![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Witam
![]() To mój pierwszy post na forum. Interesuję się nieco możliwością wyciśnięcia dodatkowej mocy z naszej rodzimej, starej konstrukcji, tkwiącej technicznie w latach 50 XX wieku. Z tego powodu zrobiłem kompletny remont silnika na nowych częściach w moim polonezie caro, porting głowicy, wyważenie korbowodów i tłoków, dzięki czemu auto nabrało mocy, i nie powoduje kompleksów nawet na autostradzie. Ale do rzeczy: mając dużego fiata, i będąc miłośnikiem brzmienia jego wydechu, postanowiłem podobny układ tłumików zamontować taki, jakie miały starsze polonezy (sprzed ery caro): wyglądał on tak: ![]() ![]() Różni się on konstrukcją od tłumików, które były stosowane w polonezach do 1991 roku - jest nowocześniejszy i cichszy, składa się z kolektora żeliwnego, dwururki, pierwszego i drugiego tłumika przelotowego i trzeciego - komorowego. ![]() W moim aucie została zamontowana hybryda + kolektor rurowy z modelu GSi, który ma znacznie lepiej obrobione kanały: ![]() Wyszedł z tego taki układ, a więc: kolektor rurowy z modelu GSi, pierwszy tłumik z modelu caro, rura polonez stary typ, 1 tłumik środkowy komorowy PN stary typ, tłumik końcowy przelotowy PN stary typ. Wygląda więc to tak: ![]() Zastanawiałem się, czy jest sens montażu pierwszego tłumika z caro, jeżeli fabrycznie w starszych polonezach był tylko kolektor, dwururka, a potem dwa tłumiki, w którym z tego, co zrozumiałem drugi pełni funkcję komory rozprężnej (czy jest możliwe, aby w starym polonezie dwururka pełniła częściowo taką funkcję, bo i taką wersję słyszałem?). Czy bylibyście w stanie powiedzieć, czy wycinając pierwszy tłumik i wstawiając w jego miejscu rurkę (co od początku chciałem zrobić, bo pierwszy tlumik z caro tak mocno wycisza układ, że o brzmieniu "borewicza", czyli cichego warkotu nie ma mowy, pracuje zupełnie bezgłośnie) powoduję pozbawienie wydechu pierwszej komory rozprężnej, przez co "zmulę" auto, czy wręcz przeciwnie - pierwszy tłumik w tym układzie przeszkadza i wprowadza tylko chaos, ponieważ tłumik środkowy powinien przejąć funkcję komory rozprężnej, i mogę bez obaw się go pozbyć, przy okazji auto zacznie brzmieć, jak oczekiwałem? Czy coś jeszcze byście polecili zmienić w tym układzie tłumików? Przepraszam za ewentualne błędy - w tematyce tłumików jestem kompletnym amatorem. |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 08 October 2011 ![]() |
Pewnie nikt nie odpowie bo nie praktykował. To jest zagadnienie na podmianki i od razu pomiary na hamowni bo walka jest jest o 2-3KM?
W temacie zmian w wydechu to ja bym proponował Dellorto DRLA pionowe lub poziome DHLA/ADDHE/DCOE. To dopiero da ci ciekawszy dźwięk. Kolektor wydechowy masz już w miarę sensowny. -------------------- narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012 mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015 |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Problem w tym, że nie chcę innego dźwięku
![]() Czyli nie ma możliwości czysto teoretycznie rozważyć, czy pierwszy tłumik w tym układzie jest potrzebny/zbędny dla przyśpieszenia, oraz czy dwururka starego typu w tym wypadku robiła za komorę rozprężną w starym typie tłumików? To jest dla mnie najisotniejsze. Fakt, że spaliny będą miały dość długą drogę wtedy do komory rozprężnej. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 11 June 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Daniel22 : poszukaj użytkownika LukaszFSO na tym forum i podpytaj go, to uczynny gość (na codzień pomaga użytkownikom m.in PTK) i ma rozeznanie w temacie. Jestem przekonany ze uzyskasz od niego merytoryczna odpowiedz.
