Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Urwana śruba głowicy w aluminiowym bloku
korona
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:17
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





Jak wykręcić zerwana śrubę głowicy z aluminiowego bloku? Śruba urwana jest 2mm poniżej płaszczyzny bloku, w otworze najbardziej skrajnym ok 8mm od tylnej krawędzi bloku. Próbowałem już nawiercić podłużny otwór i odkręcić śrubokrętem - trzyma jak djabli

WSZYSTKIE sugestje i sprawdzone metody mile widziane
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:17
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
zaq1982
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:28
Post #2


Frequent User
Dołączył: Mon, 16 October 2006
Skąd: Rawa Mazowiecka





Nie wiem czy ci to pomoże bo zastosowałem to już kilka razy ale w innym przypadku.Gdy zerwała sie szpilka lub śruba przy kole to przyspawalismy pręta lub inną śrubę i wykręcaliśmy (zawsze działało).Nie wiem czy można tak w głowicy i czy ogólnie w tym konkretnym przypadku sie da ale jakiś sposób jest.Powodzenia.


--------------------
SAAB 93 2,0T B204L
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:31
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





dobrze spradzają się też "wykrętaki" - takie gwintowniki z odwrotnym gwintem


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
korona
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:38
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





OK, a jak się oba sposoby mają do twardości śrub głowicy - 12.9 ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Franio
post Sat, 04 Aug 2007 - 16:59
Post #5


Super User
Dołączył: Mon, 23 October 2006
Skąd: Kraków / BK





Jeżeli śruba jest urwana poniżej płaszczyzny bloku to przyspawanie czegokolwiek raczej odpada chyba że coś cieńszego i migomatem.
IMHO jedyny sposób to rozwiercić śrube i próbować gwintownikiem, wykrętakiem.

Fragment artykułu spotkany kiedyś na [url:2o4azheh]http://serwisy.gazeta.pl/motocykle/1,56423,2216282.html[/url:2o4azheh]

CYTAT
zerwanie wewnętrzne - urwana śruba utkwiła wewnątrz materiału w sposób uniemożliwiający wykonanie czynności opisanych powyżej. W takiej sytuacji będziemy zmuszeni posłużyć się wykrętakami. Najtrudniejszą czynnością przy tej operacji jest precyzyjne wywiercenie otworu idealnie w osi urwanej śruby. Najprościej jest, gdy jesteśmy w stanie umieścić obrabiany element w imadle wiertarki stołowej. Wówczas uzyskanie osiowości otworu jest dość proste. Jednak elementy takie jak blok silnika czy rama nie zawsze dadzą się zamontować w ten sposób. Wtedy pozostaje nam do dyspozycji własne oko i wprawne ręce oraz - co nie jest bez znaczenia - odrobina szczęścia. Pierwszą czynnością jest zapunktowanie uszkodzonej śruby. Czasami, gdy mamy do czynienia z otworem przelotowym, już podczas wiercenia śruba wykręca się i wpada do wewnątrz. Jeżeli mamy do czynienia z otwartym profilem - nie ma żadnego kłopotu - stara śruba wy pada na podłogę, pozostaje tylko wkręcić nową i uznać naprawę za zakończoną. Jednak, gdy urwana śruba wpadnie do wewnątrz zamkniętej przestrzeni - np. silnika - zmuszeni będziemy otworzyć go i usunąć "obce ciało" z jego wnętrza, aby nie stało się przyczyną poważnych uszkodzeń. Taki scenariusz zdarza się niezwykle rzadko, jednak nie możemy go całkowicie wykluczyć. Jeżeli jednak uparta śruba nie opuści dobrowolnie swego miejsca, musimy w miejsce wywierconego otworu wkręcić wykrętak. W zależności od tego, czy służy do wykręcania "prawych", czy "lewych" gwintów, ma on przeciwny kierunek uzwojenia. Wygląda to w ten sposób, że w celu wykręcenia śruby z "prawym" gwintem wykrętak wkręcamy w nawierconą śrubę ruchem przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Dzięki swemu stożkowatemu kształtowi zagłębia się i klinuje w materiale, co pozwala na wykręcenie zerwanej śruby. Przy tej czynności należy uważać, ponieważ wykrętak wykonany jest z bardzo twardego, a co zwykle się tym wiąże, kruchego materiału. Często dochodzi do złamania narzędzia, a usunięcie go z urwanej śruby jest dość trudne.


