Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> PRZEPUSTNICA PRZED TURBO ?, z czym to się je i po co
steven
post Tue, 21 Aug 2012 - 13:05
Post #1


User
Dołączył: Sun, 14 December 2008
Skąd: Warszawa





Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną? Nie znalazłem konkretnej odpowiedzi jakie są plusy a jakie minusy. Na bimmerforum rozpływają się jak tłoki przy trzech barach nad tym jakie to fantastyczne rozwiązanie przy czym na polskich forach czytam, że przy draw-thru (bo tak się to podobno nazywa) to zło i lipa.

Pytanie czy warto o tym myśleć do turbo-dupowozu


Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 21 Aug 2012 - 13:05
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
MArcin91
post Tue, 21 Aug 2012 - 16:07
Post #2


Super User
Dołączył: Mon, 27 September 2010
Skąd: Poznań





CYTAT(steven @ Tue, 21 Aug 2012 - 13:05) *
Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną?

Jeśli chodzi o gaźnik przed turbo (lub kompresorem) to jest to najprostszy sposób na doładowanie silnika wyposażonego w gaźnik tj. nie trzeba przerabiać gaźnika i układu paliwowego do pracy w nadciśnieniu.
Więcej informacji znajdziesz pod hasłem "draw through turbo".

Co do montowania samej przepustnicy to się nie wypowiem bo sam nawet nie wiem wink.gif


--------------------
Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jaqo
post Tue, 21 Aug 2012 - 16:17
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





Gaźnik przed turbo to najprostrze rozwiązanie ale nie nadaje sie do dupowozu. Przepustnica - nie wiem
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Michau9
post Tue, 21 Aug 2012 - 16:58
Post #4


Frequent User
Dołączył: Sat, 13 December 2008
Skąd: Poznań





interesujące to rozwiązanie. Bo teoretycznie, jeśli turbosprężarka pompuje np. 1,0 bar'a przed IC, to za IC to ciśnienie jest niższe o 0.1-0.2 bar'a i podobnie spada w samym kolektorze przez właśnie przepustnicę...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Słonik
post Tue, 21 Aug 2012 - 16:59
Post #5


Frequent User
Dołączył: Tue, 06 July 2010
Skąd: Łowicz





Ciekawy temat. Chetnie sie dowiem na ten temat czegos wiecej.
Turbo nie bedzie wychamowywac po zamknieciu przepustnicy z powodu niemoznosci zassania powietrza ?


--------------------
B4 Competition quattro 1.8 20VT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
s13owner
post Tue, 21 Aug 2012 - 17:21
Post #6


Super User
Dołączył: Tue, 03 January 2012





Za to nie będize back presure-blow off nie potrzebny...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MArcin91
post Tue, 21 Aug 2012 - 17:37
Post #7


Super User
Dołączył: Mon, 27 September 2010
Skąd: Poznań





Jestem tylko ciekaw jak jest z wysysaniem oleju z turbosprężarki przez podciśnienie wytworzone po zamknięciu przepustnicy (znany problem przy draw through turbo) huh.gif


--------------------
Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 21 Aug 2012 - 17:45
Post #8


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Turbo przy zamknieciu przepustnicy bedzie pracowac w prozni, wiec raczej nie zwolni (tak jak zatkac odkurzaczowi rure ssaca, silnik wchodzi na jeszcze wieksze obroty).
Mozliwe,ze dzieki temu nie ma takiej turbo dziury przy domykaniu i otwieraniu przepustnicy (przepinka biegow lub wyjscie z zakretu przy redukowaniu biegow).
Jedyne co, to moze byc wlasnie problem z wysywaniem oleju przez uszczelniacze. Niektore turbo maja podwojne uszczelnienia, wiec moze w takim wypadku nie ma problemu z olejem.


CYTAT(Jaqo @ Tue, 21 Aug 2012 - 16:17) *
Gaźnik przed turbo to najprostrze rozwiązanie ale nie nadaje sie do dupowozu. Przepustnica - nie wiem



Dlaczego ma sie nienadawac? Ja mialem cos podobnego (kompresor + blos przed nim) i jezdzilo to duzo lepiej niz na jakiejkolwiek instalacji wtryskowej. Wymaganiem jest DV recyrkulacyjny, a nie w atmosfere.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MArcin91
post Tue, 21 Aug 2012 - 18:03
Post #9


Super User
Dołączył: Mon, 27 September 2010
Skąd: Poznań





CYTAT(jackkpl @ Tue, 21 Aug 2012 - 17:45) *
Dlaczego ma sie nienadawac?

Głównie chodzi tu o odległość gaźnika od silnika. Przy długim dolocie paliwo może mieć problem z odparowaniem, a to z kolei prowadzi do problemów z rozruchem i wolnymi obrotami (szczególnie zimą). Najlepsze do draw through są silniki gdzie kolektor dolotowy i wydechowy są po tej samej stronie. LPG to inna sprawa bo jest ono podawane od razu w stanie lotnym wink.gif


--------------------
Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
steven
post Tue, 21 Aug 2012 - 18:14
Post #10


User
Dołączył: Sun, 14 December 2008
Skąd: Warszawa





Wysysanie oleju załatwia się specjalnym uszczelnieniem turbosprężarki.
Pytanie jak sie ma to to do wtrysku i do wysterowania tego rozwiązania.

