Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Silnik J20A (vitara) + kompresor - potrzebna pomoc :), nie do konca streetracing, ale poważne mody
Sloid
post Wed, 16 Sep 2009 - 19:42
Post #1


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Witam wszystkich forumowiczów. Na wstępie pragne zaznaczyć, że projekt, który przedstawiam nie ma nic wspólnego ze streetracingiem. Pomimo tego mam nadzieje, że w kwestii modyfikacji silnika będziecie w stanie mi pomóc. Auto o którym mowa wygląda następująco:

Silnik jaki siedzi pod maską tego auta to J20A z vitary i mimo, że projekt nie został jeszcze u 100% ukończony myślimy nad zwiększeniem mocy. W szeroko pojętym off-roadzie bardzo ważnym elementem jest płaski przebieg momentu obrotowego. To tłumaczy czemu zdecydowaliśmy się na montaż kompresora a nie turbo. Chcemy połączyć jednostke z vitary z kompresorem od mercedesa (np. od clk 200 kompressor), jednak nigdy nie przeprowadzaliśmy takich modyfikacji. Może ktoś z was zna osobe która by się podjęła takiej instalacji, lub jesteście w stanie wytłumaczyć jak to zrobić z głową, żeby silnik nie eksplodował? Nie chodzi nam o kosmiczną moc - 200KM w 100% nam wystarczy, więc dodamy mu jedynie 60KM. Czy do takiego przyrostu mocy konieczne jest odprężanie? I co oprócz kompresora trzeba kupić do przeprowadzenia takiego zabiegu?
Z góry dzięki za pomoc.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 16 Sep 2009 - 19:42
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Taffarel
post Thu, 17 Sep 2009 - 18:16
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Wed, 18 May 2005
Skąd: znienacka





zasadniczo jest tak, ze przy doladowaniu do ok. 0,4 bara odprezenie nie jest konieczne


--------------------
BMW 135i
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Thu, 17 Sep 2009 - 21:05
Post #3


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





To super, bo silnik jest na łańcuchu rozrządu i nie wiem czy dłuższy było by łatwo dostać rolleyes.gif Prosił bym jeszcze o podanie listy klocków jakie należy kupić oprócz kompresora (customowy dolot nie jest problemem - takich prac się nie boimy). Wydech już jest zrobiony - poczynając od baranów przez rure, tylko tłumik pójdzie do wymiany. Jeśli chodzi o strojenie to pewnie uśmiechniemy sie do macpl, ale najpierw trzeba wszystko złożyć z głową
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Thu, 17 Sep 2009 - 22:41
Post #4


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Odprężyć mógłbyś równie dobrze odpowiednimi tłokami, wtedy nie musiałbyś szukać innego łańcucha.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Thu, 17 Sep 2009 - 23:38
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





Zapewne też przy kanapce regulacja na napinaczu łańcucha dała by radę.


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Thu, 17 Sep 2009 - 23:57
Post #6


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Nie chcemy rozbierać silnika bo ma przejechane 30K mil i jest praktycznie nowy. Poza tym 0.4 bara powinno dać oczekiwany efekt cool.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
machon
post Fri, 18 Sep 2009 - 02:02
Post #7


Frequent User
Dołączył: Sat, 20 December 2003
Skąd: wawa





Bardzo fajna zabawka.

CYTAT
Może ktoś z was zna osobe która by się podjęła takiej instalacji,


Jeżeli chodzi o takie suzuki, to w Polsce temat jest juz ogarniety przez niejakiego Suzusa (Jacek Ambrozik). Spróbujcie z nim sie skontaktować. Na marginesie moge tylko dodać, że Suzus wygrał Magam (nie wspminając już o Rainforest challenge) na seryjnym motorze także ten kompresor taki niezbędny nie jest.
Tak czy inaczej może zapindalac ładnie tongue.gif
Pzdr
Go to the top of the page
 
+Quote Post
macpl
post Fri, 18 Sep 2009 - 07:22
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Wed, 16 October 2002
Skąd: wawa





Stopień sprężania 9,3:1 więc te 0,5bar można spróbować dmuchać....smile.gif


--------------------
Racing is my Life......
"I drift not because it is a quicker way around a corner, but it is the most exciting way" - Keiichi Tsuchiya
S13 Moon Blue
EMU LINK VEMS ECUMASTER SMT AEM APEXI POWER FC AUTRONIC HALTECH instalacje i strojenie.

