest to na zasadzie "powiedzmy typowi, że ma być 1.5mm to może nic nie rozwali jak się pomyli".

Dlatego moim zdaniem 1.5mm jest wielkością rozsądną, 0,00mm taką wielkością nie jest.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miden
post Tue, 01 Apr 2014 - 14:31
Post #10


Rookie
Dołączył: Sat, 15 September 2012





Czyli te 1,5mm brzmi sensownie? W takim razie zaryzykuję i złożę smile.gif Jak wszystko się rozleci to się pochwalę... tongue.gif

Co do zmierzenia między sworzniem a tłokiem - to nie robiłem takich pomiarów ale jak chcesz to mogę zrobić na starych tłokach (chodzi od osi sworznia do denka, czy od krańca sworznia do denka?)

Stopień sprężania (z czeskich tabelek - obliczenia w zależności od rodzaju tłoku i splanowania głowicy) mam 12,5:1 więc chyba sporo.

Ogólnie jeszcze nikt nie testował tego wałka o tych wzniosach (sporo wyższych niż seria) z tak splanowaną głowicą - będę pierwszy - stąd między innym testy z plasteliną - bo nie chcę stracił pół roku pracy przez 1 głupotę smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
specu
post Tue, 01 Apr 2014 - 14:38
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 16 August 2005
Skąd: W-wa





Moim zdaniem 1.5 to minimum bezpieczne.


--------------------
ET 11.58s Mistrz Polski FWD NA 2011r, 2014r, 2015r. 2016r. 2017r. Puchar Polski & King of Poland
Powered by Niuton & Re5pect.pl & Penrite.pl & Syr Garage
Go to the top of the page
 
+Quote Post
E30 owner
post Tue, 01 Apr 2014 - 15:04
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Tue, 01 January 2013
Skąd: SAS garage :)





Moim zdaniem też trzeba wziąć poprawkę na rozszerzalność, nagar, i SIŁY BEZWŁADNOŚCI zaworu. Skoro silnik ma hardcorowy wałek, to będzie pewnie wysoko kręcony, nie wiadomo jakiej wagi są zawory, jakie są sprężynki zaworowe, więc rozsądek wysoko wskazany.


--------------------
_http://400metrow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
killme
post Tue, 01 Apr 2014 - 15:27
Post #13


Super User
Dołączył: Fri, 11 March 2005
Skąd: SRC





To może napisz od kogo ten wałek i jakie czasy, bo dla mnie bardzo dziwne jest że luzy podawane są na zimno. Kazdy jeden czeski tuner podaje luzy zaworowe na CIEPŁO. Lepszej metody przy tym silniku nie ma - bardzo sie można zdziwić ustawiając luzy idealnie na zimno, a potem kontrolując rozbieżności między cylindrami na ciepło..
CR 12:5 to raczej przegięcie w tym silniku - w 30letniej specyfikacji Skody 130L/A jest opis że wszystko powyżej 11,5 nie przynosi żadnych korzyści, silnik chodzi "twardo", trzeba lać sporo oktanów i w rezulatcie cofać zapłon. Chyba że planujesz lać do baku E85 to mogłoby zmienić postać rzeczy.

Pozdr.


--------------------
Skoda 120 1.4T
525d F11
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miden
post Tue, 01 Apr 2014 - 18:28
Post #14


Rookie
Dołączył: Sat, 15 September 2012





296/296 z engitec.cz + twarde sprężyny zaworowe dodane przez tunera

o tym, że mierzy się luzy zaworowe na ciepło to nie słyszałem, ale jestem laikiem smile.gif
na ciepło ten luz nie powinien się kasować i być po prostu na 0? tongue.gif

12,5:1 miała właśnie A grupowa Favorit, 130L/A miały chyba 11,5:1 ale to wartość podana z głowy.

podjąłem decyzję, że zmontuje tak jak mam smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rudiger
post Tue, 01 Apr 2014 - 19:23
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





ale rozgorzała dysputa smile.gif
z plasteliną to bardzo dobry, sprawdzony i szybki sposób na sprawdzenie odległości. Można liczyć a mozna sprawdzać w praktyce odległość tłok-zawór.
MadeinPoland piszesz o DOHC a ja pytam o OHV - porównaj siły bezwładności tego co jest pomiędzy krzywką a zaworem w obu przypadkach.


--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post
killme
post Tue, 01 Apr 2014 - 20:41
Post #16


Super User
Dołączył: Fri, 11 March 2005
Skąd: SRC





CYTAT(miden @ Tue, 01 Apr 2014 - 18:28) *
296/296 z engitec.cz + twarde sprężyny zaworowe dodane przez tunera

o tym, że mierzy się luzy zaworowe na ciepło to nie słyszałem, ale jestem laikiem smile.gif
na ciepło ten luz nie powinien się kasować i być po prostu na 0? tongue.gif

12,5:1 miała właśnie A grupowa Favorit, 130L/A miały chyba 11,5:1 ale to wartość podana z głowy.

podjąłem decyzję, że zmontuje tak jak mam smile.gif


No to męcz P.Chovanca żeby ci podał jakie mają być luzy na ciepło, oraz czy konieczne jest jego przefazowanie.
Na moim aktualnym wałku 278/265 mam 0,45/045 na ciepło,poprzedni 265/265 też tyle miał.
Z doświadczenia Ci podpowiem że luzy w tym silniku mają zauważalny wpływ na prace i moc. Ustawisz za ciasno to silnik bedzie pracować swobodniej i miękko, ale mocy na górze nie bedzie, jak bedzie za luzno to na odwrót.


