Shoutbox 0 nowych PW 


> Jak pracuje tuleja poliuretanowa, na wahaczu[audi 80b4]
kowalfik
post Sat, 05 Oct 2013 - 22:23
Post #1


Frequent User
Dołączył: Mon, 15 October 2012
Skąd: ŁDZ





Drodzy forumowicze zmiana tulei na poliuretanowe w przednich wahaczach sprawiła że zadałem sobie pytanie jak właściwie powinna pracować taka tuleja. Chodzi o to "gdzie powinna się obracać" podczas pracy wahacza góra/dół. Wydaje mi się że obrót powinien występować między śrubą a "sworzniem" w tulei, dlatego warto to przesmarować.
Problem polega na tym ze dokręcając śruby mocujące wahacz, gniazdo w sankach ściska sie na tyle że opiera się o sworzeń tulei tym samym nie pozwalając mu na obracanie na śrubie, razem z tuleją i resztą wahacza. Jedyne miejsce gdzie teraz tuleja może się obracać to na połączeniu poliuretan, a wewnętrzny sworzeń.
W moim drugim aucie było to rozwiązane w ten sposób że miejsce bez gwintu na śrubie odpowiadało długością szerokości gniazda, więc nawet jak sie mocno dokręciło to kończył się gwint i nakrętka blokowała się w odpowiedniej odległości, zostawiając niewielki luz między tuleją a gniazdem.

Niestety w mojej 80 tak nie jest-możliwe że są nieoryginalne śruby i mimo że zmieniłem na nowe(10.2) które nie mają gwintu na większej długości to i tak problem występuje...

Czy w takim razie lepiej będzie poluzować trochę nakrętki(mają zabezpieczenie przed odkręcaniem) tak żeby sworzeń tulei mógł się obracać na śrubie?

Co ciekawe, gdy szukałem info o polibuszach to natrafiłem na kilka mało pochlebnych opini(był nawet mały artykulik porównawczy) o tym że tuleje z tego materiału szybko wycierają się w miejscu styku sworznia z resztą tulei i było to trochę nieprzekonująco tłumaczone tym że dostaje się tam piach/bród. Owszem, ale główną przyczyną może być właśnie opisany przeze mnie problem?


--------------------
- What is Turbina?
- Turbina is spinning!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
2 Stron V   1 2 >  
Start new topic
Odpowiedzi (1 - 19)
Wspieraj forum
post Sat, 05 Oct 2013 - 22:23
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
xxMAXIMxx
post Sat, 05 Oct 2013 - 23:42
Post #2


Super User
Dołączył: Sun, 08 April 2012





Zrobić kontrę na śrubie odrobinę dłuższej??? Solved.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
radom
post Sun, 06 Oct 2013 - 00:55
Post #3


Frequent User
Dołączył: Tue, 30 December 2003
Skąd: Częstochowa





tuleja poliuretanowa nigdzie się nie obraca, tylko skręca się tak samo jak tuleja gumowa
Go to the top of the page
 
+Quote Post
G-CSheko
post Sun, 06 Oct 2013 - 08:38
Post #4


Forum Killer
Dołączył: Fri, 16 July 2010
Skąd: Kraków





...dokładnie, nic się nie obraca w tulejach typu silentblock, ma być skręcone na stałe, a skręca się naciągająca się guma/poliuretan, w dodatku skręcony ma być ba stałe na ugietym zawieszeniu, czyli po opuszczeniu auta na koła, inaczej urwie się po krótkim czasie


--------------------
Stinger 3.3t 480+
_https://www.facebook.com/GCSTuning
wypożycz F RS 3 już od 450zł. :)
_https://www.facebook.com/GCSCARSKRAKOW
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 06 Oct 2013 - 09:41
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Tak jak napisano, pracuje sam poliuretan, dlatego właśnie średnio się nadaje tam gdzie wymagany jest duży skok zawieszenia, czyli na nasze ulice czy na rajdy. Na torach się sprawdza i stamtąd się wywodzi. Im sztywniejszy tym bardziej robi za dodatkową sprężynę co nie jest dobre.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kowalfik
post Sun, 06 Oct 2013 - 10:52
Post #6


Frequent User
Dołączył: Mon, 15 October 2012
Skąd: ŁDZ





No to ładnie mnie zaskoczyliście O.o Ale to by pasowało-gdy wrzuciłem tuleje do 200sx zawieszenie zrobiło się sztywniesze na ugięcie.

