![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Witam
Od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem dołożenia kompresora do m62b44 w e30 tylko mam pytanie o kompresor bo większość stosuje eatony m112 ale taki zestaw od jaga z kolektorami i intercoolerami chłodzonymi wodą wychodzi sporo kasy. Wiem, że kiedyś byłą dyskusja na temat czy takie czy inne kompresory do tego silnika i że te są gorsze a inne lepsze, ale ja myślę o raczej "tańszym niż droższym" ukompresorowaniu samodzielnie w ramach nauki i myślę o takiej opcji. Z tego co również gdzieś wyczytałem to montaż bez intercoolera też jest ryzykowny ze względu na temperatury. Znalazłem na allegro taki kompresor od audi S: http://allegro.pl/kompresor-turbina-audi-3...3743179365.html Dorobienie jednego gara do dolotu to nie problem tylko czy ten SC da radę? Czy raczej nie poradzi sobie ze sporo większą pojemnością przy małym doładowaniu? Jest to TVS r1320 i ma taką mapę: http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://...ved=0CEIQ9QEwAQ Ktoś coś podpowie w tym temacie? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 07 March 2013 ![]() |
Z moich wyliczeń wynika że jego max to 500hp+ minus to co "zje" z wału. Tak w przybliżeniu wygląda to w N/A:
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/tur...torDutyCycle=85 A tak powinno z max wykorzystanym TVS (minus to co zje supercharger oczywiście, pewnie z 50hp): http://www.not2fast.com/turbo/glossary/tur...torDutyCycle=85 1300m^3/h to około 765CFM Wychodzi na to że do M62 pasuje bardziej niż do 3.0TSI ![]() ![]() Ale to teoria może ktoś już żenił ten kompresor z tym silnikiem i się wypowie. Ja powyżej 500hp nawet po odprężeniu bym się nie pchał. Aha i gdzieś czytałem że przy dmuchaniu powyżej 0.5bara trzeba zmienić kolektor dolotowy. To prawda? EDIT: Aha TVS powinien mniej grzać powietrze i nadmuchać trochę wyższy boost bez kosmicznych strat na wydajności. |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Myślałem o doładowaniu na poziomie 0.4-0.5b, tak żeby seryjny silnik trochę posłużył.
Tak ze 100koni jakby przybyło to by było nieźle ![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Ktoś jeszcze coś podpowie?
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Od złej strony zabierasz się za robotę - tyle Tobie podpowiem. Policz najpierw zapotrzebowanie silnika na powietrze. Później patrz na mapy.
-------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
No właśnie nie za bardzo śmigam w tym temacie i napisałem tutaj żeby może ktoś powiedział/obliczył czy taki kompresor wystarczy.
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 20 July 2008 ![]() |
kolega wyżej dobrze mówi, moim zdaniem ten kompresor będzie za mały do 4,5 l pojemności
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Ja nie napisałem że będzie za mały, nie wiem tego, tak szczerze pisząc nie patrzyłem i nie liczyłem nic. Dyskwalifikowałbym ten kompresor z audi jego budową, chodzi mi o outlet kompresora. Jest pod kolektor od audi i raczej duża rzeźba jest by go połączyć z m60. Bo na zdjęciach to wszystko pięknie zawsze wygląda.
