![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Witajcie,
Przedstawiam wam historię budowy mojego kit-cara realizowanego wg całkowicie własnego projektu. Więcej zdjęć, informacji i dziennik budowy aktualizowany na bieżąco jest na mojej stronie www.kozmo.pl. Pierwszy pomysł zbudowania własnego auta pojawił się 9 grudnia 2005 roku. Od początku miał to być kit-car z zamkniętym nadwoziem o masie nieprzekraczającej 550 kg na podzespołach fiata seicento. W prototypie zastosowałem silnik 1100 ccm natomiast docelowo planuję zamontować mocno podkręconego T-Jeta ;-) Poza niską masą drugim założeniem było aby wszystkie wykorzystane części z produkowanych aut pochodziły z katalogu fial/alfa romeo i były łatwo dostępne. Wszystko zaczęło się od szkiców na kartce A4. ![]() Później zrobiłem pierwsze cyfrowe projekty ramy. ![]() ![]() Następnie na ramę został nałożony model nadwozia. ![]() ![]() ![]() Ponieważ ja nie umiałem wtedy zrobić lepszych wizualizacji, poprosiłem kolegę o poprawienie mojego projektu. Kolega niestety był zajęty i skończyło się na takich wizualizacjach. ![]() ![]() Na ich bazie ja zrobiłem kolejne szkice nadwozia. ![]() ![]() Parę miesięcy później postanowiłem zrobić projekt od początku do końca w SolidWorksie (taki program doradzono mi na mojej uczelni), czego efektem są poniższe wizualizacje. ![]() ![]() ![]() Kolejnym krokiem był wyjazd z Wrocławia aż do Lublina po rury i blachy, które miałem w Lublinie za pół ceny. I tutaj projekt utknął. Trzeba było zdobyć fundusze na resztę budowy. Po półtora roku, wiosną 2008 r., w końcu zapadła decyzja o rozpoczęciu budowy prototypu. Materiały w tym czasie leżały u kolegi w garażu. Dzięki pomocy braci i wielu przyjaciół prace nad Kozmo zaczęliśmy od przywiezienia rur i blach do warsztatu jednego z nich. ![]() Razem z przyjacielem zaczęliśmy od wyspawania stołu montażowego... ![]() ![]() ... na którym wyspawaliśmy ramę. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I nadszedł długo oczekiwany dzień pierwszego odpalenia. A pięć dni później, 28 grudnia 2008 roku, pierwsza jazda. Przyszła zima i Kozmo czekało do wiosny. Na wiosnę wprowadziliśmy kilka poprawek i przyjęliśmy odwiedziny ekipy motokibic.tv, która zrobiła o nas krótki materiał wyemitowany w TVP Katowice. W kwietniu odbyliśmy kilka prawdziwych testów na Torze Redeco we Wrocławiu. Głównym kierowcą testowym był mój najmłodszy brat, który jak mało kto potrafi ustawić zawieszenia i wycisnąć z prototypu ostatnie poty. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I w maju po dodaniu układu wydechowego kolejne testy: ![]() Ciąg dalszy w następnym poście.... -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Mając już sprawdzoną i jeżdżącą ramę zacząłem robić model nadwozia. Wymyśliłem, że zrobię go ze sklejonych ze sobą profili wyciętych cyfrowo z 5-centymetrowego styropianiu o podwyższonej gęstości a później zastanowię się czym dalej wykończę model.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ponieważ uznałem, że nie uda mi się wymodelować wnęk na szyby i uszczelki wymyśliłem, że wykorzystam oryginalne ramy okien z seicento i alfy romeo gtv, które wkleję w model. ![]() Jeszcze w połowie 2008 roku przenieśli mnie w pracy do Warszawy i ciągłe dojeżdżanie do rodzinnego Wrocławia aby robić model nadwozia, który mogę wykonywać samodzielnie, było bez sensu. Wynająłem więc garaż w Warszawie i brat ze znajomym przywiózł mi Kozmo do Warszawy. ![]() ![]() ![]() ![]() W tym czasie przygotowałem również szkic deski rozdzielczej. ![]() W Warszawie dalej sklejałem profile wycięte ze styropianu. ![]() ![]() Zaczalem przymierzanie ram okien: ![]() Przygotowałem również narzędzie do cięcia styropianu. Ramki z drutem oporowym i regulowany zasilacz. ![]() ![]() Mając już odpowiednie narzędzie mogłem wycinać otwory w styropianie i zrobić miejsce pod ramy okien z alfy. ![]() ![]() Kupiłem też szlifierkę oscylacyjną do szlifowania