![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Witam!
Zwracam się do Was o pomoc w doborze odpowiedniej sprężarki do mojego parcha Potrzebuję dmuchawki do soft-turbo, która poradzi sobie z całkiem sporym silniczkiem. Konkrety - potrzebuję sprężarki podołającej wydatkowi 23,6 lbsmin przy ciśnieniu ładowania 0.4-0.5bar, i to tak żeby się zmieściła w charakterystyce wysokiej sprawności... Większość wynalazków Garrett'a niestety dostosowanych jest do wyższego ciśnienia ładowania. Jedyne, co się w miarę "łapie" to GT2860RS, ale moim skromnym zdaniem to zbytek łaski do soft-turbo, mniejsze suszarki z rodziny GT wogóle zdają się nie odpowiadać takiej aplikacji, sądząc po wykresach Szukać trzeba czegoś innego - co polecicie? Bo zaczynam podejrzewać że trzeba będzie uciec się do poszukiwań wśród seryjnych turbawek od diesli PS. Jakby ktoś pytał to sprężarka ma być do silnika XU9, może jakąś od XUD9?? EDIT: Czy ktoś wie gdzie można znaleźć charakterystyki sprężarek Garretta? Dokopałem się do oznaczeń sprężarek stosowanych w interesujących mnie silnikach, ale niestety nigdzie nie idzie znaleźć informacji o szczegółach typu wydajność, max. obroty wału itp itd. [a oczywiście najmniej da się znaleźć na samej stronie Garrett'a ] -------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
podaj
- skok tłoka - średnice tłoka - ilość cylindrów - planowany zakres pracy silnika a policzę jeszcze raz u siebie i postaram się ci cos dobrać -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Rookie Dołączył: Sat, 31 March 2007 Skąd: Podkarpacie ![]() |
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
przecież tu masz mapy, a na nich naniesione obroty sprężarki i wydajność. Chyba ze źle zrozumialem. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Silnik rodziny XU9 (XU9MZ)
- skok tłoka 88mm - średnica tłoka 83mm - 4 cylindry (1905ccm) zakres pracy: ogólnie silnik niskoobrotowy wysokomomentowy, choć swobodnie się "wkręca" W zależoności od osprzętu Pmax (128KM) osiąga przy 5600rpm, Mmax=170Nm 2750rpm Mój egzemplarz kręci wyżej tj. 6000 rpm dla Pmax a Mmax 3000 z racji innego wtrysku i rozrządu. Myślę o ładowaniu niskociśnieniowym 0,4-0,5bar zakres prędkości obrotowych raczej powinien zostać podobny. Chodzi o modyfikację typowo użytkową, szosową, w żadnym wypadku wyczynową Przyrost mocy i momentu mile widziany, niekoniecznie bardzo duży (do około 150KM i 200Nm wystarczy) Added after 25 minutes: CYTAT("Ugly1":17cdeehc) http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...bochargers.html
przecież tu masz mapy, a na nich naniesione obroty sprężarki i wydajność. Chyba ze źle zrozumialem. Nie doczytałeś - żadna ze sprężarek Garretta z serii GT nie pasuje do moich wymagań. Te turbawki są zbyt wyczynowe Za to brakuje mi wykresów cywilnych modeli Garretta, jak chociażby TB 2572 albo TB 2567 -------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 01 August 2005 Skąd: Elbląg ![]() |
to kup sobie jakąś K03/K04 - tanie i dostępne i będziesz miał te 150KM i nawet więcej niż 200Nm
-------------------- Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej.... 350HP + 450Nm coming soon |
|
|
gość_bezduszny_* |
![]()
Post
#6
|
![]() |
Może jakaś sprawdzona hybryda ?
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Hmm, a są jakieś sznurki do wykresów K03K04??
-------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 22 May 2005 Skąd: Krakow ![]() |
A to 23lbs/min ma byc przy max obrotach czy jak ?
Moznaby uzyc t3 super 60 , lub t3/t04B H-3 http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html <-- jak cosik badaj to -------------------- |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 23 September 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
t3 super 60 jest głęboko w dupie przy 23lbs i 0.4-0.5bar
t04B H3 była by OK... ale, że by dokładnie sprawdzić to więcej danych potrzeba -------------------- we ride together, we die together...