Hamownia 4x4 Dyno Project

2JZ Bp 98 Ultimate 701KM 787Nm NAJMOCNIEJSZY W POLSCE JZ ;)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
iibitdi
post Fri, 18 Sep 2009 - 09:18
Post #9


Super User
Dołączył: Thu, 26 June 2008
Skąd: Kraków





Dokładnie stopień sprężania nie jest jakiś mega więc powiedzmy bezpiecznie te 0,45b.
Co do klocków do eaton m62 powiedzmy, wtryskiwacze wydajniejsze, pompa paliwa, dobry intercooler(w przypadku off-road moze wodny zdalby egzamin)
do tego jakis sterownik i tu albo idziecie w zewnetrzna swinie albo jakis stand alone i strojenie.
pozdrawiam.

a jesli kolega nie ma nic przeciwko to chcialbym zapytac o silnik 1.3 16V z suzuki jimny, planuje zakup takiego samochodzika dla zonki tylko jak na terenowke to 1.3 ma malutki moment ktory chcialbym wlasnie zwalczyc kompresorem pytanie tylko czy wiecie moze jak te silniki 1.3 reaguja na modyfikacje i czy sa tune-friendly ? smile.gif
pozdrawiam.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Fri, 18 Sep 2009 - 10:19
Post #10


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Jeśli chodzi o suzusa to aktualnie nie jezdzi na 1.3 a jak jezdzil to silnik mial flaki od swifta gti (na pewno wałki, a co jeszcze to wie tylko suzus wink.gif ) i byl dlubniety mapa. Do tego on jezdzi na 32" (my mamy 35) oponach i mostach/reduktorze suzuki samurai. My mamy mosty LC, reduktor również nie bedzie suzuki. A tak w ogóle to aktualnie wsadzil (przed drezno wroclaw) 1.8 od vitary wraz ze skrzynia i reduktorem i podczas wyżej wymienionego rajdu rozerwal lancuch w reduktorze dwa razy. Rajdy idą w kierunku szybkości więc moc jest potrzebna a na mecie magam 2009 dojechał na 10 lokacie - nie wiem czemu piszesz o pierwszej pozycji. Nie neguje jego umiejętności, bo jest bardzo dobrym kierowcą, ale troszkę się minąłeś z prawdą. Magam wygral Kufel z v8 BMW pod maska biggrin.gif A rfc nigdy nie wygral nikt z poza Malezji wink.gif To tak w celu uzasadnienia naszej decyzji smile.gif
A co się zakłada do kompresora, żeby regulowało ciśnienie doładowania? Chodzi mi o taki westgate tylko nie do turbiny smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
qbejs
post Fri, 18 Sep 2009 - 10:54
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Sun, 30 April 2006
Skąd: Skarżysko-Kamienna / Warszawa Wawer





Ciśnienie zmieniasz poprzez kółko pasowe kompresora - zmieniajac przelozenie zmieniasz wydajnosc kompresora.