styropianu... ![]() ... i pierwszy wyszlifowany kawałek. ![]() Jednym z najlepszych zakupów do Kozmo było pięć grzebieni modelarskich, które można ze sobą połączyć. Na zdjęciu połączone trzy grzebienie. ![]() Mając już potrzebne narzędzia wyszlifowałem całe nadwozie w miejscach, w których mogłem to zrobić... ![]() ... dociąłem ramy okien i pomalowałem je na biało... ![]() ... uzyskując następujący efekt. ![]() ![]() Przy okazji któregoś z moich weekendowych pobytów w rodzinnym Wrocławiu wyciąłem kolejne elementy do wklejenia w nadwozie. ![]() ![]() ![]() Niestety we wrześniu musiałem na tym etapie przerwać prace. Wznowiłem je wiosną 2010 roku. ![]() Mając wyszlifowany styropian postanowiłem nanieść na niego siatkę linii co 10 cm aby pomierzyć dokładnie grzebieniem modelarskim czy nadwozie jest symetryczne. ![]() ![]() ![]() ![]() W trakcie budowania modelu nadwozia wiele elementów zaczęło odbiegać od kształtu jaki był na wizualizacjach - np. ranty błotników ![]() W trakcie przerwy zimowej wymyśliłem czym wykończę nadwozie. Są to klej do styropianu do uzupełnienia większej ilości braków i gotowa masa gipsowa na wierzch. ![]() ![]() ![]() Aby poradzić sobie z zamontowaniem mechanizmów opuszczania szyb postanowiłem wyciąć wewnętrzną część drzwi z alfy romeo i raze ze skręconym, działającym mechanizmem wpasowałem ją w model nadwozia. Spasowanie szyb razem z ramami okien zajęło parę dni. ![]() ![]() Po skończeniu mogłem ramy okien wkleić na stałe do modelu i zacząć wykańczać słupki i dach. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Po dachu był przód, boki i tył: ![]() ![]() ![]() Na koniec wyszlifowałem całe nadwozie, mierzyłem symetrię, dogipsowywałem i szlifowałem bardziej tam gdzie było to konieczne i tak w kółko przez dwa miesiące. ![]() ![]() Ciąg dalszy w następnym poście... -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Któregoś dnia, kiedy na tydzień wpadł do mnie pomóc mi mój przyjaciel, wyprowadziliśmy Kozmo na zewnątrz i posprzątaliśmy garaż - zamietliśmy około 20 kg zeszlifowanego pyłu gipsowego. Jak policzyłem użyłem 196 kg gotowej masy gipsowej.
![]() Przy okazji zrobiłem kilka aktualnych zdjęć Kozmo. Poniżej w zestawieniu z tym co było rok wcześniej. ![]() ![]() ![]() Szlifowałem dalej i naniosłem na model linie cięcia klap i drzwi. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gdy już uznałem, że mam wyszlifowane kształty nadwozia tak jak chcę i naniesione linie cięcia klap rozciąłem nadwozie. Pierw tylna klapa... ![]() ![]() ![]() ... następnie drzwi... ![]() ![]() ![]() ![]() ... a na koniec przednią klapę. ![]() ![]() ![]() ![]() Pod koniec 2010 ro klega z pracy nakręcił i zmontowąl krótki filmik o KOZMO: Po zimie 2010/2011 nstała ładna pogoda i mimo braku funduszy na laminaty dalej siedziałem nad modelem nadwozia. Zabrałem się za wewnętrzne strony drzwi. Trwało to wg rozpiski kilkanaście połówek dnia roboczego. Drzwi najpierw wyglądały tak: ![]() ![]() Później je docinałem: ![]() ![]() Braki uzupełniałem klejem do styropianu w piance: ![]() ![]() Gipsowałem, szlifowałem, mierzyłem, ciąłem, poprawiałem i tak w kółko. Poniżej efekt ostateczny: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zostawiłem na razie grube ranty drzwi. Pewnie jak już zdejmę formę z poszycia zewnętrznego to odetnę te ranty i zdejmę formę z wewnętrznej części drzwi. Następnie zabrałem się za wnęki pod te drzwi. Najpierw wstawiłem ścianki od progów do bocznych wzmocnień ramy: ![]() ![]() ![]() ![]() Następnie nałożyłem klej do styropianu w postaci pianki w której odcisnąłem wewnętrzny kształt drzwi: ![]() ![]() ![]() ![]() Potem ten odciśnięty kształt pierwszy raz wygipsowałem i wyszlifowałem: ![]() ![]() ![]() ![]() Ciąg dalszy w następnym poście... -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Niestety z powodu kryzysu związanego z brakiem funduszy na projekt, a co za tym idzie brakiem motywacji, na tym etapie przerwałem prace w 2011 roku.
