![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Witam wszystkich forumowiczów. Na wstępie pragne zaznaczyć, że projekt, który przedstawiam nie ma nic wspólnego ze streetracingiem. Pomimo tego mam nadzieje, że w kwestii modyfikacji silnika będziecie w stanie mi pomóc. Auto o którym mowa wygląda następująco:
![]() Silnik jaki siedzi pod maską tego auta to J20A z vitary i mimo, że projekt nie został jeszcze u 100% ukończony myślimy nad zwiększeniem mocy. W szeroko pojętym off-roadzie bardzo ważnym elementem jest płaski przebieg momentu obrotowego. To tłumaczy czemu zdecydowaliśmy się na montaż kompresora a nie turbo. Chcemy połączyć jednostke z vitary z kompresorem od mercedesa (np. od clk 200 kompressor), jednak nigdy nie przeprowadzaliśmy takich modyfikacji. Może ktoś z was zna osobe która by się podjęła takiej instalacji, lub jesteście w stanie wytłumaczyć jak to zrobić z głową, żeby silnik nie eksplodował? Nie chodzi nam o kosmiczną moc - 200KM w 100% nam wystarczy, więc dodamy mu jedynie 60KM. Czy do takiego przyrostu mocy konieczne jest odprężanie? I co oprócz kompresora trzeba kupić do przeprowadzenia takiego zabiegu? Z góry dzięki za pomoc. |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Homee Dołączył: Wed, 18 May 2005 Skąd: znienacka ![]() |
zasadniczo jest tak, ze przy doladowaniu do ok. 0,4 bara odprezenie nie jest konieczne
-------------------- BMW 135i
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
To super, bo silnik jest na łańcuchu rozrządu i nie wiem czy dłuższy było by łatwo dostać
![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Odprężyć mógłbyś równie dobrze odpowiednimi tłokami, wtedy nie musiałbyś szukać innego łańcucha.
r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Warszawa - Wawer ![]() |
Zapewne też przy kanapce regulacja na napinaczu łańcucha dała by radę.
-------------------- | Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento www.facebook.com/dragracingsafety |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Nie chcemy rozbierać silnika bo ma przejechane 30K mil i jest praktycznie nowy. Poza tym 0.4 bara powinno dać oczekiwany efekt
![]() |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sat, 20 December 2003 Skąd: wawa ![]() |
Bardzo fajna zabawka.
CYTAT Może ktoś z was zna osobe która by się podjęła takiej instalacji, Jeżeli chodzi o takie suzuki, to w Polsce temat jest juz ogarniety przez niejakiego Suzusa (Jacek Ambrozik). Spróbujcie z nim sie skontaktować. Na marginesie moge tylko dodać, że Suzus wygrał Magam (nie wspminając już o Rainforest challenge) na seryjnym motorze także ten kompresor taki niezbędny nie jest. Tak czy inaczej może zapindalac ładnie ![]() Pzdr |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 16 October 2002 Skąd: wawa ![]() |
Stopień sprężania 9,3:1 więc te 0,5bar można spróbować dmuchać....
![]() -------------------- Racing is my Life......
"I drift not because it is a quicker way around a corner, but it is the most exciting way" - Keiichi Tsuchiya S13 Moon Blue EMU LINK VEMS ECUMASTER SMT AEM APEXI POWER FC AUTRONIC HALTECH instalacje i strojenie. Hamownia 4x4 Dyno Project 2JZ Bp 98 Ultimate 701KM 787Nm NAJMOCNIEJSZY W POLSCE JZ ;) |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Super User Dołączył: Thu, 26 June 2008 Skąd: Kraków ![]() |
Dokładnie stopień sprężania nie jest jakiś mega więc powiedzmy bezpiecznie te 0,45b.
Co do klocków do eaton m62 powiedzmy, wtryskiwacze wydajniejsze, pompa paliwa, dobry intercooler(w przypadku off-road moze wodny zdalby egzamin) do tego jakis sterownik i tu albo idziecie w zewnetrzna swinie albo jakis stand alone i strojenie. pozdrawiam. a jesli kolega nie ma nic przeciwko to chcialbym zapytac o silnik 1.3 16V z suzuki jimny, planuje zakup takiego samochodzika dla zonki tylko jak na terenowke to 1.3 ma malutki moment ktory chcialbym wlasnie zwalczyc kompresorem pytanie tylko czy wiecie moze jak te silniki 1.3 reaguja na modyfikacje i czy sa tune-friendly ? ![]() pozdrawiam. |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Jeśli chodzi o suzusa to aktualnie nie jezdzi na 1.3 a jak jezdzil to silnik mial flaki od swifta gti (na pewno wałki, a co jeszcze to wie tylko suzus
![]() ![]() ![]() ![]() A co się zakłada do kompresora, żeby regulowało ciśnienie doładowania? Chodzi mi o taki westgate tylko nie do turbiny ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 30 April 2006 Skąd: Skarżysko-Kamienna / Warszawa Wawer ![]() |
Ciśnienie zmieniasz poprzez kółko pasowe kompresora - zmieniajac przelozenie zmieniasz wydajnosc kompresora.
