![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 24 October 2008 ![]() |
MODEL: Polonez "Borewicz" 1986
Modyfikacje Silnik: 2.8 AAA VR6 Układ dolotowy: Filtr powietrza Simota, usunieta odma. Układ wydechowy: Prosta rura 2.36" od kolektorow do konca, jeden przelotowy tlumiczek. Układ wtryskowy: Fabryczny. Pompa paliwowa 6.5 bar od Porsche, filtr od Nissana Skyline. Elektronika: Wiazka silnikowa VW polaczona z wiazka FSO. El. szyby, el. lusterka, podgrzewanie lusterek, elektryczna pompa wody VW z funkcja ogrzewania postojowego, el. napinacze pasow, dodatkowe halogeny. Układ chłodzenia: Obudowa termostatu + termostat od V5, szeroka chlodnica na dwa wentylatory od Caro. Układ napędowy: Skrzynia M47 od Volvo, wal napedowy z roznych czesci, most szeroki na tarczach 4.1:1. Zawieszenie: Wahacze kustomowe, amortyzatory MTS od Volkswagena transportera, sprezyny od Jaguara xj40, sklepane resory + dodatkowe piora, stabilizator od e36, przerobione drazki reakcyjne oraz kierownicze, katy i ustawienia wedlug wlasnego pomyslu. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Przedstawiam wam swojego Poloneza - widziałem nie raz jak ktoś na forum pytał o VR6 w konfiguracji RWD więc może tu będzie dla kogoś przydatna informacja :-) Początkowo miałem na myśli DOHC fiata lub silnik Rovera, ale chciałem coś oryginalnego i rozwojowego, a różne silniki od BMW i innych marek już do Poloneza upchneli. Pewnego dnia coś na chodniku odwróciło moją uwagę i wpadłem w tył passata który stał przedemną w korku, więc podczas składania Poloneza do kupy kupiłem jako dawce Passata B4 i wziąłem się do roboty. W wielkim skrócie - użyłem adaptera między blok a skrzynie z Touarega 2.3, i skrzynie biegów od Volvo 740 2.4 Diesel (skrzynia z oznaczeniem M47.) Tarcza sprzęgłowa jest od jakiegoś innego Volvo z silnikiem 2.3, a docisk jest oryginalny od VW. Rozrusznik pochodzi z VR5. Żeby działał jak należy trzeba było przerobić koło zamachowe. Poduszki silnika są od Range-Rovera v8, a poduszki skrzyni od BMW e30 z silnikiem m20. ![]() (Zdjecie - GiiFoto) ![]() ![]() ![]() ![]() (Zdjecia - PhotoPS) ![]() ![]() ![]() Tak wyglądał samochód jak go kupiłem - szeroka stal z tyłu, z przodu ucięte sprężyny, kolektor 4-2-1, i z modyfikacji to byłoby wszystko: ![]() ![]() ![]() 1000-konne wolnossące biturbo, dolnozaworowe-dohc, rzędowe-v8 na gażniku wielopunktowym z cykatorem na bulgotnicy: ![]() Na wakacjach w Wilnie: ![]() Tu widać przykry stan Poldka po pierwszej zimie. Troche ucierpiał ale dobrze się bawiliśmy i sporo się nauczyłem: ![]() Po wypadku ![]() ![]() ![]() ![]() Spojrzenia jak przejechaliśmy przez mcdrive w takim wyposażeniu były bezcenne ![]() ![]() Przód Passata którego kupiłem. O dziwo, powinien być to egzemplarz OBDII, jednak poprzedni właściciel zmienił kiedyś silnik, przekładając razem z nim cała wiązke i osprzęt OBDI. Gdybym był wtedy bardziej obeznany to bym wiedział czemu port w desce rozdzielczej nie chciał komunikować się z laptopem. Tak czy inaczej, z automatyczną skrzynią która ledwo zmieniała biegi i brakującą chlodnicą od klimy dostałem go za grosze. Silnik wyjęty z Passata: Przód prawie naprawiony: ![]() Stary silnik wyjęty: ![]() Czysta komora: ![]() Skrzynie Volvo i Poloneza obok siebie: Silnik z przymocowanym adapterem: ![]() Po wyczyszczeniu pojawialo się coraz więcej rudej :/ ![]() Pozbywanie sie rudej: ![]() ![]() Po wycięgnieciu silnika z Passata potrzebowałem lepsze miejsce żeby pracować nad projektem, więc spędziłem kilka tygodni na budowaniu drewnianej wiaty. Pożniej zabiłem boki plastikowymi płachtami żeby zrobić komorę lakierniczą dla ubogich ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarcza z Volvo 2.3 ![]() Musiałem przenieść w inne miejsce