--------------------
Skoda 120 1.4T
525d F11
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porszak
post Tue, 01 Apr 2014 - 21:06
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Thu, 22 January 2004
Skąd: bełchatów





CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 01 Apr 2014 - 13:54) *
Masz cierpliwość z tą plasteliną, to wszystko można policzyć.

moza tez użyć czujników zegarowych i sprawdzać do woli krecac przy okazji kółkiem/kólkami


--------------------
„Dokładnie wiadomo, kiedy ludzie zaczęli się ścigać: gdy tylko zbudowali drugi samochód.”
-by Richard Petty NASCAR racedriver

corsa c16xe N/A 176KM/187Nm powered by corsasport.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miden
post Tue, 01 Apr 2014 - 23:53
Post #18


Rookie
Dołączył: Sat, 15 September 2012





Zapytałem się czy luzy zaworowe mają być jak w orginalne 0,20/0,20
No i pan Zdenek napisał po prostu
Use valve clearance 0,20mm for intake and 0,45mm for exhaust.
Bez ciepło/zimno. Więc raczej na zimno.
Zresztą na Ciepło można sprawdzić czy się kasują albo czy nie kasują się za mocno (na minusie)

Co to znaczy przefazowanie? - zmiana rozrząu (tj nie tak jak w serii?)
niesądze, zresztą napewno by o tym napisał i powiedział, bo wałek odbierałem u niego osobiście pod domem i widziałem również osobiście jego warsztat smile.gif

0,45/0,45 to chyba dużo za dużo, Rudgier - ty masz 280*(?) a luzy chyba ustawiałeś książkowe co nie? smile.gif Ja zrobię tak jak napisał smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
killme
post Wed, 02 Apr 2014 - 09:39
Post #19


Super User
Dołączył: Fri, 11 March 2005
Skąd: SRC





CYTAT(miden @ Tue, 01 Apr 2014 - 23:53) *
Zapytałem się czy luzy zaworowe mają być jak w orginalne 0,20/0,20
No i pan Zdenek napisał po prostu
Use valve clearance 0,20mm for intake and 0,45mm for exhaust.
Bez ciepło/zimno. Więc raczej na zimno.
Zresztą na Ciepło można sprawdzić czy się kasują albo czy nie kasują się za mocno (na minusie)

Co to znaczy przefazowanie? - zmiana rozrząu (tj nie tak jak w serii?)
niesądze, zresztą napewno by o tym napisał i powiedział, bo wałek odbierałem u niego osobiście pod domem i widziałem również osobiście jego warsztat smile.gif

0,45/0,45 to chyba dużo za dużo, Rudgier - ty masz 280*(?) a luzy chyba ustawiałeś książkowe co nie? smile.gif Ja zrobię tak jak napisał smile.gif


Luźne 0,25 na zimno to jest ~0,45 na ciepło. W tym silniku blok i głowica jest alu, laski popyhaczy niestety nie, więc dlatego na ciepłym są luzy większe.
Dlaczego ustawiać na ciepłym? Średnia różnica miezy luzami na zimnym i ciepłym to około x1,7, więc mała niedokładnosć w ustawieniu na zimnym jest większa o x1,7 na ciepłym. Laski popyhaczy alu(z Felicji) sie tutaj nie sprawdzą bo przy wałku o większym wzniosie już sie nie mieszczą w bloku - już to przerabiałem..
Dziwi mnie tylko, że mimo tego że byłes osobiscie u niego to nie podał Ci tych informacji od razu - ja u innego tunera dostałem na karteczce luzy i o ile przestawić wałek względem wału(fazy rozrządu) - realizuje sie to poprzez modyfikacje klinka.

P.


--------------------
Skoda 120 1.4T
525d F11
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rudiger
post Wed, 02 Apr 2014 - 10:31
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





no przecież napisał
Use valve clearance 0,20mm for intake and 0,45mm for exhaust.

dla ssącego 0,2, dla wydechowego 0,45.
To są luzy na zimnym silniku. Luzy na zimnym silniku dotyczą temperatury ok 20st C.
Regulacja luzów na gorącym moim zdaniem mija się z celem bo przy jakiej temperaturze je ustawiać? 80? 100?
Grzejesz silnik do 95, zanim zdejmiesz pokrywę, poluzujesz kontrnakrętki to już masz 85st C, zanim dojdziesz do końca to już masz 65st.

A regulacja na klinie lub za pomocą regulowanego kółka rozrządu to już inna sprawa - niedługo będę ściągał taki sam wałek to się dopytam o przefazowanie.

Miden ja mam chyba 280, luzy książkowe. Wszystko jest OK.


--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 04 August 2025 - 13:16