![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
W nieodległym wątku o problemach z ABS w mojej Alfie, @Zuzio poradził zastosować przewidziany do układów z ABS płyn SL6 ( myślę o ATE SL6, ew Liquy Moly SL6 , oba DOT4) z powodu niższej lepkości takich płynów
(znalazłem takie porównanie - 2x mniejsza lepkość w por z normalnymi , w tym sportowymi, tu akurat z gamy ATE, ale pewnie inne podobnego rzędu te lepkości mają) https://www.oilclub.pl/index.php?threads/p%...na-dyskusja.76/ I teraz się zastanawiam czy ta niska lepkość ma jakieś wady ? tzn do tej Alfy go spróbuję tak czy siak, ale w zwykłym mechanicznym układzie bez ABS jaki mam w drogowym Westfieldzie ta niższa lepkość czemuś może zaszkodzić? . Nie wiem - gdzieś może zacząć cieknąć ? temp wrzenia ma taką standardową dla płynów DOT 4 tych o 2x wyższej lepkości. Może jest bardziej higroskopijny niż zwykłe te o wyższej lepkości DOT4? -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
EDIT - wpadłem na pomysł zapytać o to Chata GPT. Trochę jestem w szoku, ale chyba dobrze mówi? :
jakie są wady płynu hamulcowego SL6 DOT 4 w porównaniu ze zwyklym DOT 4 ChatGPT powiedział: Płyn hamulcowy SL6 DOT 4 (np. od BOSCH) jest specjalnym typem płynu DOT 4 o niskiej lepkości (LV - Low Viscosity), co ma zalety w nowoczesnych układach hamulcowych z ABS, ESP i innymi systemami wspomagania. Jednak w porównaniu do zwykłego DOT 4 ma kilka wad: Wady SL6 DOT 4 względem zwykłego DOT 4: Mniejsza odporność na wysokie temperatury Często ma niższą temperaturę wrzenia w porównaniu do klasycznych DOT 4, zwłaszcza w wersji suchej (~265°C vs. 270-280°C w standardowym DOT 4). Może to wpływać na skuteczność hamowania w ekstremalnych warunkach. Szybsze pochłanianie wilgoci Płyny o niskiej lepkości mogą szybciej wchłaniać wodę z otoczenia, co powoduje szybszy spadek temperatury wrzenia i może wymagać częstszej wymiany. Nie zawsze kompatybilny ze starszymi układami hamulcowymi Starsze układy hamulcowe, które nie mają ABS/ESP, mogą nie potrzebować płynu o niskiej lepkości, a standardowy DOT 4 może działać lepiej. Wyższa cena SL6 DOT 4 często jest droższy niż zwykły DOT 4, co może być nieuzasadnionym wydatkiem w starszych pojazdach. Może być mniej stabilny w ekstremalnych warunkach W sportowych i mocno obciążonych układach hamulcowych, gdzie temperatura jest bardzo wysoka, lepiej sprawdzają się płyny DOT 4 o wyższej temperaturze wrzenia lub nawet DOT 5.1. Podsumowanie SL6 DOT 4 to dobry wybór do nowoczesnych aut z ABS/ESP, ale w starszych autach zwykły DOT 4 może być lepszą opcją ze względu na lepszą odporność na temperaturę i niższą higroskopijność. Więc Alfa posmakuje SL6, trochę się cykam bo akurat najbliższy TD zaplanowałem z nią Silesię... zobaczymy czy trzeba więcej niż 265 st. Liczę że rozsądnie schładzając może da radę temperaturowo. Ale Westfieldy zostają ze zwykłymi RBF600 i zwykłyum DOT4. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Rookie Dołączył: Sat, 06 April 2013 ![]() |
Teoria że dot 4 LV typu Ate sl6 itp jest przewidziany do układów esp jest oparta na marketingu. Wszystkie nowe auta azjatyckie mające esp itd. jakie widziałem mają na zbiorniczku wymieniony dot3 lub dot4, nawet w instrukcjach do tych aut nie ma wspomnianego dot 4LV, więc producenci kalibrują swoje systemy na takich płynach, więc dlaczego systemy miałyby działać lepiej na wersji Lv o obniżonej lepkości?
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
SL6 swoją przewagę ma w niskich temperaturach, a jaka ilość samochodów azjatyckich z esp jeździ w takich warunkach? Każdy układ z esp poradzi sobie z dot4 i dot5.1 każdej lepkości.
