![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń ![]() |
Długo się zastanawiałem czy już teraz wrzucić opis tego nad czym aktualnie pracujemy. Nie mam w zwyczaju opisywać nieukończonych projektów ale w tym wypadku zrobię inaczej. Auto i projekt jest dla mnie na tyle wyjątkowy i niecodzienny, że warto go opisać nawet w tym stadium, w którym znajduje się teraz. Będzie to swoistego rodzaju blog i systematycznie będziemy dorzucać opisy i zdjęcia z budowy.
Ale do rzeczy. Jakiś czas temu padł pomysł na zbudowanie szybkiego poldka do szeroko pojętej rozrywki ![]() Poniżej planowany spec auta. W większości pozycji znajduje się dopisek "w trakcie" ze względu na to, że auto jeszcze nie jest skończone. Ale ogólny zarys całości i użytych części przedstawia poniższa lista. ------------------------------------------------------------------------------- FSO Polonez 1.4 GLI 16V * SILNIK (w trakcie) - swap silnika na 2.4 20V z Fiata Stilo - silnik po kapitalnym remoncie - blok planowany, osiowany, honowany pod nadwymiarowe tłoki - nowe panewki główne i korbowodowe - kute tłoki nadwymiarowe CPS CR 8:1 (pojemność 2460ccm) - kute korbowody H-beam skręcone śrubami ARP 2000 - głowica po kompleksowej obróbce (gniazda, zawory, prowadnice, uszczelniacze, szczelność/planowanie, porting, osiowanie łożyskowania wałków - nowy wariator z panewkami - uszczelka pod głowicę MLS OEM Fiat - olej Valvoline VR1 - miska olejowa custom by ITAL Performance przystosowana do wzdłużnego montażu silnika (w trakcie) - łapy/poduszki silnika custom by ITAL Performance * UKŁAD DOLOTOWY (w trakcie) - orurowanie malowane proszkowo na czarno - turbo -> IC 2,5" - IC -> przepustnica 3" - big FMIC custom - łączniki silikonowe Samco - BOV Tial Q - filtr powietrza HKS Super Flow - kolektor ssący custom by ITAL Performance - przepustnica 70mm Alfa Romeo 3.0 V6 * UKŁAD WYDECHOWY (w trakcie) - kolektor wydechowy custom by ITAL Performance - turbo Holset HX35 żeliwo 16 - od początku do końca 3" (być może rozdzielimy go przy podłodze na 2x2,25" ze względu na ograniczone miejsce) - jeden tłumik przelotowy 3" na końcu - termopara EGT - wastegate Tial MVR 44mm z chłodzeniem wodą * UKŁAD WTRYSKOWY (w trakcie) - pompa paliwa Bosch "044" - wtryskiwacze Siemens DEKA 630cc - regulator ciśnienia paliwa 4 bar - od zbiornika do komory nowe, aluminiowe przewody paliwowe - instalacja paliwowa w 100% oparta o złączki/węże Goodridge - sportowy, aluminiowy zbiornik paliwa w bagażniku o pojemności 50 litrów * UKŁAD CHŁODZENIA (w trakcie) - chłodnica wody custom by ITAL Performance - chłodnica oleju silnikowego Mocal - chłodnica wspomagania Mocal - podstawka pod filtr oleju z termostatem Fiat Punto GT - przewody chłodzenia z polerowanej stali nierdzewnej / łączniki silikonowe * UKŁAD NAPĘDOWY (w trakcie) - skrzynia Ford MT75 - shortshifter custom by ITAL Performance - flansza łącząca silnik ze skrzynią custom by ITAL Performance - sprzęgło średnicy 230mm - docisk sprzęgła Helix Autosport Heavy Duty - tarcza sprzęgła custom spiek 4-łopatkowy - hydrauliczne łożysko wyciskowe OE Ford - odchudzone i wyważone koło zamachowe - wał napędowy BMW M Power skrócony - most Volvo 740/940 - szpera tylnego mostu Detroit Truetrac - przewód sprzęgła w oplocie custom Goodridge - olej Valvoline * ELEKTRONIKA (w trakcie) - zegary (obrotomierz/prędkościomierz) Alfa Romeo 156 GTA (do 300km/h ![]() - standalone VEMS - LCD pokazujący bieżące parametry pracy silnika - wiązka silnikowa/nadwoziowa custom by ITAL Performance - dodatkowe wskaźniki ciśnienie oleju, temperatura oleju, boost * HAMULCE (w trakcie) - rozstaw 5x108 - nowe piasty przednie custom by ITAL Performance - tarcze hamulcowe przód 330mm Alfa Romeo 159 - zaciski przód 4-tłoczkowe Brembo Alfa Romeo 166 - adaptery pod zaciski custom by ITAL Performance - zaciski tył 2-tłoczkowe OEM Volvo 740 - tarcze hamulcowe tył 281mm - przewody hamulcowe Goodridge - hydrauliczny hamulec ręczny - korektor hamulcowy z pokrętłem w kabinie - serwo Alfa Romeo 156 V6 - pompa hamulcowa Fiat Bravo - przewody hamulcowe metalowe 100% nowe - płyn hamulcowy Motul RBF660 * ZAWIESZENIE (w trakcie) - sanki przednie custom by ITAL Performance - zawieszenie przednie 2 wahaczowe z pełną regulacją - wahacz dolny przedni custom by ITAL Performance z regulacją - drążek reakcyjny custom by ITAL Performance z regulacją - górny wahacz przedni trójkątny custom by ITAL Performance - przerobione zwrotnice - zawieszenie gwintowane wszystkich 4 kół custom by ITAL Performance - sprężyny zawieszenia 2,25" - amortyzatory Bilstein B6 na "grubej ladze" - most tylny prowadzony na 4 drążkach z pełną regulacją (4 link) custom by ITAL Performance - drążek Watta custom by ITAL Performance - stabilizator tył custom - stabilizator przód custom - maglownica Fiat 131 lub Nissan 200SX (to jeszcze do ustalenia po przymiarach) - steering quickener - rozpórka kielichów przednich custom by ITAL Performance * KOŁA (gotowe) - felgi Dezent 17x7" - opony Federal 595 RS-R 215/40 R17 - dystanse przód 10mm * NADWOZIE/WNĘTRZE (w trakcie) - nadwozie obspawane - klatka bezpieczeństwa by Adam Kozak - fotele kubełkowe Mirco - pasy OMP 3" - kierownica OMP Corsica 350mm - szyby dymione piecowo - deska rozdzielcza poflockowana na czarno - panel z wyłącznikami (LC, Flatshift, itp) - "bodykit" seria Polonez ATU ![]() CEL: 500KM / 600Nm ![]() ------------------------------------------------- i tu zaczyna się cała historia ![]() ![]() ![]() ![]() Zaczęliśmy powoli zbierać różnej maści części. Nowe i używane do remontu. Hamulce. ![]() Mosty z Volvo ![]() ![]() Skrzynia biegów Ford MT75. Fajna dość mocna, i wchodzi w tunel bez wycinania połowy podłogi (wystarczy podciąć tylko trochę góre tunelu). ![]() Jakaś zapasowa głowica. ![]() ![]() Zbieramy klamoty. ![]() ![]() Zaczęliśmy wstępnie przymierzać skrzynię z blokiem. Okazało się, że jest bardzo ok. Pokrywał się tylko jeden otwór. Pochylenie silnika o 6 stopni w prawo rozwiązało problem. ![]() ![]() ![]() Wstępne przymiarki zamachu, itd. ![]() Blok służący do pomiarów. ![]() Rozkminy nad sprzegłami, kołami zamachowymi. ![]() ![]() Buda częściowo rozebrana na placu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Przyjechały felgi. Nawet całkiem ładny wzór jak dla mnie. Pasuje od kanciatej budy poldka ![]() ![]() Ori kolektory ssące służące do róznej maści badań. ![]() Trochę tulejek poliuretanowych do zawieszenia. ![]() Buda wróciła z placu i zaczęliśmy dalszą rozbiórkę auta. Na pierwszy ogień poszło zawieszenie, most itp. ![]() ![]() ![]() ![]() Prace