Jednak zastanawia mnie czy tuleja zamiast się naciągać tak jak piszecie prędzej nie obróciła by się albo na sworzniu albo w samym gnieździe w wahaczu, nawet mimo tego że gniazdo w wózku ją ściska z boków.

Tuleje skręcałem na max na opuszczonym aucie, ale myślałem że to ma ochronić sam kołnierz tulei który inaczej, przy jakimś tam znikomym kontakcie z gniazdem móglby ulec rozdarciu przez za dużą amplitudę ruchu juz po dociśnięciu...

No nie wiem, ciężko mi się trochę do tego przekonać, ale skoro 3 os. tak twierdzą... Jakos nie mogę sobei tego wyobrazić jak to by miało działać i nie obrócić sie w końcu gdzieś zaimast naciągać poliuretan...

A czmeu w takim razie sprawdza się to w terenówkach, bo chyba się sprawdza skoro na potęgę montują?


Czyli napewno mają być skręcone na maks? Chciałbym się utwierdzić w jakiejś opcji bo wczoraj już je założyłem i miałem jechać w pare miejsc ale odpuściłem w obawie przed złym montażem, a dzisiaj też auto potrzebne i to szybko i nie wiem czy jechać z tak zamontowanymi?


--------------------
- What is Turbina?
- Turbina is spinning!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 06 Oct 2013 - 11:29
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Może w terenówkach stosują czerwony, on jest stosunkowo elastyczny. Prędzej pęknie sam poliuretan niż zostanie odklejony od tulejki.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ww#296
post Sun, 06 Oct 2013 - 21:13
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Fri, 15 November 2002
Skąd: Krakow





jak mały musi być skok zawieszenia aby wystarczyło elastyczności poliuretanu? To chyba żarty, że nie obraca sie poliuretan zastosowany zamiast tulei met-gumowej.


--------------------
Szukam koni.........
......mechanicznych

wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) -->
BMW E36 M3 3.2 SEDAN
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Sun, 06 Oct 2013 - 21:23
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





też sobie nie wyobrażam i czekam na rozwój sytuacji.


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 06 Oct 2013 - 21:25
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





ww miałeś kiedyś poliuretan? Zdejmij zwrotnicę i odegnij wahacz w górę lub w dół na seryjnej gumie. Zamontuj poliuretan czarny i zrób to samo. Zamontuj łożyska i spróbuj ponownie. Poliuretan to nie łożysko. Przy okazji, poprzez analogię zapytam, dlaczego w seryjnej gumie nie puszcza łączenie pomiędzy gumą, a tulejką środkową tylko urywa gumę?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GMS.
post Sun, 06 Oct 2013 - 22:35
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Mon, 11 August 2008
Skąd: Polska





bo jest wszystko razem zgrzane, odlane, zwulkanizowane jak by to tam nazwał i dlatego się to urywa zwłaszcza po skręceniu w nie właściwej pozycji co jest bardzo ważne a poliuretan nie ma takiego znaczenia bo jest wszystko oddzielnie tylko razem zmontowane a nie zespolone
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Sun, 06 Oct 2013 - 22:42
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





OK, ale czy polibusze mogą się obracać, czy nie?
W modelu, jakie wciskałem w Blazera K5 raczej nie widzę możliwości zmontowania tego na sztywno.


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GMS.
post Sun, 06 Oct 2013 - 22:48
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Mon, 11 August 2008
Skąd: Polska





muszą się obrać i stąd to skrzypienie na które ludzie narzekają
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jaqo
post Sun, 06 Oct 2013 - 23:10
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





Oczywiście, że obraca się tulejka wewnętrzna w poliuretanie - w większości przypadków to jest przecież tam ledwo wcisnięte. Twarda tuleja poliuretanowa pracująca tylko na skręcanie - dobre żarty. Do tego producenci polecają to połączenie smarować. Poliuretan pracuje inaczej jak guma bo ma inne właściwości - guma pracuje na skrecanie i jest zwulkanizowana z tulejkami, poliuretan nie, bo jest mocno odporny na ścieranie (bardziej ślizganie) za to dość sztywny.
Może są jakieś wyjątki ale to rzadkość.
A co do niedokręcania chyba żartujesz, śruba ma te elmenty ściskać a nie przenosić całe obciążenia.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ww#296
post Mon, 07 Oct 2013 - 09:50
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Fri, 15 November 2002
Skąd: Krakow