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
CYTAT("DeviLL":2qw3aglo) A to 23lbs/min ma byc przy max obrotach czy jak ? Moznaby uzyc t3 super 60 , lub t3/t04B H-3 http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html <-- jak cosik badaj to Dzięki za linka... W dużym uproszczeniu to należy dążyć do tego żeby odczyt (X) max przepływu powietrza dla danego silnika przy planowanym ciśnieniu ładowania przeciął się z odczytem (Y) tegoż ciśnienia + 1 gdzieś w okolicach poziomicy najwyższej sprawności. W moim przypadku jest to 0,4 bar i 0.14 m3s (albo 23,58 lbsmin) Spójrz na wykresy dla K04 i K03 to wyjdzie że turbawka przy ciśnieniu 0,4bar nie podoła takiemu zapotrzebowaniu na powietrze. Do soft turbo potrzebuję wydajnej turbiny pracującej dobrze na niskim ciśnieniu... Czyli ważniejszy od ciśnienia jest sam wydatek turbawki. Dlatego tak interesuje mnie TB2572 którą PSA montowało przy silnikach 2.0CT - ładowanych niskociśnieniowo Added after 4 minutes: CYTAT("FilipN":2qw3aglo) t3 super 60 jest głęboko w dupie przy 23lbs i 0.4-0.5bar
t04B H3 była by OK... ale, że by dokładnie sprawdzić to więcej danych potrzeba T04B H3 faktycznie prezentuje się bardzo dobrze, po wykresie sądząc to wręcz idealnie, czegoś takiego właśnie szukałem! Dzięki FilipN! Ciekaw jestem tylko jak z dostępnością i ceną tej turbinki... -------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 23 September 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
sprawdź jeszcze czy nie wpadniesz w surge line!
albo podaj mi max rpm do jakich się silnik kręci, i rpm dla jakich wyliczyłeś te 23lbs to Ci to narysuję na wykresie -------------------- we ride together, we die together...
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
CYTAT("FilipN":2tvfb4ht) sprawdź jeszcze czy nie wpadniesz w surge line!
albo podaj mi max rpm do jakich się silnik kręci, i rpm dla jakich wyliczyłeś te 23lbs to Ci to narysuję na wykresie Wyliczałem dla mocy maksymalnej czyli 6000rpm - silnik kręci się do 6600+ nie dojechałem do odcięcia bo nie chciałem za głęboko wchodzić w czerwone pole, (zaczyna się już na 5800) niektórzy już tak ukręcili XU9 (elektronika nie ralizuje odcięcia zapłonu albo dawki paliwa ) -------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 23 September 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
obawiam się, że dupa...
według mojej /nie twierdzę, że idealnej/ wiedzy przy jakiś 3000rpm będziesz jeszcze poza surge line: ![]() Added after 13 minutes: to już lepiej gt2540R: ![]() -------------------- we ride together, we die together...
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 04 February 2004 Skąd: Lublin ![]() |
podpinajac sie pod temat.
czy w audi s2 2,2t 5cyl(sr. cylindra 82,5mm , skok tloka 86,4 badz 92,8mm) turbina garrett gt3540r bedzie dobrze sie sprawowala? strona zimna a/r .70, strona goraca .82 glownie chodzi o duzo mocy -------------------- taniekola.pl
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 22 May 2005 Skąd: Krakow ![]() |
FilipN surge line = ze do tych obrotow nie bedzie nadcisnienia czy jak to jest z tym ?
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 23 September 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
znaczy, że jak się wypada poza surge line to turbina jest niestabilna a może to doprowadzić do jej wysrania...
generalnie wybierając turbinę trzeba to zrobić tak by nie przekroczyć surge line -------------------- we ride together, we die together...
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 01 August 2005 Skąd: Elbląg ![]() |
tak czytam ten wątek i w sumie nie do końca rozumiem czego autor szuka.... rozumiem, że za celem nadrzędnym ma być ciśnienie 0,4bara (choć nie wiem dlaczego akurat tyle) i 150KM mocy...... przecież tam jest chyba stopień sprężania 9,2:1 można spokojnie sobie tam dmuchnąć.
-------------------- Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej.... 350HP + 450Nm coming soon |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 12 May 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Autor szuka dobrego niskociśnieniowego turbo działającego tak jak w silniku XU10J2TE(CT - constant torque) gwarantującego bardzo płaską krzywą momentu obrotowego.
