![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 25 September 2010 Skąd: Jasło ![]() |
Witam
jestem na etapie konstrukcji zawieszenia do pewnej samoróbki i mam pewien dylemat: jak powinien zachowywac sie camber podczas ugiecia zawieszenia? - załóżmy że jesteśmy w zakręcie i zawieszenie zewnętrznego koła ugina się powiedzmy X mm, przez co samochód pochyla się o 1,5 stopnia, statyczny kąt camber usawiony tez na 1,5stopnia. czy zawieszenie optymalnie pod time attack przy ugięciu powinno zwiększyć pochylenie koła tak aby przy przechylonym aucie zachowac początkowy kąt pochylenia 1,5 stopnia czy tez utrzymac kąt pochylenia koła niezmiennie dążąc do pionu przy przechyle auta? mam nadzieje, że jasno się wyraziłem pozdrawiam bt -------------------- pozdrawiam
bt |
|
|
![]() |
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Wyraziłeś się jasno, ale zagadnienie jest bardzo złożone.
W wielkim uproszczeniu 95% nowych i starszych samochodów ma takie nastawy zawieszenia: -przód: zmniejszanie negatywu, wchodzenie w pozytyw przy ugięciu zawieszenia większym niż ugięcie statyczne -tył: stały kąt lub zwiększanie negatywu przy ugięciu zawieszenia większym niż ugięcie statyczne Cel tego jest jeden: zwiększone kąty znoszenia osi przedniej w stosunku do tylnej i w efekcie uzyskanie podsterowności. Oczywiście do time attack powyższe kąty mają się nijak, ale mam nadzieję, że naprowadzi Cię to na właściwą ścieżkę. Nie znam się na wyścigach torowych, ale wydaje mi się, że najlepiej byłoby zrobić lekko podsterownie. Osobiście postawiłbym na duży, utrzymywany w miarę stale negatyw przód, z tyłu mniejszy, zwiekszający się wraz z ugięciem na bazie jakiegoś wahacza poprzecznego. Kwestia jak rozwiązać konstrukcję przedniego zawieszenia. Poczytaj sobie o środku obrotu dla zawieszeń przednich, tylnych oraz o środku obrotu nadwozia (punkt nad środkiem masy pojazdu na linii łączącej roll center przedniego i tylnego zawieszenia). Kończąc, słówko na dziś: roll center. -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
po pierwsze primo - jaki rodzaj napedu
po drugie primo - optymalnie to jest tak, zeby zawsze opona miala stycznosc pelna powierzchnia z podlozem. Czy to na wprost, czy w zakrecie. Czyli musi sie pochylac przy skrecie/ugiecu zawieszenia. + do tego odrobina wiecej negatywu zeby wyeliminowac podwijanie sie opony i to w sumie tyle. Banalne w teorii, cholernie trudne w praktyce smile.gif -------------------- pizzabrakes
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 25 September 2010 Skąd: Jasło ![]() |
napęd na tył, rozkład mas ok 53% przód 47 tył
samochód oparty o ramę przestrzenną i na tym etapie mam możliwość wręcz dowolnej zmiany miejsca mocowań wachaczy długości itd. dumam dalej na moim zawieszeniem i myślę że zrobię tak aby kąt zwiększał się przy ugięciu i zmniejszał się przy "podniesieniu" proporcjonalnie do przechyłu samochodu. dodatkowo zastosuje wiekszy kąt wyprzedzenia zwrotnicy niż pochylenia więc przy skręcie zewnętrzne koło dostanie dodatkowy minus a wewnętrzne przejdzie w + co o tym myślicie? -------------------- pozdrawiam
bt |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Wnioski dobre, tyle, że narazie niewiele z nich wynika. Wszystko wyjdzie przy konstrukcji. BTW fajny projekt i body, widziałem na wallu ECUMastera.
