Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Liczenie wydechu - szybkie pytanie
Omenator
post Wed, 07 Dec 2005 - 13:05
Post #21


Rookie
Dołączył: Mon, 31 October 2005
Skąd: Lębork Pomorze





To jest możliwe wyliczenie układu wydechowego tak aby np. zwiększyś moment obrotowy przy nizszych obrotach czy trzeba to dobierać doświadczalnie?

U mnie w 3.0 R6 są dwa katy dwa środkowe i jeden końcowy dosyć spory, czy da się coś poprawić, czy lepiej nie grzebać?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 07 Dec 2005 - 13:05
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
gość_natenczas_*
post Wed, 07 Dec 2005 - 22:25
Post #22









CYTAT("Omenator":1dism39q)
To jest możliwe wyliczenie układu wydechowego tak aby np. zwiększyś moment obrotowy przy nizszych obrotach czy trzeba to dobierać doświadczalnie?

U mnie w 3.0 R6 są dwa katy dwa środkowe i jeden końcowy dosyć spory, czy da się coś poprawić, czy lepiej nie grzebać?


Układ wydechowy powinien być obliczony tak, aby wspomagał charakterystykę silnika, wynikającą z jego konstrukcji. Zmuszanie go do zmiany tej jego naturalnej charakterystyki, to ( jak już gdzieś wcześniej napisałem ) działanie na podobieństwo zmuszania głośnika wysokotonowego, aby grał basy.
Oczywiśćie, jest możliwe obliczenie i wykonanie układu wydechowego tak, aby silnik rozwijał wyższy moment obrotowy w zakresie niższych obrotów, ale odbije to się niekorzystnie na jego charakterystyce i mocy maksymalnej.

W celu lepszego wyjaśnienia, nieco teorii.

Otóż, w dobrze skonstruowanym silniku, nie ma wymiarów przypadkowych, lecz wszystkie są wynikiem stosownych obliczeń. O wymiarach układu wydechowego decydują wymiary układu ssącego i odwrotnie. Każdy z tych układów tworzy swoją własną charakterystykę napełnienia, a charakterystyka zewnętrzna silnika jest ich charakterystyką wypadkową. Inaczej mówiąc, charakterystyka zewnętrzna silnika, to wynik nałożenia na siebie: charakterystyki układu wydechowego i charakterystyki układu ssącego.

W silnikach dupowozów, charakterystyki te są od siebie możliwie mocno oddalone na osi obrotów, co powoduje, że charakterystyka wypadkowa jest co prawda niska, ale szeroka ( płaska ). W efekcie takiej charakterystyki silniki dupowozów są bardzo elastyczne, ale ze stosunkowo niewielką mocą z litra pojemności.

W silnikach sportowych, charakterystyki te są zdecydowanie bliżej siebie. Charakterystyka wypadkowa jest znacznie węższa i znacznie bardziej szpiczasta niż w dupowozach. W efekcie, silniki sportowe legitymują się znacznie mniejszą elastycznością, ale znacznie większą mocą jednostkową.

W silnikach wyczynowych, charakterystyki te dokładnie się pokrywają. Charakterystyka wypadkowa jest bardzo wąska i bardzo szpiczasta ( wysoka ). W efekcie, silniki wyczynowe są bardzo mało elastyczne, ale posiadają bardzo wysoką moc z litra pojemności.

Z racji większej intensywności przepływu w układach wydechowych, pierwszą charakterystyką na osi obrotów, jest charakterystyka układu wydechowego. Oznacza to, że wszystkie samochody z dobrze skonstruowanymi silnikami, zaczynają jechać układem wydechowym, a kończą jechać układem ssącym.

Silnik Twojego samochodu, to jak się domyślam silnik dupowozu. Jego charakterystyka, to wypadkowa charakterystyki układu wydechowego, jako pierwszej od lewej na osi obrotów oraz charakterystyki układu ssącego jako drugiej.

Charakterystyka ta ( jak to w dupowozie ) jest szeroka i płaska. Aby sprostać Twojemu życzeniu, należy charakterystykę układu wydechowego, przesunąć w lewo, czyli w zakres niższych obrotów, czyli bardziej odsunąć ją od charakterystyki układu ssacego. Producent Twojego silnika rozsunął już te charakterystyki możliwie najdalej. Ich dalsze rozsuwanie spowoduje powstanie pomiędzy nimi wklęsłości i to tym większej im bardziej je będziemy rozsuwać.

Reasumują, im bardziej poprawimy w seryjnym silniku dupowozu, moment obrotowy w zakresie niskich obrotów ( poprzez zmiany w zewnetrznym układzie wydechowym ), tym bardziej załamie ( wklęśnie ) nam się charakterystyka po środku wykresu, a przy okazji zmniejszy moc maksymalna.

