Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Koło kompresji 11 łopatek, czy wstaje 20% szybciej od tradycyjnego?
jackkpl
post Thu, 26 Sep 2013 - 11:03
Post #21


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(miszna @ Wed, 25 Sep 2013 - 23:37) *
Gościu sprzedający te kółeczka to ja.
Nie dawajcie wiary, że CNC czy billet są wydajniejsze o 20%, To wierutna bzdura. Są wydajniejsze o 4-6% od kół odlewanych o tym samym wymiarze i w moim przekonaniu to znakomity rezultat, bo przykladowo przy 300KM można ugrać extra 15KM bez zmiany wymiaru.
Są sporo lżejsze dla porównania odlewane 19T kiugawy waży 53g, oryginał MHI 48g a CNC 41g.
Faktycznie dają szybszy spool (mniejszy lag) ale nie żadne 20% tylko turbo uzyskuje zadane doładowanie (u mnie jest to 1,35bara) o jakieś 150 - 200 obrotów szybciej niż z odlewanym kołem i to moim skromnym zdaniem jest również przyzwoity rezultat.

Na potwierdzenie powyższych informacji dysponuję wykresami z hamowni.

Koła mają znacząco większą wytrzymałość mechaniczną bo są frezowane z kutego aluminium (a odlewane są odlewane).

Koła są droższe od kół odlewanych o średnio 150 - 200zł - zapewne dla jednych warto dla innych nie.

M.

Do tej pory testowałem tylko koła CNC 6+6 łopatek. W najnowszej dostawie zamówiłem również koła 11-łopatkowe i 5+5 łopatek. Jak przetestuję podzielę się wynikami. Nie spodziewam się cudów, ale gdyby udało się przyspieszyć osiągnięcie zadanego boostu o 100-200obr bez znaczącego pogorszenia wydajności na wysokich obrotach uznałbym to za wielki sukces.


Ja mam pytanie co do tych wyraznych "linii" po obrobce cnc. Czy to jest jeszcze w jakis sposob wygladzane? Takie zalamania zle wplywaja na przeplyw powietrza przy powierzchni lopatki.

A przy okazji, to posiadam TD05HR 10.5T z zimnym wirnikiem 20G (producent Arashi). Czy masz do tego jakies lepsze zimne kolko, ktore daloby te 5-10% wiecej i przy okazji lepszy spool?
Jakie kolka masz w ogole w ofercie (td04, td05, moze byc na priva)?


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Thu, 26 Sep 2013 - 11:03
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
mlody1921
post Thu, 26 Sep 2013 - 12:14
Post #22


Forum Homee
Dołączył: Sun, 03 January 2010





Sądze że jakby te załamania miały jakiś negatywny wpływ to Garrett by takich nie robił smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miszna
post Thu, 26 Sep 2013 - 12:54
Post #23


User
Dołączył: Thu, 27 January 2011





Nie chcę tu robić ordynarnej reklamy.
Jakby co piszcie PW.
Koła są dostepne właściwie do każdej turbosprężarki. 20G jest z 15 rodzajów.
Te nacięcia na podstawie nie mają żadnego wpływu na przepływy. Da się frezować bez nich ale są niejako znakiem rozpoznawczym kół CNC. Na łopatkach nie ma żadnych nacięć - są gładkie.
Tak jak napisałem przy tym samym rozmiarze 4-6% lepszy przepływ (większe CFM) lepszy spool. Przy zwiększeniu rozmiaru możliwe też zwiększenie przepływu.
W przyszłym tygodniu testy 11-łopatkowych.
M.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andrev
post Fri, 27 Sep 2013 - 11:30
Post #24


Frequent User
Dołączył: Tue, 19 June 2007
Skąd: z ulicy





Główną zaletą kół frezowanych jest dokladnośc wykonania, a co przy tym idzie łatwiejszy/krótszy proces wywazania w warunkach produkcji seryjnej, ot co.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 27 Sep 2013 - 22:02
Post #25


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





za to proces wytwarzania jest 20 x dłuższy.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miszna
post Fri, 27 Sep 2013 - 22:54
Post #26


