![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 09 June 2012 Skąd: Stockport ![]() |
Coś tam chce zacząć działać w tym kierunku i chce to robić sam a jestem kompletnym laikiem w tym temacie... Troszeczkę sobie poczytałem ale nadal mam od groma pytań... Może rozwiejecie część moich wątpliwości... Z góry powiem, że korzystanie z hamowni odpada podczas strojenia - jedynie dla sprawdzenia co ewentualnie wyszło już po...
1. Czy potrzebuje czujnika EGT przy strojeniu silnika wolnossącego? Na chwile obecną z tego co się dowiedziałem to tak naprawdę potrzebny jest w autach uturbionych bo wolnossace nie osiągają tak wysokich temperatur w wydechu - wiec jak tak naprawdę jest? 2. Co możecie powiedzieć odnośnie zmian wyprzedzenia zapłonu podczas strojenia - jak to ugryźć? jak bardzo mogę go wyprzedzić - gdzie jest granica i skąd mam wiedzieć ze do niej dotarłem - jak ten zapłon ustawić (i prószę nie mówcie mi, że na znaki...) - ogólnie jak to ugryźć... 3. Podobna sprawa z wałkiem rozrządu (podobnie jak z zapłonem) 4. Jak rozwiązać problem zczytywania obrotów - da się jakoś podłączyć do laptopa żeby mi to zczytywał podczas pomiarów - mam gaźnikowca ale obrotomierz, w końcu coś tam mi pokazuje wiec jakaś możliwość chyba istnieje... 5. Jak ustawiać lepiej AFR na sucho czy pod obciążeniem (raczej to drugie..) ale jeśli pod obciążeniem jak lepiej podczas jazdy czy podnieść sobie przód auta i np. wrzucić piątkę niech się kręci - czy może jeszcze jakiś inny pomysł (hamownia odpada jak już wspomniałem..) 6. Co z paliwem 95, 98, może wiecej?? Jak i dlaczego? -------------------- [topic="moj projekt"]http://www.racingforum.pl/index.php?s=&showtopic=103024&view=findpost&p=1012336[/topic]
|
|
|
![]() |
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 03 November 2010 Skąd: zbąszyń ![]() |
2-spalanie stukowe świadczy o zbyt wczesnym zapłonie.
-------------------- Nieprawniona komercyjna sygnatura.
Szybko wyczerpałeś 100% cierpliwości moderatorów i niestety musisz poczekać, aż Ci się 20% skasuje. |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 04 September 2010 Skąd: Wrocław ![]() |
Coś tam chce zacząć działać w tym kierunku i chce to robić sam a jestem kompletnym laikiem w tym temacie... Troszeczkę sobie poczytałem ale nadal mam od groma pytań... Może rozwiejecie część moich wątpliwości... Z góry powiem, że korzystanie z hamowni odpada podczas strojenia - jedynie dla sprawdzenia co ewentualnie wyszło już po... 1. Czy potrzebuje czujnika EGT przy strojeniu silnika wolnossącego? Na chwile obecną z tego co się dowiedziałem to tak naprawdę potrzebny jest w autach uturbionych bo wolnossace nie osiągają tak wysokich temperatur w wydechu - wiec jak tak naprawdę jest? 2. Co możecie powiedzieć odnośnie zmian wyprzedzenia zapłonu podczas strojenia - jak to ugryźć? jak bardzo mogę go wyprzedzić - gdzie jest granica i skąd mam wiedzieć ze do niej dotarłem - jak ten zapłon ustawić (i prószę nie mówcie mi, że na znaki...) - ogólnie jak to ugryźć... 3. Podobna sprawa z wałkiem rozrządu (podobnie jak z zapłonem) 4. Jak rozwiązać problem zczytywania obrotów - da się jakoś podłączyć do laptopa żeby mi to zczytywał podczas pomiarów - mam gaźnikowca ale obrotomierz, w końcu coś tam mi pokazuje wiec jakaś możliwość chyba istnieje... 5. Jak ustawiać lepiej AFR na sucho czy pod obciążeniem (raczej to drugie..) ale jeśli pod obciążeniem jak lepiej podczas jazdy czy podnieść sobie przód auta i np. wrzucić piątkę niech się kręci - czy może jeszcze jakiś inny pomysł (hamownia odpada jak już wspomniałem..) 6. Co z paliwem 95, 98, może wiecej?? Jak i dlaczego? Co prawda doświadczenia nie mam wcale, narazie tylko siedzę i czytuję forum, niemniej postaram się odpowiedzieć i co najwyżej ktoś doświadczony mnie poprawi. 