-------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
par slow komentarza...
kazde "high performance" auto ma tzw cambe gain przy ugieciu wielkos jest uzalezniona od konstrukcji opony, sztywnoci opony wiec trudno tu podac jednoznaczna regule. ponadto za duze zmiany dlugosci wachaczy wplywaja na tzw "roll center migration" dgy auto jest w skrecie generalnie im krotsze tym wieksza "migracja". staraj se zachowac wmiare dlugie wachacze przemysl tez polozenie roll center... pozdrawiam -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
User Dołączył: Mon, 20 December 2010 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 25 September 2010 Skąd: Jasło ![]() |
dzieki, link fajny.
tak sobie dalej nad tym mysle, w miedzyczasie bylem na geometrii moją alfa 166 (nie o nią pytam w wątku). jest obniżona o jakies 50mm. jak jeszcze nie była zglebiona, miała kąty pochylenia w przedziale przewidzianym przez producenta czyli zdaje się w minusie jakies 0,30 stopnia. po obniżeniu kąty pochylenia są w granicy 2,30 stopnia cyli wnioskując choćby z tąd wraz z ugięciem zawiesienia camber ma iść w negatyw i to znacznie. swoją drogą (odnosnei mojej ar166) wychodzi, że obniżenie samochodu to nie wszystko - zmieniają się kąty, "camber gain" przy kolejnym ugięciu zawieszenia, rolling center..... idąc dalej pytanie moje brzmi - gdzie powinien znajdować się rolling center? w pobliżu podłoża, środka ciężkości auta, poniżej środka, bo powyżej raczej nie?? czy rolling center dla przedniej osi i tylniej powinien być na jednym poziomie? ciesze sie ze niektorym podoba sie moj projekt ![]() jak narazie to zaprojektowałem sobie zawieszenie które wraz z ugięciem 50mm zwiększa kąt pochylenia bazowego o -1,6stopnia oraz przy "podniesieniu" od neutralnej wysokości o 50mm idzie w + ok 1,4 stopnia, czyli w przechyle samochodu koła powinne ustawiac sie negatywem do zewnętrznej zakrętu kąt ok 1,5 stopnia jest kątem przechyłu samochodu przy ugięciu zawieszenia o 50mm jeżeli pisze jakies bzdury to prosze o skorygowanie ![]() pozdrawiam bt -------------------- pozdrawiam
bt |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
User Dołączył: Mon, 20 December 2010 ![]() |
Możesz wykorzystać program jak np. SusProg3D lub Roll Center Calculator. Ten pierwszy to funkcjonalny trial więc przez jakiś czas będziesz mógł z niego skorzystać.
Dodatkowo: http://acceleratingperformance.blogspot.co...nter-magic.html http://www.bimmersport.co.nz/forums/index....showtopic=14680 |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
generalnie polozenie roll center zmienia moment moment ktory powoduje przechyl na zakrecie (srodek ciezkosci razy odleglosc od srodka ciezkkosci) czyli takze sztywnosc stabilizatora. wydawac by sie moglo ze im wyzej tym lepiej ale z kolei wysoko polozony roll center powodyje ze auto jest bardzo "nerwowe" przktycznie nie do uprowadzenia.
Generalnie roll center poeinien byc jakoies 10-20 cm nad ziemia tyl troche wyzej ale jak mowie to wszystko nie jest proste!! nie ma zlotej recepty najlepiej zrobic pare punktuw mocowania wachaczy i testowac oczywiscie z regulowanym stabilizatorem. Dla ciekawosci powiem ze jesli roll center bylby wyzen niz srodek ciezkosci to auto bedzie sie pochylalo "do " zakretu... -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 23 March 2011 ![]() |
ma ktos namiary na kolesie co sprzedaje camber plates za 199zl ?????????????prosilbym o kontakt gg 5443709 albo sms 506-997-441
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Rookie Dołączył: Wed, 23 March 2011 ![]() |
albo wogule na jakies camber plates w dobrej cenie
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 19 October 2002 Skąd: drifters.pl ![]() |
Dla ciekawosci powiem ze jesli roll center bylby wyzen niz srodek ciezkosci to auto bedzie sie pochylalo "do " zakretu... To są śmieszne rzeczy, podobnie jest z przednimi wahaczami trojkatnymi - można teoretycznie zrobić tak, żeby wyscigówka podczas hamowania zamiast "nurkować" podnosiła przód ![]() ... A temat mógłby się rozwinąć , przyjemnie czyta się takie rzeczy. Kiedys na streetracing było wiecej takich rozmów... |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Co do cambera to wiem, że w F1 zmieniają co wyścig i zawsze eksperymentalnie dochodzą do najlepszych ustawień.
Mnie zastanawia camber astry, która jest na stronie www.catcams.be . Ktoś wytłumaczy po co aż taki ? -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Zapewne dlatego, że w MacPhersonie negatyw maleje wraz z ugięciem.
r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 15 July 2025 - 16:28 |