![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 22 August 2006 Skąd: WKZ ![]() |
Chcialbym obliczyc ile powietrza zuzywa silnik, na forum znalazlem [url:299rca3k]http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=43494&start=0&st=0&sk=t&sd=a[/url:299rca3k] ten temat ale nie wiem czy dobrze rozumuje. Cytat z powyzszego tematu:
gdzie: L -> pojemność silnika w litrach RPM -> obroty na minutę VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy) Pr -> pressure ratio według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE: silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85 silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90 silnik lekko zmodyfikowany*: 93 silnik wyczynowy: 105 *modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp... no to wygląda na to, że mamy już wszystko jasne... policzmy więc coś na próbę zakładamy, że chcemy pompować 1,25 bara. Czyli pressure ratio wynosi 2,25. Teraz liczymy air flow rate. Powiedzmy, że dobrze by było mieć pełne doładowanie tak od połowy obrotów maksymalnych silnika. Więc liczymy flow rate dla rpm max i dla ich połowy. Po wyznaczeniu tych dwóch punktów na mapie zobaczymy co się dzieje. przykład: W Suprze limiter obrotów jest przy 7000rpm, głowica seria, 4 zawory, więc VE przyjmujemy 90. Liczymy dla 7000rpm: (3x7000x90x2,25)/5660=751cfm (cubric feet per minute) dla mapy z flow rate wyrażonej w lb/min należy wynik podzielić przez 14,27 czyli 751/14,27=53lb/min następnie liczymy dla połowy max obrotów czyli 3500rpm: (3x3500x90x2,25)/5660=375,5cfm czyli 26,5lb/min n> koniec cytatu. Czy 751 cfm to jest mniej wiecej ilosc powietrza ktora przeplywa przez ten silnik przy doladowaniu 1.25? Mozna sie na tym wzorze opierac czy to tylko wzor stosowany do obliczen map turbin? -------------------- golf mkI 4x4
golf mkII V8 audi A2 R36 polo 86C XX w budowie |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 19 April 2003 Skąd: Kwidzyn/Grudziądz ![]() |
W zaokragleniu możnaby chyba przyjąć, że masowo bedzie to 1/10 masy spalanego paliwa w jednostce czasu
-------------------- zaciski hamulcowe BREMBO-renowacja-lakierowanie proszkowe-adaptery do zacisków BREMBO-serwis rajdowy RPP/RSMP/GSMP
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 19 April 2003 Skąd: Kwidzyn/Grudziądz ![]() |
Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach?
-------------------- zaciski hamulcowe BREMBO-renowacja-lakierowanie proszkowe-adaptery do zacisków BREMBO-serwis rajdowy RPP/RSMP/GSMP
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Wzor jest ok, ale tylko dla obszaru w ktorym glowica bedzie w stanie zapewnic taki przeplyw. Jest inny wzor uwzgledniajacy moc wyjsciowa silnika ale go nie pamietam niestety
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 22 August 2006 Skąd: WKZ ![]() |
CYTAT("pavel":2cb8pca7) Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach? Nie wiem, dlatego pytam. Poza tym nie potrzebuje jakis bardzo dokladnych obliczen, wystarczy + - 10%, uzywajac powyzszego wzoru wychodzilo by ze dana supra by zuzywala przy takich obrotach i cisnieniu okolo 20 litrow powietrza na minute (1cfm = 1.6 m3/h), oczywiscie zakladajac ze caly ladunek sie spala. To juz mi daje poglad. -------------------- golf mkI 4x4
golf mkII V8 audi A2 R36 polo 86C XX w budowie |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Wzor daje dobre wyniki, kiedys liczylem zuzycie powietrza wedlug wspomnianego wzoru z moca silnika i wychodzilo jakies 200m3/h dla silnika 1.6 , tutaj wychodzi tez ~200. Mysle tez, ze nie ma co zakladac jakosci spalania ladunku bo zuzycie powietrza niezbyt od niego zalezy, ale to juz zupelnie nieistotne w tym temacie.
