![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Otaku Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
No i obiecane story, a raczej wstep wyjasniajacy pare rzeczy...
Na pierwszy ogien idzie hamownia. Oczywiscie mechanicznie gitara (kto widzial hamownie MAHA to wie ze wzor mieli dobry). Przyczepic sie mozna troche softu a raczej jego opcji konfiguracyjnych, czyli: Takzwany wspolczynnik "k"... W tym oprogramowaniu charakteryzuje on mase, a raczej inercje rolek (az tak nie zglebialem tematu zeby wszystko dobrze nazywac). Uzywany jest on do kalibracji hamowni zeby pokazywala prawidlowe wartosci. Ogolnie im wiekszy wspolczynnik (dla oski firmowej k=0,225 a dla 4x4 k=0,175 wedlug firmy) tym soft mysli ze rolki sa ciezsze, tymsamym przy takim samym czasie rozpedzania auta dla np. k=0,2 auto bedzie mialo zalozmy 100KM to prz wspolczynniku k=0,3 (czyli o 50% wiekszym) auto bedzie mialo juz moc kolo 150KM (nieznam dokladnego rownania ale konieczne to nie jest do uzmyslowienia jego dzialania). Ba caly wykres w kazdym punkcie zostanie podniesiony lub opuszczony o procent o jaki sie zmienilo k. Do czego zmierzam... Lewy "shift" i klikniecie "prawym przyciskiem myszy" na logo firmy (prawy gorny rog okna) i tego konsekwencje: Otoz pojawia nam sie tam okienko konfiguracyjne hamowni, w ktorym mozemy zmienic kilka opcji oraz ten nieszczesny wspolczynnik "k". Z tym wiaza sie dwie kwestie czyli 1) kalibracja i 2) wykresy. Zaczniemy od pierwszej. 1) Kalibracja hamowni odbywa sie tak: CYTAT "Hamownie są ponadto kalibrowane za pomocą grawitacyjnego wzorca momentu obrotowego – co gwarantuje poprawne wskazania mierzonych wartości bezwzględnych " (cytat ze strony firmy)Problem w tym, ze kazda hamownia w polsce jest kalibrowana wedlug wzorca nazywajacego sie Ford Mondeo w roznych wersjach - tdci 5spd, tdci 6spd i st220. Odbywa sie to tak, ze w firmie auto jest hamowane, jedzie do nowo zainstalowanej hamowni i tam znowu jest hamowane, a potem "k" jest ustawiane tak, aby wykresy z obydwu hamowni sie mniej wiecej pokrywaly. Wnioski co do dokladnosci takiej kalibracji (i takzwanych giftow fabryki itp) pozostawiam do wyciagniecia czytelnikom tego forum.... Kolejny punkt, czyli: 2) Wykresy. Ciekawa sprawa, bo po hamowaniu auta wyskakuje nam wykresik (powiedzmy ze hamujemy auto przed modyfikacjami) np. 100KM. Po modyfikacji auto generuje np. 110KM, ale klient domaga sie wiecej, lub wiecej sie mu obiecalo. I teraz jezeli z roznych powodow nie potrafi sie zrobic wiecej, a klienta sie chce zaspokoic, to trzeba ruszyc ten wspolczynnik "k" w sposob opisany powyzej a potem zmienic przelozenie i ustawic stare spowrotem aby wykres zostal "skorygowany". Oczywiscie po takim modzie caly wykres sie przesowa gora/dol (zaleznie od zmian, ale raczej gora) i tymsamym opory toczenia tez. Jezeli klient jest sprytny to zauwazy roznice w oporach (chyba ze niewiele sie "k" zmienilo to sie zwala na temperature opon). W takim wypadku najlepiej juz wylaczyc wykres oporow toczenia. Wiec kto takiego niema na wykresie to juz wie czego sie spodziewac (nie zawsze ale znaczna wiekszosc wykresow tak ma). Odwazymy sie powiedziec, ze wiekszosc samochodow po modyfikacjach innych niz "box" ma w jakims stopniu modyfikowane "k"... W swoim czasie wszystko sie wyjasni. Kolejny motyw dotyczy hamowni 4x4. Otoz to urzadzenie posiada 2 osie nie polaczone ze soba, a czujnik znajduje sie na przedniej osi (moze juz na drugiej tez jest ale nic nie zmienia wlasciwie). Dziala ona tak, ze mierzy przednia os, a potem wynik mnozy raz 2 (bo 2 osie sa). Wszystko jest ok, gdy auto ma rozklad momentu 50/50. Gorzej jest