![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
User Dołączył: Thu, 20 June 2019 ![]() |
Cześć chciałbym rozwiać wątpliwości
Pytania są lamerskie i na chłopski rozum dość proste ale może jednak to inaczej działa Mowa o aucie fwd i jego stratach 1.Jaka będzie różnica mierząc auto fwd mając oem skrzynie o wadze 45kg i w jej miejsce wsadzam 100kg dsg o takich samych przełożeniach lecz cięższym wkładem. Jaka będzie różnica w mocy na kolach? Czy to błąd pomiaru czy faktycznie będzie widać różnice whp? 2.Czy zmieniając fd np. z 4.0 na 5.0 moc na kolach wyjdzie inna ? 3.Zmiana 18kg dwumasy na sztywne koło o wadze 6kg jaka różnica w whp ? np. silnik 2.0t 200km 200nm 4.Czy spięcie auta pasami ma wpływ na moc na kolach whp? 5.To samo auto opona 155 vs semi slick 255 czy moc whp będzie inna ale sumarycznie moc na silniku taka sama ? 6.Czy robiąc np. 30x pomiarów pod rząd ciśnienie w oponie się zwiększy. Czy straty będą coraz większe a moc na silniku taka sama? czy może wyjdzie całkowicie zły wynik? 7.Co to znaczy wyliczanie strat kołach a strata w przeniesieniu rolka – koło w której pomija się straty rolek hamowni ? co to znaczy jak wyglądać będzie moc whp mierząc takie same auto obydwoma sposobami ? 8.Są hamowanie co maja np. 2 rolki na koło ale są takie co maja 4 mniejsze i wszystkie się kręcą . czy moc whp wyjdzie inna czy taka sama ? 9.Czy jeśli zepniemy obie rolki przód/tył moc whp auta fwd się zmieni ? 10.Moc whp na hamowni obciążeniowej rolkowej wyjdzie inna jak na hamowni typu hub lub rototest ? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
straty na napedzie to nie zaleza od przelozenia, ale konstrukcji skrzyni, jaki rodzaj uzebienia itp
reasumujac: straty skrzynia "manualna" vs "dsg" - beda inne, co do tego czy porownywalne... hamuje dosc czesto takie male pizdziki z identyczna konstrukcja, skrzynia potrafi miec do 25KM strat, co przy silniku z nominalnymi 45KM jest w opor duzo, skrzynia sprawna tiptop potrafi miec niecale 20KM strat, skrzynia na prostych zebach jeszcze kilka KM mniej..., straty rosna oczywiscie wraz z obrotami wiec trzeba to uwzgledniac w pomiarze |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 17 February 2008 Skąd: W-wa ![]() |
hamuje dosc czesto takie male pizdziki z identyczna konstrukcja, skrzynia potrafi miec do 25KM strat, co przy silniku z nominalnymi 45KM jest w opor duzo, skrzynia sprawna tiptop potrafi miec niecale 20KM strat, skrzynia na prostych zebach jeszcze kilka KM mniej..., straty rosna oczywiscie wraz z obrotami wiec trzeba to uwzgledniac w pomiarze skrzynia czy caly uklad napedowy? Bo na chlopski rozum to duzo wiecej pary idzie w rozpedzenie felg, tarczy hamulcowych i opon niz walkow i zebatek w skrzyni. Tu sie liczy nie tylko masa wirujaca ale tez srednica elementow wirujacych. -------------------- papierowe konie + oszukane 4x4
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
skrzynia - jak mowie - hamuje i obserwuje hamowanie podobnych aut, takie same kola itp itd, roznice sa - i nie mowimy tu o 0,3KM w ramach bledu pomiarowego tylko o duzych roznicach - 5KM z 25KM to 20%
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
User Dołączył: Thu, 20 June 2019 ![]() |
skrzynia - jak mowie - hamuje i obserwuje hamowanie podobnych aut, takie same kola itp itd, roznice sa - i nie mowimy tu o 0,3KM w ramach bledu pomiarowego tylko o duzych roznicach - 5KM z 25KM to 20% ciekawe jest to co piszesz. To by oznaczało że skoda fabia skodzie fabi nie równa ... |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
wiesz, ja mam w ramach tego jednego modelu auta 4 rodzaje bebechow skrzyn fabrycznych - na czesciowo innych lozyskach oraz na 2 rodzajach uzebienia, do tego customowe wklady najczesciej na prostych zebach - one najmniej zabieraja