filtr oleju ponieważ wychodził mi w miejscu lewej poduszki silnika. Zabrałem obudowę filtra do zakładu gdzie wycinają metal laserowo, i kazałem im wyciąć dwie flansze na wzór obudowy. Pożniej nagwintowałem otwory i połączyłem flansze przewodami do wspomagania. Uszczelki w krztałcie ósemki też były wycięte laserowo, a dodatkowe otwory w jednej z flansz były dodatkowym miejscem podparcia dla jednej łapy. ![]() Fabryczne jeszcze koło zamachowe które pożniej zostało przerobione: ![]() Najwieksza fabryczna chlodnica w Polonezach: ![]() Rozrusznik od VR5: ![]() Szlifowanie, czyszczenie, i usuwanie rdzy: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pierwsze przymiarki silnika: ![]() ![]() ![]() Skoro oryginalne serwo zawadzalo o kolektor ssacy, zalozylem serwo z pedalami od Poloneza Caro z hamulcami Lucasa. Zeby je zamontowac trzeba bylo kilka nowych dziur w scianie zrobic. ![]() Komora w podkladzie: ![]() ![]() Tu widac warstwe ochronnej gumy na niektorych elementach: ![]() -------------------- |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 24 October 2008 ![]() |
Ostatnia warstwa dla komory:
![]() Buda czesciowo w podkladzie: ![]() Kolo zamachowe, przerobione z pomoca znajomego tokarza. Fabrycznie wieniec rozrusznika jest wprasowany w rowek z przodu kola. Wycielismy w odwrotnej stronie kola identyczny rowek, i przenieslismy wieniec na druga strone aby rozrusznik byl skierowany do przodu. Okazalo sie ze wieniec jednak sluzy jako dystans dla docisku, wiec trzeba bylo go zastapic identycznym pierscieniem bez zebow ktorego wycielismy na tokarce. Wieniec rozrusznika ma teraz nagwintowane otwory, wiec sruby trzymajace docisk trzymaja tez po odrotnej stronie kola wieniec. ![]() ![]() Konieczne bylo tez wykonanie dystansu pod kolo zamachowe. Niestety nie przypominam sobie dokladnych wymiarow, ale przykladajac adapter do bloku latwo mozna wymierzyc o ile musi byc odsadzone kolo. ![]() Sam rozrusznik musial byc zdystansowany od adaptera o jakies 5mm, i jedno ze srub mocujacych musialo byc przeniesione o polowe swojej szerokosci. Tu widac podkladke dystansujaca pod rozrusznikiem ktora wycialem z jakiegos odpadu: ![]() Docisk przymocowany: ![]() Szlifowanie jednych z drzwi: ![]() Przymiarka silnika po raz ostatni (wtedy mialem taka nadzieje): ![]() Pogoda sie juz psula wiec staralem sie jak najszybciej skonczyc blacharke: ![]() ![]() Poszerzenia nadkoli od Nissana 200sx ![]() ![]() Czesci wiazki polonezowskiej: ![]() Komora z niektorymi gratami - po jednej stronie widac chlodnice wspomagania ktora byla kiedys chlodnica cieczy w motocyklu Hondy. Moj Polonez oczywiscie nie mial fabrycznie wspomagania, wiec zalozylem przekladnie od nowszego. Zeby ja zamontowac trzeba bylo przerobic otwor w scianie grodziowej przez ktory przechodzi kolumna. ![]() Musialem zastosowac srodkowy drazek kierowniczy od Poloneza z silnikiem Diesla, poniewaz ma wygiecie omijajace dzwon: ![]() Wiazka VW: ![]() Elektryczna pompa VW podlaczona do nagrzewnicy. W przewodzie idacym z glowicy widac kawalek rurki metalowej. Jest w nim Polonezowski czujnik temperatury, dzieki czemu zegar dobrze pokazuje. ![]() Wiecej gratow w komorze: ![]() Opony na przod: ![]() Jedna przydatna czesc wydechu z Passata: ![]() Wywalilem z wiazki VW wszystko co niepotrzebne. Podlaczylem co zostalo do wiazki Polonezowskiej wielkim przekaznikiem, wiec Polonezowska stacyjka uruchamia ECU i immobilizer VW. ![]() Nowy olej dla silnika: ![]() Cewka zamontowana na blotniku. Przewody zaplonowe byly wykonane na zamowienie: ![]() Na tym zdjeciu widac jeden koniec listwy wtryskowej ktora tez musialem zmodyfikowac. Okazalo sie ze wystaje na tyle po za kolektor ze wadzi o serwo, wiec musialem listwe przewrocic do