CYTAT(MadeInPoland @ Sun, 06 Oct 2013 - 21:25) *
ww miałeś kiedyś poliuretan? Zdejmij zwrotnicę i odegnij wahacz w górę lub w dół na seryjnej gumie. Zamontuj poliuretan czarny i zrób to samo. Zamontuj łożyska i spróbuj ponownie. Poliuretan to nie łożysko. Przy okazji, poprzez analogię zapytam, dlaczego w seryjnej gumie nie puszcza łączenie pomiędzy gumą, a tulejką środkową tylko urywa gumę?


Nie miałem . Jak dowiedziałem się o takiej możliwości to napaliłem się jak pelikan na RybY - zwłaszcza po kilkui tekstach marketingowych i entuzjastycznych opiniach teraz już wiem jak ich nazwać - HEJTERÓW.
Najpierw uderzyło mnie to że odpowiedniki w zawieszenie cenowo sa na poziomie najtańszych podróbek które zakładane sa tylko przez handlarze bezpośrednio przed sprzedażą auta - albo nawety tańsze). Potem trochę na ten temat poczytałem i porozmawiałem sobie z gościem mającym mocno "ZMOTANA" terenówkę z kilkudziesieciocentymetrowym skokiem zawieszenia. Pokazął mi ruch na tulei zawieszenia i zapytał jak sobie wyobrażam w takim przypadku seryjna tuleje. Stosują połączenia łożyskowane - krązki teflonowe, ale porzadane jest, aby cos dodatkowo amortyzowało krótkie gwałtowne uderzenia - aby nie wyrywało mocować z karoserii. Tu doskonale odnalazł sie poliuretan - odporny na ścierania prawie jak teflon a ma elastyczność która w kluczowych momentach uratuje mocowanie w aucie i ze względu na swoją elastyczność nie wymaga takich reżimów wymiarów jak np teflon. W tym połączeniu nie chodzi o to aby uzyskać jak najmniejsze opory ruchu, dlatego prawidłowo, ciasno zamontowany poliuretan stwarza nawet wieksze opory niz tuleja met-gumowa - one i tak są pomijalne (lub nawet korzystne) w przypadku zawieszenia. Przecież nikt nie chce na poliuretanie łożyskować obracającego sie koła.

Pouliretan stosuje sie jako połączenie łożyskowane, ponieważ ma pewien poślizg i pewne właściwości tłumiace - jest elastyczny. Ale jest to połączeni w którym wystepuje tarcie. Pewnie jak jakiś pseudo tuningowiec obniży zawieszenie tak, że będzie siedziało na ogranicznikach i jego skok nie będzie przekraczał kilkun cm to jesli bardzo mocno wszystko skręcimy jest szansa że poliuretan bedzie pracował tylko swoją elastycznością.
Ale w autach które maja się dobrze prowadzic minimalny skok zawieszenia to kilkanaście cm i jeszcze kilka/kilkanaście przy odciążeniu (np na hopie czy zakręcie wewnętrzne koło powiększa zakres pracy zawieszenia. tutaj brakuje zakresu użyteczności elastycznej poliuretanu i choćby nie wiem co nie rozciągnie sie on tak bardzo. (guma potrafi rozciągnąć się kilkanaście razy od początkowej wielkości).
Wg mnie poliuretan ma wyraźna przewage przy zmianie takich elementów jak - mocowanie stabilizatora do nadwozia (stabilizator zaczyna pracować od razu po ugieciu zawieszenia, a nie ma zwłoki spowodowanej połączeniem gumowanym. Przy mocowaniu amortyzatorów (większośc seryjnych wyposażona jest w gumowe mocowania i czasami pozwalające na nawet centymetrowy zmianę wysokości zanim zacznie pracować tłoczysko. (np BMW E36 górne mocowanie tylnego amortyzatora - ruch min 1,5 cm zanim zacznie pracować twardy, nowy amor)