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 17 February 2008 Skąd: W-wa ![]() |
hamuje dosc czesto takie male pizdziki z identyczna konstrukcja, skrzynia potrafi miec do 25KM strat, skrzynia - jak mowie - hamuje i obserwuje hamowanie podobnych aut, takie same kola itp itd, roznice sa - i nie mowimy tu o 0,3KM w ramach bledu pomiarowego tylko o duzych roznicach - 5KM z 25KM to 20% jeszcze raz poprosze bo sie pogubilem. Do czego odnosi sie 25KM? a do czego 5KM? Jak wogole mozna oszacowac straty przypadajace na sama skrzynie i wylaczyc z tego moc ktora idzie na rozpedzenie kol na hamowni? -------------------- papierowe konie + oszukane 4x4
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
25KM strat, a niektóre skrzynie 20KM strat, takie same koła, taka sama reszta samochodu
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 17 February 2008 Skąd: W-wa ![]() |
jezeli dobrze rozumiem to hamownia dziala tak ze:
- w pierwszej fazie pomiaru moc silnika idzie na pokonanie siły hamulca hamowni, rozpędzenie kol, polosi, pokonanie oporow wewnetrznych skrzyni biegow itp. - rysuje sie pierwsza kreska ktora pokazuje ile mocy zostalo wygenerowane na kolach i przekazanych bezposrednio na hamownie = moc na rolkach rowna sie moc na silniku minus energia ktora poszla na rozpedzenie kol i calego ukladu napedowego. - po osiagnieciu max obrotow rozpina sie sprzeglo i rolki zaczynaja byc napedzane bezwładnością wirujących kol i półosi. Czyli innymi słowy układ napedowy oddaje całą swoją energie kinetyczna na rolki - hamownia mierzy tę energie i z niej rysuje druga kręske, która to jest dodawana do pierwszej i w ten sposób powstaje przybliżona moc na silniku (moc na rolkach + energia kinetyczna kół i układu napędowego = moc na silniku) ta kreska druga kreska to nie są straty które powstają w skrzyni biegów tylko w głównej mierze energia kinetyczna wirujacych kol. Przecież jeżeli 20 czy 30KM byłoby pochłaniane przez skrzynie to ona by momentalnie zagotowała cały olej (15KW to ma kocioł który ogrzewa dom 250m2 i jeszcze wodę na kąpiel) Jeżeli cos zle napisałem to proszę bardziej obytych w temacie o sprostowanie. Nie jestem inżynierem, nie projektuje hamownii, to tylko moja dedukcja. p.s. tak wiem ze mieszam moc i energie ale uwzgledniajac czas można je sprowadzić do wspólnych jednostek. -------------------- papierowe konie + oszukane 4x4
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Thu, 20 June 2019 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Wystarczy w innym miejscu złapać pasami, mocniej/słabiej etc. Dlatego hamownie podwoziowe nie służą do pomiaru mocy tylko przyrostów. To nie są precyzyjne urządzenia
![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 28 December 2021 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Na wynik pomiaru mocy na rolkach nie. Na wynik pomiaru mocy na kołach już tak. Zmienisz efektywny promień koła (siła docisku, ciśnienie w oponie, odkrztałcenia bierznika) i już masz inny wynik. Im dalej tym gorzej i jak chcesz zmierzyć moc na silniku to hamownia podwoziowa się do tego nie nadaje. Do tego sam sposób pomiaru mocy na rolkach przez hamownie nie jest precyzyjny. Hamownie z hamulcami elektrowirowymi mają np zaszytą orientacyjną sprawność i zwyczajnie liczone jest "mniej więcej" na podstawie poborów mocy elektrycznej. Dlatego zaleca się shamować napęd kilkuktrotnie
-------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 30 January 2019 ![]() |
No ale po to się mierzy straty żeby móc tą moc na kołach dokładnie wyliczyć, więc nawet jeśli dopniemy auto bardzo mocno do rolek to powinniśmy być dalej w stanie wyliczyć tą realną moc na kołach.