User
Dołączył: Thu, 27 January 2011





Szczerze mówiąc to jako końcowego użytkownika nie specjalnie mnie obchodzi czy się te koła robi długo czy krótko, czy się je wyważa łatwo czy trudno (ważne żeby się dały wyważyć w ogóle) Ważniejsze są raczej takie sprawy jak:
a) czy się wkręca (wytwarza boost) czybciej czy wolniej od wykonanych innymi metodami?
b ) czy jest wytrzymalsze czy mniej wytrzymałe mechanicznie od wykonanych innymi metodami i odporne na zjawisko zwane "surge" i gwałtowne zmiany przyspieszeń (oporów)?
c) czy jest zdolne do przetłoczenia większej czy mniejszej ilości powietrza w jednostce czasu przu danej prędkości obrotowej wirnika od kół wykonanych innymi metodami tego samego rozmiaru?
d) czy kosztuje mniej czy więcej od kół wykonanych innymi metodami a jeśli więcej to czy różnica zostanie zrekompensowana zaletami produktu?

Wszystko tak naprawdę wynika z jednej kwestii - jeśli nie trzeba koła odlewać a można wycinać to da się uniknąć problemów technologicznych związanych z odlewaniem. Można zastosować lepszy (bardziej wytrzymały) materiał. Jak jest bardziej wytrzymały materiał mo można dać go mniej a konstrukcja będzie miała taką samą wytrzymałość a będzie lżejsza. Jak będzie lżejsza to będzie miała mniejszy moment inercji czyli "turbo szybciej wstanie".
Jak konstrukcja jest z lepszego materiału to można też wydłużyć łopatki lub zmniejszyć "korpus" dzieki czemu można nieco zwiększyć powierzchnę ssącą.
I w reszcie można sobie do znudzenia robić próby i produkować po jednej sztuce i testować w celu uzyskania jak najlepszej geometrii, kątów, ilości i wielkości łopatek aż do uzyskania pożądanych (nie dla wszystkich takich samych) rezultatów.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miszna
post Wed, 09 Oct 2013 - 23:02
Post #27


User
Dołączył: Thu, 27 January 2011





Koło 20T 11-łopatkowe zostało przetestowane na moim aucie testowym, jednak nie do końca spełniło pokładane w nim oczekiwania.



Wstaje dokładnie tak samo (przynajmniej w moim przypadku) jak 20T 6+6. 400Nm pojawiło się już przy 2400obr - prawie identycznie jak z kołem 6+6 (2380obr), niestety wygenerowało moc mniejszą o 7KM - chociaż to akurat jest wartość w granicach błędu pomiarowego. Przebieg mocy i momentu przy tym samym programie jest bardzo podobny - wykresy zamieszczę jak tylko je otrzymam.
Spodziewaliśmy się, że będzie zauważalna różnica jeśli chodzi o szybszy spool, ale tego nie odnotowaliśmy. Być może różnica byłaby bardziej zauważalna przy kołach o większych wymiarach. Dla potrzeb TD04 wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzone CNC 19T lub 20T 6+6.

M.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Thu, 10 Oct 2013 - 08:28
Post #28


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





jesli to koło jest faktycznie lżejsze od odlewanego , to powinna byc róznica w lagu , ale to cięzko zmierzyc przy malych sprężarkach

co do mocy i spool , to tak jak pisałem wczesniej , gdyby róznice byly chociazby 10% to dawno wiekszosc producentów stosowala by równe łoparki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
miszna
post Thu, 10 Oct 2013 - 09:03
Post #29


User
Dołączył: Thu, 27 January 2011





Źle mnie zrozumiałeś. Różnica pomiędzy kołami kutymi (billet) i odlewanymi jest spora i dość dobrze zmierzona. Różnica o której piszę to różnica pomiędzy kołem kutym 11-łopatkowym i kutym 6+6 i ta różnica jest bardzo niewielka przynajmniej dla TD04.
M.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Thu, 10 Oct 2013 - 10:03
Post #30


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





no tak , juz sie zamieszałem o które kolo chodzi ;]

Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 19 July 2025 - 09:43