Shoutbox 0 nowych PW 


46 Stron V  « < 15 16 17 18 19 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Coobcia Nissan 350Z - Nowy pojeżdżawkowóz, PLAN 400KM w N/A i wykręcić czas YOGIEGO :D
siewcu
post Tue, 23 Sep 2014 - 07:56
Post #321


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 04 December 2007
Skąd: Wrocław





ja kiedyś kręcąc gwintem odczułem wrażenie, że im większy preload tym twardziej... ale to było wrażenie tylko odczuwalne.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 23 Sep 2014 - 07:56
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Wojtek
post Tue, 23 Sep 2014 - 08:16
Post #322


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Sprezyna po opuszczeniu auta i tak juz ma preload - to ze ukrecisz 5-10-20 mm nic nie da w kwestji sztywnosci.
Dlaczego producent podaje zawsze ugiecie na cm i nie wprowadza wartosci ze np po ugieciu 2 cm na 3 cm potrzeba wiecej nm.
Jesli zakrecisz tak ze sprezyna sie zamknie to na pewno bedziesz mial beton smile.gif


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Tue, 23 Sep 2014 - 08:23
Post #323


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





http://www.worksperformance.com/html/tpl_desc.html prosze sie zapoznac i zweryfikowac swoje wypowiedzi.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
E30 owner
post Tue, 23 Sep 2014 - 23:11
Post #324


Forum Killer
Dołączył: Tue, 01 January 2013
Skąd: SAS garage :)





W linku napisali to co ja wcześniej, opierając się na rysunku wklejonym jeszcze wcześniej smile.gif

EDIT: zwiększając pre load zwiększa się sztywność ponieważ podwyższa się "punkt startu pracy sprężyny", ale jednocześnie nie zwiększa się sztywności samej sprężyny, czyli tego o ile będzie się uginać gdy już zacznie pracować.

Reasumując, ściśniętą sprężynę trudniej jest wprawić w ruch, niż tą samą sprężynę w stanie swobodnym, o 1cm. Bo de facto sprężyna o długości 10cm swobodna, do ugięcia o 1cm potrzebuje załóżmy 1kg, a sprężyna o długości 10cm ściśnięta do 5cm, potrzebuje do ugięcia się o 1cm już 6kg, przy czym obie do ugięcia o następne centymetry już wymagają dokładki po 1kg więcej. Stąd uczucie zwiększenia sztywności po zwiększeniu napięcia wstępnego sprężyny smile.gif


--------------------
_http://400metrow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mate96
post Wed, 24 Sep 2014 - 06:54
Post #325


Forum Homee
Dołączył: Sat, 10 June 2006
Skąd: Wawa





Luźne przemyślenie: Prawda zależy od tego czy preload'em wymusi się większe ugięcie sprężyny niż wymusza to ciężar stojącego samochodu. Szczerze to nie wiem jak mocno trzeba by było napiąć sprężynę preload'em ale taka sytuacja jest na pewno możliwa np. w wydmuszkach.


--------------------
Octavia II 2.0 TDI CR wół roboczy
Skyline R33 rdzewiuch stoi po to żeby mieć
Fabia II RS daily
Suzuki SV650S żeby mieć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Wed, 24 Sep 2014 - 07:11
Post #326


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





Po takim napięciu sprężyny zawieszenie przestaje normalnie pracować. Tu są sprężyny 14kg/mm i 7kg/mm, znając nacisk na osie łatwo policzyć ile brakuje do tego momentu skoro coobcio ścisnął przednie sprężyny 18mm, a tylne 13mm.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Wed, 24 Sep 2014 - 08:44
Post #327


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





CYTAT(E30 owner @ Tue, 23 Sep 2014 - 23:11) *
W linku napisali to co ja wcześniej, opierając się na rysunku wklejonym jeszcze wcześniej smile.gif

EDIT: zwiększając pre load zwiększa się sztywność ponieważ podwyższa się "punkt startu pracy sprężyny", ale jednocześnie nie zwiększa się sztywności samej sprężyny, czyli tego o ile będzie się uginać gdy już zacznie pracować.