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Straty hamownia szacuje, nie liczy i po to żeby oszacować moc na silnku, nie na kołach. A moc na kołach to po prostu moc z rolek przeliczona przez przełożenie w postaci średnicy rolki i efektywnej średnicy koła. Ta druga (liczona jako 2x promienia od środka koła do styku z podłożem) z kolei będzie inna w zależności od ciśnienia w oponie, sztywności opony jak i jej prędkości obrotowej.
Teraz dla podwoziowej hamowni obciążeniowej masz po drodze siłe elektromotoryczną oszacowaną na postawie pomiaru poboru mocy elektrycznej i sprawności hamulca elektrowirowego +/- nawet powyżej 5%. Czyli już z samego pomiaru hamowni możesz mieć przekłamanie w zależności od oporów łożysk, nagrzania hamulca elektrowirowego, jego zużycia czy jakości energii na przyłączu dla mocy 100HP odczyt na rolkach 95 albo 105 ![]() Teraz zauważ, że jesteśmy dopiero przy pomiarze mocy/momentu na kołach i już wyniki jakie uzyskasz mogą się różnić o kilkanaście %. Przy hamowniach inercyjnych ten rozrzut będzie jeszcze większy ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 27 January 2013 Skąd: Kraków ![]() |
oszacowaną na postawie pomiaru poboru mocy elektrycznej i sprawności hamulca elektrowirowego +/- nawet powyżej 5% Nie spotkałem się z takim pomiarem, tylko pomiar siły hamulca poprzez tensometr, co jest akurat najbardziej dokładne w tym całym układzie pomiarowym. -------------------- BMW e30
Stage 1 : M50B25 + kompresor Eaton M62 0.5 bar. 230KM/305Nm Stage 2 : M50B25 + turbo GT35/30 1.0 bar. ???KM/???Nm Stage 3 : M50B29TU + turbo s200sx 490KM/640Nm |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Badałem napędy i ktoś sobie wymyślił, że hamownie będą się do tego idealnie nadawać. Mieliśmy Vtecha z tensometrem. Tańsze były z hamulcem elektrowirowym z opisanym powyżej pomiarem ale nie znam producenta. Ogólnie wyszło na to, że jakakolwiek hamownia podwoziowa by nie była nie nadaje się do pomiaru mocy silnika. Wahania kilku % gdzie przy pomiarze sprawności całego napędu motory + falowniki + magazyny energii walczyliśmy o każdy ułamek procenta były bez sensu. To tak jakby przy budowie silnika zamiast suwmiarki używać szkolnej linijki
![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
25KM strat, a niektóre skrzynie 20KM strat, takie same koła, taka sama reszta samochodu Straty każdej przekładni wyraża się w % a nie w mocy. Straty napędu fwd można założyć na ok 10%. Wchodzi tu strata skrzyni, dyferencjału oraz przegubów na półposiach. RWD ma trochę więcej strat (masz dodatkowe przeguby na wale). Sprawność skrzyni możesz zmierzyć tylko znając moc na wejściu ,a następnie mierząc moc na wyjściu. Bez tego można tylko szacować. https://x-engineer.org/drivetrain-losses-efficiency/ -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 25 August 2016 ![]() |
Badałem napędy i ktoś sobie wymyślił, że hamownie będą się do tego idealnie nadawać. Mieliśmy Vtecha z tensometrem. Tańsze były z hamulcem elektrowirowym z opisanym powyżej pomiarem ale nie znam producenta. Ogólnie wyszło na to, że jakakolwiek hamownia podwoziowa by nie była nie nadaje się do pomiaru mocy silnika. Wahania kilku % gdzie przy pomiarze sprawności całego napędu motory + falowniki + magazyny energii walczyliśmy o każdy ułamek procenta były bez sensu. To tak jakby przy budowie silnika zamiast suwmiarki używać szkolnej linijki ![]() Tak to się robi (2-5s): https://www.valeo.com/wp-content/uploads/20...ip_erlangen.mp4 |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
Tak to się robi (2-5s): https://www.valeo.com/wp-content/uploads/20...ip_erlangen.mp4 prawie jak w ecumasterze |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Sunday, 04 May 2025 - 01:18 |