--------------------
VW 16V++ :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Fri, 18 Sep 2009 - 11:25
Post #12


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





A czy w sten sposób ustawie doładowanie stałe od np. 2000 obr., czy będzie rosło liniwo wraz z obrotami? Przepraszam jeśli pytania są banalne, ale tak jak napisałem w na samym początku tematu - nie mamy doświadczenia z kompresorami i wasza pomoc jest konieczna smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Fri, 18 Sep 2009 - 11:37
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





W przypadku kompresora Eaton doładowanie na danym przełożeniu kół pasowych będziesz miał stałe. Chyba, że ze względu na wydajność kompresora i sprawność wolumetryczną silnika kompresor nie będzie w stanie przetłoczyć wystarczającej ilości powietrza, aby utrzymać dane ciśnienie doładowania, to wtedy doładowanie spadnie. Mam kompresor Eaton M62 na sprzęgle elektromagnetycznym w swoim 2.5-litrowym silniku i od momentu załączania go przez DET2 utrzymuje stałą wartość boostu. Doładowaniem sterujesz zmieniając przełożenie kół pasowych - w celu zwiększenia doładowania zmniejszasz koło pasowe na kompresorze lub zwiększasz na wale korbowym i odwrotnie w celu zmniejszenia doładowania. Najpierw jednak zorientuj się, do jakich pasków klinowych (długość) masz dostęp. Warto również pomyśleć o dodatkowym napinaczu.


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hwojtek
post Fri, 18 Sep 2009 - 11:39
Post #14


test driver
Dołączył: Mon, 25 November 2002
Skąd: zewsząd





Będzie rosło liniowo (no, prawie) wraz z obrotami, aż bypass nie puści.


--------------------
Wojtek

"Rule the bends, bend the rules."

TP: 1:52.85 (180KM RWD), Hockenheim: 2:16.74 (140KM FWD), Adria: 1:51.20 (160KM RWD). 3. miejsce w Wyścigowym Pucharze Polski 2010 klasa Open.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
machon
post Fri, 18 Sep 2009 - 12:23
Post #15


Frequent User
Dołączył: Sat, 20 December 2003
Skąd: wawa





CYTAT
nie wiem czemu piszesz o pierwszej pozycji.


Mówie o roku 2008. Wtedy wyjał ten rajd. Także z prawdą się nie minałem
Jak z nim rozmawiałem jakos rok temu tuz po magam to stwierdził, że tam siedzi seryjny motor. Sam się zdziwiłem ale jak zapytałem czemu nie wsadzi tam silnika ze swifta gti to uznał, że nie ma takiej potrzeby. Nie wiem może oszukiwał wink.gif
Pzdr.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Fri, 18 Sep 2009 - 14:01
Post #16


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Maleckis dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Widze, że temat znasz bardzo dobrze smile.gif A czy oprocz kompresora i IC musze coś jeszcze kupić? Z paskami sobie poradzimy pompy paliwowe są mocniejsze, wtryski to "pikuś" ale co jeszcze muszę dopisać do listy części?
Machon - 2008 może wygral - nie pamiętam, niestety na Magam 2008 ciężko się zarułem, wylądowałem pod kropówką i to był koniec rajdu dla nas sad.gif Nasze poprzednie auto było pierwszym rurowym samuraiem w PL i też dawało rade, PT, Zmote i kilka innych rejdow ukonczylismy na pierwszym miejscu ale zawsze jest za mało smile.gif Wyścig zbrojeń trwa i trzeba się starać wyprzedzić konkurencje innowacyjnymi rozwiązaniami - aktualnie wyrzuciliśmy reduktor, skrzynie wlasnie wykrecamy i mamy nadzieje coś mocniejszego podpasować bo reduktor samurai+calmini w środku po prostu pęka na pół i o ile mi wiadomo nikt sobie jeszcze z tym nie poradził sad.gif
I dzięki za "fajną zabawke" smile.gif Nie róbmy już OT bo temat miał być o kompresorze i niech tak zostanie smile.gif

Jeśli dobrze was rozumiem to jest jakiś stosunek ilości obrotow jakie powienien wykonać wałek kompresora do ilości obrotów jakie wykonuje silnik, żeby doładowanie było 4bar. Czy jest to stała wartość, czy zależy od pojemności silnika?
Czy jeśli na fabrycznym kole pasowym kompresora będzie doładowanie X bar to przy dwa razy mniejszym kole będzie 2X? Sorry za tą matematyke ale chce się upewnić, że dobrze wszystko rozumiem smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Sun, 20 Sep 2009 - 18:05
Post #17