Reasumując, ściśniętą sprężynę trudniej jest wprawić w ruch, niż tą samą sprężynę w stanie swobodnym, o 1cm. Bo de facto sprężyna o długości 10cm swobodna, do ugięcia o 1cm potrzebuje załóżmy 1kg, a sprężyna o długości 10cm ściśnięta do 5cm, potrzebuje do ugięcia się o 1cm już 6kg, przy czym obie do ugięcia o następne centymetry już wymagają dokładki po 1kg więcej. Stąd uczucie zwiększenia sztywności po zwiększeniu napięcia wstępnego sprężyny smile.gif

Jeszcze raz napisze a postaraj sie zrozumiec. To tak jak bys postawil auto na kola i twerdzil ze juz masz twardy zawias, a jak wpakowal bys 4 chlopow do srodka to beton, wez sie czasem troszke zastanow smile.gif
Auto swoja masa i tak ugnie tyle springa ze ukrecenie preloadu nie da sztywnosci chyba ze zamkniesz sprezyne.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 24 Sep 2014 - 09:00
Post #328


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Wojtek @ Wed, 24 Sep 2014 - 08:44) *
Jeszcze raz napisze a postaraj sie zrozumiec. To tak jak bys postawil auto na kola i twerdzil ze juz masz twardy zawias, a jak wpakowal bys 4 chlopow do srodka to beton, wez sie czasem troszke zastanow smile.gif
Auto swoja masa i tak ugnie tyle springa ze ukrecenie preloadu nie da sztywnosci chyba ze zamkniesz sprezyne.


Dokładnie. A najtańszym sposobem na usztywnienie zawiasu jest wsadzenie cegieł do samochodu biggrin.gif


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DOHC
post Wed, 24 Sep 2014 - 09:18
Post #329


Forum Homee
Dołączył: Thu, 12 January 2006
Skąd: Pionki/Warszawa





CYTAT(Tommo @ Wed, 24 Sep 2014 - 09:00) *
Dokładnie. A najtańszym sposobem na usztywnienie zawiasu jest wsadzenie cegieł do samochodu biggrin.gif

Załóżmy że mamy auto ważące 1000 kg, wsadzamy cegły i jedziemy na tor. Zawias musi sobie radzić z masą auta + cegły więc wszelkie przeciążenia mocniej na niego oddziałują, auto gnie się tak jak się gieło.

Bierzemy to samo auto i ustawiamy preload tak żeby sprężyna była tak samo ściśnięta jak po wsadzeniu cegieł. Jedziemy na tor i zawias jest napięty tak jak by w aucie były cegły ale w rzeczywistości zawieszenie musi sobie radzić z masą 1000 kg.

Teraz biorąc pod uwagę samą pracę sprężyny. Powiedzmy że ma ona 300 mm wysokości rozprężona, twardość 10kg/mm a po postawieniu auta na kołach siada o 30 mm.
30 mm x 10 kg/mm = 300 kg nacisku na sprężynę.

Ustawiamy preload na 30 mm magazynując sprężynie siłę 3000 N (300 KG). Jak dla mnie sprężyna nie ugnie się bardziej niż wysokość auta po postawniu na ziemi do momentu w którym zadziała na nią siła 3000 N. Czyli do momentu ugięcia wstępnego będzie twardziej a potem jeśli charakterystyka sprężyny jest liniowa tak samo jak bez preloadu.

Gdzie jest błąd w moim toku rozumowania.

Bez ataku, bez napinki, poprostu jestem ciekaw.

Pozdrwiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Wed, 24 Sep 2014 - 09:24
Post #330


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Zacznij od tego ze sprezyna 10kg/mm nie nadaje sie do auta 1000kg bo i tak bedzie efekt jak by cegly byly bez preloadu...
Jesli ustawisz taki preload to auto pojedzie w gore o 30 mm - czyli zwiekszysz skok zawieszenia o te 30 mm. Zwroc uwage na budowe amortyzatora i gdzie jest wtedy tloczysko jak ustawisz tak a tak.
A blad jest tutaj ze sprezyne preloadem mozesz sciskac ile chcesz a po postawieniu na kola i tak siadzie o taka wartosc jaka podal producent czyli na twoim przykladzie 10kg/mm.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DOHC
post Wed, 24 Sep 2014 - 09:57
Post #331