gory nogami. Aby je tak zamocowac trzeba bylo uciac mocowania i dorobic nowe. Niestety potem okazalo sie ze w nowej pozycji rurka od powrotu wadzi o gorna czesc kolektora, wiec musialem ja odciac i zastapic gumowym wezykiem. ![]() Z pomoca kolegi mam wydech 2.36 cala z jednym przelotowym tlumikiem. Bylo tak malo miejsca w komorze ze musielismy wydech wypusic przez nadkole. Odebralem tez felgi z Wheelwide w Łodzi, i oddalem do piaskowania. Na zdjeciu widac przymiarki kol. Na zdjeciach jeszcze nie przykrecone. Opony troszke dziwnie wygladaja, ale to byly tylko zimowki. Przednie felgi maja 8 cali, a tylne 10. ![]() ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 24 October 2008 ![]() |
Po przymierzeniu kol okazalo sie ze potrzebowalbym ogromnych dystansow. Nie chcialem z przodu zadnych dystansow
bo zwiekszalbym promien zataczania ktory w Polonezie i tak jest wielki. Zrobilem wiec nowe, dluzsze wahacze. Zalozylem belke pod silnik od Poloneza Caro i gorne mocowania wahaczy, ktore poszerzaja zawieszenie o 3 cm. Wahacze sa dluzsze o 8 cm, co razem daje 22cm calkowitego poszerzenia zawieszenia. ![]() ![]() ![]() Przednie amortyzatory - utwardzone MTSy do Volkswagena Transportera. ![]() Duza zmiana w projekcie nadeszla jak lezalem pod samochodem i dokrecalem belke, kiedy zauwazylem ze leje sie plyn z plastikowej obudowy termostatu. Naprawienie tego oczywiscie wymagalo wywalenie po raz kolejny calego silnika. Jak silnik byl juz wyjety, stwierdzilem ze denerwuje mnie jego pochylona pozycja i zrobilem na nowo lapy. Zalozylem obudowe termostatu z termostatem od VR5 (ma inny krztalt i krocce nie wadza az tak o scianke grodziowa.) Zalozylem tez nagrzewnice od Renault Clio, i wywalilem chlodnice wspomagania. Znalazlem rzadki most do Poloneza. Rzadki bo jest szeroki, na tarczach, i z przelozeniem 4.1:1, a taka kombinacja byla produkowana zaledwie przez kilka miesiecy. ![]() ![]() Sprezyny pochodza od Jaguara XJ40. Pasuja do Poloneza idealnie, i siadl na takiej wysokosci jak trzeba bez zadnego ciecia. Nowe zawieszenie wymagalo sporo udoskonalen, ale jestem prawie zadowolony z efektu. Samochod prowadzi sie dosyc stabilnie, jednak jeszcze trzeba kilka kwestii dopracowac. Zeby zalozyc szersze wahacze, musialy byc dluzsze drazki kierownicze i reakcyjne. Zrobilem to w ten sposob: ![]() ![]() ![]() Kupilem tanio pasy Scroth z elektrycznymi napinaczami. Podlaczylem je tak ze sa luzne przez 30 sekund po otwarciu drzwi, a potem sie same napinaja. Fotele to skorzane sportsitze z e30. ![]() 4 barowa chinska pompa nie dawala rady, wiec zastapilem ja taka. Pochodzi podobno z jakiegos modelu Porsche i jest wielkosci duzej puszki spray, dajac 6.5 bara przy 220L/min: ![]() Dystanse na tyl. Pierscien centrujacy jest wciskany w dystans, przez co mozna zakladac kola z roznymi otworami centrujacymi. ![]() Przymiarki dystansow jeszcze bez poszerzen: ![]() Deska zamontowana: ![]() Przerobione odboje: ![]() Pierwsze testy: ![]() Denerwuje mnie ze nie mozna tego wozu obnizyc - wydaje sie jakby stal pol metra w powietrzu, a juz 10 roznych rzeczy obciera o asfalt: ![]() Dorwalem zegary z predkosciomierzem w milach. Obrotomierz zamontowalem bokiem, podobno tak robili w OBRSO. ![]() ![]() FWD Sucks :-) ![]() ![]() Pomiary i ustawianie geometrii. ![]() Po wielu miesiacach w koncu zerwalem plastikowe plachty i posprzatalem pod wiata, po tylu nieprzespanych nocach i tych nerwach juz nie moglem patrzec na te zielone ceraty ![]() ![]() ![]() Testowanie ![]() ![]() ![]() ![]() Nowe blachy: ![]() Kilka nowych zdjec :-) ![]() ![]() ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Fri, 31 October 2008 Skąd: Gdańsk ![]() |
jest piękny, bez dwóch zdań.. gratuluję świetnie wykonanego projektu!
