![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 14 December 2008 Skąd: Warszawa ![]() |
Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną? Nie znalazłem konkretnej odpowiedzi jakie są plusy a jakie minusy. Na bimmerforum rozpływają się jak tłoki przy trzech barach nad tym jakie to fantastyczne rozwiązanie przy czym na polskich forach czytam, że przy draw-thru (bo tak się to podobno nazywa) to zło i lipa.
Pytanie czy warto o tym myśleć do turbo-dupowozu ![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną? Jeśli chodzi o gaźnik przed turbo (lub kompresorem) to jest to najprostszy sposób na doładowanie silnika wyposażonego w gaźnik tj. nie trzeba przerabiać gaźnika i układu paliwowego do pracy w nadciśnieniu. Więcej informacji znajdziesz pod hasłem "draw through turbo". Co do montowania samej przepustnicy to się nie wypowiem bo sam nawet nie wiem ![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 14 August 2004 Skąd: Łomianki ![]() |
Gaźnik przed turbo to najprostrze rozwiązanie ale nie nadaje sie do dupowozu. Przepustnica - nie wiem
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 13 December 2008 Skąd: Poznań ![]() |
interesujące to rozwiązanie. Bo teoretycznie, jeśli turbosprężarka pompuje np. 1,0 bar'a przed IC, to za IC to ciśnienie jest niższe o 0.1-0.2 bar'a i podobnie spada w samym kolektorze przez właśnie przepustnicę...
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 06 July 2010 Skąd: Łowicz ![]() |
Ciekawy temat. Chetnie sie dowiem na ten temat czegos wiecej.
Turbo nie bedzie wychamowywac po zamknieciu przepustnicy z powodu niemoznosci zassania powietrza ? -------------------- B4 Competition quattro 1.8 20VT
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Super User Dołączył: Tue, 03 January 2012 ![]() |
Za to nie będize back presure-blow off nie potrzebny...
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Jestem tylko ciekaw jak jest z wysysaniem oleju z turbosprężarki przez podciśnienie wytworzone po zamknięciu przepustnicy (znany problem przy draw through turbo)
![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Turbo przy zamknieciu przepustnicy bedzie pracowac w prozni, wiec raczej nie zwolni (tak jak zatkac odkurzaczowi rure ssaca, silnik wchodzi na jeszcze wieksze obroty).
Mozliwe,ze dzieki temu nie ma takiej turbo dziury przy domykaniu i otwieraniu przepustnicy (przepinka biegow lub wyjscie z zakretu przy redukowaniu biegow). Jedyne co, to moze byc wlasnie problem z wysywaniem oleju przez uszczelniacze. Niektore turbo maja podwojne uszczelnienia, wiec moze w takim wypadku nie ma problemu z olejem. Gaźnik przed turbo to najprostrze rozwiązanie ale nie nadaje sie do dupowozu. Przepustnica - nie wiem Dlaczego ma sie nienadawac? Ja mialem cos podobnego (kompresor + blos przed nim) i jezdzilo to duzo lepiej niz na jakiejkolwiek instalacji wtryskowej. Wymaganiem jest DV recyrkulacyjny, a nie w atmosfere. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Dlaczego ma sie nienadawac? Głównie chodzi tu o odległość gaźnika od silnika. Przy długim dolocie paliwo może mieć problem z odparowaniem, a to z kolei prowadzi do problemów z rozruchem i wolnymi obrotami (szczególnie zimą). Najlepsze do draw through są silniki gdzie kolektor dolotowy i wydechowy są po tej samej stronie. LPG to inna sprawa bo jest ono podawane od razu w stanie lotnym ![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 14 December 2008 Skąd: Warszawa ![]() |
Wysysanie oleju załatwia się specjalnym uszczelnieniem turbosprężarki.