gdy auto ma np. 40/60 i wtedy gdy 40% jest na przod, to pomnozone przez 2 daje tylko 80% wartosci oryginalnej. Problem w tym ze nie zawsze jest dokladny rozklad, nie zawsze wiadomo jaki jest zeby skorygowac "k" do odpowiednich wartosci. Najwiekszy beret jest gdy wjezdza auto z plynnym rozdzialem mocy (cosworth?) na obie osie i wtedy juz niema mozliwosci okreslenia co i jak bo rozklad napedu zmienia sie nieliniowo i ogolnie jest totolotek. To ze visco dostaje niezle w dupe to druga sprawa. Sprawdzic to mozna bardzo latwo hamujac auto najpierw normalnie a potem wjezdzajac tylem i wynik musi wyjsc rozny gdy rozklad jest inny niz 50/50 (np. impreza tak ma wiec ok wychodzi wykres). Ogolnie w wiekszosci aut 4x4 pokazuje glupoty... Nawet drugi czujnik nic nie daje bo niema jak dobrac przelozenia dla tylnej osi (ktora sie roznie kreci). Tak wyglada poczatek historii, coprawda niezbyt ciekawy, ale uwazam ze konieczny by pozniej pewne sprawy wygladaly jasno... UPDATE: CYTAT Kilka lat temu nasza firma opracowała nową technologię pomiaru momentu obrotowego, która znajduje zastosowanie zarówno do hamowni z hamulcem jak i hamowni inercyjnych. Pierwotnie metoda pomiaru adresowana była do potrzeb laboratoryjnych pomiarów mocy, ale znajduje się również w naszej ofercie handlowej. Metoda bazuje na opatentowanej przez nas technologii TrueForce™ (znak zastrzeżony Vtech), pozwalającej mierzyć moment obrotowy całkowicie płynnie. Z punktu widzenia szybkości zmian sił na hamowni, pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym i z niezmierną dokładnością. W rzeczywistości w każdej sekundzie pomiaru transkoder hamowni dostarcza pięciu tysięcy informacji o chwilowej wartości momentu obrotowego i mocy - jeden liniowo niezależny punkt pomiarowy umieszczany jest na wykresie co 0,0002 sekundy. ...ble ble ble ... Takiej dokładności i precyzji nie oferuje żadne inne rozwiązanie – po prostu musisz to zobaczyć, aby w pełni docenić możliwości systemu TrueForce.
Transkoder o którym piszą na stronie to.... uwaga... karta dźwiękowa peceta! Znajduje się ona w "profesjonalnym" domowym pececie który znajduje się w profesjonalnej obudowie przemysłowego komputera Advantech. W obudowie brak jednak jakiejkolwiek części tego przemysłowego komputera, profesjonalnych przetworników analogowo-cyfrowych advantecha itd. Ich rolę spełnia zwyłky domowy pecet z kartą dźwiękową która pobiera impulsy z czujnika świetlnego podłączonego do banalnego układu przekazującego go na wejście typu jack karty dźwiękowej. Jako ciewkawostkę napiszę że DARMOWY projekt jak zrobić hamownię za pomocą karty dźwiękowej i czujnika świetlnego można znaleźć pod adresem: [url:1a25aqzp]http://www.bivio.com/jon_bondy/files/HomePage/software.html[/url:1a25aqzp] -------------------- Aerospace Electronics :)
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 07 August 2003 Skąd: krakow ![]() |
przykre ale prawdziwe.......
-------------------- ... soon
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Flashmaster Dołączył: Sun, 08 June 2003 Skąd: Katowice ![]() |
wszystko ladnie wszystko pieknie....ale nie widze powodu rozdzielania tego na akty i sceny...powiedziec wszystko co sie ma do powiedzenia i juz albo nie mowic w ogole.
sam mam troche doswiadczen z firma v-tech, ale o tym juz bylo... -------------------- Opel Z-series Counsellor
Z20LET Z20LEL Z20LER Z20LEH |
|
|
gość_shafter_* |
![]()
Post
#4
|
![]() |
A jak mówiłem ze hamownie v-techu pokazuja bzdury to wszyscy (na ogół posiadacze i ludzie robiący w tych firmach) mnie pojechali ... polecam wątek golf TDI 248 KM na forum TDi ... tam jest więcej na ten temat.