Piszesz, że "nie ma problemu dorobić dodatkowe wyjścia", otóż jest problem - wyjścia które już są, one nie będą pasować pod kolektor od m60, a adapter który trzeba będzie zrobić podwyższy kompresor ponad silnik o 10cm pewnie, do tego jak to połączysz z ori kolektorem?? Rada jest taka żeby wykonać od podstaw nowy kolektor skrzynkowy, ale to tanie nie będzie, i szybkie i efektywne. Więc idąc tym tropem szukałbym kompresora odśrodkowego/promieniowego (jakoś tak to się nazywa) coś jak Vortech. Wtedy nawet można wykonać chłodzenie powietrza tłoczonego, bo kompresor nie będzie nad silnikiem tylko przed/z boku. W przypadku Eatonów kompresor musi tłoczyć powietrze wprost do silnika, wystawać ponad maskę XXcm, lub jeśli chce się mieć intercooler to eatona trzeba by wystawić 2x XXcm nad maskę żeby zrobić odpowiedni outlet ... Weź to pod uwagę. Poza tym "tanio" nie zawsze jest na prawdę tanio. Co prawda Vortech będzie droższy w zakupie, jako sam kompresor, ale rzeźba potrzebna w jego umocowaniu będzie na pewno tańsza niż Eatona. Trzeba tylko wykonać płytę mocującą go do bloku, i na tej płycie też będzie mocowanie rolki napinającej pasek napędowy, w przypadku Eatona trzeba zrobić kolektor, odpowiednio mocny żeby utrzymał eatona, do tego rolkę napinającą, zrobić relokację przepustnicy przed kompresor i cholera wie co jeszcze. Z kolegą robimy lexa is200 kompresor, Projekt jest na forum, tam kolega "przyoszczędził" 300pln na kompresorze, ale przez budowę samego kompresora stracił na późniejszej robocie 500pln -> też chciał tanio, za późno trafił na mnie i ma "tanio". Pewnych rzeczy nie przeskoczysz, bo nie da się tanio i dobrze i szybko, chyba że wybierzesz dwie z tych trzech rzeczy ![]() -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 02 November 2013 ![]() |
A nei można porezac kol.? Przecie spawanie aluminium dzisiaj to żaden problem tak smao jak wycięcie flanszy, a do v8 az się prosi dac między głowice bez ic-do tego doładownia icek można odpuścić a zyska sie rekacje na gaz.
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
A myślisz że taki alu kolektor z odpowiedniego materiału, (bo pamiętaj że do tego kolektora będzie przykręcony "kloc" Eaton i przez tego kloca może ten kolektor po prostu pękać), wyspawany szczelnie, przez osobę która to potrafi wyspawać, do tego odpowiednia budowa takiego kolektora, czyli zapewne wykonanie trąbek, wycięcie flansz, pod głowice i pod eatona, uszczelki itd itp. Do tego trzeba kogoś kumatego kto te flansze narysuje ... i myślisz że to wszystko będzie kosztowało 200pln?? Bo ja sądzę że jeszcze 1 z przodu trzeba by dopisać. Można pójść na łatwiznę, zrobić wersję mocno prostą z kwasówki, ale to i tak będzie droższe o kilkaset pln, niż "kawałek płytki" do umocowania Vortecha, prawda?? A ile czasu się zaoszczędzi, i paliwa na jeżdżeniu od zakłądu do zakładu, na wysyłkach itd. To też weźcie pod uwagę.
-------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Rzecz w tym że wykonanie flansz czy kolektora, który połączy SC z audi z głowicami z m62 to dla mnie nie problem od strony technicznej. Mam odpowiednie zaplecze i kumpli z odpowiednim zapleczem, gdzie jesteśmy w stanie takie przeróbki ogarnąć od A do Z. Dlatego mówię że szukam "taniej", oczywiście w dużym cudzysłowiu.
To co za mną przemawia w tego rodzajach SC to dźwięk, który mi się podoba i może to głupie ale to dla mnie również jakieś kryterium wyboru - chce zrobić sobie auto które będzie mnie jak najbardziej cieszyć. Założyłem ten temat właśnie po to żeby mi ktoś pomógł, policzył i później w trakcie prac podpowiedział jak coś nie będę wiedział. |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
To w dużym uproszczeniu Twój silnik pobierze powietrza -> 2700 cykli/min * 4,4 l = 11 800 litrów powietrza/minutę, daje to 198l/s a to daje 0,198m^3/s. Skoro chcesz ładować 0,5b, to po doładowaniu silnik pobierze 0,198*1,5=0,297m^3/s to obliczone dla mocy max. Czyli na godzinę silnik musi mieć dostarczone 1069,2m^3. I teraz patrząc na mapę kompresora od audi widać że musisz go zakręcić do ponad 14 500obr przy 5400obr silnika. Wtedy kompresor będzie pracował w około 66% sprawności. Przy odcince kompresor będzie pracował z prędkością, 16 300obr co da około 1200m^3 powietrza i sprawność 62%.