-------------------- VW 16V++ :)
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
A czy w sten sposób ustawie doładowanie stałe od np. 2000 obr., czy będzie rosło liniwo wraz z obrotami? Przepraszam jeśli pytania są banalne, ale tak jak napisałem w na samym początku tematu - nie mamy doświadczenia z kompresorami i wasza pomoc jest konieczna
![]() |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
W przypadku kompresora Eaton doładowanie na danym przełożeniu kół pasowych będziesz miał stałe. Chyba, że ze względu na wydajność kompresora i sprawność wolumetryczną silnika kompresor nie będzie w stanie przetłoczyć wystarczającej ilości powietrza, aby utrzymać dane ciśnienie doładowania, to wtedy doładowanie spadnie. Mam kompresor Eaton M62 na sprzęgle elektromagnetycznym w swoim 2.5-litrowym silniku i od momentu załączania go przez DET2 utrzymuje stałą wartość boostu. Doładowaniem sterujesz zmieniając przełożenie kół pasowych - w celu zwiększenia doładowania zmniejszasz koło pasowe na kompresorze lub zwiększasz na wale korbowym i odwrotnie w celu zmniejszenia doładowania. Najpierw jednak zorientuj się, do jakich pasków klinowych (długość) masz dostęp. Warto również pomyśleć o dodatkowym napinaczu.
-------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() test driver Dołączył: Mon, 25 November 2002 Skąd: zewsząd ![]() |
Będzie rosło liniowo (no, prawie) wraz z obrotami, aż bypass nie puści.
-------------------- Wojtek
"Rule the bends, bend the rules." TP: 1:52.85 (180KM RWD), Hockenheim: 2:16.74 (140KM FWD), Adria: 1:51.20 (160KM RWD). 3. miejsce w Wyścigowym Pucharze Polski 2010 klasa Open. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sat, 20 December 2003 Skąd: wawa ![]() |
CYTAT nie wiem czemu piszesz o pierwszej pozycji. Mówie o roku 2008. Wtedy wyjał ten rajd. Także z prawdą się nie minałem Jak z nim rozmawiałem jakos rok temu tuz po magam to stwierdził, że tam siedzi seryjny motor. Sam się zdziwiłem ale jak zapytałem czemu nie wsadzi tam silnika ze swifta gti to uznał, że nie ma takiej potrzeby. Nie wiem może oszukiwał ![]() Pzdr. |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Maleckis dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Widze, że temat znasz bardzo dobrze
![]() Machon - 2008 może wygral - nie pamiętam, niestety na Magam 2008 ciężko się zarułem, wylądowałem pod kropówką i to był koniec rajdu dla nas ![]() ![]() ![]() I dzięki za "fajną zabawke" ![]() ![]() Jeśli dobrze was rozumiem to jest jakiś stosunek ilości obrotow jakie powienien wykonać wałek kompresora do ilości obrotów jakie wykonuje silnik, żeby doładowanie było 4bar. Czy jest to stała wartość, czy zależy od pojemności silnika? Czy jeśli na fabrycznym kole pasowym kompresora będzie doładowanie X bar to przy dwa razy mniejszym kole będzie 2X? Sorry za tą matematyke ale chce się upewnić, że dobrze wszystko rozumiem ![]() |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
Maleckis dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Widze, że temat znasz bardzo dobrze ![]() Oprócz kompresora, wydajniejszych wtryskiwaczy i IC na pewno będziesz musiał kupić jeszcze zawór upustowy i coś do wystrojenia (np. świnkę, polecam www.ecumaster.com). Ewentualnie wydajniejszą pompę paliwa - jest to niewielki koszt biorąc pod uwagę koszt całego projektu, więc myślę, że nie warto tutaj oszczędzać tych ~300zł. No i wiadomo - pasek klinowy, może jakieś koło pasowe - w zależności od tego, jak planujesz rozwiązać napęd dla kompresora - rury dolotowe i myślę, że to wszystko. Szukając kompresora polecam taki, który posiada sprzęgło elektromagnetyczne. W moim 2.5-litrowym silniku z Eatonem M62, kiedy dla testów włączyłem kompresor na wolnych obrotach, to nie dało się w pobliżu rozmawiać. Jeśli dobrze was rozumiem to jest jakiś stosunek ilości obrotow jakie powienien wykonać wałek kompresora do ilości obrotów jakie wykonuje silnik, żeby doładowanie było 4bar. Czy jest to stała wartość, czy zależy od pojemności silnika? Czy jeśli na fabrycznym kole pasowym kompresora będzie doładowanie X bar to przy dwa razy mniejszym kole będzie 2X? Sorry za tą matematyke ale chce się upewnić, że dobrze wszystko rozumiem Z tymi obliczeniami jest różnie. Kiedyś dla znajomego postanowiłem policzyć