Colin, czekam z utęsknieniem na kolejny akt ! Napisz szybko A te nieszczęsne fordy to o ile pamiętam się fachowo nazywa kalibracja złota, niebieska i jeszcze jakaś czy coś takego |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Otaku Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Niestety niemam czasu pisac tego w kupie, pozatym musze wszystko korygowac na bierzaco z reszta ekipy zeby nie bylo ze cos pokrecilem. Wygodniej mi w kawalkach.
A kalibracja jest zlota, srebrna i niebieska. -------------------- Aerospace Electronics :)
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 October 2003 Skąd: Wrocław ![]() |
Napisz wszystko na raz... nie dziel tego na akty, bo cięzko się czyta już 3 wątek z kolei o tym...
to że na hamowni inercyjnej jest dziecinnie łatwo przycinać w ch... to wie już większość osób... czekamy na większe sensacje -------------------- Streetracing Team Wrocław
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 22 June 2003 Skąd: Kłodzko/Wrocław ![]() |
mowiac krotko nie mam zdania, jest to ewidetne zerowanie na niewiedzy, zaufuaniu itd.Co do hamownii z tego co opisales wynika mozliwosc takich manipulacji, jak sie ten problem rozwiazuje na innych hamowniach(4x4)?
EDIT: aa najgorsze jest to ze vtech jest polecany przez znaczce firmy/salony takie jak volvo...osobiscie mi go polecono jako miejsce na modyfikacje elektroniki...bez komentarza -------------------- |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Otaku Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Kurde niemam kompa w domu:(
W robocie czasu srednio... Chyba ze starego laptopa odpale i cos na nim popelnie jak sie uda to bedzie szybciej. Wysłany Wto Wrz 28, 2004 2:38 pm: CYTAT("Tata":sx21tf0j) mowiac krotko nie mam zdania, jest to ewidetne zerowanie na niewiedzy, zaufuaniu itd.Co do hamownii z tego co opisales wynika mozliwosc takich manipulacji, jak sie ten problem rozwiazuje na innych hamowniach(4x4)?
Obydwie hamownie maja ten sam soft. W danych klienta sie wybiera rodzaj napedu, reszta jest identyczna. -------------------- Aerospace Electronics :)
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Fri, 02 May 2003 Skąd: Krakow ![]() |
Z zainteresowaniem czytam wypociny Colina, wraz z jego adwokatem...
1. hamownie nie są produkowane ani kalibrowane w budynku głównym firmy. Colin nigdy nie był w miejscu gdzie rolki są toczone, ważone i gdzie mierzona jest ich masa i inercja. Wjechanie autem które się zna i sprawdzenie czy wszystko gra raczej grzechem nie jest. 2. jeżeli w hamowni 4x4 czujniki są na obu osiach (aktualnie w standardzie montujemy dla wszystkich osi hamowni czujniki, co dodatkowo pozwala mierzyć uślizg między rolkami) to nie ma znaczenia jaka jest proporcja napędu. Określenie przełożenia wykonuje się dla konkretnej, wybranej osi (tylko w celu poprawnej prezentacji danych i obliczenia momentu, ponieważ moc jest niezależna od przełożenia i dotyczy to również hamowni 4x4). Druga z osi ma swój czujnik, mierzący obroty do celów wyliczenia momentu i mocy, ale dane (moc i moment) odnoszone są do przełożenia zawsze jednej konkretnej osi. Toteż jakby Colin ma rację chociaż myślał że sprawi mi tym dużą przykrość pisząc to. Oczywiście osie można stabilizować między sobą na wypadek różnicy obrotów (chociaż taka różnica nie wpływa na wynik, co wyjaśniłem powyżej - co najwyżej grzeje się dyferencjał) - należy zakupić wersję hamowni z hamulcami elektrowirowymi, gdzie obroty są stabilizowane właśnie przez hamulce. Można też przód z tyłem połączyć wałem. 