Eaton m112 dla takich samych wartości jak w przypadku tego od audi musisz go zakręcić do około 9500 obr. Będzie wtedy 55% sprawności. Przy odcince eaton będzie się kręcił do 10 730obr. To tak na mega szybko na kolanie liczone, niech ktoś to sprawdzi czy jest si. -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
A jaki jest zakres prędkości obrotowych użytecznych takiego kompresora? Czy obroty są oznaczone przerywaną zieloną linią na tej mapie? Sprawność jest określana kolorami i zmienia się na wykresie co 5%? Jeśli tak to kolejny raz już będę wiedział.
Zakładając że obliczyłeś dobrze, to według Ciebie ten kompresor będzie ok? Czy raczej będzie pracował w zakresie prędkości przy których jest zbyt niska sprawność? Wydaje mi się że chyba będzie lepszy niż m112 bo będzie miał od niego wyższą sprawność. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 08 July 2012 Skąd: Mordor (W-ch) / Opole ![]() |
www.turbobmw.pl/viewtopic.php?f=3&t=3598&start=0
www.racingforum.pl/index.php?showtopic=90326&st=620 to da Ci pogląd na ilość pracy i co musisz zrobić z eatonem www.turbobmw.pl/viewtopic.php?f=3&t=4299&sid=52ee918c60412253afbf06735d5246c0&start=0 a tu vortech -------------------- Viki`B powered by y/z16xe (ruda tańczy jak szalona :D )
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Obroty masz oznaczone zieloną linią, sprawność jest określana kolorowymi "wyspami". Według mnie wygląda ok, pod warunkiem że dobrze to obliczyłem. Wygląda na to że audi go wstawiło do swojego silnika i po prostu niżej go kręciło, uzyskując jeszcze wyższą sprawność tego kompresora ale mniejszy "inlet flow" - ale adekwatny do zapotrzebowania na powietrze silnika audi. U siebie musisz go zakręcić wyżej, żeby otrzymać i utrzymać odpowiednie ciśnienie a co za tym idzie "inlet flow". Nie jestem pewien tylko jednego, czy powinienem to policzyć pod obroty mocy maksymalnej, tak jak policzyłem, czy ogólnie do obrotów maksymalnych. Bo po przekroczeniu obrotów mocy maksymalnej wykres spada w dół, czyli napełnienie cylindra spada, ale kompresor nadal szybciej się kręci niż przy 5400obr i pompuje więcej powietrza niż przy 5400obr. Czyli logika mówi mi, że ciśnienie wzrośnie po 5400obr, bo silnik nie będzie w stanie przerobić tego powietrza. Dlatego niech ktoś to jeszcze sprawdzi.
-------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
Te eaton od Słomy, chodzi mi o sposób montażu, to dla mnie porażka.
Powinno wyglądać to tak: http://forums.bimmerforums.com/forum/showt...12-supercharger SC z audi ma tą zaletę że ma wbudowane IC wodne i ten element można by pominąć jako osobną rzeźbę. |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Wiesz nie każdy ma dostęp do bloków alu i obrabiarek CNC
![]() -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
Mam podobny kompressor jak z tego e34. Leży sobie w garażu. Mogę Ci podesłać foty i spec.
-------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
CNC też nie mam ale można to ładniej zrobić prostszymi maszynami.
Pewnie że podeślij - sklep_motocentrum@interia.eu |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
szukaj też eatona tvs 1900 , generalnie stara seria m przy nich to niewydolny kibel do podgrzewania powietrza.
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 17 June 2025 - 21:59 |