Pytanie jak sie ma to to do wtrysku i do wysterowania tego rozwiązania. Buduję instalację turbo do bmw M54 i ze względu na delikatną konstrukcję silnika planuje niskie doładowania tj. do 0,6b. Dlatego szukam rozwiązań które pozwolą odpychać się szybciej - czyli mocny dół - ale zarazem możliwie bezawaryjnie. A gdzie najlepiej szukać jak nie w historii motosportu ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
Głównie chodzi tu o odległość gaźnika od silnika. Przy długim dolocie paliwo może mieć problem z odparowaniem, a to z kolei prowadzi do problemów z rozruchem i wolnymi obrotami (szczególnie zimą). Najlepsze do draw through są silniki gdzie kolektor dolotowy i wydechowy są po tej samej stronie. LPG to inna sprawa bo jest ono podawane od razu w stanie lotnym ![]() renault 5 turbo to starsze z silnikiem wzdluz mialo gaznik przed turbo tak wychodzilo z fabryki ![]() ![]() -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 14 August 2004 Skąd: Łomianki ![]() |
Nie napisałem, że nie działa, napisałem, że to złe rozwiązanie do DUPOWOZU - bo jest.
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Super User Dołączył: Mon, 29 March 2010 ![]() |
Ja tam widze jedną powazną wadę takiego rozwiązania. Szczególnie w silnikach z rozdzielaczem zapłonowym może to mieć znaczenie (gdy palec sie urwie albo kopułka padnie). Mamy w calusieńkim dolocie mieszankę paliwowo-powietrzną. Wystarczy ze przy otwartym zaworze ssącym poleci jakiś przypadkowy awaryjny zapłon i wysadzi nam wszystko z coolerem i turbiną włącznie.
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 01 May 2010 Skąd: Łomża ![]() |
Przeciesz w silnikach z wtryskiem wielopunktowym i tak ogien moze cofnac sie do dolotu i nic nie wybucha.
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
karolas123, nic nie wybucha, ponieważ paliwo jest podawane przy samej głowicy.
-------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 14 December 2008 Skąd: Warszawa ![]() |
Panowie - hipotetycznie:
Większa niż seryjnie przepustnica przed turbiną i wtryski w swoim standardowym miejscu. Zda egzamin? |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Otaku Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną? Nie znalazłem konkretnej odpowiedzi jakie są plusy a jakie minusy. Na bimmerforum rozpływają się jak tłoki przy trzech barach nad tym jakie to fantastyczne rozwiązanie przy czym na polskich forach czytam, że przy draw-thru (bo tak się to podobno nazywa) to zło i lipa. Pytanie czy warto o tym myśleć do turbo-dupowozu ![]() Taka przepustnica czesto tez wystepowala ze zmienna dlogoscia dolotu przed sprezarka - ogolnie te patenty maja na celu zwiekszenie momentu obrotowego/poprawe jego przebiegu. Wlasciwa przepustnica/przepustnice sa ciagle przy glowicy. -------------------- Aerospace Electronics :)
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 13 January 2009 Skąd: Białystok ![]() |
Na tych zdjęciach widać że linka od przepustnicy przed turbo jest podłaczona do listwy z właściwymi przepustnicami przed głowica.
ps. trochę słaby przykład silnik M12/13 bo tam pakowali w R4 1.5l 3-5.5 Bar boostu także i tak z koszmarnym lagiem trzeba było waslczyć na wszelkei znane sposoby ![]() ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Czyli wychodzi na to, że zamiast tracić energię na sprężanie powietrza do ciśnienia, przy którym zawór upustowy upuści (a pewnie jest spore, bo te silniki dostawały po kilka barów ciśnienia absolutnego) lepiej jest zamknać dopływ powietrza przed turbo.
r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 14 July 2004 Skąd: Rz ![]() |
Dodatkowo zamknięcie przepustnic przed i za kompresorem nie powoduje wysysania oleju.
-------------------- Quality means doing it right when no one is looking.
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 28 June 2025 - 11:39 |