Shoutbox 0 nowych PW 


5 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> co to jest i po co: AFR, sonda szerokopasmowa, wąskopasmowa, lambda, EGT
Overrun
post Thu, 13 Nov 2008 - 00:07
Post #1


User
Dołączył: Wed, 13 June 2007
Skąd: Wrocław





Witam
oczekuje weryfikacji wiedzy jaką wyczytałem na różnych forach, bo jak wiadomo nie zawsze jest ona prawdziwa. Proszę także o jej poszerzenie oraz uzupełnienie w celu wyjaśnienia wielu laikom (w tym i mnie) co, jak, gdzie i po co? Takie kompendium będzie bardzo przydatne zarówno mnie jak i forumowiczom oraz innym osobom. Proszę o odpowiedź na poniższe pytania smile.gif.

AFR jest to wskaźnik który mówi jaką mamy mieszankę powietrzno-paliwową. Wyniki możemy podzielić na trzy opcje: uboga(powyżej 14,7:1), stechiometryczna(~14,7:1), bogata(poniżej 14,7:1). Czyli jest to stosunek masy powietrza do masy paliwa(benzyny). Naszym celem jest uzyskać mieszankę bliską stechiometrycznej w całym przedziale obrotów i obciążeniu. Dążymy do tego gdyż: mieszanka uboga powoduje wzrost temperatury spalania (silnik bardziej się grzeje) natomiast na mieszance bogatej tracimy na ekonomiczności (więcej tracimy paliwa niż spalamy). Ponadto gazy spalinowe są bardziej szkodliwe dla środowiska gdy spalanie nie odbywa się we właściwym stosunku powietrza do paliwa.

AFR potrzebuje informacji, które uzyskuje od sondy lambda. Wyróżniamy ogólnie dwa rodzaje sond: szerokopasmową i wąskopasmową.

Sonda wąskopasmowa jest stosowana w większości aut i pozwala tylko na określenie czy mieszanka jest bogata czy uboga, nie podając dokładnych wartości.

Dlatego też do wysterowania pracy silnika (wyznaczenia odpowiedniej mapy paliwowej) stosuje się sondę szerokopasmową. Ma ona tą zaletę, że odczytuje dokładne wartości w szerokim zakresie. Podłączony do niej wskaźnik AFR wskazuje dokładnie (do 0,1) masę powietrza w stosunku do paliwa. Sugeruje się wmontowanie szerokopasmówki w miejsce wąskopasmówki. Wynika to stąd, że sondę łatwo uszkodzić wysoką temperaturą.

EGT wskaźnik oparty na czujniku temperatury, który pokazuje nam jaka jest temperatura gazów wylotowych. Powinien on być montowany w najgorętszym miejscu (kolektor wydechowy) w celu uzyskania jak najwyższej wartości temperatury. Jego celem jest uchronienie silnika przed zbyt wysoką temperaturą, a właściwie przed „stopieniem się” elementów silnika (np. uszczelnień).

Pytania:
1. Czy to co napisałem powyżej jest prawdziwe i słuszne?
2. O jakie uwagi należałoby wzbogacić ten tekst?
3. Sens montowania EGT jest tylko w doładowanych silnikach?
4. Czy można wyregulować silnik za pomocą sondy wąskopasmowej i Ecumastera DET II?
5. Jakie czujniki ma moje auto BMW E36 320 vanos M50B20?
6. Czy bezproblemowo pasują sondy szerokopasmowe w miejsce wąskopasmowych?
7. Czy sondę szerokopasmową bezpośrednio podłącza się pod świnkę?
8. Czy potrzebuję EGT w silniku wolnossącym do jego regulacji (w sumie tożsame z pyt. 3.)?
9. Co potrzebuję (jakie czujniki, dodatkowe urządzenia) w celu ulepszenia mapy paliwowej w silniku seryjnym wolnossącym?
10. Co to jest MAF, MAP ?
11. Na czym polega konwersja jednego w drugie (lub przejście z MAP na MAF)?