1. Na pewno nie zaszkodzi, NA ciężej udupić niż turbo, niemniej nie jest to niemożliwe, szczególnie biorąc pod uwagę, że będą to Twoje pierwsze kroki, EGT daje Ci wyraźną informację czy nie przesadzasz z mieszanką i czy wszystko jest ok. 2. Metodą prób i błędów, nie inaczej. Granica jest tam, gdzie rozpoczyna się spalanie detonacyjne(stukowe), może być niwelowane zastosowaniem paliwa o większej liczbie oktanowej, wymianę świec na chłodniejsze, obróbkę komory spalania(chociaż to już raczej ekstremalne działanie przy ekstremalnych projektach, ogólnie chodzi o pozbycie się jakichkolwiek ostrych krawędzi, które temu sprzyjają. Jest jeszcze wtrysk wody/metanolu, zmniejszające EGT, co również pomaga, zmniejszenie stopnia sprężania(chociaż w NA to raczej głupota), pewnie jeszcze coś o czym zapomniałem/nie wiem), zaczynasz od seryjnego, a jak składasz silnik od zera, to już ktoś bardziej doświadczony musiał by się wypowiedzieć od jakich nastaw zaczynać. 3. Jeżeli wiesz jak działa silnik, powinieneś wiedzieć jak ustawić wałek bez znaczków na kółkach. Wymaga to pewnych informacji lub dobrego wyczucia, co do zwiększania mocy poprzez kręcenie wałkiem, to sprawa nie jest prosta - z jednej strony jak zawsze - eksperymentalnie, z drugiej - jest to czynność bezpośrednio powiązana z konstrukcją układów dolotowego i wylotowego, więc wszystko musi być policzone i zrobione tak, by ze sobą współpracowało. Na ten temat można by zapewne książkę napisać, sam mimo szczerego zainteresowania ogarniam go w małym procencie, teraz przy okazji udziału w projekcie FS będę miał okazję bliżej i przedewszystkim od strony praktycznej się z tym zapoznać. Są do tego programy, jednak wymagają one szczegółowej wiedzy jak działa silnik i jakie zjawiska w nim zachodzą oraz co z czym jest jak powiązane. 4. Jedyne co mi przychodzi na myśl to sygnał z cewki. 5. Co oznacza na sucho ? Jak podniesiesz auto do góry, żeby pokręcił sobie kółkiem to żadne obciążenie dla niego to nie będzie. xD Tutaj nie jestem pewien, ale obstawiam mocno za strojeniem pod obciążeniem, jest jeszcze kwestia kiedy samochód jedzie w otwartej pętli, kiedy w zamkniętej, temat wbrew pozorom dosyć rozległy i tutaj musi się po prostu wypowiedzieć ktoś kto to robił w praktyce, bo czytając o tym się tego raczej nie ogarnie. 6. LO zwiększasz w celu eliminacji spalania stukowego. Pan Kordziński w swojej książce pt. Zwiększanie osiągów silników samochodowych i motocykli" wysuwa jednak twierdzenie, że stosowanie paliwa o większej liczbie oktanowej niż jest potrzebna obniża moc maks., aczkolwiek nie wyjaśnił dlaczego, nie wiem czy to ma również zastosowanie w silnikach z ECU, które w większości sobie jednak korygują parametry w zależności od podanego paliwa. Jeżeli napisałem jakieś bzdury proszę kogoś doświadczonego o poprawienie, przy okazji skoryguję swoją wiedzę i być może nauczę się czegoś nowego. ![]() 2-spalanie stukowe świadczy o zbyt wczesnym zapłonie. Odnośnie tego, to gdzieś obiło mi się o uszy, że często lepiej w takim wypadku podlać więcej, niż ratować się opóźnianiem zapłonu, nie jestem tylko pewien czy chodziło o ogół, czy o jakąś konkretną sytuację. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() prawie jak integra Dołączył: Mon, 29 December 2003 Skąd: waw ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Otaku Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Ogolnie to z forum sie niewiele nauczysz, ale:
2. Granica jest tam gdzie jest dobrze i gdzie spelnione zostaly zalozenia jakie sobie ustaliles. Ogolnie rzecz biorac to w duzej ilosci przypadkow (glownie wolnossacych) granica stuku nie jest tym miejscem w ktore celujesz. Gdy chcesz sie czegos nauczyc potrzebujesz poczytac jeszcze min 5x wiecej (patrzac po tym co zaprezentowales w pytaniach) i pocwiczyc na jakims silniku ktorego Ci nie zal. Tak w okolicach trzeciego juz bedziesz sie zapewne czul komfortowo ![]() -------------------- Aerospace Electronics :)
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 14 August 2004 Skąd: Łomianki ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Super User Dołączył: Tue, 15 January 2008 ![]() |
podlacze sie pod temat, czy wskazania EGT moga "ujawnic"
spalanie stukowe? |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 03 November 2010 Skąd: zbąszyń ![]() |
Co Ci da jak podlejesz więcej?chyba że zwiekszysz LO.przedewszystkim zmniejsza się stopień sprezania przy dużych doladowaniach.