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





CYTAT(Sloid @ Fri, 18 Sep 2009 - 14:01) *
Maleckis dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Widze, że temat znasz bardzo dobrze smile.gif A czy oprocz kompresora i IC musze coś jeszcze kupić? Z paskami sobie poradzimy pompy paliwowe są mocniejsze, wtryski to "pikuś" ale co jeszcze muszę dopisać do listy części?

Oprócz kompresora, wydajniejszych wtryskiwaczy i IC na pewno będziesz musiał kupić jeszcze zawór upustowy i coś do wystrojenia (np. świnkę, polecam www.ecumaster.com). Ewentualnie wydajniejszą pompę paliwa - jest to niewielki koszt biorąc pod uwagę koszt całego projektu, więc myślę, że nie warto tutaj oszczędzać tych ~300zł. No i wiadomo - pasek klinowy, może jakieś koło pasowe - w zależności od tego, jak planujesz rozwiązać napęd dla kompresora - rury dolotowe i myślę, że to wszystko. Szukając kompresora polecam taki, który posiada sprzęgło elektromagnetyczne. W moim 2.5-litrowym silniku z Eatonem M62, kiedy dla testów włączyłem kompresor na wolnych obrotach, to nie dało się w pobliżu rozmawiać.

CYTAT(Sloid @ Fri, 18 Sep 2009 - 14:01) *
Jeśli dobrze was rozumiem to jest jakiś stosunek ilości obrotow jakie powienien wykonać wałek kompresora do ilości obrotów jakie wykonuje silnik, żeby doładowanie było 4bar. Czy jest to stała wartość, czy zależy od pojemności silnika?
Czy jeśli na fabrycznym kole pasowym kompresora będzie doładowanie X bar to przy dwa razy mniejszym kole będzie 2X? Sorry za tą matematyke ale chce się upewnić, że dobrze wszystko rozumiem

Z tymi obliczeniami jest różnie. Kiedyś dla znajomego postanowiłem policzyć dokładnie, jakie powinien mieć przełożenie kół pasowych dla doładowania, którym był zainteresowany. Montował kompresor Eaton M90 z Forda Thunderbirda 89-93 do 2.5-litrowego silnika. Nie pamiętam już dokładnych wartości, jednakże na oryginalnym kółku pasowym kompresora wyszło 0.6bar (przełożenie 1.8:1). Według obliczeń dla 0.6bar przełożenie kół pasowych powinno wynosić około 1.45:1. Rzeczywiste pulley ratio (1.8:1), które gwarantowało 0.6bar w praktyce, teoretycznie powinno gwarantować ponad 1.0bar. Jeżeli chcesz sobie policzyć, to te obliczenia dla kompresorów typu roots (takim jest Eaton) możesz znaleźć tutaj. Doładowanie, które otrzymasz na danym przełożeniu pasowym, zależy głównie od pojemności i sprawności wolumetrycznej silnika. Zakładamy, że na danym obciążeniu i obrotach silnika A, silnik jako wolnossący potrzebuje B powietrza. Dany kompresor przy danej prędkości obrotowej przetłacza X powietrza. To, co zostanie z X minus B, da nam jakieś doładowanie (spore uproszczenie wink.gif ).