Nie ukrywam , że chodzi też o to, żeby reszta modyfikacji skończyła się tylko na wzmocnieniu układu smarowania i chłodzenia... Jeśli zaś chodzi o stopień sprężania, to faktycznie fabrycznie jest niski - 9.18:1 można więcej podładować tylko jest wtedy kilka "ale": a) trzeba zatroszczyć się przynajmniej o natrysk oleju na denka tłoków ![]() c) szukać kutego wału korbowego i odpowiednich korbowodów d) mocniejszej skrzyni biegów niż BT3 e) radykalnie stroić elektronikę f) itp. itd. słowem robi się już bardzo poważna, droga modyfikacja - lepiej rozejrzeć się za starą Suprą albo Nissanem ZX300... Tyle że nie o to w tym ma chodzić A dobrać do soft turbo jakąś turbawkę po to, żeby ją dorżnąć, bo nie będzie zestrojona trochę szkoda...Z resztą wogóle wygląda, że większość się do tego nie nadaje i będą niewydajne :/ FilipN - faktycznie ta GT2540R jest lepsza... chociaż wciąż nie mogę dokopać się do tych wykresów 'cywilnych' modeli sprężarek z dupowozów EDIT: Zacząłem się lekko zakręcać w tym wszystkim - ktoś wyjaśni gdzie powinna przebiegać surge line? Bo jak tak kombinuję "na chłopski rozum" to turbina na silniku pracującym na biegu jałowym (1000rpm) powinna być powyżej owego punktu niestabilności, tak? -------------------- [b][color="#000000"][size="2"]Citroën BX19TZI [/size][/color][/b](XU9JMZ) 110KM\1000kg
Nieprawdą jest, by zawieszenie hydropneumatyczne nie nadawało się do wyczynu |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 23 September 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
surge line przebiega tem gdzie przebiega... jest na wykresie spręzarki.
Sprężarkę należy dobrać tak by nie wypadała poza surge line... -------------------- we ride together, we die together...
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 01 August 2005 Skąd: Elbląg ![]() |
CYTAT("Smoq":1niqhc15) Autor szuka dobrego niskociśnieniowego turbo działającego tak jak w silniku XU10J2TE(CT - constant torque) gwarantującego bardzo płaską krzywą momentu obrotowego.
Nie ukrywam , że chodzi też o to, żeby reszta modyfikacji skończyła się tylko na wzmocnieniu układu smarowania i chłodzenia... Jeśli zaś chodzi o stopień sprężania, to faktycznie fabrycznie jest niski - 9.18:1 można więcej podładować tylko jest wtedy kilka "ale": a) trzeba zatroszczyć się przynajmniej o natrysk oleju na denka tłoków ![]() c) szukać kutego wału korbowego i odpowiednich korbowodów d) mocniejszej skrzyni biegów niż BT3 e) radykalnie stroić elektronikę f) itp. itd. słowem robi się już bardzo poważna, droga modyfikacja - lepiej rozejrzeć się za starą Suprą albo Nissanem ZX300... Tyle że nie o to w tym ma chodzić A dobrać do soft turbo jakąś turbawkę po to, żeby ją dorżnąć, bo nie będzie zestrojona trochę szkoda...Z resztą wogóle wygląda, że większość się do tego nie nadaje i będą niewydajne :/ FilipN - faktycznie ta GT2540R jest lepsza... chociaż wciąż nie mogę dokopać się do tych wykresów 'cywilnych' modeli sprężarek z dupowozów EDIT: Zacząłem się lekko zakręcać w tym wszystkim - ktoś wyjaśni gdzie powinna przebiegać surge line? Bo jak tak kombinuję "na chłopski rozum" to turbina na silniku pracującym na biegu jałowym (1000rpm) powinna być powyżej owego punktu niestabilności, tak? nie rozumiem skąd tylko to "parcie" na ciśnienie pracy 0,4bara. po za tym 150KM które chcesz uzyskać z silnika 1,9 to niezbyt dużo jak na soft-turbo i pojdejżewem że nawet 180-190KM nie będzie wymagało takich modów jak wyżej wspomniane. co do strojenia to i tak trzeba będzie je wykonać, a jedyną "radykalną" rzeczą będzie wymiana przepływki lub mapsensora na większy, ale to nie zależnie czy 0,4 czy 1bar -------------------- Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej.... 350HP + 450Nm coming soon |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Monday, 04 August 2025 - 06:29 |