Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Pasowania w silnikach
Thoruba
post Mon, 28 May 2007 - 11:51
Post #1


Frequent User
Dołączył: Tue, 06 July 2004
Skąd: Zabrze





Czesc, to znowu ja i moje durne tematy. Tym razem chcialbym wysepic od Was wszystko co wiecie na temat pasowan, luzow itp w silnikach. Glownie chodzi mi o luzy w sportowych silnikach miedzy tlokiem i tuleją np. w przypadku gdy robimy stroke'a i zamawiamy tuleje i/lub tloki. Kolejny luz ktory mnie interesuje jest miedzy panewkami i czopami, glownymi i korbowodowymi. No i jakie luzy ustawiacie na zaworach? Te dwa pierwsze z pewnoscia zaleza od wielu rzeczy, np.rodzaju oleju, szerokosci, srednicy, materialu, cisn. w cylindrze itp. ale na dzisiajeszym etapie wystarcza mi Wasze empiryczne przeslanki. Mysle ze temat jest zbyt ogolny zeby podawac konkretne wielkosci wejsciowe do ew.obliczen. Pozdrawiam, Lukasz.


--------------------
=pistons fly=
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 28 May 2007 - 11:51
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
voj2s
post Mon, 28 May 2007 - 12:29
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Thu, 07 August 2003
Skąd: krakow





czopy walu maja miec wymiar taki jak podal producent i nie ma co kombinowac jak jest smarowanie to sie nic nie zatrze, luz zaworow zalezy od silnika czesto 0.20/0.40 ssace/wydechy bezpiecznie 0.15-0.18 / 0.35 , pasowanie tloka w cylindrze co firma to pewnie inna teoria producent tlokow podaje zawsze ile ma byc ...z doswiadczenia zalezy do czego silnik a - 2.5*a przy czym a to pasowanie producenta
pozdrawiam


--------------------
... soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Thoruba
post Mon, 28 May 2007 - 16:30
Post #3


Frequent User
Dołączył: Tue, 06 July 2004
Skąd: Zabrze





To ze niekombinowac przy srednicy czopow to juz zalezy w jakim one sa stanie, bo gdy zachodzi koniecznosc ich przeszlifowania i innych koniecznych zabiegow utwardzajacych to wowczas aby utrzymac fabryczny luz trzeba dobrac nowa grubosc panewki. I jesli juz cos to wlasnie grubosc panewek jest tu jakby parametrem konstrukcyjnym poddawanym modyfikacji. Nie tak jak sugerowales-czopy. Mniejsza z tym. Ale rozumiem ze firmy przygotowywujace silniki do sportu nie ingeruja wogole w luzy na czopach? Czy tak? Chcialbym zaptac voj2s do jakich wartosci, powiedzmy mocy z litra twoja odpowiedz obowiazuje.Mowie poki co o luzach na czopach. Pozatym przy zamawianiu custom'owych korbowodow trzeba podac srednice otworu w stopie korbowodu i juz wtedy znajac grubosc panewek trzeba zachowac jakis luz. No i jakie to sa wymiary, czy takie same jak w fabrycznych korbowodach? A co jesli to sa tytanowe korbowody? Bo z aluminiowymi to juz calkiem bedzie jazda. To samo sie dotyczy wlasnie zaworow i tlokow. Co z luzami jesli zawory sa tytanowe a tloki stalowe? Chcialbym teraz przejsc do tego wzoru co podales. Jest on dla mnie troche malo czytelny, ale czy to chodzi o takie cos?
a'=2.5*a gdzie a -tak jak mowiles luz fabryczny, a' -nowy luz. Czy tak?

ps. moze wiecie kogo moglbym osobiscie o to zapytac? Moze kogos z zagranicy? Najszybszych ludzi w polsce?


--------------------
=pistons fly=
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porszak
post Mon, 28 May 2007 - 21:41
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Thu, 22 January 2004
Skąd: bełchatów





przepraszam, pytasz o luzy i piszesz o stalowych tlokach?

kazdy producent podaje przedzialy luzow dla pasowania tlok cylinder, a czy zrobisz w gornej granicy czy jeszcze wiecej zalezy od tego czy tlok ma prowadzenie tzn jak dlugi ma plaszcz. dobry szlifieerz powie Ci jak spojrzy na tlok


--------------------
„Dokładnie wiadomo, kiedy ludzie zaczęli się ścigać: gdy tylko zbudowali drugi samochód.”
-by Richard Petty NASCAR racedriver

corsa c16xe N/A 176KM/187Nm powered by corsasport.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Mon, 28 May 2007 - 23:24
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





