![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 21 October 2011 ![]() |
Jako że jestem nowy, witam serdecznie wszystkich.
Zastanawia mnie jaką dokładnie funkcję pełni przepływomierz w silniku diesla. Spotkałem się z dwiema teoriami. Pierwsza i najbardziej popularna teoria jest taka, że na podstawie informacji z przepływki, ECU zmniejsza lub zwiększa dawkę paliwa. Moje pytanie, to kiedy ECU koryguje dawkę paliwa na podstawie MAFa? Czy nie jest tak, że w dieslu, komputer steruje pracą turbiny tak, aby zapewnić odpowiednią ilość powietrza, aby zapobiec dymieniu, a ilość paliwa zależy od od tego jak mocno kierowca wciśnie pedał gazu? Druga jest zupełnie inna i mówi, że przepływomierz w dieslu służy jedynie do sterowania EGRem. Też ciekawa. Jak? Na jakiej podstawie? Więcej powietrza = mniejsza temperatura w komorze spalania = mniej tlenków i innych szkodliwych produktów = mniej spalin w kolektorze? To też logiczne, zwłaszcza, że powyżej jakichśtam obrotów silnika EGR powinien być całkowicie zamknięty. Jak jest w rzeczywistości? Wielu ludzi o tym pisze, ale nie wielu potrafi wyjaśnić. Wiem że jest tu sporo osób strojących diesle i mam nadzieję że ktoś mądrzejszy ode mnie mnie oświeci zanim w przyszłości komuś wcisnę nieprawdziwą wiedzę ![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 18 January 2008 ![]() |
Odpowiedź nr. 1
MAF mierzy powietrze i na tej podstawie ustala dawkę paliwa -tak w skrócie. -------------------- Klub 100kucy/1L
|
|
|
gość_borys90_* |
![]()
Post
#3
|
![]() |
Służy do sterowania zaworem EGR.
@shak: w dieslu do obliczenia dawki nie jest potrzebna ilość zasysanego powietrza, bo do samozapłonu nie jest potrzebna mieszanka stechiometryczna. Ilość wtryskiwanego paliwa regulujesz pedałem gazu. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
Służy do sterowania zaworem EGR. @shak: w dieslu do obliczenia dawki nie jest potrzebna ilość zasysanego powietrza, bo do samozapłonu nie jest potrzebna mieszanka stechiometryczna. Ilość wtryskiwanego paliwa regulujesz pedałem gazu. czyli jak MAF jest padniety to niema to znaczenia dla mieszanki paliwa ? Stary dzis w Dieslach mas MAF, MAP , przepustnice , EGR, sade szerokopasmowa ,czujniki temp spalin i raczej wszystkie te podzespoly wspolgraja aby ustalic jak najlepsza dawke paliwa i najbardziej ekologiczne spalanie -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 21 October 2011 ![]() |
Ok. Już doczytałem jak to działa.
Położenie pedału gazu odpowiada określonej dawce paliwa. W mapach zapisane są odpowiednie proporcje paliwa do danej masy powietrza, które zapewniają takie spalanie mieszanki, przy którym nie powstaje zbyt dużo cząstek stałych i szkodliwych związków. Na podstawie mapy doładowania, ECU tak nim steruje, aby zapewnić odpowiednią ilość powietrza do spalenia ilości paliwa aktualnie wtryskiwanego do cylindrów. W silniku TD odpowiednia ilość powietrza jest dostarczana przy pomocy turbosprężarki. Rozpatrzmy teoretyczną sytuację, w której obroty silnika są bardzo niskie a kierowca uparcie wciska gaz w podłogę - typowa kobieta ![]() Na podstawie położenia pedału gazu, komputer odczytuje oczekiwaną ilość paliwa. ECU mierzy za pomocą MAFa masę powietrza i dobiera na tej podstawie taką ilość paliwa, jaką może spalić bez zbędnego kopcenia i wkur...ania ekologów ![]() Na podstawie mapy doładowania ECU tak steruje ciśnieniem w kolektorze, aby zapewnić, z pewną rezerwą, ilość powietrza odpowiednią dla ilości wtryskiwanego paliwa przy danych obrotach silnika. Teraz co się dzieje. Obroty turbiny wzrastają, wzrasta ciśnienie, wzrasta ilość pompowanego powietrza. MAF pokazuje więcej powietrza => ECU dawkuje większą ilość paliwa. Wzrastają obroty silnika, znów zmienia się ciśnienie