![]() |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Wrocław/Warszawa ![]() |
Zajebisty projekt i przepiękny dźwięk na żywo ;-)
Za moich czasów większość wkładała do polda fiatowskie DOHC i a nieliczni powoli eksperymentowali z silnikami z BMW. Fajnie, że VR6 jest takim kompaktowym silnikiem bo udało się go zmieścić w dość wąskiej, wbrew pozorom, komorze silnika. Wielkie "Lubię to!" ;-) -------------------- Tomasz "Tomcat" Ferdek
www.KOZMO.pl www.facebook.com/kozmo.cars |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Homee Dołączył: Sat, 07 December 2002 Skąd: w-wa ![]() |
poza spawanymi wachaczami .. mistrz!
-------------------- Fiat 126p, stan bardzo dobry
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 03 October 2006 Skąd: Kielce ![]() |
Cudo. Od dawna jarałem się fotami widzianymi gdzieś w necie. A zapytam - co z hamulcami ??
-------------------- STOP PIJANYM KIEROWCOM
Ford Focus TDCi 123KM@327Nm |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 11 June 2007 Skąd: WG ![]() |
najpiękniejszy polonez jakiego widziałem
![]() -------------------- A4 Allroad 3.0TDI
KTM 520EXC |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() User Dołączył: Wed, 02 May 2012 Skąd: Poznań ![]() |
Masakra
![]() ![]() -------------------- My hobby, my hole life - Astra GSI Turbo
Przemieszczacz - Audi A4 1.8 Avant |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 14 November 2007 Skąd: Tarnów ![]() |
jak możesz to napisz co z wałem napędowym, oraz fotkę jak wychodzi lewarek przy tej skrzyni. Gratuluję zapału choć te spawane wahacze mnie trochę przerażają , podobnie jak dotoczone nakrętki spinające drążki kierownicze. Jestem ciekaw osiągów oraz zestopniowania skrzyni.
-------------------- Jest ryzyko , jest zabawa :) Polonez EFI v3 in progress
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 11 June 2011 Skąd: lublin ![]() |
swietny ten polonez, negatyw z przodu to celowo tak bardzo na - ,troche dziwnie to wyglada
teraz przez zime uturbiac dziada ![]() -------------------- GOLF MK4 R32 OEM-niuu toys
RS4 B5 SPORTEC -family cars S3 8l ABT ,BAM ,Imola Gelb -wife car GOLF MK2 RALLYE R32 4M...-toys |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sun, 06 March 2005 Skąd: Witten/Radzionków ![]() |
Padlem, jest cudny ;]
-------------------- Poprostu Szołpas ;)
Polska mysl techniczna na niemieckiej autobanie ... 176b9000 + td04 ^ 0,8 bara - stage 1 ;] |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Super User Dołączył: Sun, 28 February 2010 Skąd: Kraków ![]() |
Jest kozak, pasuje zmenć fele, pozbyć sie bocznych listew z drzwi i go uturbić, jaka jest waga tego poldona?
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 20 January 2008 Skąd: WLKP/BDG ![]() |
No jest diabel
![]() Ale nie badz taki i daj jakies dobre VID jak to brzmi... |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 28 May 2005 Skąd: Elbląg ![]() |
No brak słów, rewelacja!
![]() -------------------- Wojtek
F4R |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 15 October 2008 Skąd: Kamień Pomorski ![]() |
Fajny projekt . Podoba mi się . Z tymi poszerzeniami trochę podobny do AE86
![]() -------------------- FIAT RITMO 2.0 16VT 4WD E85 10,7 et
FB: WalasMotorSport |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 03 December 2006 ![]() |
Cholerny bandyta!!! Mierzyles cos jak sie odpycha np. 0-100?? Filmiki jakies powrzucaj bo przekozak maszyna.
ps. Prosilbym o pierwsza fotke w wiekszej rozdzielczosci:) Pozdrooo |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 23 March 2003 Skąd: B-B, KRAK ![]() |
miaZDZY SYSTEM szał pyty
-------------------- Z3 coupe :) jest
Z4 coupe :) jest |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 27 November 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Oj piękny polonez. Gleba. Silnik i patenty jakie zostały wprowadzone.... mniam
![]() -------------------- don't be such a wimp
STOP Pijanym kierowcom. |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 23 December 2002 Skąd: z R-performance ![]() |
Czy przypadkiem nie jeżdziłes ostatnio w okolicach ursynowa ?
Gratuluje auta !! |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 30 April 2025 - 23:45 |