CYTAT("Thoruba":2h753o5h)
To ze niekombinowac przy srednicy czopow to juz zalezy w jakim one sa stanie, bo gdy zachodzi koniecznosc ich przeszlifowania i innych koniecznych zabiegow utwardzajacych to wowczas aby utrzymac fabryczny luz trzeba dobrac nowa grubosc panewki. I jesli juz cos to wlasnie grubosc panewek jest tu jakby parametrem konstrukcyjnym poddawanym modyfikacji. Nie tak jak sugerowales-czopy. Mniejsza z tym. Ale rozumiem ze firmy przygotowywujace silniki do sportu nie ingeruja wogole w luzy na czopach? Czy tak? Chcialbym zaptac voj2s do jakich wartosci, powiedzmy mocy z litra twoja odpowiedz obowiazuje.Mowie poki co o luzach na czopach. Pozatym przy zamawianiu custom'owych korbowodow trzeba podac srednice otworu w stopie korbowodu i juz wtedy znajac grubosc panewek trzeba zachowac jakis luz. No i jakie to sa wymiary, czy takie same jak w fabrycznych korbowodach? A co jesli to sa tytanowe korbowody? Bo z aluminiowymi to juz calkiem bedzie jazda. To samo sie dotyczy wlasnie zaworow i tlokow. Co z luzami jesli zawory sa tytanowe a tloki stalowe? Chcialbym teraz przejsc do tego wzoru co podales. Jest on dla mnie troche malo czytelny, ale czy to chodzi o takie cos?
a'=2.5*a gdzie a -tak jak mowiles luz fabryczny, a' -nowy luz. Czy tak?

ps. moze wiecie kogo moglbym osobiscie o to zapytac? Moze kogos z zagranicy? Najszybszych ludzi w polsce?


tak trochę chaotycznie zadajesz pytania.... ale po kolei...

1. najbardziej powinno się interesować "pasowanie" tam gdzie występują największe wachania temperatur podczas pracy - czyli np. jest to ważne dla tłoków, a najmniej dla np. panewek, ktore niezależnie od mocy pracują praktycznie w tej samej temp.
2. przy wyższych mocach wzrasta temp. i trzeba mieć tłoki tak pasowane, żeby się rozszerzyły do odpowiedniego rozmiaru przy danej temp. pracy. moduł rozszerzalności cieplnej zależy od wielu czynników np. materiału, kształtu tłoka czy obecności np. powłok teflonowych/cermiacznych - dlatego zazwyczaj producenci customowych tłoków podają rozpiskę pasowania w zależności od zastosowania.
3. nie rozumiem co mają wspólnego tytanowe zawory i stalowe tłoki...


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
voj2s
post Mon, 28 May 2007 - 23:48
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Thu, 07 August 2003
Skąd: krakow





w opisie pasowania czop walu - panewka pominalem watek szlifu walu bo jest on dla mnie oczywisty ....
podaj rozszerzalnosc termiczna tlokow oraz tulei cylindrow , walu , korbowodow , oraz zaworow wymiary kazdego z tych elementow aby mozna policzyc dokladnie zmiane , temp pracy silnika a dokladniej temp w kazdym z miejsc w ktorym pracuja poszczegolne elementy i na koniec abym sprawdzil czy nie pomyliles sie z rozszerzalnoscia termiczna sklad chemiczny kazdego z elementow ..... mysle ze wtedy kilka osob powaznie sie zastanowi jak to wszystko spasowac bo puki co srednio to widze

PS korbowody na zamowienie i stalowe tloki dorzuc jeszcze jesli mozesz szklad chemiczny bloku
pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Thoruba
post Tue, 29 May 2007 - 11:31
Post #7


Frequent User
Dołączył: Tue, 06 July 2004
Skąd: Zabrze





CYTAT("Porszak":2u53eysw)
przepraszam, pytasz o luzy i piszesz o stalowych tlokach?

kazdy producent podaje przedzialy luzow dla pasowania tlok cylinder,


Czy dziwia Cie stalowe tloki, czy co? Co to podawania przedzialu luzow to ich wartosci podaje odpowiednia norma. Ale przy montazu sprawdzasz luz sprawdzianem, wiec pytam o wartosci luzow.

