![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#21
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Gościu sprzedający te kółeczka to ja. Nie dawajcie wiary, że CNC czy billet są wydajniejsze o 20%, To wierutna bzdura. Są wydajniejsze o 4-6% od kół odlewanych o tym samym wymiarze i w moim przekonaniu to znakomity rezultat, bo przykladowo przy 300KM można ugrać extra 15KM bez zmiany wymiaru. Są sporo lżejsze dla porównania odlewane 19T kiugawy waży 53g, oryginał MHI 48g a CNC 41g. Faktycznie dają szybszy spool (mniejszy lag) ale nie żadne 20% tylko turbo uzyskuje zadane doładowanie (u mnie jest to 1,35bara) o jakieś 150 - 200 obrotów szybciej niż z odlewanym kołem i to moim skromnym zdaniem jest również przyzwoity rezultat. Na potwierdzenie powyższych informacji dysponuję wykresami z hamowni. Koła mają znacząco większą wytrzymałość mechaniczną bo są frezowane z kutego aluminium (a odlewane są odlewane). Koła są droższe od kół odlewanych o średnio 150 - 200zł - zapewne dla jednych warto dla innych nie. M. Do tej pory testowałem tylko koła CNC 6+6 łopatek. W najnowszej dostawie zamówiłem również koła 11-łopatkowe i 5+5 łopatek. Jak przetestuję podzielę się wynikami. Nie spodziewam się cudów, ale gdyby udało się przyspieszyć osiągnięcie zadanego boostu o 100-200obr bez znaczącego pogorszenia wydajności na wysokich obrotach uznałbym to za wielki sukces. Ja mam pytanie co do tych wyraznych "linii" po obrobce cnc. Czy to jest jeszcze w jakis sposob wygladzane? Takie zalamania zle wplywaja na przeplyw powietrza przy powierzchni lopatki. A przy okazji, to posiadam TD05HR 10.5T z zimnym wirnikiem 20G (producent Arashi). Czy masz do tego jakies lepsze zimne kolko, ktore daloby te 5-10% wiecej i przy okazji lepszy spool? Jakie kolka masz w ogole w ofercie (td04, td05, moze byc na priva)? -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#22
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 03 January 2010 ![]() |
Sądze że jakby te załamania miały jakiś negatywny wpływ to Garrett by takich nie robił
![]() |
|
|
![]()
Post
#23
|
|
User Dołączył: Thu, 27 January 2011 ![]() |
Nie chcę tu robić ordynarnej reklamy.
Jakby co piszcie PW. Koła są dostepne właściwie do każdej turbosprężarki. 20G jest z 15 rodzajów. Te nacięcia na podstawie nie mają żadnego wpływu na przepływy. Da się frezować bez nich ale są niejako znakiem rozpoznawczym kół CNC. Na łopatkach nie ma żadnych nacięć - są gładkie. Tak jak napisałem przy tym samym rozmiarze 4-6% lepszy przepływ (większe CFM) lepszy spool. Przy zwiększeniu rozmiaru możliwe też zwiększenie przepływu. W przyszłym tygodniu testy 11-łopatkowych. M. |
|
|
![]()
Post
#24
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 19 June 2007 Skąd: z ulicy ![]() |
Główną zaletą kół frezowanych jest dokladnośc wykonania, a co przy tym idzie łatwiejszy/krótszy proces wywazania w warunkach produkcji seryjnej, ot co.
|
|
|
![]()
Post
#25
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
za to proces wytwarzania jest 20 x dłuższy.
|
|
|
![]()
Post
#26
|
|
User Dołączył: Thu, 27 January 2011 ![]() |
Szczerze mówiąc to jako końcowego użytkownika nie specjalnie mnie obchodzi czy się te koła robi długo czy krótko, czy się je wyważa łatwo czy trudno (ważne żeby się dały wyważyć w ogóle) Ważniejsze są raczej takie sprawy jak:
a) czy się wkręca (wytwarza boost) czybciej czy wolniej od wykonanych innymi metodami? b ) czy jest wytrzymalsze czy mniej wytrzymałe mechanicznie od wykonanych innymi metodami i odporne na zjawisko zwane "surge" i gwałtowne zmiany przyspieszeń (oporów)? c) czy jest zdolne do przetłoczenia większej czy mniejszej ilości powietrza w jednostce czasu przu danej prędkości obrotowej wirnika od kół wykonanych innymi metodami tego samego rozmiaru? d) czy kosztuje mniej czy więcej od kół wykonanych innymi metodami a jeśli więcej to czy różnica zostanie zrekompensowana zaletami produktu? Wszystko tak naprawdę wynika z jednej kwestii - jeśli nie trzeba koła odlewać a można wycinać to da się uniknąć problemów technologicznych związanych z odlewaniem. Można zastosować lepszy (bardziej wytrzymały) materiał. Jak jest bardziej wytrzymały materiał mo można dać go mniej a konstrukcja będzie miała taką samą wytrzymałość a będzie lżejsza. Jak będzie lżejsza to będzie miała mniejszy moment inercji czyli "turbo szybciej wstanie". Jak konstrukcja jest z lepszego materiału to można też wydłużyć łopatki lub zmniejszyć "korpus" dzieki czemu można nieco zwiększyć powierzchnę ssącą. I w reszcie można sobie do znudzenia robić próby i produkować po jednej sztuce i testować w celu uzyskania jak najlepszej geometrii, kątów, ilości i wielkości łopatek aż do uzyskania pożądanych (nie dla wszystkich takich samych) rezultatów. |
|
|
![]()
Post
#27
|
|
User Dołączył: Thu, 27 January 2011 ![]() |
Koło 20T 11-łopatkowe zostało przetestowane na moim aucie testowym, jednak nie do końca spełniło pokładane w nim oczekiwania.
![]() Wstaje dokładnie tak samo (przynajmniej w moim przypadku) jak 20T 6+6. 400Nm pojawiło się już przy 2400obr - prawie identycznie jak z kołem 6+6 (2380obr), niestety wygenerowało moc mniejszą o 7KM - chociaż to akurat jest wartość w granicach błędu pomiarowego. Przebieg mocy i momentu przy tym samym programie jest bardzo podobny - wykresy zamieszczę jak tylko je otrzymam. Spodziewaliśmy się, że będzie zauważalna różnica jeśli chodzi o szybszy spool, ale tego nie odnotowaliśmy. Być może różnica byłaby bardziej zauważalna przy kołach o większych wymiarach. Dla potrzeb TD04 wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzone CNC 19T lub 20T 6+6. M. |
|
|
![]()
Post
#28
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
jesli to koło jest faktycznie lżejsze od odlewanego , to powinna byc róznica w lagu , ale to cięzko zmierzyc przy malych sprężarkach
co do mocy i spool , to tak jak pisałem wczesniej , gdyby róznice byly chociazby 10% to dawno wiekszosc producentów stosowala by równe łoparki |
|
|
![]()
Post
#29
|
|
User Dołączył: Thu, 27 January 2011 ![]() |
Źle mnie zrozumiałeś. Różnica pomiędzy kołami kutymi (billet) i odlewanymi jest spora i dość dobrze zmierzona. Różnica o której piszę to różnica pomiędzy kołem kutym 11-łopatkowym i kutym 6+6 i ta różnica jest bardzo niewielka przynajmniej dla TD04.
M. |
|
|
![]()
Post
#30
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa ![]() |
no tak , juz sie zamieszałem o które kolo chodzi ;]
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 19 July 2025 - 09:43 |