Wszystkim za udział w dyskusji z góry dziękuje.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Thu, 13 Nov 2008 - 00:07
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
pavel
post Thu, 13 Nov 2008 - 00:56
Post #2


Moderator
Dołączył: Sat, 19 April 2003
Skąd: Kwidzyn/Grudziądz





Panowie nabijacze i pianobijcy- ostrzegam zawczasu- temat zostaje tam gdzie jest, a każda wypowiedź nie będąca odpowiedzią na zadane przez autora pytania grozi ostrzeżeniem


--------------------
zaciski hamulcowe BREMBO-renowacja-lakierowanie proszkowe-adaptery do zacisków BREMBO-serwis rajdowy RPP/RSMP/GSMP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_Golfista_*
post Thu, 13 Nov 2008 - 08:07
Post #3









CYTAT(Overrun @ Thu, 13 Nov 2008 - 00:07) *
10. Co to jest MAF, MAP ?

MAF - Mass Air Flow - przepływomierz

Go to the top of the page
 
+Quote Post
andrzejrs
post Thu, 13 Nov 2008 - 09:04
Post #4


Forum Killer
Dołączył: Thu, 22 September 2005
Skąd: (Wielkopolska)





EGT jest potrzebne do kontrolowania temperatury spalin nie uchroni cię przed złym wystrojeniem (to jest tylko wskaźnik).

Sonda szerokopasmowa pasuje tylko gwintem w miejsce wąskopasmówki,do uzyskania wskazań od niej potrzebny jest kontroler który podpinasz do świnki.(np w DET II wejscie analogowe i włączysz opcję AFR 10-20). Najlepiej zakupić Jeszcze zestaw kontroler, sonda,wskaźnik np. to :

http://www.allegro.pl/item472453156_innova...troluj_afr.html

MAP- czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym.

Jak stroić to raczej tylko z szerokopasmówką podpietą pod DET II.

Zegar EGT na pewno się przyda.


--------------------
Escort RST 2.3 T
200SX-EVO 8 nie driftcar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jadzwin
post Thu, 13 Nov 2008 - 09:43
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 19 April 2004
Skąd: Krakow





Konwersja MAF to MAP polega na zastapieniu przeplywomierza map sensorem.
Robi sie to glownie ze wzgledu na restrykcje wprowadzane przez przeplywomierz (np. klapkowy, lub podnieslismy moc na tyle ze srednica seryjnego przeplywmoierza jest "waskim gardlem" dolotu).

Przeplywomierz jak wskazuje jego nazwa dokonuje pomiaru fizycznej ilosci powietrza przeplywajacego do silnika, na bazie czego mozna policzyc wymagana dawke paliwka.
Natomiast map sensor mowi nam tylko i wylacznie o cisnieniu panujacym w dolocie. Aby wyznaczyc dawke paliwa koniecze jest znanie tak zwanej efektywnosci wolumetyrnczje silnika oraz temperatury zasysanego powietrza.

I wlasnie konwersja z MAF to MAP polega na tym iz dla zakresu pracy silnika (obcaizenie vs obroty) nalezy stworzyc taka mape aby uwzgaedniajac efektywnosc wolumetryczna silnika dawala na wyjsciu napiecie odpowiadajace napieciu przeplywomierza dla adekwatnego przeplywu.
W praktyce polega to na tym iz dokonujemy "samouczenia" urzadzenia (np. piggybacka) a nastepnie dokladamy mape korekcji w funkcu temperatury w dolocie.

Konwersja powinna byc dokonywana tylko i wylacznie wtedy jezeli jest to konieczne.