CYTAT("klonek78":2u53eysw)
2. przy wyższych mocach wzrasta temp. i trzeba mieć tłoki tak pasowane, żeby się rozszerzyły do odpowiedniego rozmiaru przy danej temp. pracy. moduł rozszerzalności cieplnej zależy od wielu czynników np. materiału, kształtu tłoka czy obecności np. powłok teflonowych/cermiacznych - dlatego zazwyczaj producenci customowych tłoków podają rozpiskę pasowania w zależności od zastosowania.
3. nie rozumiem co mają wspólnego tytanowe zawory i stalowe tłoki...


Ad.2 Czy moglbys pokazac mi taka rozpiske?
Ad.3 Chodzilo mi o zmiane luzu zaworowego w przypadku gdy zmieniamy na tytanowe zawory i o luz montazowy stalowego tloka w miejsce fabrycznych aluminiowych. Wiem ze prawie 100% performance tlokow jest forged alluminium, ale swojego czasu, okolice 1995roku stalowe tloki byly montowane w silnikach F1 a obilo mi sie tez o uszy ze silniki TractorPuller'ow maja stalowe serca.

CYTAT("voj2s":2u53eysw)
w opisie pasowania czop walu - panewka pominalem watek szlifu walu bo jest on dla mnie oczywisty ....
podaj rozszerzalnosc termiczna tlokow oraz tulei cylindrow , walu , korbowodow , oraz zaworow wymiary kazdego z tych elementow aby mozna policzyc dokladnie zmiane , temp pracy silnika a dokladniej temp w kazdym z miejsc w ktorym pracuja poszczegolne elementy i na koniec abym sprawdzil czy nie pomyliles sie z rozszerzalnoscia termiczna sklad chemiczny kazdego z elementow ..... mysle ze wtedy kilka osob powaznie sie zastanowi jak to wszystko spasowac bo puki co srednio to widze

PS korbowody na zamowienie i stalowe tloki dorzuc jeszcze jesli mozesz szklad chemiczny bloku
pozdrawiam


Chyba zartujesz abym podawal Ci sklad chemiczny matarialow bo w wiekszosci przypadkow sa to tajemnice producentow a jesli uzywaja normowanaych stopow to sklad jest dostepny w necie. Zeby nie byc goloslownym to za pewniaka podaje ze np. Mahle pilnie strzeze skladu zeliwa na swoje tuleje, a amerykanscy producenci uzywaja przewaznie normowanych lotniczych stopow aluminium. Tajemnica jest rowniez technologia produkcji.

Moze zapytam inaczej o to wszystko, OK?
Jakie macie wspomniane luzy, pasowania itp. w swoich silnikach. Jesli skladaliscie sami swoje silniki to powinniscie wiedziec a jesli u kogos to czy moglibyscie te informacje zdobyc i podac je w tym temacie?

Pozdrawiam, peace.


--------------------
=pistons fly=
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Tue, 29 May 2007 - 13:10
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





rozpiski pasowania customowych tłoków nie mam pod ręką - moje Wiseco będą na dniach to wrzucę skan, ale na pewno voj2s, pxs czy tomson mają u siebie nie jedną

i tak np. moje tłoki będą ze stopu 2618a i pewnie będą pasowane na ok.12-14 setek, a podobne JE ze stopu 4032 widziałem na rozpisce 7-9setek.


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porszak
post Tue, 29 May 2007 - 13:53
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Thu, 22 January 2004
Skąd: bełchatów





CYTAT("Thoruba":3mzqm2ht)
Czy dziwia Cie stalowe tloki, czy co? Co to podawania przedzialu luzow to ich wartosci podaje odpowiednia norma. Ale przy montazu sprawdzasz luz sprawdzianem, wiec pytam o wartosci luzow.


dziwi mnie chec dlubania samochodowego silnika i z jednej strony odciazania od strony rozrzadu a z drugiej dokladnia masy przez stalowe tloki, zastanow sie o ile wieksze przeciazenia beda jak zmienisz sobie tloki na kilka razy ciezsze
troche jak bys nie wiedzial o czym mowisz. uslyszal ze jak dlubac to trzeba cos kutego, cos tytanowego, cos tam pasowac na odp luzy i bedzie super szybki silnik

co ma silnik z traktor pullera do jakiegokolwiek ze zwyklego auta


--------------------
„Dokładnie wiadomo, kiedy ludzie zaczęli się ścigać: gdy tylko zbudowali drugi samochód.”
-by Richard Petty NASCAR racedriver

corsa c16xe N/A 176KM/187Nm powered by corsasport.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Walter
post Tue, 29 May 2007 - 15:52
Post #10