Forum Homee
Dołączył: Thu, 12 January 2006
Skąd: Pionki/Warszawa





CYTAT(Wojtek @ Wed, 24 Sep 2014 - 09:24) *
Zacznij od tego ze sprezyna 10kg/cm nie nadaje sie do auta 1000kg bo i tak bedzie efekt jak by cegly byly bez preloadu...
Jesli ustawisz taki preload to auto pojedzie w gore o 30 mm - czyli zwiekszysz skok zawieszenia o te 30 mm. Zwroc uwage na budowe amortyzatora i gdzie jest wtedy tloczysko jak ustawisz tak a tak.
A blad jest tutaj ze sprezyne preloadem mozesz sciskac ile chcesz a po postawieniu na kola i tak siadzie o taka wartosc jaka podal producent czyli na twoim przykladzie 10kg/mm.


wartości z czapy dla łatwych rachunków więc nie zwracaj na to uwagi. Żeby czuć było że jest twardziej trzeba by ustawić preload>nacisk auta na sprężynę, right?

pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:02
Post #332


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





DOHC napisałes 10kg/mm a Wojtek pisze o 10kg/cm - to moze ustalcie wspolną wersję wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:07
Post #333


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





chodzi o mm oczywiscie


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:08
Post #334


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Nie right poniewaz nie ma to znaczenia.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:13
Post #335


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(DOHC @ Wed, 24 Sep 2014 - 09:18) *
Załóżmy że mamy auto ważące 1000 kg, wsadzamy cegły i jedziemy na tor. Zawias musi sobie radzić z masą auta + cegły więc wszelkie przeciążenia mocniej na niego oddziałują, auto gnie się tak jak się gieło.

Bierzemy to samo auto i ustawiamy preload tak żeby sprężyna była tak samo ściśnięta jak po wsadzeniu cegieł. Jedziemy na tor i zawias jest napięty tak jak by w aucie były cegły ale w rzeczywistości zawieszenie musi sobie radzić z masą 1000 kg.

To jest oczywista oczywistość, że auto lżejsze (bez cegieł) będzie się mniej uginać.

CYTAT(DOHC @ Wed, 24 Sep 2014 - 09:18) *
Teraz biorąc pod uwagę samą pracę sprężyny. Powiedzmy że ma ona 300 mm wysokości rozprężona, twardość 10kg/mm a po postawieniu auta na kołach siada o 30 mm.
30 mm x 10 kg/mm = 300 kg nacisku na sprężynę.


Nie można tak liczyć i tu jest błąd w Twoim rozumowaniu.
Powiem ci jak to wygląda w praktyce.
W moim aucie o wadze 1280kg i rozkładzie mas na osie 700/580 mam z tyłu sprężyny o charakterystyce 5 kg/mm.
http://www.hsdcoilovers.com/hsd-coilovers-...c8-gdb-grb.html
Po opuszczeniu z podnośnika nie zauważam praktycznie ugięcia!
A wg. Twojego obliczania powinny się ugiąć 53mm!

CYTAT(DOHC @ Wed, 24 Sep 2014 - 09:18) *
Ustawiamy preload na 30 mm magazynując sprężynie siłę 3000 N (300 KG). Jak dla mnie sprężyna nie ugnie się bardziej niż wysokość auta po postawniu na ziemi do momentu w którym zadziała na nią siła 3000 N. Czyli do momentu ugięcia wstępnego będzie twardziej a potem jeśli charakterystyka sprężyny jest liniowa tak samo jak bez preloadu.

Nie. Załóżmy że stawiasz na sprężynę ciężar 50 kg który spowoduje, że ta ugnie się 30mm. Można przyjąć, że sprężyna ma wstępny preload 30mm. I teraz wg. Ciebie można dołożyć 30,40 a nawet 49 kg i sprężyna nie ugnie się nawet 1 mm co jest absurdalne.
Chyba że źle cię zrozumiałem.






--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:21
Post #336


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





Czemu ktos skasowal swoj post ?? smile.gif


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
K@mill
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:43
Post #337


Frequent User
Dołączył: Sat, 28 October 2006
Skąd: Wa-wa





Miałeś rację w kwestii wysokości wink.gif

Nie wiem czy ktoś przytaczał ten artykuł http://www.zoomsquared.com/technical-infor...eload-explained
W skrocie piszą w nim że jeżeli bez preloadu sprężyna siada o 3cm po opuszczeniu auta na ziemie, to jeżeli dołożymy 1cm preloadu to po opuszczeniu auta na ziemie sprężyna ścisnie się tylko o 2cm mimo że jest liniowa, a nie o 3.
Druga sprawa, gdzies po necie krąży teoria żeby nie robić preloadu większego niż masa która naciska na dane koło.
Czyli jeżeli mamy sprezyny 10kg/mm i auto ktore ma nacisk na koło 300kg to nie powinno się robić preloadu zbliżonego do 3cm=300mm x10kg = 300kg bo sprężyna nie bedzie pracować.