Buduję instalację turbo do bmw M54 i ze względu na delikatną konstrukcję silnika planuje niskie doładowania tj. do 0,6b. Dlatego szukam rozwiązań które pozwolą odpychać się szybciej - czyli mocny dół - ale zarazem możliwie bezawaryjnie.
A gdzie najlepiej szukać jak nie w historii motosportu smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzespe
post Tue, 21 Aug 2012 - 18:18
Post #11


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 September 2008
Skąd: UK





QUOTE (MArcin91 @ Tue, 21 Aug 2012 - 18:03) *
Głównie chodzi tu o odległość gaźnika od silnika. Przy długim dolocie paliwo może mieć problem z odparowaniem, a to z kolei prowadzi do problemów z rozruchem i wolnymi obrotami (szczególnie zimą). Najlepsze do draw through są silniki gdzie kolektor dolotowy i wydechowy są po tej samej stronie. LPG to inna sprawa bo jest ono podawane od razu w stanie lotnym wink.gif

renault 5 turbo to starsze z silnikiem wzdluz mialo gaznik przed turbo tak wychodzilo z fabryki smile.gif i dzialalo..smile.gif


--------------------
Data logging, race car engineering ,
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jaqo
post Tue, 21 Aug 2012 - 21:24
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





Nie napisałem, że nie działa, napisałem, że to złe rozwiązanie do DUPOWOZU - bo jest.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bugalon
post Tue, 21 Aug 2012 - 21:31
Post #13


Super User
Dołączył: Mon, 29 March 2010





Ja tam widze jedną powazną wadę takiego rozwiązania. Szczególnie w silnikach z rozdzielaczem zapłonowym może to mieć znaczenie (gdy palec sie urwie albo kopułka padnie). Mamy w calusieńkim dolocie mieszankę paliwowo-powietrzną. Wystarczy ze przy otwartym zaworze ssącym poleci jakiś przypadkowy awaryjny zapłon i wysadzi nam wszystko z coolerem i turbiną włącznie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
karolas123
post Tue, 21 Aug 2012 - 22:53
Post #14


Frequent User
Dołączył: Sat, 01 May 2010
Skąd: Łomża





Przeciesz w silnikach z wtryskiem wielopunktowym i tak ogien moze cofnac sie do dolotu i nic nie wybucha.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MArcin91
post Tue, 21 Aug 2012 - 23:29
Post #15


Super User
Dołączył: Mon, 27 September 2010
Skąd: Poznań





karolas123, nic nie wybucha, ponieważ paliwo jest podawane przy samej głowicy.


--------------------
Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
steven
post Wed, 22 Aug 2012 - 10:04
Post #16


User
Dołączył: Sun, 14 December 2008
Skąd: Warszawa





Panowie - hipotetycznie:
Większa niż seryjnie przepustnica przed turbiną i wtryski w swoim standardowym miejscu.
Zda egzamin?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Colin
post Wed, 22 Aug 2012 - 10:20
Post #17


Otaku
Dołączył: Mon, 21 October 2002
Skąd: Kraków





CYTAT(steven @ Tue, 21 Aug 2012 - 13:05) *
Czy ktoś może wytłumaczyć zasadność takiego rozwiązania jak umieszczenie przepustnicy / gaźnika przed turbiną? Nie znalazłem konkretnej odpowiedzi jakie są plusy a jakie minusy. Na bimmerforum rozpływają się jak tłoki przy trzech barach nad tym jakie to fantastyczne rozwiązanie przy czym na polskich forach czytam, że przy draw-thru (bo tak się to podobno nazywa) to zło i lipa.

Pytanie czy warto o tym myśleć do turbo-dupowozu



Taka przepustnica czesto tez wystepowala ze zmienna dlogoscia dolotu przed sprezarka - ogolnie te patenty maja na celu zwiekszenie momentu obrotowego/poprawe jego przebiegu. Wlasciwa przepustnica/przepustnice sa ciagle przy glowicy.


--------------------
Aerospace Electronics :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzesi(E30)k
post Wed, 22 Aug 2012 - 12:04
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Tue, 13 January 2009
Skąd: Białystok





Na tych zdjęciach widać że linka od przepustnicy przed turbo jest podłaczona do listwy z właściwymi przepustnicami przed głowica.

ps. trochę słaby przykład silnik M12/13 bo tam pakowali w R4 1.5l 3-5.5 Bar boostu także i tak z koszmarnym lagiem trzeba było waslczyć na wszelkei znane sposoby tongue.gif



Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Wed, 22 Aug 2012 - 12:53
Post #19


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Czyli wychodzi na to, że zamiast tracić energię na sprężanie powietrza do ciśnienia, przy którym zawór upustowy upuści (a pewnie jest spore, bo te silniki dostawały po kilka barów ciśnienia absolutnego) lepiej jest zamknać dopływ powietrza przed turbo.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Wed, 22 Aug 2012 - 14:03
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





Dodatkowo zamknięcie przepustnic przed i za kompresorem nie powoduje wysysania oleju.


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 28 June 2025 - 12:01