Udało się jeszcze opublikować krótki tekst o KOZMO na dwóch portalach: http://rallynews.pl/lang.en/no/pnews/4014 http://www.rajdy.v10.pl/KOZMO,polski,kitca...wych,69709.html Ale nie przyniosło to żadnego odzewu. Później była zima w trakcie której pojawiłem się z KOZMO w "Kawie czy Herbacie" w TVP1 i w Warszawskim paśmie Radia Złote Przeboje: Właściwie też bez skutku. Przyszła wiosna w czasie której prawie nic nie robiłem. Dopiero około czerwca 2012 roku jakoś zebrałem się w sobie i mimo dalszego braku funduszy postanowiłem dokończyć chociaż sam model nadwozia. Zacząłem od dokończenia wnęk na drzwi - było sporo szlifowania, gipsowania, pasowania z drzwiami i tak w kółko. Wnęki powoli zaczynały nabierać właściwego kształtu: ![]() ![]() ![]() ![]() Zabrałem się również za wycięcie wnęk na tylne lampy: ![]() ![]() Po zdjęciu przedniej klapy zabrałem się za modelowanie przednich słupków i podszybia dochodzącego do ramy: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() W międzyczasie zamówiłem u naszego forumowego kolegi Seemanna wyfrezowaną deskę rozdzielczą - szkoda, że jak zaczynałem projekt to nie było nikogo kto mógłby wyfrezować całe nadwozie: ![]() Wyciąłem i wymodelowałem wnęki na przednie lampy: ![]() ![]() Aktualnie zajmuję się wykończeniem wnęki na korek wlewu paliwa z fiata coupe: ![]() ![]() Jednocześnie wykańczam krawędzie tylnej klapy i korpusu nadwozia w miejscu gdzie się schodzą. Dodatkowo też poprawiam różne szczegóły. Właściwie w ciągu tygodnia powinienem mieć nareszcie zakończony etap modelowania nadwozia w gipsie i będę mógł oddać auto do lakiernika, który wykończyć mi model nadwozia szpachlą natryskową i doświadczoną ręką wyprowadzi idealnie wszystkie kształty i załamania. Niestety na chwilę obecną nie znalazłem jeszcze chętnego lakiernika w Warszawie. Aby nie tracić czasu pewnie zajmę się wykańczaniem deski rozdzielczej i szukaniem na poważnie małego sponsora na dokończenie projektu lub może nawet dużego sponsora na utworzenie pucharu wyścigowy ;-) Uff, to chyba tyle - dziękuję tym, którzy tu dotarli za wytrwałość ;-) Na koniec jeszcze raz obrazek z całym autem kiedy model nadwozia nie był jeszcze rozcięty i autorem ;-) ![]() Link do mojej strony z aktualnym dziennikiem budowy: www.kozmo.pl I dla użytkowników twarzoksiążki: www.facebook.com/kozmo.cars Pozdrawiam -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Homee Dołączył: Sat, 07 December 2002 Skąd: w-wa ![]() |
nadwozie bardzo podobne do fiata coupe. i nawet wlew paliwa pochodzi z tego samochodu.
zazdroszcze samozaparcia. -------------------- Fiat 126p, stan bardzo dobry
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 06 June 2006 Skąd: warszawa ![]() |
imponujace!