nad flanszą łączącą silnik ze skrzynią. Zaprojektowaliśmy najpierw przymiary sprawdzające centrowanie wałka sprzęgłowego względem tulejek w skrzyni oraz centrowanie wału korbowego względem tulejek w bloku. Widać to na poniższych zdjęciach. Reszta ogarnięta w autocadzie. ![]() ![]() ![]() Stare zawieszenie do śmietnika ![]() ![]() ![]() Ze względu na to, że auto postoi u nas długo zbudowałem specjalny wózek. Dzięki temu nadwozie jest mobilne, nie zajmuje podnośnika i umieszczone na tyle wysoko, że bez problemu można zrobić też coś pod autem. Przy większym zakresie prac "na raz" jest wrzucane na podnośnik kolumnowy a potem spowrotem na wózek. Parę zdjęć z operacji. ![]() ![]() ![]() ![]() Dojechały też opony i koła zostały złożone na gotowo. ![]() ![]() ![]() ![]() Przymierzyliśmy "na sztukę" jak będą się prezentować na poldolocie ![]() ![]() ![]() ![]() W ASO zamówiłem trochę części do silnika. ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
![]() |
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń ![]() |
Przyjechał również docelowy motor 2.4.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pierwszy prototyp flanszy i przymiarki. ![]() Wszystko pasuje idealnie. Wstępnie skreciliśmy go ze skrzynią. ![]() ![]() ![]() ![]() Na półce czeka już wastegate Tiala MVR o średnicy 44mm z opcją chłodzenia wodą. ![]() ![]() I nowa suszarka. Sprawdzony Holset z żeliwem 16cm2. ![]() ![]() ![]() Z Turynu przyjechały długo oczekiwane przez nas kute tłoki zrobione na zamówienie. CR obniżony do 8:1 , overbore +0,2mm. ![]() ![]() I tuleje, które posłużą jako wkładki do nowych łap silnika. ![]() ![]() W wolnej chwili złożyliśmy kuciznę w całość. Prezentuje się okazale ![]() ![]() ![]() Silnik ze skrzynią wędruje sobie po warsztacie na takim oto wózku. ![]() ![]() ![]() Nowe wtryskiwacze do naszego projektu. Siemens DEKA 630ccm. Nie wykluczamy również setupu na E85 (układ paliwowy będzie cały przystosowany do tego wspaniałego paliwa ![]() ![]() Zrobione na zamówienie piasty. Tylny most pochodzi z Volvo zatem rozstaw śrub wynosi 5x108. Żeby nie kombinować z dystansami, itd zaprojektowaliśmy nowe piasty również z rozstawem śrub 5x108 przy okazji uwzględniając średnice centrowania nowych tarcz hamulcowych. Reszta pozostaje identyczna z pierwowzorem (typ i średnica łożyska itd). Całość podchodzi plug and play na czop seryjnej zwrotnicy. ![]() ![]() ![]() Zajęliśmy się wycinaniem przedniej belki między podłużnicami. Nie będzie już potrzebna w tej formie i dzięki jej usunięciu w komorze zrobiło się sporo miejsca. Belkę zastąpi customowa rama pomocnicza która również zepnie przód podłużnic przy okazji będąc podparciem dla łap silnika, mocowania chłodnic, wahaczy i drążków reakcyjnych. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasza "graciarnia" ![]() ![]() Do wykrzesania odpowiednio mocnych iskier wykorzystamy dobre, sprawdzone COPy z VW. Zaprojektowano odpowiednio blaszka trzyma je pewnie w głowicy. ![]() ![]() ![]() Przymiarka tarczy pod felgą. ![]() Zaczęliśmy również pracę nad zawieszeniem. Wykorzystamy sprężyny o średnicy 2,25" oraz amortyzatory Bilstein B6. Całość będzie zabudowana w customowych "housingach", które wykonamy we własnym zakresie. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pełne pole do popisu jeżeli chodzi o kształt i mocowania kolumn używając przy tym jak najwięcej seryjnych elementów (górne mocowania, amortyzatory, tulejki, itp.) ![]() ![]() ![]() Po wstępnych przymiarkach napędu w nadwoziu mogliśmy się zająć zaprojektowaniem nowej belki pod silnik. Uwzględni ona pozycję silnika, mocowanie przekładni kierowniczej, łap silnika i po prostu pozwoli nam uzyskać sporo więcej miejsca na dole. W przekroju będzie profilem tak jak oryginał odpowiednio powzmacnianym w środku. Żeby uzyskać dodatkową regulację stworzyliśmy w niej również dwa punkty do osadzenia dolnego wahacza poprzecznego. Tak wygląda mniej więcej jej zarys. ![]() ![]() ![]() "Na sztukę" przykręciliśmy koła do mostu i umieściliśmy całość pod autem żeby zobaczyć jak wszystko się mieści i na ile koła wystają (most z volvo jest szerszy od poldkowego o około 10cm). Dobrze dobrane ET felgi pomogło i koła na szczęście za dużo nie wystają na zewnątrz. ![]() ![]() ![]() -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Homee Dołączył: Thu, 12 January 2006 Skąd: Pionki/Warszawa ![]() |
Piękny projekt , urywa dupe
![]() EDIT Podobny patent z belką będę miał u siebie ![]() pozdrawiam i powodzenia |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń ![]() |
Zaczęliśmy patroszenie budy. Niebawem auto jedzie na montaż klatki i trzeba je do tego przygotować. Poldek auto mało skomplikowane więc poszło szybko i gładko.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deska rozdzielcza i reszta plastików, która zostanie ponownie zamontowana będzie poflokowana. ![]() Fotele to czarne Mirco. ![]() Podcięty tunel do przymiarek. ![]() ![]() I parę zdjęć z przymiarek całej motorowni. Nie jest najgorzej, nie jest najepiej. Gródź będzie cofnięta około 5 cm wgłąb auta i cały napęd pójdzie jeszcze bardziej do tyłu. Po pierwsze ze względu na to, że skrzynia koliduje z docelowym położeniem przekładni kierowniczej po drugie żeby choć trochę poprawić rozkład mas. Tak to się mniej więcej będzie prezentowało pod maską. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na tą chwilę to tyle. Pod koniec kwietnia auto jedzie na klatkowanie, jak wróci prace ruszą pełną parą. Głównie cięcie i spawanie i mozolne przymierzanie wszystkiego po kilkanaście razy. Po wszystkim odwiedzi lakiernika a my po montażu silnika zajmiemy się całym osprzętem, który trzeba będzie zbudować (układy paliwowe, hamulcowe, osprzęt silnika, chłodzenie, wnętrze, elektryka itd). Niebawem kolejne update'y. Pozdrawiam Łukasz -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
gratulacje, fajnie ze duzo zdjęc, powodzenia, zapowiada sie pare mocnych kredensów i poldków w niedługim czasie
![]() no i dobrze ze nie silnik z saaba ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
User Dołączył: Thu, 07 May 2009 ![]() |
Mega projekt
![]() |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 28 July 2007 Skąd: Kraków ![]() |
No naprawdę ktoś miał fajny pomysł na projekcik
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 01 October 2006 Skąd: Wwa / Octane Squad ;) ![]() |
Jak widac mnóstwo pracy przed ekipa z iTal więc zapewne wszelkie szczegóły dot. parametrów zostaną zweryfikowane po zakończeniu prac, jest to nawet całkiem logiczne ..