Pozdr
Jadzwin


--------------------
Knock Knock! Who's there ? DETONATION
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Fawor
post Thu, 13 Nov 2008 - 22:28
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 13 August 2004
Skąd: Tuchola/Poznań





AFR stechiometryczne to nie 14.7, tylko 14.4:1. Oprócz tego w publikacjach naukowych i generalnie na uczelniach technicznych traktujących o silnikach spalinowych wszyscy wykładowcy używają określenia "lambda". Jest to stosunek afr zmierzonego do stechiometrycznego, czyli wartości powyżej 1 to mieszanka uboga, a poniżej 1 bogata.

Podczas strojenia wcale nie dąży się do uzyskania wartości stechiometrycznej. Jest ona wartościa teoretyczną, kiedy to 1kg paliwa zostanie spalony w sposób całkowity. Sprzyja to ekologi, ale oczywiście nie jest to równoznaczne z uzyskiwaniem maksymalnych parametrów możliwych do wygenerowania przez silnik. Dla silników atmosferycznych prawidlowe afr to okolice 13-13.5, a dla doladowanych 11.5-12. Oczywiście wartości te są w pewien sposób uśrednione, gdyż każdy tuner strojący auto może mieć swoją własną teorię i będzie wykonywał pracę "na swoją modłę".


--------------------
Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ziemniak
post Fri, 14 Nov 2008 - 08:39
Post #7


Frequent User
Dołączył: Thu, 24 May 2007
Skąd: Whitestock





CYTAT(Jadzwin @ Thu, 13 Nov 2008 - 09:43) *
Konwersja MAF to MAP polega na zastapieniu przeplywomierza map sensorem.
Robi sie to glownie ze wzgledu na restrykcje wprowadzane przez przeplywomierz (np. klapkowy, lub podnieslismy moc na tyle ze srednica seryjnego przeplywmoierza jest "waskim gardlem" dolotu).

Wtrace male pytanie apropos przeplywomierza;
rozumiem, ze w wypadku, gdy jest on waskim gardlem nie mozna zmienic samej "obudowy" przeplywomierza <np przez wykrecenie samego czujnika z obudowy i np wklejenia/wkrecenia go w recznie zrobiona obudowe o wiekszej srednicy np z rury alu>?


--------------------
Soda Cleaning System
_http://sodujemy.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 14 Nov 2008 - 10:17
Post #8


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





CYTAT(andrzejrs @ Thu, 13 Nov 2008 - 09:04) *


Ten co podałeś może być, jednak znacznie lepiej jeśli na zegarze widać strzałkę lub skalę. Szybko zmieniające się cyferki niestety utrudniają poprawne strojenie.




--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hwojtek
post Fri, 14 Nov 2008 - 10:27
Post #9


test driver
Dołączył: Mon, 25 November 2002
Skąd: zewsząd





CYTAT(ziemniak @ Fri, 14 Nov 2008 - 08:39) *
Wtrace male pytanie apropos przeplywomierza;
rozumiem, ze w wypadku, gdy jest on waskim gardlem nie mozna zmienic samej "obudowy" przeplywomierza <np przez wykrecenie samego czujnika z obudowy i np wklejenia/wkrecenia go w recznie zrobiona obudowe o wiekszej srednicy np z rury alu>?


Z klapowym nic nie zrobisz, bo klapa z rurą to elementy mechanicznie połączone. Hotwire - zmienisz przekrój rury i więcej powietrza do niej wejdzie. A przepływomierz o tym nie wie i podaje fałszywe wartości.


--------------------
Wojtek

"Rule the bends, bend the rules."

TP: 1:52.85 (180KM RWD), Hockenheim: 2:16.74 (140KM FWD), Adria: 1:51.20 (160KM RWD). 3. miejsce w Wyścigowym Pucharze Polski 2010 klasa Open.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
henry
post Fri, 14 Nov 2008 - 12:53
Post #10


Forum Homee
Dołączył: Thu, 01 June 2006





CYTAT(hwojtek @ Fri, 14 Nov 2008 - 10:27) *
Z klapowym nic nie zrobisz, bo klapa z rurą to elementy mechanicznie połączone. Hotwire - zmienisz przekrój rury i więcej powietrza do niej wejdzie. A przepływomierz o tym nie wie i podaje fałszywe wartości.