Jednym słowem: robisz otwór w tej śrubie, gwintujesz w środku lewy gwint i wkręcasz lewą śrubę tak długo aż tamta zacznie się wykręcać. Nie wiem czy to pomoże w bloku ale można dać troche WD-40 albo tego cudu z Liqui Moly.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kamil.k
post Sat, 04 Aug 2007 - 17:38
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Thu, 31 March 2005
Skąd: Piotrków Trybunalski





nie dawno mialem podobna przygode tylko ze ze swiecami.nie chciały sie wykrecic z głowicy a podczas odkrecania wzmocnionym kluczem trzy swiecie sie pooddały i w głowicy zostal gwint. na poczatku tez zagwintowałem reta i próbowałem wykrecic ale nie szło.zrywało gwint. wziałem jeden z lepszych srubokretów i zaszlifowałem to na kształt ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.wbiłem mocno młotkiem i jakos poszło chociaz jedna sztuka zaczeła sie po prostu rozwieracac ...

mysle ze dobrym pomyslem jest jakies podgrzanie miejsca w którym chcesz to odkreci bo jak wiadomo alu sie rozrzerza pod wpływem ciepła.czesto jak nie moge złozyc jakiegos silnika np. od motoru bo ktos napier.. w kartery młotkiem przy rozbieraniu to po podgrzaniu pieknie sie schodza

[url=http://img219.imageshack.us/my.php?image=pict0261swiecezn1.jpg:15893f1m][/url:15893f1m]


--------------------
Usunięto kontrowersyjne treści. Profil pod obserwacją.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommy06
post Sat, 04 Aug 2007 - 18:58
Post #7


Rookie
Dołączył: Fri, 10 December 2004





Jeśli śrubę masz mocno zapieczoną i ukręci ci się wspomniany wyżej wykrętak to masz koniec. Póki co to rozwiercić najpierw małym wiertłem a później wiertłem takim aby został "grzbiet gwintu". da się wtedy po prostu wyłupac po kawałku śrubę jakimś dobrym punktakiem .
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pucek
post Sat, 04 Aug 2007 - 19:14
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Sun, 13 May 2007
Skąd: z Kosmosu





CYTAT("Tommy06":18z9kyy7)
. da się wtedy po prostu wyłupac po kawałku śrubę jakimś dobrym punktakiem .


...tylko ze mozna gwint pokaleczyc.

Ja bym to zrobil tak:
palnikiem nagrzac szpilke(nie glowice)do czerwonosci ,wiercic dziure jak najwieksza,a pozniej wykretakiem tak jak klonek mowil.


--------------------
Ciach...Babkę w piach.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Koniu
post Sat, 04 Aug 2007 - 20:01
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Sat, 19 October 2002
Skąd: Kraków





CYTAT("korona":3338m6td)
WSZYSTKIE sugestje i sprawdzone metody mile widziane

Miałem to samo. Wykrętaki nie pomogły więc głowica poszła na wiertarkę stołową i śruba została przewiercona, a resztki gwintu udało się usunąć ręcznie. Niestety górna część gwintu została zniszczona (nie wiem czy z powodu 'przekręcenia' gwintu czy podczas przewiercania) i śruba chwytała tylko na dwóch ostatnich zwojach.

Nie chciałem gwintować na większy rozmiar, więc założyłem helicoila ( [url=http://www.4metal.pl/artykuly/helicoil-plus-zestawy-naprawcze-do-uszkodzonych-gwintow/:3338m6td]link[/url:3338m6td]). Koszt w warsztacie ok. 50zł, chyba że kupisz sobie zestaw (200-300zł za kilkanaście sztuk wkładek + wiertło + gwintownik) i sam założysz.


--------------------
koniu.net | Gorechristmas.carbonmade.com | koniu.digart.pl | teksaschainsaw.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
berkut
post Sat, 04 Aug 2007 - 20:06
Post #10


Forum Homee
Dołączył: Thu, 11 November 2004
Skąd: warszawa





pucek - przeczytaj post, potem pisz.


Wykretak to pierwsze oczywiste rozwiazanie. Wiercisz dziure (pionowo ), wbijasz mlotkiem wykretach i jazda. Wykretak jest duzo mocniejszy od takiej szpilki i swobodnie sie nada. Sprawdzone organoleptycznie.