--------------------
e36 328i - Poznań 1.49
Race4Fun.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DOHC
post Wed, 24 Sep 2014 - 10:46
Post #338


Forum Homee
Dołączył: Thu, 12 January 2006
Skąd: Pionki/Warszawa





CYTAT(Tommo @ Wed, 24 Sep 2014 - 10:13) *
To jest oczywista oczywistość, że auto lżejsze (bez cegieł) będzie się mniej uginać.



Nie można tak liczyć i tu jest błąd w Twoim rozumowaniu.
Powiem ci jak to wygląda w praktyce.
W moim aucie o wadze 1280kg i rozkładzie mas na osie 700/580 mam z tyłu sprężyny o charakterystyce 5 kg/mm.
http://www.hsdcoilovers.com/hsd-coilovers-...c8-gdb-grb.html
Po opuszczeniu z podnośnika nie zauważam praktycznie ugięcia!
A wg. Twojego obliczania powinny się ugiąć 53mm!


Nie. Załóżmy że stawiasz na sprężynę ciężar 50 kg który spowoduje, że ta ugnie się 30mm. Można przyjąć, że sprężyna ma wstępny preload 30mm. I teraz wg. Ciebie można dołożyć 30,40 a nawet 49 kg i sprężyna nie ugnie się nawet 1 mm co jest absurdalne.
Chyba że źle cię zrozumiałem.


Źle mnie zrozumiałeś, mówię że jeśli napniesz sprężynę bez obciążenia powiedzmy że ściągaczem o te 30 mm i na to położysz 49 kg to się nie ugnie nic (zakładam że elementy ściągacza nic nie ważą). W głowie mi się kołatało że preloadem można ścisnąć sprężynę właśnie tak jak mówię jakby ściągaczem ale jak to spojrzałem na fote gwintu to już wiem o co chodzi Wojtkowi że auto wstanie itd. Z mojej strony wszystko jasne.

Co do Twojego auta to musisz jeszcze powiedzieć jaki jest preload i musimy znać geometrie tylnego wahacza wtedy będzie można dopiero z nacisku na koło policzyć w przybliżeniu jaka siła działa na sprężynę i ile auto usiądzie. Do tego amor, zapewne gazowy przejmuje część siły od sprężyny.
Pozdrawiam

Nie ma co przytaczać wartości z "życia wziętych" bo mój przykład jest z czapy.

Pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 24 Sep 2014 - 11:25
Post #339


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(DOHC @ Wed, 24 Sep 2014 - 10:46) *
Źle mnie zrozumiałeś, mówię że jeśli napniesz sprężynę bez obciążenia powiedzmy że ściągaczem o te 30 mm i na to położysz 49 kg to się nie ugnie nic (zakładam że elementy ściągacza nic nie ważą). W głowie mi się kołatało że preloadem można ścisnąć sprężynę właśnie tak jak mówię jakby ściągaczem ale jak to spojrzałem na fote gwintu to już wiem o co chodzi Wojtkowi że auto wstanie itd. Z mojej strony wszystko jasne.

Co do Twojego auta to musisz jeszcze powiedzieć jaki jest preload i musimy znać geometrie tylnego wahacza wtedy będzie można dopiero z nacisku na koło policzyć w przybliżeniu jaka siła działa na sprężynę i ile auto usiądzie. Do tego amor, zapewne gazowy przejmuje część siły od sprężyny.
Pozdrawiam

Nie ma co przytaczać wartości z "życia wziętych" bo mój przykład jest z czapy.

Pozdrawiam

Ok, być może ja coś pomieszałem... smile.gif


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Wed, 24 Sep 2014 - 12:47
Post #340


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





Tak czytam to wszystko i dochodzę do 2 wniosków:
1. każdy powinien spojrzeć uważnie na budowę tego zawieszenia
2. każdy powinien wziąć do ręki sprężynkę z długopisu, ścisnąć ją w palcach i odpowiedzieć na pytanie czy dostępny dla sprężynki skok zwiększył się czy zmniejszył
Go to the top of the page
 
+Quote Post

46 Stron V  « < 15 16 17 18 19 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 02 August 2025 - 12:27