ziemniakowi chodzilo o przeplywke na drut a nie klapkowy wink.gif


--------------------
V6 Irmscher & supercharged
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Fri, 14 Nov 2008 - 15:55
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





Albert
A nie lepiej podczas strojenia wpiasc szerokopasmówke w SA/świnie - co by nie trzeba było patrzec raz na zegar raz na laptopa, tylko skoncentrowac sie na tym drugim smile.gif


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 14 Nov 2008 - 17:20
Post #12


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Faktycznie najlepiej to jest zlogować, a potem zobaczyć w logi.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
henry
post Fri, 14 Nov 2008 - 17:51
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Thu, 01 June 2006





wiec mowisz Albert ze to co dales na fotce aema dobre jest?
mam i lezy wlasnie taki sam wskaznik do siebie


--------------------
V6 Irmscher & supercharged
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 14 Nov 2008 - 18:24
Post #14


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





wg mnie jest lepsze niż samo 13.56. Ma też wyjście sygnału + rozpiskę wiec można podpiąć do dowolnego logera


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Sat, 15 Nov 2008 - 22:05
Post #15


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden







tansza alternatywa - VEMS

Czujniki w m50

zaplon
-DME
-czujnik na wale
-czujnik na walku
-czujniki stuku ( w wersji z vanos)
-cewki zaplonowe
wtrysk
-przeplywka
-czujnik na przepustnicy
-lambda
-wtryski
to nie wszystko ale chyba najwazniejsze jest zawarte


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
80quattro
post Sun, 16 Nov 2008 - 10:11
Post #16


User
Dołączył: Wed, 26 September 2007
Skąd: Ustroń





Jeśli mogę chciałbym dołączyć do tematu kilka pytań związanych z zagadnieniem strojenia silnika .

Jako kompletnego laika w temacie strojenia interesują mnie następujące rzeczy :
- rozumiem , że urządzenia typu Ecumaster lub Smt6 są dodatkowymi komputerami wpinanymi między ECU a czujniki i układy wykonawcze silnika .
- czym różnią się te dwa urządzenia ( nie chodzi mi o szczegóły typu ilość wejść itp. tylko czy są jakieś duże różnice ) ?
- czy oryginalne ECU pozostaje całkowicie seryjne i po odłączeniu będzie normalnie pracować ?
- czy coś jest zapisywane w pamięci ECU ( jeśli tak to w jaki sposób ) ?

Moje pytania dla wielu z Was będą zapewne śmiesznie proste ale każdy kiedyś zaczynał i musiał się tego skądś dowiedzieć .
Nie chcę robić bałaganu . Jeśli moderator uzna , że moje pytania nie pasują do tematu proszę o usunięcie lub przeniesienie mojego posta .


--------------------
Audi A4 Quattro 1.8 t BEX
Fiat Punto GT
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-jet
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Sun, 16 Nov 2008 - 10:17
Post #17


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





CYTAT(80quattro @ Sun, 16 Nov 2008 - 10:11) *
Jeśli mogę chciałbym dołączyć do tematu kilka pytań związanych z zagadnieniem strojenia silnika .

Jako kompletnego laika w temacie strojenia interesują mnie następujące rzeczy :
- rozumiem , że urządzenia typu Ecumaster lub Smt6 są dodatkowymi komputerami wpinanymi między ECU a czujniki i układy wykonawcze silnika .
- czym różnią się te dwa urządzenia ( nie chodzi mi o szczegóły typu ilość wejść itp. tylko czy są jakieś duże różnice ) ?
- czy oryginalne ECU pozostaje całkowicie seryjne i po odłączeniu będzie normalnie pracować ?
- czy coś jest zapisywane w pamięci ECU ( jeśli tak to w jaki sposób ) ?


