Shoutbox 0 nowych PW 


 
Closed TopicStart new topic
> Ile powietrza zuzywa silnik?
olozwirski
post Fri, 28 Dec 2007 - 18:25
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Tue, 22 August 2006
Skąd: WKZ





Chcialbym obliczyc ile powietrza zuzywa silnik, na forum znalazlem [url:299rca3k]http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=43494&start=0&st=0&sk=t&sd=a[/url:299rca3k] ten temat ale nie wiem czy dobrze rozumuje. Cytat z powyzszego tematu:

gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio

według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:

silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...

no to wygląda na to, że mamy już wszystko jasne... policzmy więc coś na próbę
zakładamy, że chcemy pompować 1,25 bara. Czyli pressure ratio wynosi 2,25.
Teraz liczymy air flow rate. Powiedzmy, że dobrze by było mieć pełne doładowanie tak od połowy obrotów maksymalnych silnika.
Więc liczymy flow rate dla rpm max i dla ich połowy. Po wyznaczeniu tych dwóch punktów na mapie zobaczymy co się dzieje.

przykład: W Suprze limiter obrotów jest przy 7000rpm, głowica seria, 4 zawory, więc VE przyjmujemy 90.
Liczymy dla 7000rpm:

(3x7000x90x2,25)/5660=751cfm (cubric feet per minute)
dla mapy z flow rate wyrażonej w lb/min należy wynik podzielić przez 14,27 czyli 751/14,27=53lb/min

następnie liczymy dla połowy max obrotów czyli 3500rpm:
(3x3500x90x2,25)/5660=375,5cfm czyli 26,5lb/min n> koniec cytatu.

Czy 751 cfm to jest mniej wiecej ilosc powietrza ktora przeplywa przez ten silnik przy doladowaniu 1.25? Mozna sie na tym wzorze opierac czy to tylko wzor stosowany do obliczen map turbin?


--------------------
golf mkI 4x4
golf mkII V8
audi A2 R36
polo 86C XX w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 28 Dec 2007 - 18:25
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
pavel
post Fri, 28 Dec 2007 - 18:45
Post #2


Moderator
Dołączył: Sat, 19 April 2003
Skąd: Kwidzyn/Grudziądz





W zaokragleniu możnaby chyba przyjąć, że masowo bedzie to 1/10 masy spalanego paliwa w jednostce czasu


--------------------
zaciski hamulcowe BREMBO-renowacja-lakierowanie proszkowe-adaptery do zacisków BREMBO-serwis rajdowy RPP/RSMP/GSMP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pavel
post Fri, 28 Dec 2007 - 18:57
Post #3


Moderator
Dołączył: Sat, 19 April 2003
Skąd: Kwidzyn/Grudziądz





Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach?


--------------------
zaciski hamulcowe BREMBO-renowacja-lakierowanie proszkowe-adaptery do zacisków BREMBO-serwis rajdowy RPP/RSMP/GSMP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Fri, 28 Dec 2007 - 21:02
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Wzor jest ok, ale tylko dla obszaru w ktorym glowica bedzie w stanie zapewnic taki przeplyw. Jest inny wzor uwzgledniajacy moc wyjsciowa silnika ale go nie pamietam niestety


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
olozwirski
post Sat, 29 Dec 2007 - 17:45
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Tue, 22 August 2006
Skąd: WKZ





CYTAT("pavel":2cb8pca7)
Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach?

Nie wiem, dlatego pytam.
Poza tym nie potrzebuje jakis bardzo dokladnych obliczen, wystarczy + - 10%, uzywajac powyzszego wzoru wychodzilo by ze dana supra by zuzywala przy takich obrotach i cisnieniu okolo 20 litrow powietrza na minute (1cfm = 1.6 m3/h), oczywiscie zakladajac ze caly ladunek sie spala. To juz mi daje poglad.


--------------------
golf mkI 4x4
golf mkII V8
audi A2 R36
polo 86C XX w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Sat, 29 Dec 2007 - 20:48
Post #6


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Wzor daje dobre wyniki, kiedys liczylem zuzycie powietrza wedlug wspomnianego wzoru z moca silnika i wychodzilo jakies 200m3/h dla silnika 1.6 , tutaj wychodzi tez ~200. Mysle tez, ze nie ma co zakladac jakosci spalania ladunku bo zuzycie powietrza niezbyt od niego zalezy, ale to juz zupelnie nieistotne w tym temacie.


