![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
Witam. Ostatnio jak wyciągnąłem swój motorek po zimowej przerwie, naszło mnie takie pytanie: Dlaczego silniki samochodowe nie kręcą się do 17tys obr/min, chociażby 15, 13, czy 11? Z tego co wiem, japońskie suszarki da rade zakręcić do 10tyś obr/min, ale dlaczego nie wiecej? Gdzie lezy problem? Przecież formuła 1 kręciła sie kiedys do prawie 20tys obr/min, silniki z motocykli tez umieszczają w samochodach i jakoś dają rade, to dlaczego nawet najlepsze sportowe silniki cywilne nie osiągają takiech prędkości obrotowych? I pytanie do tunerów: co stoi na przeszkodzie, żeby kręcic silnik tak wysoko? czemu tego jeszcze nikt nie robi?
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 05 November 2009 Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna ![]() |
z tego co mi wiadomo, to bezwladnosc poszczegolnych elementow. szczegolnie walkow, zaworow, sprezyn itd... a poza tym silniki samochodowe sa tak projektowane, ze maksymalna wydajnosc maja powiedzmy przy 5k rpm i wiecej nie ma sensu ich krecic, bo tak drastycznie pogarsza sie napelnianie cylindrow...
-------------------- 300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
to dlaczego wtedy w motocyklach silniki o pojemności 1l kęcą sie do 17tys, a w samochodach, przy tej samej pojemnosci do 7tys? skad tak wielka roznica??
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 11 April 2007 Skąd: Białystok ![]() |
Chodzi tu o maksymalną prędkość liniową tłoka, która zależy od konstrukcji silnika, a dokładnie od wykrobienia wału korbowego (od skoku tłoka). Przyjmuje się, że wartość ta nie powinna przekraczać ~25m/s. W internecie jest sporo informacji na ten temat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
to w motocyklu jest inna prędkość liniowa tłoka? mi chodzi dlaczego w motocyklach i formule mozna, a w zwyklych autach nie??
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
high speed petrol
~20–25 m/s for sport automobile engines or motorcycles competition Some extreme examples are NASCAR Sprint Cup Series and Formula one engines with ~25 m/s and Top Fuel engines ~30 m/s Zobaczcie. to dlaczego silniki samochodowe i motocyklowe osiagaja ta predkosc 25 m/s przy tak roznych predkosciach obrotowych? |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 11 April 2007 Skąd: Białystok ![]() |
Pisałem już wyżej od czego zależy, mianowicie od skoku tłoka. Czysta fizyka się kłania.
W linku który zamieściłem wszystko jak na dłoni wytłumaczone jest wzorem: MPS = 2 * Stroke * RPM / 60 |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
to dlaczego w samochodach nie stosuje sie takiego skoku tłoka, zeby się kręciły powyzej 10tys obr/min, a w motocyklach tak? i na to pytanie prosze mi odpowiedziec
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 07 March 2009 Skąd: Czechy ![]() |
Myślisz że kręcenie dla zwykłego zjada chleba samochodu powyżej 10tyś rpm było by wygodne ?
Poza tym taki wysokokręcocy się silnik generuje mało NM. |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
bo kosztowalo by to wiecej.lepiej wywazone elementy.trwalosc silnika motocyklowego to ile? 50tys km?a w f1 ile? 3 wycigi po 350km?wieksze tarcie wieksze spalanie oleju ekologia a moment silnika taki sam.dzis idzie sie w moment a nie w obroty czego przyklad to silniki elektryczne czy diesle.ekologia i ekonomia.zero sportu.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 11 April 2007 Skąd: Białystok ![]() |
Przy takiej samej pojemności cylindra, w przypadku kiedy mamy większy skok (analogicznie mniejszą średnice cylindra) a więc ramie wykorbienia wału korbowego jest dłuższe. Moment obrotowy to siła F przyłożona do ramienia o długości r, w samochodach użytkowych ważne jest aby moment obrotowy był jak najwiekszy w jak najniższym zakresie obrotów. Tak jak mówiłem, w przypadku kiedy pojemność skokowa cylindra jest taka sama to też przyjmujemy że siła F działająca na tłok jest stała w obu przypadkach, natomiast zmienia się nam wartość ramienia R. Wydłużając ramie zwiększamy moment.
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
User Dołączył: Mon, 17 January 2011 ![]() |
nie muszą być to samochody dla zwykłego zjadacza, ale sportowe, takie jak lambo, ferrari itp. trwałość silnika, ok - trafny argument. ale jakos zwykli zjadacze chleba jeżdzący motocyklami sie na to godzą, więc sądzę, że amatorzy sportowych samochodów tez by przywykli. A takich samochodów po prostu brak. Czy kiedyś, czy dzisiaj. Czemu nikt nie próbował? Czemu tunerzy tego nie robią? A jednak silniki motocyklowe w samochodach sie z powodzeniem montuje, mamy tego przykłady nawet na naszym forum. Więc czy sa jeszcze jakies powody, poza trwałością?