ad 1. tak wpinamy w wiązkę pomiędzy ECU a czujniki. Popularnie zwana świnka, oszukuje ECU modyfikując sygnał z czujników tak by ECU wykonało pewne korekty które faktycznie przekładają się na poprawę osiągów wg założeń którymi zaprogramowaliśmy świnkę.

ad3. ECU pozostaje seryjne i po ponownym połączeniu kabelków (wypięciu świnki) wszystko wróci do normy. Patrz punkt 4.

ad4. Zapisywany w niektórych modelach jest odczyt np czujników stukowych, dlatego jeśli przegniesz w strojeniu świnką to może coś zostać zapisane co potem po wypięciu świnki zostanie w ECU. Ale jest na to prosty sposób, wystarczy odłączyć akumulator ( w różnych samochodach jest od 3 minut do powiedzmy całej nocy) i wtedy ECU wraca do zapisanych ustawień w fabryce.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
80quattro
post Sun, 16 Nov 2008 - 11:45
Post #18


User
Dołączył: Wed, 26 September 2007
Skąd: Ustroń





A czy urządzenie ( komputer ) MegaSquirt to zupełnie samodzielny komputer ?
Jeśli tak to czym różni się od takich komputerów jak Autronic , Motec lub PerfectPower XMS ( poza ceną oczywiście )

Dziękuję za wyjaśnienia .


--------------------
Audi A4 Quattro 1.8 t BEX
Fiat Punto GT
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-jet
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mcgiver
post Sun, 16 Nov 2008 - 18:04
Post #19


Forum Killer
Dołączył: Mon, 24 March 2008
Skąd: żywiec





CYTAT(ziemniak @ Fri, 14 Nov 2008 - 08:39) *
Wtrace male pytanie apropos przeplywomierza;
rozumiem, ze w wypadku, gdy jest on waskim gardlem nie mozna zmienic samej "obudowy" przeplywomierza <np przez wykrecenie samego czujnika z obudowy i np wklejenia/wkrecenia go w recznie zrobiona obudowe o wiekszej srednicy np z rury alu>?


Jeśli chodzi o klapkowce to myslę że powyższa operacja mogła by się udać, trzeba jednak pamietać żeby zmienić harakterystykę sprężyny klapy na której osi jest potencjometr. Przesuwając zaczep sprężyny o ząbek lub więcej w celu jej zmiekczenia.Nasuwa sie jednak pytanie czy przy wyższych obrotach nie skończy się zakres potencjometra.


--------------------
mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html

TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :).
Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ziemniak
post Tue, 18 Nov 2008 - 16:15
Post #20


Frequent User
Dołączył: Thu, 24 May 2007
Skąd: Whitestock





W powyzszym pytaniu chodzilo mi o przeplywke z drutem. Domyslalem sie, ze pewnie wtedy odczyty beda zafalszowane, ale chcialem sie upewnic wink.gif

Mam kolejne pytanie apropos tej sondy:
CYTAT(andrzejrs @ Thu, 13 Nov 2008 - 09:04) *


Chcialbym u siebie sprawdzic AFR przy poszczegolnych obrotach i sa dwie opcje;
albo jade do kogos, place i mam, albo kupuje wlasna sonde do pomiarow i przy okazji na niej troche zarobie <w moim regionie raczej ciezko o sprawdzenie AFR>.

Pytanie krotko w temacie; czy jezeli kupie ten zestaw z linku powyzej, bede mial wszystko co potrzebne do swiadczenia uslug w zakresie sprawdzania AFR?
Czy za kazdym razem gdy bede chcial sprawdzic w jakims aucie AFR bede musial ta sonde wkrecic w wydech zamiast ori sondy wystepujacej w danym aucie??? Czy poprostu przymocowuje sie ja w jakis sposob przy koncu wydechu?
Prosze rozwinac jakos temat.
Pozdrawiam!


--------------------
Soda Cleaning System
_http://sodujemy.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post

5 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 30 April 2025 - 12:53