To podobny temat jak z olejem Ohlinsa do amortyzatorów, niewielu kierowców będzie w stanie(i mogło) docenić jego prawie niezmienne właściwości w wysokich temperaturach. SL6 od Ate zaleca się wymieniać raz na dwa lata(przy normalnym użytkowaniu), zwykły zaś corocznie(choć podobnie jak z płynami chłodniczymi, w rzeczywistości, w samochodach użytku codziennego zdecydowana większość robi to, jak coś się psuje w tych układach; choć oczywiście są świadomi użytkownicy, pilnujący terminów), więc nie jest bardziej higroskopijny. Jedyna jego wada, to przy starych, zaniedbanych układach potrafi lekko pocić się na uszczelnieniach gumowych, w związku z jego niższą lepkością, gum nie uszkadza. W zdrowym układzie nic się nie dzieje. W obrębie jednego producenta, np. Ate SL6 ma niższą temperaturę wrzenia na sucho od TYP200, ale już względem innych producentów, wypada całkiem ok. |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Dzięki, czyli nie ma co się bać, poza temperaturą niższą od sportowych .
Co do wymian to np Mazda (przynajmniej 6tki 2015, 2019 i 2022) zaleca dot 3 i co 2 lata, ale to już żadna różnica rok czy dwa, w torowych i tak znacznie częściej wymieniam a żeby sicher było to sobie sprawiłem miernik . (choć się zastanawiam na ile to co w zbiorniczku odpowiada temu co w zacisku w kwestii zawartości wody w płynie). Tak właśnie pomyślałem, że ja zawsze "wymieniałem" w tej Alfie płyn chyba jednak _nie_ wymieniając go w tym module ABS . Po prostu zwykłą metodą jak w autach bez ABS- jeden naciska, drugi operuje odpowietrznikiem, gdzieś wyczytałem żeby z ABS to samo robvć przy włączonej stacyjce, co tam to daje to nie wiem . Ale wtedy pewnie nie wymienia się płyn w zakamarkach modułu ABS. To na pewno nie pomaga ABS'owi jak 10lat tam płyn siedzi... Jak tak samo jak dotąd zmienę na ten o niskiej lepkości to też guzik to da ? właśnie czytam że jakoś z pomocą komputera dedykowanego albo Multieuscan w Alfach to się robi poprawnie. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 29 January 2007 Skąd: Z Mercedesów i Hond ![]() |
Ja tylko dodam że zwykłe tanie płyny rozpuszczają nagminnie uszczelnienia w wysprzeglikach i pompach hamulcowych. Po przejściu na oryginalny ATE zero problemów.
-------------------- Hondy i Mercedesy
Diagnozujesz czy zgadujesz ? Elektronika Diagnostyka i Serwis Mechaniczny. Współpraca z Monster Garaż-kompleksowe remonty silników. |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
Tak właśnie pomyślałem, że ja zawsze "wymieniałem" w tej Alfie płyn chyba jednak _nie_ wymieniając go w tym module ABS . Po prostu zwykłą metodą jak w autach bez ABS- jeden naciska, drugi operuje odpowietrznikiem, gdzieś wyczytałem żeby z ABS to samo robvć przy włączonej stacyjce, co tam to daje to nie wiem . Ale wtedy pewnie nie wymienia się płyn w zakamarkach modułu ABS. To na pewno nie pomaga ABS'owi jak 10lat tam płyn siedzi... Jak tak samo jak dotąd zmienę na ten o niskiej lepkości to też guzik to da ? właśnie czytam że jakoś z pomocą komputera dedykowanego albo Multieuscan w Alfach to się robi poprawnie. Przedlift ma abs mk5.3, nie ma typowej funkcji odpowietrzania pompy abs, ale jest opcja testu elektrozaworów i silnika pompy, więc da się to skutecznie przepłukać. Polift mk5.7 ma już opcję odpowietrzania + powyższe testy:-) |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Audi. Turbo. quattro. Dołączył: Sat, 12 October 2002 Skąd: Opalenica ![]() |
z doświadczenia: DOT 5,1 rozpuścił uszczelniacze pompy hamulcowej starego typu w VW/Audi. Miałem płyn motula.
-------------------- Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on... --Audi way of life-- Suzuki V-Strom DL1000 www.AudiKlub.org |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Przedlift ma abs mk5.3, nie ma typowej funkcji odpowietrzania pompy abs, ale jest opcja testu elektrozaworów i silnika pompy, więc da się to skutecznie przepłukać. Polift mk5.7 ma już opcję odpowietrzania + powyższe testy:-) Skąd Ty to wszystko wiesz kurcze, kolejne podziękowania! Czyli warto tym sposobem z komputerem "przepłukiwać" ten mój ?, może gdzieś tam zalegać b sgtary płyn? czy też ja już "skutecznie" przepłukiwałem tym sposobem jak to robiłem dotąd zwykłym - jeden naciska drugi obsluguje odpowietrzniki (przy włączonym zapłonie (czy to coś daje w ogóle ten zapłon?)) -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
Tak, warto z kompem zmienić płyn, jeden obsługuje testy wykonawcze w Multiecuscan oraz pedał hamulca, zaś drugi ogarnia odpowietrzniki. Zawsze to coś więcej z zakamarków wypłuka:-)
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 18 June 2025 - 13:50 |