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Koniu
post Sun, 30 Dec 2007 - 10:17
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Sat, 19 October 2002
Skąd: Kraków





CYTAT("pavel":1q9lyht9)
Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach?

jakiekolwiek "ratio" z definicji jest bezwymiarowe (nie ma jednostki)


--------------------
koniu.net | Gorechristmas.carbonmade.com | koniu.digart.pl | teksaschainsaw.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SONIC
post Sun, 30 Dec 2007 - 17:40
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Mon, 19 December 2005
Skąd: Płock





a tak mi przyszło do głowy :
jesli by podpiac czujnik AFR ??to czy nie dało by rady jakos przeliczyc ilosci spalanych litrów razy (albo podzielic) przes stosunek afr itd???
(jak bredze to skasujcie posta)


--------------------
BMW E64 645i
Go to the top of the page
 
+Quote Post
LuiG
post Sun, 30 Dec 2007 - 22:24
Post #9


Uno Racing
Dołączył: Fri, 19 September 2003
Skąd: Opole





CYTAT("sonic1983":f7ah8em6)
a tak mi przyszło do głowy :
jesli by podpiac czujnik AFR ??to czy nie dało by rady jakos przeliczyc ilosci spalanych litrów razy (albo podzielic) przes stosunek afr itd???
(jak bredze to skasujcie posta)


czemu nie, tylko musiałbyś mieć dokładny miernik zużytego paliwa , chodzi auto przez minute na max obrotach pod obciążeniem i zużycie powietrza to będzie masa zużytego paliwa * AFR, tyle że to będzie w kg/min


--------------------
Be smart, drive safe, stay legal.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Mon, 31 Dec 2007 - 12:52
Post #10


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Zdecydowanie latwiej zobaczyc sobie logi z przeplywomierza


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Samcrk
post Mon, 31 Dec 2007 - 14:08
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Sat, 09 September 2006
Skąd: ARS Serwis 4x4





heh no własnie u mnie logger wyświetla AFR, ale nie w sensie składu mięszanki tylko właśnie przepływu w cmf. Do czego to komu potrzebne ?


--------------------
...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mich007
post Wed, 02 Jan 2008 - 10:05
Post #12


Rookie
Dołączył: Mon, 24 September 2007
Skąd: śląsk





Czy to nie przypadkiem masa powietrza jest brana pod uwagę a nie objętość? Tutaj liczycie objętości zużywanego powietrza a przecież jednostka objętości powietrza może mieć różne masy a co tym idzie ilość tlenu (np.ze względu na ciśnienie atmosferyczne) która ma zdecydowany wpływ na mieszanke

Więc pytanie, po co obliczacie objętość zużywanego powietrza?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Wed, 02 Jan 2008 - 10:53
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Bo objetosc powietrza jaka jest w stanie zuzyc silnik jest stala, a masa nie ?! Jak komus potrzeba masy to bierze sobie gestosc powietrza w danej temperaturze i wilgotnosci i juz ma mase.


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maciek_GSi
post Wed, 02 Jan 2008 - 18:03
Post #14


Super User
Dołączył: Fri, 02 May 2003
Skąd: Busko-Zdrój





CYTAT("olozwirski":2628fmgq)
dana supra by zuzywala przy takich obrotach i cisnieniu okolo 20 litrow powietrza na minute


Chyba coś tu nie gra.
20 litrów to ja jestem w stanie nadmuchać w balon szybciej niż ta supra

Z tych wyliczeń wynika, że ta supra zużywa ponad 21 tys. litrów powietrza.

1 cubic feet = 28,3168466 litrów


--------------------
Calibra V6 BiTurbo - ET: 12.994s - FWD
Lancer EVO 3 - ET: 12.087s - AWD
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Wed, 02 Jan 2008 - 19:41
Post #15


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Czyli po naszemu to bedzie jakies 21m^3/min , czyli ponad 1250m^3/h Powinni zakazac jezdzenia takimi suprami, tyle cennego powietrza zabieraja


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
arafu
post Fri, 03 Dec 2010 - 20:04
Post #16


eMpowered
Dołączył: Fri, 03 December 2010





A czy można przyjąć że w przybliżeniu zużycie powietrza to pojemność silnika pomnożona przez średnią ilość obrotów silnika . Na chłopski rozum dotyczyłoby to silników bez turbodoładowania. W tych z turbiną trzeba by uwzględnić jakiś współczynnik sprężania powietrza dostarczanego przez turbinę.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Fri, 03 Dec 2010 - 20:30
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





Ładny kotlet.
Tak, tak właśnie się robi: obroty x pojemność skokowa x współczynnik napełnienia.


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Closed TopicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 25 June 2025 - 19:29