dokładnie, jakie powinien mieć przełożenie kół pasowych dla doładowania, którym był zainteresowany. Montował kompresor Eaton M90 z Forda Thunderbirda 89-93 do 2.5-litrowego silnika. Nie pamiętam już dokładnych wartości, jednakże na oryginalnym kółku pasowym kompresora wyszło 0.6bar (przełożenie 1.8:1). Według obliczeń dla 0.6bar przełożenie kół pasowych powinno wynosić około 1.45:1. Rzeczywiste pulley ratio (1.8:1), które gwarantowało 0.6bar w praktyce, teoretycznie powinno gwarantować ponad 1.0bar. Jeżeli chcesz sobie policzyć, to te obliczenia dla kompresorów typu roots (takim jest Eaton) możesz znaleźć tutaj. Doładowanie, które otrzymasz na danym przełożeniu pasowym, zależy głównie od pojemności i sprawności wolumetrycznej silnika. Zakładamy, że na danym obciążeniu i obrotach silnika A, silnik jako wolnossący potrzebuje B powietrza. Dany kompresor przy danej prędkości obrotowej przetłacza X powietrza. To, co zostanie z X minus B, da nam jakieś doładowanie (spore uproszczenie ![]() -------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Wielkie dzięki za pomoc i fachowe odpowiedzi na nurtujące mnie pytania
![]() ![]() ![]() Na chwile obecną mam już tylko dwa pytania: 1: Czy zawór upustowy jakiego powinienem szukać to zwykły blow-off jak do turbiny? 2: Wcześniej ktoś napisał o czymś takim jak bypass, który miał by za zadanie regulować ciśnienie doładowania (upuszczać nadmiar), ale z tego co napisałeś wynika, że ciśnienie doładowania zależy tylko od wielkości koła pasowego. Chyba, że bypass to blow-off? |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() User Dołączył: Wed, 07 December 2005 Skąd: Gdańsk ![]() |
Na chwile obecną mam już tylko dwa pytania: 1: Czy zawór upustowy jakiego powinienem szukać to zwykły blow-off jak do turbiny? Można tak zrobić, ale wadą będzie syczenie przy biegu jałowym (słabe) i przy hamowaniu silnikiem (jak parowóz przy ostrym wachlowaniu węglem do kotła). Przy użyciu turbo syk trwa tylko chwilę (bo zamykając przepustnicę odcinamy dopływ spalin i turbo zwalnia). Kompresor (taki bez sprzęgła elektromagnetycznego) cały czas pompuje i dlatego jest taki efekt. Lepiej to "wyrzucane" powietrze puścić z powrotem w układ (wspomniany niżej bypass). Tak jest ciszej. 2: Wcześniej ktoś napisał o czymś takim jak bypass, który miał by za zadanie regulować ciśnienie doładowania (upuszczać nadmiar), ale z tego co napisałeś wynika, że ciśnienie doładowania zależy tylko od wielkości koła pasowego. Chyba, że bypass to blow-off? Doładowanie jest przykładowo 0,5 bara przy pełnym bucie. Zamykając przepustnicę ograniczamy ciśnienie jakie "widzi" sam silnik. Tuż zaraz za kompresorem (w układzie przepustnica za kompresorem) będzie więcej. Czyli maksymalne dostępne doładowanie regulujemy kołem pasowym. Ilość powietrza w silniku - przepustnicą. Układy bypass czy blow-of są do pozbycia się nadmiaru pompowanego przez kompresor powietrza. Zalety/wady obu rozwiązań, różne układy (przepustnica za czy przed kompresorem) były już na forum nie raz opisywane. Polecam szukajkę. Przykładowe wątki: http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=63167&st=0 http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=37580&st=0 http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=42746&hl http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=45020&st=0 |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
User Dołączył: Fri, 21 March 2008 Skąd: Nieporęt ![]() |
Dzięki za linki, na pewno się przydadzą.
Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia - ile doladowania wytrzyma ten motor po odprężeniu i jakie powinno to mieć przelożenie na moc? Czy ew. kompresor bez IC może chodzić? Po pierwsze pod maską jest bardzo ciasno i najlepiej by bylo jak by z kompresora powietrze szlo bezpośrednio do glowicy, po drugie IC i tak po pierwszym błocie przestanie spełniać swoją funkcje i jedynie będzie zwiększał (wiem, że minimalnie) masę auta. Dzięki za odp ![]() macpl - z kąd wziąłeś ten stopień sprężania: http://suzuki.poznan.pl/index.php/grandvit...techniczne.html , a w ogole to jak masz chwile to rozkmiń o jaki silnik jest na jaką benzyne http://www.klubsuzuki.pl/_pliki/GrandVitar...5_08_manual.pdf ![]() ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 19:29 |