-------------------- Mini r53....
sprzedam adapter 1jz/2jz - 350z 6speed . pw |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 03 January 2010 ![]() |
Wow jestem w szoku, podziwiam za talent, umiejętności i czas i wogóle mega mózg z ciebie
![]() osobiście fajnie by było jakby był deczko niższy dach i przód maski jeszcze raz podziwiam i czekam na dalsze kroki ![]() |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 23 March 2011 ![]() |
Witam. Gratuluję umiejętności, pomysłowości, oraz przede wszystkim samozaparcia. Jestem pod bardzo dużym wrażeniem.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 23 July 2003 Skąd: Katowice ![]() |
Przedsiewziecie to nadaje zupelnie nowy wymiar definicji jaka sie kryje pod nazwa tego podforum. Jednoczesnie Projekt ten stawia wysoko poprzeczke tym, ktorzy bede chcieli pokazac tutaj cos "bardziej" lub "lepiej", a mam nadzieje, ze juz wkrotce rowniez "szybciej". Powodzenia
-------------------- "The smarter you play, the luckier you'll be"
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
Tomku, ja i tutaj pogratuluję Ci ogromu pracy włożonej w Kozmo! Czekam tylko, aż pojawię się w Warszawie, i chętnie pomogę(w miarę możliwości) przy pracach, no i również obejrzałbym dzieło
![]() Pamiętam też Twoją reakcję, jak Kozmo objechało na torze waszego GTka. Twoje łzy szczęścia - niezapomniane ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 15 October 2008 Skąd: Kamień Pomorski ![]() |
Szacun dla Ciebie kolego za to co robisz. Czekamy na efekt końcowy.
-------------------- FIAT RITMO 2.0 16VT 4WD E85 10,7 et
FB: WalasMotorSport |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Super User Dołączył: Sun, 13 November 2011 Skąd: lbn ![]() |
Niesamowity kawał niesamowitej roboty!!! Obejrzałem od początku do końca.Myślałem,że nadwozie ze styropianu,wyszpachlowene i wyszlifowane potraktujesz jako materiał na formę do laminatów ale z tego co rozumiem to takie ma zostać?Jeśli tak,to nasuwa mi się pytanie : co z zakładaną wagą,skoro już poszło ok. 200kg szpachli? Bardzo bym Ci życzył abyś znalazł sponsora i dokończył projekt a jeszcze bardziej to chciałbym aby twój projekt można było kupić jako kit-car nawet jako okrojoną wersję czyli rama plus laminaty.Na pewno byliby chętni.Gratuluję nakładu pracy.
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
User Dołączył: Sun, 12 April 2009 Skąd: zabrze ![]() |
Niesamowity kawał niesamowitej roboty!!! Obejrzałem od początku do końca.Myślałem,że nadwozie ze styropianu,wyszpachlowene i wyszlifowane potraktujesz jako materiał na formę do laminatów ale z tego co rozumiem to takie ma zostać?Jeśli tak,to nasuwa mi się pytanie : co z zakładaną wagą,skoro już poszło ok. 200kg szpachli? Bardzo bym Ci życzył abyś znalazł sponsora i dokończył projekt a jeszcze bardziej to chciałbym aby twój projekt można było kupić jako kit-car nawet jako okrojoną wersję czyli rama plus laminaty.Na pewno byliby chętni.Gratuluję nakładu pracy. z tego co sie orientuje, to beda to formy na laminaty -------------------- c4
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 18 May 2004 Skąd: http://fightboxing.pl/ ![]() |
Niesamowite
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 14 December 2008 Skąd: Warszawa ![]() |
Na jednym ze zdjęć w lewym rogu leży Gazeta Wyborcza z tytułem "Krócej pracujesz, więcej dostajesz" - trochę nie adekwatne do projektu