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Wyciąłem dzisiaj pierwszy tłumik wstawiając zwykłą rurkę. Dźwięk się poprawil, ale mam wrażenie, że auto straciło trochę na elastyczności, ale chyba dopiero na hamowni się dowiem, czy rzeczywiście, czy różnica jest niewielka/brak - może to tylko autosugestia. Możliwe jednak, że pierwszy tłumik za kolektorem jednak daje tak dużo, a w przypadku starszego poloneza - długa dwururka?
W tym wypadku autor do fiata 125p zrezygnował ze środkowego tłumika, wstawiając za kolektorem GSi komorę rezonansową stożkową - jak myślicie, ma to sens (z tym, że u mnie zostaje tłumik środkowy)? https://web.archive.org/web/20080314104731/...od_wydech_2.htm |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 12 June 2010 ![]() |
Problem tych silnikow jest takize one dzwonia-nie przyjmuja zaplonu.Odrazu pojawia sie stuk.Wiec najlepiej jak to jezdzi na gazie.Zle zaprojektowana komora spalania.Tak naprawde to najlepiej sprawuja sie,te modele na gazniku.Typu rocznik 93 i okolice.Ten gsi to juz w ogole padalec jest.Ale kolektor wydechowy ma lepszy.Odetkaj troche seryjne wydechy i tyle.
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
A czy strumiennica w takim wypadku zastąpi komorę rozprężną (pierwszy tłumik)?
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Ponawiam pytanie.
![]() |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 13 December 2016 Skąd: Radom ![]() |
Nie obraź się Danielu, ale zdanie "auto nabrało mocy" po takich grubych modach brzmi dosyć komicznie na tym forum. Chcesz zbudować wydech o odpowiednim brzmieniu? Zadzwoń do EL-Teca/MG Motorsport, może Ci pomogą uzyskać gwizdanie, warczenie czy co tam byś chciał, bo tutaj na pewno nikt tego typu "modów" nie robił. Na PTKu Ci nie pomogli, ale tu zaskoczenia nie ma, spróbuj może na AK, jest tam parę kumatych osób w temacie, np. OLO.
![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Ten Olo?
![]() EOT -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 13 December 2016 Skąd: Radom ![]() |
Hehehehe. Dokładnie ten OLO.
![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Ciekawe, kto kryje się pod tym tajemniczym nickiem Dabrowsky94
![]() Dzięki za sugestie, FSO AK jest martwe, więc niczego się tam raczej nie dowiem. OLO już chyba nie wchodzi od pewnego czasu na oba fora. |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 19 September 2005 Skąd: Przasnysz ![]() |
Wywalając tłumiki przelotowe jedynie warczeć będzie inaczej i kilka kg mniej bo lekkie nie są. Jeśli nie zależy ci na tym aby był cichy to ten kolektor stalowy co wstawiłeś + dwa tłumiki środkowy i końcowy przelotowe lepszego nie skleisz.
-------------------- Probe 2.2 TURBO GT
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 05 December 2008 Skąd: wiśniewo ![]() |
Możesz eksperymentować ale to strata czasu, pieniędzy, a wyniki mogą być żadne. Eltec to jest miejsce, gdzie mogą uważam pomóc.
Biorąc pod uwagę, że silnik OHV to konstrukcja stara i nierozwojowa, moim zdaniem nie ma co specjalnie prężyć mięśni i zapalać do nie wiadomo jakiego wydechu, skoro i tak dużego efektu nie osiągniesz. Jeśli masz zrobiony cały silnik, tak jak napisałeś, to już masz 90% sukcesu. Te pozostałe 10% stanowi moim zdaniem dobrany wydech. To będzie kropka nad "i", ale nie nastawiaj się, że z nowym wydechem przeskoczysz na nowy poziom dynamiki auta:) Na pewno będzie lepiej, ale ta różnica nie wciśnie Cię w fotel:) Gratuluję chęci walki z rodzimym OHV i kibicuję ![]() |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Rookie Dołączył: Tue, 27 November 2018 ![]() |
Dzięki
![]() |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 02 September 2003 Skąd: warszawa ![]() |
Proponuje udac sie do P.Chojnackiego z Nadarzyna
-------------------- bartek
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 09 July 2025 - 19:32 |