w kolektorze, turbina pompuje coraz więcej powietrza a co za tym idzie ECU może zwiększyć ilość paliwa i tak w kółko aż do osiągnięcia dawki paliwa odpowiedniej dla danego położenia pedału gazu. Jeżeli chodzi o EGR, to tu także MAF ma zastosowanie. Generalnie EGR służy do obniżenia temperatury spalania, a co za tym idzie emisji szkodliwych związków. Jak powszechnie wiadomo, w dieslu, im więcej powietrza, tym niższa temperatura. Na podstawie danych o ilości dostarczanego powietrza do silnika, istnieje możliwość takiego wysterowania EGRem, aby zapewnić dopływ spalin tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. Oczywiście można wykorzystać do też dane z czujników temperatury spalin, czy po prostu ustawić na sztywno przedział, w którym EGR będzie otwarty. To już zależy od producenta i spełnianych norm. Tak więc, generalnie obie teorie z mojego pierwszego posta w większości się zgadzają. Mam nadzieję że nic nie pomyliłem i opisałem to w miarę zrozumiale. Jak ktoś się nie zgadza, chętnie dowiem się dlaczego. |
|
|
gość_borys90_* |
![]()
Post
#6
|
![]() |
Sory mój błąd.
To wszystko zależy od tego czym ten diesel jest zasilany. W nowszych na pewno ma znaczenie sygnał z MAFa. |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
Mozna dodac ze pedal gazu nie zawsze wyznacza dawke paliwa , a raczek ku jakiej wartosci zmierzamy lub chcemy uzyskac .
W momecie jazy przy duzym obciazeniu silnika i na wysokim bieu, 100% trottle nie zwiekszy dawki paliwa do 100%. To nie gaznik. Tu wlasnie przychodza z pomoca MAF i inne czujniki aby obliczyc/dobrac optymalna mieszanke w danej sytuacji i przy danym obciazeniu. -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 21 October 2011 ![]() |
Dokładnie to napisałem, tylko może trochę zagmatwałem. Można też dodać, że jak turbina jest na wykończeniu albo przepływomierz jest stary i zaniża parametr, to efekt będzie taki sam.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Fri, 15 November 2002 Skąd: Krakow ![]() |
Kowalski - fajnie poukładałeś to sobie - sam odpowiadając na pytanie
![]() Pozostałe wypowiedzi w tym temacie - żenujący poziom biorąc pod uwagę to forum ![]() Temat fajnie uświadamia sterowanie silnikiem benzynowym i diesla tu oczywiście artix nie ma racji w silniku zasilanym gaźnikiem sterujemy ilością powietrza nie paliwa - zresztą w kazdym innym benzynowym również. -------------------- Szukam koni.........
......mechanicznych wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) --> BMW E36 M3 3.2 SEDAN |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
Oczywiscie to z gaznikiem przesadzilem, masz racje . Chcialem cos zobrazowac uzywajac nieprawdy
![]() -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 02 June 2009 Skąd: Lębork ![]() |
Popatrzcie sobie na mapy tdi-ków , wszystko będzie jasne
-------------------- Mercedes W201 M104
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 25 October 2009 Skąd: Zabrze ![]() |
Możecie wyjaśnić jak to bangla w momencie jak mamy np mamy przepływkę wyrzuconą programowo i mechanicznie?
-------------------- Audi S3 8L R30 - 645KM/845Nm powered by FrogRacing & Digitun
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 21 September 2011 ![]() |
Oj, Siarka
![]() ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 21 December 2004 Skąd: Kraków ![]() |
"Jak powszechnie wiadomo, w dieslu, im więcej powietrza, tym niższa temperatura."
to znaczy ze jak dolejesz diesla to egt wzrasta ? |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 21 September 2011 ![]() |
krawiec, dokladnie tak, jak jest za bardzo podlany, to wiadomo bardziej kopci i przy okazji rosnie EGT
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 03 May 2025 - 17:09 |