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 21 January 2005 ![]() |
pomysl jak w korku milo jedzilo by sie czyms co na biegu jałowym kreci sie na 6,5 tys i rusza (sie tym) po dodadniu gazu i zakreceniu do 9 tysi, bo inaczej gasnie.... a moment w miare rozsadny ma gdziesz przy 14 tys.....
i jak milo byloby silnik wymieniac co 1000 km... -------------------- Za szybko jechałem? Nie. Za nisko Pan leciał....
323 GTR user |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 30 March 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Bo łatwiej osiągnąć moc z pojemności niż z obrotów.
Jeśli chcemy stworzyć szybkoobrotowy silnik musimy się liczyć z: -maksymalnym obniżaniem wagi ruchomych części silnika (szczególnie tych posuwających się ruchem posuwisto zwrotnym) 1. brak hydrauliki w zaworach -> bardzo niewygodne w użytkowaniu i serwisowaniu pestki :-). -krótkimi wykorbieniami wału korbowego-> niski moment obrotowy -niska żywotność silnika -większe straty tarcia w zamian za to zyskujemy niższą masę. Tylko w motocyklu i samochodach do sportu wyczynowego to gra warta świeczki w innym przypadku lepiej wykorzystać po prostu większy silnik (o większej pojemności) lub turbo/kompresor |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 23 September 2009 Skąd: Łódź ![]() |
Tak jak Ci koledzy napisali - silniki wysokoobrotowe maja niski moment obrotowy. Daja duzo koni, ale to dzieki temu ze ten niski moment jest dosc rownomiernie rozlozony i nie spada przy coraz wyzszych obrotach.
Tylko ze motocykl wazy 100 - 200kg i nie potrzeba tak duzo Nm zeby go ruszyc. A pokaz mi auta - nawet "sportowe" ktore waza ponizej 800kg ![]() W samochodach jedne z "najszybszych" tlokow maja M-Power. Sprawdz ile taki silnik kosztuje. -------------------- EJ20G, EJ253, C16SE
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: Faaker See ;) ![]() |
nie muszą być to samochody dla zwykłego zjadacza, ale sportowe, takie jak lambo, ferrari itp. trwałość silnika, ok - trafny argument. ale jakos zwykli zjadacze chleba jeżdzący motocyklami sie na to godzą, więc sądzę, że amatorzy sportowych samochodów tez by przywykli. A takich samochodów po prostu brak. Czy kiedyś, czy dzisiaj. Czemu nikt nie próbował? Czemu tunerzy tego nie robią? A jednak silniki motocyklowe w samochodach sie z powodzeniem montuje, mamy tego przykłady nawet na naszym forum. Więc czy sa jeszcze jakies powody, poza trwałością? Czy ty cokolwiek pojmujesz? Motocykl sportowy waży 150-200 kg, a nawet ultralekkie auto sportowe 800-900 kg. Generalnie silnik wolnossący może mieć średnią moc i średnio ciągnąć od niskich obrotów, małą moc i dobrze ciągnąć z niskich obrotów albo ogromną moc i nie ciągnąć wcale z niskich obrotów. Producenci próbują to zniwelować poprzez systemu typu twinport albo zmienne fazy rozrządu czy doloty zmiennej geometrii ale to jest walka z góry skazana na przegraną dopóki wałki rozrządu decydują o otwarciu zaworów. Zobacz nawet na auta z silnikami od motocykla takie jak repliki caterhama itp - zwykle trudno się nimi startuje bo masa pojazdu jest zbyt duża i występuje zamuła. Z tego samego powodu benzynowy silnik np w czołgu kręci się do 2500-3000 rpm ![]() -------------------- '93 e36 325i - kolejna próba :)
'94 e34 v8 |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 November 2002 Skąd: Wołomin ![]() |
Przebieg rzędu 100 000km w motocyklu to zajebiscie dużo, a motocyklisci naprawdę zupełnie inaczej dbają o maszynę niż przeciętny kierownik samochodu. Do tego dochodzą upierdliwości jak wymiana oleju co 6000km, regulacja zaworów (bo hydrauliczne szklanki to rzadkość) co 18-24000.
Rozrząd przy tym jest na łańcuchu, a często łańcuch bywał pomiędzy środkowymi cylindrami, co nie jest bez wpływu na rozkład sił. To tylko niektóre rzeczy, ktore w samochodach by nie przeszły ze względu na wygodę, hałas itd. Gdyby silniki samochodowe były obliczone na taki przebieg i taki reżim serwisowy, to też by się mogły kręcić do 15000 -------------------- dragracingowy spiker do wynajęcia ;)
_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 20 July 2008 ![]() |
Szem, a jaką masz podniete w kreceniu silnika do 10k rpm ? bo ja wolę jak mi silnik jedzie od 1000obr a nie od 7000..
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Dodam jeszcze ze raczej wiekszosc motocykli (mowie o scigaczach o ktore pytasz) nie pokonuje tyle kilometrow rocznie co samochody i dlatego mozna nimi dluzej sie cieszyc, a samochod ktory mialby maks przebieg 50-100kkm to 2-4 letnia zabawka.
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 19:28 |