-------------------- Nieprawniona komercyjna sygnatura.
Szybko wyczerpałeś 100% cierpliwości moderatorów i niestety musisz poczekać, aż Ci się 20% skasuje. |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Super User Dołączył: Tue, 03 January 2012 ![]() |
Szczeólnie że to NA... Nie ma jednej metody, trzeba znaleźć złoty środek między wszystkimi parametrami! Jak dojebiemy zapłonem a potem polejemy na 10afr przy WOT to o osiągach można zpaomnieć.... W drugą stronę tak samo odejmiemy zapłonu, i odlejemy a jeszcze podwyższy nam się EGT, bo niedość że odlaliśmy to samo opóźnianie zpałonu od pewnego momentu bardzo podnosi EGT i co z tego ze nam tłokojad nei zrobi kuku jak wszystko popłynie(zresztą jak każdy wie wsyokie EGT bardzo sprzyja stukowemu, ale nei jest jego jedyną, bezpośredniąprzycyzną)...
Co do pytań Kolegi, to napewno EGT by się przydało, ale do NA i neidużych mocy sam wideband powinnien wystarczyć. Jak na moje oko to z Twoją aktualną widzą nie bierz się za kręcenie wałkiem. Jedyne co zrób to kup stetoskop i połącz go do silnika w okolice cylindrów tak żebyś słyszał tłokojada, zalej do baku 98, ustaw ładny afr a potem podnoś zapłon aż usłyszysz stukowca, nastepnie zdejmij kilka kresek i monitoruj przez jakiś okres czasu w óżnych warunkach czy sie nie pojawia. Może ise okazać tak że przy pewnych obrotach, faktycznie lepiej będzie torchę podleć żeby zostawić szybszy zapłon bez tłokojada. A tak powaznie to puki nie robierzesz tego NA na czynniki peirwsze, nie zrobisz portowania, obródbki ukł. korbowego, głowicy, doprężenie, dolotu, wydechu polcizonego i na koniec zamontujesz sportowy wałek, który usawi ktoś kto ma o tym pojęcie to nei licz na przyrosty większe niż 5KM + możliwość wysadzenia silnika.... Bo faktycznie, co Ty chcesz storić teraz? Serie? To dziąła inaczej w NA-najpeirw robisz grube mody mechaniczne, a potem dostrajasz osprzęt do tego... Powodzenia! ![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 14 January 2003 Skąd: krakow ![]() |
podlacze sie pod temat, czy wskazania EGT moga "ujawnic" spalanie stukowe? To jest dobre pytanie, bo.... "i tak i nie" Przy spalaniu stukowym, bez czujnika spalania stukowego spada temperatura, w teorii, tylko czy da się to zobaczczyć, ciągle zwiększając prędkość obrotową ? wolniej zacznie rosnąć temp na zegarze ? bo na pewno się nie zatrzyma. Przy sprawnie działającym czujniku spalania stukowego, temperatura z kolei poszybuje w kosmos, bo sterownik opóźni zapłon co zwiększy temperatę spalin w kolektorze. Niestety również ciężko to zinterpretować na aftermarketowym zegarze. Do pomiaru spalania stukowego są inne urządzenia, tańsze łatwiejsze w montażu i dające wyniki których interpretacja nie zależy od "wydaje mi się że stukało bo słabo egt rosło" -------------------- Pozdrawiam
A. |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 09 June 2012 Skąd: Stockport ![]() |
Dzieki wielkie za podpowiedzi, zarowno za te ktore coś wnosza jak i za te ktore mnie tyrają
![]() ![]() Z osprzętu dodatkowego zamontowany jest czujnik temp. oleju i na dniech jak znajde chwile bede zakladal zegar do cisnienia oleju i temp. wody, a w najbliższym czasie planuje zakup osprzetu i oprogramowania do nierzenia AFR dlatego też zapytałem was o co pytałem w pierwszym poscie. Wiele już nie powymieniam w tym silniku bazujac na gazniku wiec dlatego chce pokombinować z rzeczami o ktore zapytałem i bardziej zgłębić już jakąś mierna wiedze ktorą podiadam. Przypominam ten silnik traktuje jako nauke i pole do eksperymentow ale potrzebuje miedzy innymi troszeczke mnie ukierunkować bo czsami nawet nie wiem o co zapytać i w jakim kierunku uderzyć a jak już sie podszkole to myle ze praktyka poukłada i wyklaruje mi wszystko w głowie ![]() -------------------- [topic="moj projekt"]http://www.racingforum.pl/index.php?s=&showtopic=103024&view=findpost&p=1012336[/topic]