Jedno musze przyznać że publikacje Zoltara naprawdę wciągają i nie mają sobie równych! Podobno życie składa się ze szczegółów, to samo tyczy sie wszelkich projektów. dla mnie Meega. -------------------- WWW.PROCUSTOM.PL
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
User Dołączył: Thu, 04 June 2009 ![]() |
Takich fotorelacji tutaj brakuje, pięknie !
A projekt poloneza przyprawia o ciary ![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń ![]() |
u Seby na tej turbinie w 2 litrowej corsie wyszło 470KM+ na seryjnych wałkach i customowym kolektorze ssącym. Myślę, że tutaj mając pól litra pojemności więcej 5 z przodu jest realna. Taką mam cichą nadzieję że wszystko wyda i pozwoli nam uzyskać taki wynik. Lepiej mieć 502KM niż 491
![]() ![]() -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 17 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
Podoba mi się Wasze podejście do pracy.
Jedno pytanie... dlaczego ATU?! ![]() -------------------- www.motorsportshop.pl
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 20 August 2004 Skąd: Warszawa / Mokotów ![]() |
Mega
![]() -------------------- Sociedad Espanola Automoviles de Turismo
był: Toledo T.U.R.B.O 1.8 20VT GT28R VW Golf VII R Tornado Red 400/500 - Mistrz Polski Street AWD 2016 Audi RS4 B8 450HP |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Rookie Dołączył: Sat, 18 December 2010 Skąd: Strzyżowice ![]() |
Projekt mega ciekawy i doskonale zrelacjonowany !!
![]() Kibicuje i ślędze ![]() -------------------- Kiedy jedziesz z prędkością 270km/h, wszystko co widzisz przed sobą jest już historią .. :D
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 28 May 2005 Skąd: Elbląg ![]() |
Po prostu kosmos
![]() -------------------- Wojtek
F4R |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 18 January 2006 Skąd: Toruń ![]() |
Podoba mi się Wasze podejście do pracy. Jedno pytanie... dlaczego ATU?! ![]() Dzięki. Lubię dbałość o czystość i detale. To samo tyczy się robienia zdjęć i dokumentacji. Jest to niejako dla mnie część pracy dotycząca każdego z modyfikowanych aut. Dlaczego ATU? Takiego przywieźli ![]() Ogólnie to powstają dwa takie polonezy. Prawie bliźniacze. Drugi będzie miał premierę ciut później. Też będzie to ATU z 5 cylindrowym silnikiem tyle, że 2 litrowym i na GT28RS. Reszta setupów pozostanie praktycznie identyczna. Drugi poldek ma target na ~350KM. Oba będą jeździć po Warszawie ![]() -------------------- ITAL Performance
www.ital-performance.pl |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 26 December 2008 Skąd: Płońsk ![]() |
Naprawdę Cichociemne zostawcie te naklejki na tylnej klapie
![]() ps..Trafił się i kornatowóz na Fotce ![]() -------------------- No Blow OFF-No Blow JOB
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 05 September 2007 Skąd: SS ![]() |
Projekt mega!
To już wiem gdzie się udać żeby zrobić RWD w moim Coupe 20VT ![]() -------------------- www.premium-detailing.pl
Coupe 20VT, M5 e60, Pug 106 Rallye |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 15 June 2010 Skąd: Łódź ![]() |
Fajnie że powstaje coraz więcej mocno przerobionych fso. Jeszcze chwila i na ewentualnych zawodach będzie można się pokusić o wydzielenie własnej klasy.
Pozdrawiam |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Rookie Dołączył: Sat, 10 July 2010 Skąd: Toruń ![]() |
Poldek będzie latał po Toruniu?? Czy właściciel gdzieś z Polski...
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Homee Dołączył: Thu, 06 April 2006 Skąd: świdnik ![]() |
Projekt świetny. Ale muszę zadać to niewygodne pytanie. Lekki tył, RWD i tyle pod pedałem. To będzie ciężko opanować. W sumie to nie pytanie
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 18 June 2025 - 20:55 |