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Sun, 20 Sep 2009 - 19:32
Post #18


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Wielkie dzięki za pomoc i fachowe odpowiedzi na nurtujące mnie pytania smile.gif Temat świni jest mi zanzy z E30 335 turbo, mocowanie do silnika i tego typu dłubanie w metalu/aluminium po zbudowaniu tego auta jest dosyć łatwym zadaniem, biorąc pod uwage, że całość powstała w przydomowym garażu (również własnej konstrukcji tongue.gif ). Ten sezon dojeździmy z nilnikiem N/A ale za kupowanie klocków biore się już teraz, żeby w zime nie było za nudno wink.gif
Na chwile obecną mam już tylko dwa pytania:
1: Czy zawór upustowy jakiego powinienem szukać to zwykły blow-off jak do turbiny?
2: Wcześniej ktoś napisał o czymś takim jak bypass, który miał by za zadanie regulować ciśnienie doładowania (upuszczać nadmiar), ale z tego co napisałeś wynika, że ciśnienie doładowania zależy tylko od wielkości koła pasowego. Chyba, że bypass to blow-off?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Lennypl
post Mon, 21 Sep 2009 - 17:51
Post #19


User
Dołączył: Wed, 07 December 2005
Skąd: Gdańsk





CYTAT(Sloid @ Sun, 20 Sep 2009 - 19:32) *
Na chwile obecną mam już tylko dwa pytania:
1: Czy zawór upustowy jakiego powinienem szukać to zwykły blow-off jak do turbiny?

Można tak zrobić, ale wadą będzie syczenie przy biegu jałowym (słabe) i przy hamowaniu silnikiem (jak parowóz przy ostrym wachlowaniu węglem do kotła). Przy użyciu turbo syk trwa tylko chwilę (bo zamykając przepustnicę odcinamy dopływ spalin i turbo zwalnia). Kompresor (taki bez sprzęgła elektromagnetycznego) cały czas pompuje i dlatego jest taki efekt. Lepiej to "wyrzucane" powietrze puścić z powrotem w układ (wspomniany niżej bypass). Tak jest ciszej.

CYTAT(Sloid @ Sun, 20 Sep 2009 - 19:32) *
2: Wcześniej ktoś napisał o czymś takim jak bypass, który miał by za zadanie regulować ciśnienie doładowania (upuszczać nadmiar), ale z tego co napisałeś wynika, że ciśnienie doładowania zależy tylko od wielkości koła pasowego. Chyba, że bypass to blow-off?


Doładowanie jest przykładowo 0,5 bara przy pełnym bucie. Zamykając przepustnicę ograniczamy ciśnienie jakie "widzi" sam silnik. Tuż zaraz za kompresorem (w układzie przepustnica za kompresorem) będzie więcej. Czyli maksymalne dostępne doładowanie regulujemy kołem pasowym. Ilość powietrza w silniku - przepustnicą.
Układy bypass czy blow-of są do pozbycia się nadmiaru pompowanego przez kompresor powietrza. Zalety/wady obu rozwiązań, różne układy (przepustnica za czy przed kompresorem) były już na forum nie raz opisywane. Polecam szukajkę.
Przykładowe wątki:
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=63167&st=0
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=37580&st=0
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=42746&hl
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=45020&st=0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sloid
post Mon, 28 Sep 2009 - 21:50
Post #20


User
Dołączył: Fri, 21 March 2008
Skąd: Nieporęt





Dzięki za linki, na pewno się przydadzą.

Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia - ile doladowania wytrzyma ten motor po odprężeniu i jakie powinno to mieć przelożenie na moc? Czy ew. kompresor bez IC może chodzić? Po pierwsze pod maską jest bardzo ciasno i najlepiej by bylo jak by z kompresora powietrze szlo bezpośrednio do glowicy, po drugie IC i tak po pierwszym błocie przestanie spełniać swoją funkcje i jedynie będzie zwiększał (wiem, że minimalnie) masę auta.
Dzięki za odp smile.gif

macpl - z kąd wziąłeś ten stopień sprężania: http://suzuki.poznan.pl/index.php/grandvit...techniczne.html , a w ogole to jak masz chwile to rozkmiń o jaki silnik jest na jaką benzyne http://www.klubsuzuki.pl/_pliki/GrandVitar...5_08_manual.pdf wacko.gif A jak wiesz zamiast kompresora będzie turbo tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 19:29