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Coś tam chce zacząć działać w tym kierunku i chce to robić sam a jestem kompletnym laikiem w tym temacie... Troszeczkę sobie poczytałem ale nadal mam od groma pytań... Może rozwiejecie część moich wątpliwości... Z góry powiem, że korzystanie z hamowni odpada podczas strojenia - jedynie dla sprawdzenia co ewentualnie wyszło już po... 1. Czy potrzebuje czujnika EGT przy strojeniu silnika wolnossącego? Na chwile obecną z tego co się dowiedziałem to tak naprawdę potrzebny jest w autach uturbionych bo wolnossace nie osiągają tak wysokich temperatur w wydechu - wiec jak tak naprawdę jest? 2. Co możecie powiedzieć odnośnie zmian wyprzedzenia zapłonu podczas strojenia - jak to ugryźć? jak bardzo mogę go wyprzedzić - gdzie jest granica i skąd mam wiedzieć ze do niej dotarłem - jak ten zapłon ustawić (i prószę nie mówcie mi, że na znaki...) - ogólnie jak to ugryźć... 3. Podobna sprawa z wałkiem rozrządu (podobnie jak z zapłonem) 4. Jak rozwiązać problem zczytywania obrotów - da się jakoś podłączyć do laptopa żeby mi to zczytywał podczas pomiarów - mam gaźnikowca ale obrotomierz, w końcu coś tam mi pokazuje wiec jakaś możliwość chyba istnieje... 5. Jak ustawiać lepiej AFR na sucho czy pod obciążeniem (raczej to drugie..) ale jeśli pod obciążeniem jak lepiej podczas jazdy czy podnieść sobie przód auta i np. wrzucić piątkę niech się kręci - czy może jeszcze jakiś inny pomysł (hamownia odpada jak już wspomniałem..) 6. Co z paliwem 95, 98, może wiecej?? Jak i dlaczego? Powyżej dostałeś kupę dobrych rad, także weź je pod uwagę. 1. Odpowiedź to doświadczenie. IMHO bardziej grozi Ci stuk niż EGT. 2. Spalanie stukowe, spadki mocy (ostrożnie z zapłonem...) 3. Odpuść, ew. na sucho zobacz co z kolizją tłoków z zaworami (albo poczytaj, może ktoś ma gotowe rozwiązanie dla Twojego silnika). 4. Na bank znajdziesz jakiś elektroniczy diwajs podłączany do kabli zapłonowych. 5. ![]() 6. Wysokooktanowe paliwo jest potrzebne głównie do wyeliminowania spoalania stukowego. Jesli nie będziesz szalał z zapłonem nic ponad LO95 nie jest Ci potrzebne w NA. Czytaj (książki, net) i potem pytaj (jak rzucisz serię mądrych pytań za miesiąc to na pewno nikt się nie obrazi i z chęcią odpowie). Powodzenia. EDIT: zanim otworzyła się karta z tym tematem i napisałem posta pojawił się post 'nad tym', więc co nieco może być zdeaktualizowane ![]() -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() prawie jak integra Dołączył: Mon, 29 December 2003 Skąd: waw ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Pan Kordziński w swojej książce pt. Zwiększanie osiągów silników samochodowych i motocykli" wysuwa jednak twierdzenie, że stosowanie paliwa o większej liczbie oktanowej niż jest potrzebna obniża moc maks., aczkolwiek nie wyjaśnił dlaczego, Paliwo o wyższej LO ma zwykle niższą wartość opałową. Przyrost mocy wynika ze zwiększenia stopnia sprężania/przyspieszenia zapłonu/zwiększenia ciśnienia doładowania, a nie ze zwiększonej LO paliwa. r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 09 June 2012 Skąd: Stockport ![]() |