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 19 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
CYTAT("pavel":1q9lyht9) Olo czy "pressure ratio" w tym wzorze napewno ma być wyrazone w barach? jakiekolwiek "ratio" z definicji jest bezwymiarowe (nie ma jednostki) -------------------- koniu.net | Gorechristmas.carbonmade.com | koniu.digart.pl | teksaschainsaw.blogspot.com
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 19 December 2005 Skąd: Płock ![]() |
a tak mi przyszło do głowy :
jesli by podpiac czujnik AFR ??to czy nie dało by rady jakos przeliczyc ilosci spalanych litrów razy (albo podzielic) przes stosunek afr itd??? (jak bredze to skasujcie posta) -------------------- BMW E64 645i
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Uno Racing Dołączył: Fri, 19 September 2003 Skąd: Opole ![]() |
CYTAT("sonic1983":f7ah8em6) a tak mi przyszło do głowy : jesli by podpiac czujnik AFR ??to czy nie dało by rady jakos przeliczyc ilosci spalanych litrów razy (albo podzielic) przes stosunek afr itd??? (jak bredze to skasujcie posta) czemu nie, tylko musiałbyś mieć dokładny miernik zużytego paliwa , chodzi auto przez minute na max obrotach pod obciążeniem i zużycie powietrza to będzie masa zużytego paliwa * AFR, tyle że to będzie w kg/min -------------------- Be smart, drive safe, stay legal.
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Zdecydowanie latwiej zobaczyc sobie logi z przeplywomierza
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sat, 09 September 2006 Skąd: ARS Serwis 4x4 ![]() |
heh no własnie u mnie logger wyświetla AFR, ale nie w sensie składu mięszanki tylko właśnie przepływu w cmf. Do czego to komu potrzebne ?
-------------------- ...
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Rookie Dołączył: Mon, 24 September 2007 Skąd: śląsk ![]() |
Czy to nie przypadkiem masa powietrza jest brana pod uwagę a nie objętość? Tutaj liczycie objętości zużywanego powietrza a przecież jednostka objętości powietrza może mieć różne masy a co tym idzie ilość tlenu (np.ze względu na ciśnienie atmosferyczne) która ma zdecydowany wpływ na mieszanke
Więc pytanie, po co obliczacie objętość zużywanego powietrza? |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Bo objetosc powietrza jaka jest w stanie zuzyc silnik jest stala, a masa nie ?! Jak komus potrzeba masy to bierze sobie gestosc powietrza w danej temperaturze i wilgotnosci i juz ma mase.
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 02 May 2003 Skąd: Busko-Zdrój ![]() |
CYTAT("olozwirski":2628fmgq) dana supra by zuzywala przy takich obrotach i cisnieniu okolo 20 litrow powietrza na minute Chyba coś tu nie gra. 20 litrów to ja jestem w stanie nadmuchać w balon szybciej niż ta supra Z tych wyliczeń wynika, że ta supra zużywa ponad 21 tys. litrów powietrza. 1 cubic feet = 28,3168466 litrów -------------------- Calibra V6 BiTurbo - ET: 12.994s - FWD
Lancer EVO 3 - ET: 12.087s - AWD |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Czyli po naszemu to bedzie jakies 21m^3/min , czyli ponad 1250m^3/h Powinni zakazac jezdzenia takimi suprami, tyle cennego powietrza zabieraja
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
eMpowered Dołączył: Fri, 03 December 2010 ![]() |
A czy można przyjąć że w przybliżeniu zużycie powietrza to pojemność silnika pomnożona przez średnią ilość obrotów silnika . Na chłopski rozum dotyczyłoby to silników bez turbodoładowania. W tych z turbiną trzeba by uwzględnić jakiś współczynnik sprężania powietrza dostarczanego przez turbinę.
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Ładny kotlet.
Tak, tak właśnie się robi: obroty x pojemność skokowa x współczynnik napełnienia. -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 25 June 2025 - 19:46 |