![]() Swoją drogą super projekt. Gratuluję zapału. Myślałeś nad innym silnikiem do niego? Świetnie nadał by się bmw m42/m44 lub hondowski b16. |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Niesamowity kawał niesamowitej roboty!!! Obejrzałem od początku do końca.Myślałem,że nadwozie ze styropianu,wyszpachlowene i wyszlifowane potraktujesz jako materiał na formę do laminatów ale z tego co rozumiem to takie ma zostać?Jeśli tak,to nasuwa mi się pytanie : co z zakładaną wagą,skoro już poszło ok. 200kg szpachli? Bardzo bym Ci życzył abyś znalazł sponsora i dokończył projekt a jeszcze bardziej to chciałbym aby twój projekt można było kupić jako kit-car nawet jako okrojoną wersję czyli rama plus laminaty.Na pewno byliby chętni.Gratuluję nakładu pracy. Dziękuję, za słowa uznania od Ciebie i od wszystkich forumowiczów ;-) Oczywiście, że to tylko model nadwozia z którego zdejmę formy wykonany jest ze styropianu i gipsu. Jak tylko zamknę etap prac na które mam pieniądz ostro zabieram się za szukanie sponsora. Aktualnie to wygląda to tak - co mi zostało do zrobienia: - pokryć model nadwozia szpachlą natryskową i wyprowadzić wszystkie kształty na cacy (na to mam pieniądze) - wykończyć model deski rozdzielczej - gips a później szpachla natryskowa (na to też mam pieniądze) - zdjąć formy nadwozia i deski rozdzielczej (od tego momentu już nie mam kasy) - zrobić pierwsze nadwozie z laminatów z tych form - dorobić elementy wnętrza - podsufitki, tylną ściankę grodziową i takie tam - złożyć całość na surowo - zmodyfikować hamulce i kilka drobiazgów - potestować to na torze - wsadzić zmodyfikowanego T-Jeta - potestować - wykończyć - piaskowanie i lakierowanie ramy, lakierowanie nadwozia, tapicer - rejestracja Całość projektu przekroczy nieznacznie 100 tys. Miało być połowę tej sumy (na tyle wziąłem kredyt - wiem wariat ;-) ) ale w trakcie prac ciągle budżet rósł. No i teraz powoli kończę dłubać to co mogę bez kasy robić i muszę w końcu zabrać się za porządne szukanie sponsora. -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Na jednym ze zdjęć w lewym rogu leży Gazeta Wyborcza z tytułem "Krócej pracujesz, więcej dostajesz" - trochę nie adekwatne do projektu ![]() Swoją drogą super projekt. Gratuluję zapału. Myślałeś nad innym silnikiem do niego? Świetnie nadał by się bmw m42/m44 lub hondowski b16. Przyznam szczerze, że dokładnie w oznaczeniach silników hondy biegły nie jestem ale wielkość komory silnikowej odpowiada rajdowemu civicowi type-r, którego komorę mierzyłem projektując ramę do KOZMO. Natomiast na początku założenie było - wszystko co się da z fiata seicento - budżet i patriotyzm ![]() ![]() ![]() -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Fri, 28 November 2008 ![]() |
Projekt znam chyba z jakiegoś forum o replikach
![]() Podziwiam i trzymam kciuki Myślę, że nie ma co debatować nad zasadnością projektu - bo marzenia trzeba spełniać. Ciekaw jestem czy uda się uzyskać planowaną masę 550kg, patrząc po replikach Lotusa 7 - to może być ciężko... Jeżeli są duże problemy z budżetem - zawsze możesz na stronie projektu dodać podstronkę dla chętnych wspomóc projekt i numer konta (powiedzmy z podziałem sponsorzy tytularni i reszta - tu można podać liczbę osób które wspomogły lub ew. ich niki - wydaje się to dosyć naiwne, ale przy wielu małych wpłatach budżet może się poprawić). W podpisach na forach również można zamieścić prośbe o wsparcie. Pozdrawiam -------------------- Nie ma takiego okrucieństwa, do którego nie posunie się rząd, kiedy braknie mu pieniędzy
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 04 March 2009 Skąd: marki ![]() |
gratulacje za pomysł wytrwałość i wykonanie kawał solidnej Polskiej roboty i pomysłowości powodzenia
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 11 November 2004 Skąd: warszawa ![]() |
Wow .... Czekam na wiecej
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Sunday, 06 July 2025 - 11:50 |