Reczywiscie, durne, jesli wziac pod uwage, ze mowimy o gaznikowym 1.3. Strojenia tyle, ze ojacie. Zawsze troche zabawy jest, gaznik ktory mam daje możliwość zmiany składu mieszanki w pewnym zakresie, nie jest to tak elastyczna sprawa jak przy wtrysku ale jakies małe pole do manewru istnieje, poza tym na upartego zawsze mozna dysze wymienić. Dochodzi do tego odrobine zabawy z aparatem zaplonowym, wałka faktycznie może nie bede chwilowo ruszał ale jak sie dokształce i nabiore troche praktyki to go też to nie ominie... Czytaj (książki, net) i potem pytaj (jak rzucisz serię mądrych pytań za miesiąc to na pewno nikt się nie obrazi i z chęcią odpowie). Powodzenia. Dzięki:) i na pewno jeszcze nie raz o coś zapytam - a tymczasem.. z książkami u mnie ciężej ale gdybyś podał jakieś tytuły to sprubuje je zdobyć, a możesz podać jakieś ciekawe linki gdzie mogłbym czegoś ciekawego sie dowiedzieć co może mi pomoc? EDIT: teraz doczytałem ostatniego posta... Jesli chodzi o oktanowość to wiedzialem od dawna ze 95 jest mocniejsze a podnosi sie oktanowosc zeby wyeliminowac stukowe - to czego nie wiedzialem i dlatego zapytalem o paliwo to kiedy mam przejsc na wyższy oktan bo szczerze mowiac kompresje juz podnioslem gdzies o 1,2-1,5 nie pamietam dokladnie, kiedys to liczylem... zaplon wyprzedzilem przy ktorejs probie maksymalnie jak moglem i zadnego stuku nie slyszałem, ale też nigdy w zyciu nigdzie nie slyszałem wiec nie wiedziałem jak to ugryść - ale już ktos we wczesniejszych postach mnie naprowadził za co dziekuje i przynajmnie wiem w jakim kierunku udeżyc czego poszukac/kupic itd.. wczesniej nikt mnie nie ukierunkował - i tak mniejwiecej o taką pomoc mi chodziło:D -------------------- [topic="moj projekt"]http://www.racingforum.pl/index.php?s=&showtopic=103024&view=findpost&p=1012336[/topic]
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 14 November 2007 Skąd: Tarnów ![]() |
jeszce jedno - mając dwa gażniki pomiar AFRu niekoniecznie musi pokazywać rzeczywistość jeśli oba gaźniki nie są tak samo skalibrowane - AFR będzie jakąś wypadkową składu mieszanki z obu gaźników- wtedy przydałoby się mierzyć afr w poszczególnych kanałach kolektora wydechowego żeby mieć jakiś punkt odniesienia,
-------------------- Jest ryzyko , jest zabawa :) Polonez EFI v3 in progress
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 04 September 2010 Skąd: Wrocław ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 21 December 2004 Skąd: Kraków ![]() |
CYTAT Jedyne co zrób to kup stetoskop i połącz go do silnika w okolice cylindrów tak żebyś słyszał tłokojada, zalej do baku 98, ustaw ładny afr a potem podnoś zapłon aż usłyszysz stukowca, nastepnie zdejmij kilka kresek i monitoruj przez jakiś okres czasu w óżnych warunkach czy sie nie pojawia. No nie zawsze granica przystukowa będzie najefektywniejszym spalaniem. |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 09 June 2012 Skąd: Stockport ![]() |
pyt. 4. znalazlem takie uzadzenie ---> http://www.innovatemotorsports.com/xcart/p...productid=16318 podlanczane do LM-2.
-------------------- [topic="moj projekt"]http://www.racingforum.pl/index.php?s=&showtopic=103024&view=findpost&p=1012336[/topic]
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 30 June 2011 Skąd: Mielec ![]() |
ad.4 zobacz za miernikiem np. UT-107 zawsze się może przydać do innych rzeczy przy okazji
http://www.uni-trend.com/ut107.html -------------------- W245 B200T 07' Lpidżi
W126 280SE 82' MegaSquirted |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 17:35 |