Frequent User
Dołączył: Thu, 23 December 2004
Skąd: Gdansk





CYTAT("klonek78":t50fjlj9)
...moduł rozszerzalności cieplnej zależy od wielu czynników np...., kształtu tłoka czy obecności np. powłok...
Nie prawda


Nie myl modułu rozszerzalności ze zmianą wymiarów danej części
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Tue, 29 May 2007 - 16:25
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





CYTAT("Walter":98gza286)
CYTAT("klonek78":98gza286)
...moduł rozszerzalności cieplnej zależy od wielu czynników np...., kształtu tłoka czy obecności np. powłok...
Nie prawda


Nie myl modułu rozszerzalności ze zmianą wymiarów danej części


masz rację - troszkę to uprościłem


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Thoruba
post Tue, 29 May 2007 - 23:15
Post #12


Frequent User
Dołączył: Tue, 06 July 2004
Skąd: Zabrze





CYTAT("klonek78":antmyxf4)
rozpiski pasowania customowych tłoków nie mam pod ręką - moje Wiseco będą na dniach to wrzucę skan, ale na pewno voj2s, pxs czy tomson mają u siebie nie jedną

i tak np. moje tłoki będą ze stopu 2618a i pewnie będą pasowane na ok.12-14 setek, a podobne JE ze stopu 4032 widziałem na rozpisce 7-9setek.


Przedzialy ktore podales sa w mm? Czyli 2618a pasowane na 0,12-0,14mm a 4032 na 0,07-0,09mm, to by sie zgadzalo bo stop 2618a ma wsp.roz.lin.=22,3*10^-6 [1/degC] a 4032 w.r.l.=19,4*10^-6 [1/degC] co pewnie wynika z wsp.przejmowania ciepla ktory dla 4032 jest mniejszy. Twoje tloki sa nieco luzno pasowane, czy moglbys powiedziec jak to wygladalo w seryjnym silniku?


--------------------
=pistons fly=
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Tue, 29 May 2007 - 23:28
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





pisałem, że jeszcze nie wiem jakie będzie ostatecznie pasowanie moich tłoków Wiseco bo ich jeszcze nie dostałem, a razem z nimi będzie rozpiska.

pasowanie seryjnych tłoków do mojego silnika to 0,01 -0,03mm.


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KFerrari
post Wed, 30 May 2007 - 00:21
Post #14


User
Dołączył: Wed, 04 April 2007





CYTAT("klonek78":28r6zwqr)
pisałem, że jeszcze nie wiem jakie będzie ostatecznie pasowanie moich tłoków Wiseco bo ich jeszcze nie dostałem, a razem z nimi będzie rozpiska.

pasowanie seryjnych tłoków do mojego silnika to 0,01 -0,03mm.


o cholerka 1 - 3 setki jak oni to składali?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kisielisodd
post Wed, 30 May 2007 - 00:30
Post #15


Forum Homee
Dołączył: Tue, 14 January 2003
Skąd: krakow





0.03 to jest np pasowanie silnika turbo 4g63 i jest całkiem normalne.

Jutro jak wpadnę do firmy to przeedituje posta i podam pasowania różnych producentów. (roos, wiseco, je, cp, i cos jeszcze chyba )


--------------------
Pozdrawiam
A.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KFerrari
post Wed, 30 May 2007 - 00:33
Post #16


User
Dołączył: Wed, 04 April 2007





no chyba, że bardzo mała rozszerzalność cieplna, ale i tak złożyć to chyba nie jest łatwo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Wed, 30 May 2007 - 06:48
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





przecież nie składa się tego na sucho


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ems
post Wed, 30 May 2007 - 08:10
Post #18


User
Dołączył: Mon, 20 November 2006
Skąd: Łódź/Wrocław





ja przy rozwiercie 1,4 na 1,6 zrobiłem pasowanie na 4 setki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KFerrari
post Wed, 30 May 2007 - 22:21
Post #19


User
Dołączył: Wed, 04 April 2007





CYTAT("ems":3ed0aopu)
ja przy rozwiercie 1,4 na 1,6 zrobiłem pasowanie na 4 setki


4 setki to 4 a nie jedna
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porszak
post Wed, 30 May 2007 - 22:49
Post #20


Forum Homee
Dołączył: Thu, 22 January 2004
Skąd: bełchatów





ze niby o co ci chodzi??


--------------------
„Dokładnie wiadomo, kiedy ludzie zaczęli się ścigać: gdy tylko zbudowali drugi samochód.”
-by Richard Petty NASCAR racedriver

corsa c16xe N/A 176KM/187Nm powered by corsasport.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 30 June 2025 - 16:01