W kwestii uwolnienia sroby. Rozgrzej blok przed wykrecaniem sroby (CALY) i polecam zwykle sprawdzone WD40. Jesli nie masz odpowiedniego "pieca" rozgrzac go mozesz kladac na czyms czarnym na sloncu i przykrywajac kilkoma warstwami przezroczystego plastiku tak by powietrze nie odbieralo ciepla (robisz mala szklarnie).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
korona
post Sat, 04 Aug 2007 - 20:08
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





Pamiętajcie że nie jest tu mowa o zwykłej śrubie z którą bym sobie pewnie poradził, tylko o śrubie (szpilce) dokręcającej głowicę, o twardości 12.9 i do tego osadzonej w aluminiowym bloku - co jeszcze bardziej komplikuje sprawę. I pewnie ze 4-5cm wkręcona w blok

berkut dzięki, na razie twój pomysł jest chyba najlepszy (innym też dziekuję i czekam na dalsze sugestje)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dzik
post Sat, 04 Aug 2007 - 20:15
Post #12


Forum Homee
Dołączył: Wed, 08 December 2004
Skąd: Warszawa





wykretak tak jak polecaja, tylko firmowy zeby byl mocny

nawiercenie otworu jest trudne, tutaj polecam dorobic sobie tulejke prowadzaca wiertlo i wiercic najlepszym dostepnym wiertlem


--------------------
Dzik zawsze pozdrawia.
- Clio stage 0.5 = 172->161->166(ET14.9)->184(ET?)->??(ET14.3)-> seria
- R5 blue, 2.0 16 - 160KM
- R5 black 1.4t mpi
- R5 red 1.4t
- R5 silver 1.4t
Zycie jest za krotkie zeby jezdzic dieslem
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pucek
post Sat, 04 Aug 2007 - 21:32
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Sun, 13 May 2007
Skąd: z Kosmosu





CYTAT("berkut":1shaa357)
pucek - przeczytaj post, potem pisz.


niewiem o co Ci chodzi.Podalem sposob wiele razy przeze mnie sprawdzony.

CYTAT
W kwestii uwolnienia sroby. Rozgrzej blok przed wykrecaniem sroby (CALY) i polecam zwykle sprawdzone WD40


wlasnie o to mi chodzi.tylko ze ja zwykle nagrzewam szpilke lub to co po niej zostalo,a po wystygnieciu wykretak da rade bezproblemowo a czasem nawet srubokret wystarczy.


--------------------
Ciach...Babkę w piach.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Franio
post Sat, 04 Aug 2007 - 21:52
Post #14


Super User
Dołączył: Mon, 23 October 2006
Skąd: Kraków / BK





Tylko nie ogrzewać nad płomieniem
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Sat, 04 Aug 2007 - 21:55
Post #15


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





Ja kilka razy wykręcałem tak zerwane szpilki (kilka mm poniżej powierzchni głowicy) używając głownie migomatu.

Najpierw możliwie najbliżej osi zerwanej szpilki "nadlewalem" brakującą jej część (jednocześnie starając się aby nadlana część była możliwie dużej średnicy - tak aby tylko nie uszkodzić aluminiowej głowicy) aż do momentu kiedy wystawała około 3-5mm.

Na tak przygotowaną szpilkę nakładałem odpowiednio dobraną nakrętkę stalową i obspawywałem ją "solidnie" od środka ażspoina "wychodziła" ponad łeb nakrętki mocno rozgrzewając zarówno szpilkę jak i materiał wokół niej - taką gorącą nakrętkę - przekuwałem kilkoma mocnymi uderzeniami młotka na gorąco.

Potem trzeba tylko chwile poczekać aż spawany materiał przestygnie na tyle aby tylko przestał być mocno plastyczny i odkręcać - nie trafiła mi się jeszcze żadna zerwan śruba ani szpilka, której nie odkręciłem tą metodą (nie żebym odkręcał ich setki ale pare sztuk było )

Raz musiałem "ratować się" palnikiem na propan butan i dodatkowo zagrzać całą głowicę - dopiero wtedy poszło bez "ukręcenia się" dospawanej nakrętki - tak że pomysł z dodatkowym rozgrzaniem bloku na pewno nie jest zły - dwa/trzy paliniczki na propan-butan i kilku znajomych powinny dać radę bo ze słońcem ostatnio krucho troche.

Trzeba tylko uważać z grzaniem aluminium - jest o tyle niebezpieczne, że akurat ten materiał nie specjalnie daje znać swoim wyglądem, że za chwile "popłynie"... Czasami używałem zwykłego miernika z termoparą i zakresem pomiarowym -20 - +1000st. +-2% Pirometr był by wygodniejszy ale jest też trudniej dostępny i drogi a taki miernik można kupić już za 30-40zł i jego dokładność jest zaskakująco dobra...

Pozdrawiam i powodzenia...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andrzejrs
post Sat, 04 Aug 2007 - 22:30
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Thu, 22 September 2005
Skąd: (Wielkopolska)





Ja wykręcałem urwane szpilki z kolektora wydechowego BMW też wykrętakami z lewym gwintem firm Beta,nawiercałem wiertłami kobaltowymi z Castoramy.Szło jak dzidzia.6 szt i wszystkie poszły.
pozdro


--------------------
Escort RST 2.3 T
200SX-EVO 8 nie driftcar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 04 May 2025 - 07:29