To wszystkie zastosowania mające przewagę na serją w aucie używanym do codziennej jazdy. W aucie którym chcemy pobawic sie na torze, podriftowac itp - oczywiście możemy sobie powsadzać go wszędzie - stracimy mocno na komforcie, ryzykujemy uszkodzeniami mocowań i innych elementów współpracujących ale zyskujemy wspaniały FEEDBACK - czyli czujemy genialnie nawierzchnię jak na motocyklu super sporcie lub np gokarcie i powodujemy że reakcji samochodu na drgnienie kierownicy jest naprawdę natychmiastowa i gwałtowna. (wśród motocyklistów - mówi się czasami o tym ze przejeżdżając po monecie można powiedzieć czy leżała reszka czy orłem w stronę ziemi wink.gif )

Prawde powiedziawszy nie przypominam sobie tulei w której wyrwało gumę - zwykle rozwulkanizowywauje sie ona na tulejce zewnętrznej (tej o większej średnicy) bo po prostu ruch kątowy jest taki sam - ale ruch liniowy na zewnętrznej , większej tulejce o wiele większy niz na małej wewnętrznej. Z kolei łozysko czyli ruch elementów względem siebie lepiej zrobić na tej mniejszej ponieważ naturalnie ze wzgledu na to samo zjawisko moment obrotowy na mniejszej tulejce jest o wiele wiekszy (o tyle ile stosunek średnic) i byłoby konstrukcyjnie bardzo trudno tak mocno zamocować poliuretan (lub jakikolwiek inny materiał np teflon) aby doprowadzić do łożyskowania na tulejce zewnętrznej.


--------------------
Szukam koni.........
......mechanicznych

wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) -->
BMW E36 M3 3.2 SEDAN
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomiw
post Mon, 07 Oct 2013 - 12:18
Post #16


Super User
Dołączył: Sat, 14 March 2009
Skąd: Kraków





Panowie, nie jestem teoretykiem w sprawie poli a praktykiem. Wymieniłem w swoim saabie 9-3 WSZYSTKIE gumy w zawieszeniu i okolicach na poli ponad rok temu i widzę jedynie plusy tego rozwiązania. Auto prowadzi się pewniej, zawieszenie pracuje moim zdaniem idealnie i przekazuje mi dużo więcej informacji o tym co dzieje się z autem. Kilka tygodni temu byłem na przeglądzie zawieszenia bo chciałem sprawdzić czy coś złego się nie dzieje z poliuretanami lub z ich winny. zupełnie nic nie znaleziono, wszystko pracuje jak powinno, śladów zużycia po około 8tys km brak.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mlody1921
post Mon, 07 Oct 2013 - 13:05
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Sun, 03 January 2010





Dokładnie tak jak pisze kolega tomiw mam poliuretany z olkusza na przodzie w Mazdzie i jestem mega zadowolony auto prowadzi sie dużooo lepiej i mi sie wydaje że nierówności lepiej wybiera smile.gif Minusik to poduszki silnika przy niskich obr. 700 jakie powinno mieć v6 czuć było jak silnik przenosi drgania na karoserie ale obr.800 i po problemie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Mon, 07 Oct 2013 - 14:07
Post #18


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(MadeInPoland @ Sun, 06 Oct 2013 - 21:25) *
Przy okazji, poprzez analogię zapytam, dlaczego w seryjnej gumie nie puszcza łączenie pomiędzy gumą, a tulejką środkową tylko urywa gumę?

Praktycznie każda tuleja wahacza tylnego w SC uszkadza się przez zerwanie gumy z tulei wewnętrznej. Dzieje się tak w krótkich wahaczach, które pracują na dużym wychyleniu.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
fiufiu
post Mon, 07 Oct 2013 - 17:48
Post #19


Rookie
Dołączył: Mon, 18 August 2008





zamontowałem już jakieś 30 do 40 kompletów poliuretanów w różnych pojazdach . Tuleja ma stać a poli ma się po niej obracać i trzeba to tam posmarować bo będzie piszczeć i skrzypieć ... Z tym obracaniem sie tulejki po śróbie to sobie chyba jaja robicie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
done4
post Mon, 07 Oct 2013 - 20:35
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Sat, 03 July 2010





CYTAT(fiufiu @ Mon, 07 Oct 2013 - 17:48) *
zamontowałem już jakieś 30 do 40 kompletów poliuretanów w różnych pojazdach . Tuleja ma stać a poli ma się po niej obracać i trzeba to tam posmarować bo będzie piszczeć i skrzypieć ... Z tym obracaniem sie tulejki po śróbie to sobie chyba jaja robicie


Jaki smar będzie najlepszy do smarowania poliuretanów?
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 19 July 2025 - 15:57