3. To że czujnik indukcyjny ma diodę pokazującą maxima generowanych impulsów to wcale nie znaczy że jest to czujnik "świetlny". Jako wejście przetworzonego sygnału stosujemy odpowiednio zmodyfikowane (pozbawione toru wejściowego, filtrów pasmowych etc - de facto gołe przetworniki A/C na PCI - karty dzwiękowe SiLabs (96 khz sampling) - przecież nikt tego nie ukrywa. Jest to ekonomicznie rozsądne bo daje dokładnie taki sam efekt jak stosowanie np. 100 khz samplerów Advantecha tyle że jest wyraźnie tańsze i łatwiejsze w zarządzaniu w PC, bo ma przerwania i potoki danych przewidziane w konstrukcji kompa) Nie jest problemem jaka jest używana karta (oczywiście szybkość samplingu się liczy). Rozwiązanie do którego link podałeś polega na liczeniu impulsów. Nasze rozwiązanie nie polega na ich liczeniu (tylko na badaniu zmian pola mag.). Komputer to PC w obudowie przemysłowej. Nie wykonujemy hamowni na Apple Mac Cały proces przetwarzania danych jest opatentowany w Polsce. Czy myślisz Colin że patent można dostać na kartę dźwiękową w domowym PC? Zresztą przemysłowe PC nie są wykonywane ze złotej blachy tylko są właśnie tymi "domowymi" PC w odpowiednich przemysłowych obudowach. To teraz spróbuj Colin walnąć mnie w drugi policzek -------------------- Piro, Vtech
Mondeo ST220 250HP/296Nm - powered by myself & PUG 206 HDI 130HP/292Nm - ruled by my wife |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 07 August 2003 Skąd: krakow ![]() |
"hamownie nie są produkowane ani kalibrowane w budynku głównym firmy. Colin nigdy nie był w miejscu gdzie rolki są toczone, ważone i gdzie mierzona jest ich masa i inercja." ----> ja bylem tzm gdzie sie je produkuje tzn sklada i gdzie sie robi rolki...... grunt to stwarzac pozory
"Oczywiście osie można stabilizować między sobą na wypadek różnicy obrotów (chociaż taka różnica nie wpływa na wynik, co wyjaśniłem powyżej - co najwyżej grzeje się dyferencjał) - należy zakupić wersję hamowni z hamulcami elektrowirowymi, gdzie obroty są stabilizowane właśnie przez hamulce. Można też przód z tyłem połączyć wałem." ----> no pewnie mozna ciekawe dlaczego nikt nigdy tego nie zrobil, ciekawe co sadza fachowcy o takiej hamowni 4x4 a co do karty dzwiekowej to ciekawe ilu kupcow hamownie wiedzialo o tym a ilu ze kupuje advantecha?? PS szkoda ze po kalibracji hamownie Tory wyszlo w ich dragu ponad 500Nm dlaczego?? czyzby w vtechu pomiar byl na jednym samochodzie ktory po drodze mial awarie na stacji i dalej pojach inny (w vtechu srebrna kalibracja a u Tory zlota ) i to bylo to sprawdzenie ....ciekawe, ciekawe -------------------- ... soon
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 30 March 2003 Skąd: Nowy Sącz ![]() |
Nie no z tą kartą dzwiękową to Colin trochę przegiąleś, przecież nie ważne jakimi środkami dochodzi się do celu, ważne, żeby dzialalo. To trochę takie czepianie się na silę.
Co do tych hamownii, to pewnie żadna nowość (ustawi inne przelożenie i będzie inny wynik), tylko ważny jest fakt, że ktoś manipuluje wspólczynnikiem - też slyszalem podobne opinie na temat cudownych rezultatów. -------------------- Pozdrawiam
Sali |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 18 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
CYTAT("Piro":2uyq80kh) Można też przód z tyłem połączyć wałem.
-------------------- 1:41,519 - Tor Poznań - Subaru Impreza - małymi krokami do przodu
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 13 October 2002 Skąd: gda ![]() |
CYTAT("Piro":2wgq4s3p) jeżeli w hamowni 4x4 czujniki są na obu osiach (aktualnie w standardzie montujemy dla wszystkich osi hamowni czujniki, co dodatkowo pozwala mierzyć uślizg między rolkami) to nie ma znaczenia jaka jest proporcja napędu.
Rozumiem, że wczesniej nie montowaliscie dwóch czujników. Jak wtedy określaliście proporcje napędu? Chyba miało to jakieś znaczenie, no nie? -------------------- 318is
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Forum Killer Dołączył: Fri, 11 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
CYTAT("Piro":3pt8dvzi) ....... Określenie przełożenia wykonuje się dla konkretnej, wybranej osi (tylko w celu poprawnej prezentacji danych i obliczenia momentu, ponieważ moc jest niezależna od przełożenia i dotyczy to również hamowni 4x4).......
....Oczywiście osie można stabilizować między sobą na wypadek różnicy obrotów (chociaż taka różnica nie wpływa na wynik, co wyjaśniłem powyżej - co najwyżej grzeje się dyferencjał) - należy zakupić wersję hamowni z hamulcami elektrowirowymi, gdzie obroty są stabilizowane właśnie przez hamulce. Można też przód z tyłem połączyć wałem. A ja ma takie pytanie w zwiazku z tymi slowami: 1)Jezeli przelozenie skrzyni biegow nie ma znaczenia to czemu wychodza rozne wyniki na roznych biegach? 2)Czy masy rolek na przedia os i tylnia sa takie same? -------------------- Tor Poznan w 1:53.04 Integrą R
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 06 February 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Ile kosztuje hamownia V-techu?
Ile kosztuje hamownia jakiejs znanej zagramanicznej firmy, dzialajaca na tej samej zasadzie? Tak mniej wiecej - moze ktos podac ? Piotr |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() test driver Dołączył: Mon, 25 November 2002 Skąd: zewsząd ![]() |
[url=http://www.allegro.pl/show_item.php?item=31707255:3jyvwpzf]SB Live! na allegro jakąś stówkę[/url:3jyvwpzf], tak na dobry początek
Bardzo przepraszam, nie mogłem się powstrzymać. Kontynuujcie wątek. -------------------- Wojtek
"Rule the bends, bend the rules." TP: 1:52.85 (180KM RWD), Hockenheim: 2:16.74 (140KM FWD), Adria: 1:51.20 (160KM RWD). 3. miejsce w Wyścigowym Pucharze Polski 2010 klasa Open. |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 31 October 2002 Skąd: ze wśi! jestem wieśniakiem! ![]() |
i w nowszych wyjściach x3 wyjście mini jack
-hamownia na 3 osie |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
don padre Dołączył: Thu, 18 September 2003 Skąd: officially Boat. ![]() |
Colin, Piro: uporządkujcie troszkę temat, bo sporo wylano już brudów: jeżeli są zastrzeżenia do profesjonalizmu działania hamowni Vtechu, to czytających forum interesuje zapewne CZY SĄ ZASADNE.
Może zaproponujecie niezależny test dowodzący racji jednej lub drugiej strony, albo oddacie się pod osąd niezależnemu autorytetowi w tej dziedzinie (choć to pewnie nie wyjdzie)? Colin - zgódź się, że czytających nie interesuje, czy Twój były pracodawca Piro był wobec Ciebie ok, czy nie (i namawiam wszystkich o powstrzymanie się od osobistych ocen moralności jednego czy drugiego). Interesuje nas, czy hamownie Vtechu są wiarygodne oraz (jeśli ten wątek rozwiniesz), czy Vtech jest tunerem do którego można spokojnie oddać auto. Dawajcie mięcho, bo inaczej... to już Wombat napisał... -------------------- Giulia/i3/S40/e36
'Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past'. |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: z dupy... ![]() |
CYTAT("marcin@klubsubaru.pl":1hwxvcc5) CYTAT("Piro":1hwxvcc5) Można też przód z tyłem połączyć wałem. No co? Bierzesz wał i łączysz. Wychodzi przód z tyłem połączony wałem..... -------------------- 530---------------220koni
LC----------------230 koni Evolution V------496 koni V12--------------408 koni |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: Otwock ![]() |
Świetnie, jak narazie Colin zdradził Nam tajniki budowy hamowni Vtechu ale gdzie sa dowody na te "wałki" jakie robi Vtech na swoich klientach?
-------------------- Piotruś
Octavia TDI (90PS + bonusy) Suzuki GSX600F |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 19 June 2025 - 01:30 |