P.S.
Jeżeli moje opisy nie są zbyt zrozumiałe, proszę pytać.
.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wind
post Wed, 07 Dec 2005 - 22:48
Post #23


User
Dołączył: Mon, 05 December 2005
Skąd: Warszawa





dla mnie sa jasne przynajmniej tak mi sie wydaje - gdy przeczytam 2,3 razy Twoja wypowiedz by dokladnie zrozumiec... wynika to jednak z mojej niewiedzy, a nie z zawilosci wypowiedzi

zadam pytanie odwrotne - ktory uklad powinnismy bardziej 'przesunac'? dolotowy czy wydechowy? z Twojej wypowiedzi wnioskuje ze nalezy zajac sie ukladem wydechowym, gdyz moc max uzyskujemy w drugiej a nie pierwszej czesci wykresu obrotow.. czy slusznie rozumuje? drugie pytanie - jak to najwlasciwiej osiagnac?


--------------------
wind.go.to - moja stronka
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Wed, 07 Dec 2005 - 22:58
Post #24


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





Natenczas - nie zapomnij dodać, że aby w pełni wykorzystać możliwości silnika, trzeba do niego odpowiednio dobrać przełożenia skrzyni biegów. Jeśli z dupowoźnego silnika zrobimy "sportowe" lub "wyczynowe" to na nic się to zda (ba! najprawdopodobniej pogorszymy osiągi) jeśli nie dobierzemy odpowiednio przełożeń.
Oczywiście nie tłumaczę tego dla Ciebie, ale dla innych czytelników tego wątku.
W skrócie rzecz ujmując - im bardziej zawężamy charakterystykę silnika, tym bardziej musimy też skracać przełożenia skrzyni biegów. Chodzi o to, aby po zmianie biegu na wyższy w okolicach max mocy (lub nieco wyżej) obroty spadły w okolice max momentu (lub nieco niżej). Im wyższy bieg tym obroty powinny spadać mniej - głównie ze względu na większe opory powietrza przy większych prędkościach.
Tak więc modyfikując wolnossaka należy pamiętać, że aby zrobić to dobrze, trzeba będzie zmodyfikować wiele elementów. Jedne aby uzyskać większą moc, inne aby ją wykorzystać, a jeszcze inne aby ich ta większa moc nie uszkodziła.


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_natenczas_*
post Wed, 07 Dec 2005 - 23:19
Post #25









CYTAT("dejet":2aup5ufi)
Natenczas - nie zapomnij dodać, że aby w pełni wykorzystać możliwości silnika, trzeba do niego odpowiednio dobrać przełożenia skrzyni biegów. Jeśli z dupowoźnego silnika zrobimy "sportowe" lub "wyczynowe" to na nic się to zda (ba! najprawdopodobniej pogorszymy osiągi) jeśli nie dobierzemy odpowiednio przełożeń.
Oczywiście nie tłumaczę tego dla Ciebie, ale dla innych czytelników tego wątku.
W skrócie rzecz ujmując - im bardziej zawężamy charakterystykę silnika, tym bardziej musimy też skracać przełożenia skrzyni biegów. Chodzi o to, aby po zmianie biegu na wyższy w okolicach max mocy (lub nieco wyżej) obroty spadły w okolice max momentu (lub nieco niżej). Im wyższy bieg tym obroty powinny spadać mniej - głównie ze względu na większe opory powietrza przy większych prędkościach.
Tak więc modyfikując wolnossaka należy pamiętać, że aby zrobić to dobrze, trzeba będzie zmodyfikować wiele elementów. Jedne aby uzyskać większą moc, inne aby ją wykorzystać, a jeszcze inne aby ich ta większa moc nie uszkodziła.


dejet - święte słowa, bardzo dobrze, że o tym napisałeś.

Nie piszę o wielu dodatkowych aspektach, o których warto by przy okazji napisać, ale robię to celowo, ponieważ nie chcę zbyt komplikować. Zdaję sobie sprawę, że wśród czytających są również początkujący entuzjaści tuningu.
.

Added after 13 minutes:

CYTAT("wind":2aup5ufi)
dla mnie sa jasne :) przynajmniej tak mi sie wydaje - gdy przeczytam 2,3 razy Twoja wypowiedz by dokladnie zrozumiec... wynika to jednak z mojej niewiedzy, a nie z zawilosci wypowiedzi 8)

zadam pytanie odwrotne - ktory uklad powinnismy bardziej 'przesunac'? dolotowy czy wydechowy? z Twojej wypowiedzi wnioskuje ze nalezy zajac sie ukladem wydechowym, gdyz moc max uzyskujemy w drugiej a nie pierwszej czesci wykresu obrotow.. czy slusznie rozumuje? drugie pytanie - jak to najwlasciwiej osiagnac?


Generalnie, aby zwiększyć moc należy przesuwać się w stronę wyższych obrotów, ponieważ obroty są jednym ze składników wzoru na moc. Czyli im przy wyższych obrotach wystąpi moc maksymalna, tym będzie ona większa.

Masz racje, że na początek należy zbliżać charakterystykę układu wydechowego do charakterystyki układu ssącego, czyli charakterystykę układu wydechowego przesuwać w prawo. Należy pamiętać przy tym, o tym co bardzo słusznie napisał dejet, czyli o zmniejszającej się w ten sposób elastyczności. Jeżeli nie mamy możliwości zmiany seryjnych przełożen, to zmniejszanie elastyczności w zbliżaniu charakterystyk nas ograniczy. Jeżeli zaś mamy nie tylko możliwość zmiany przełożeń w skrzyni biegów, ale również możemy zwiększać ilość biegów, to praktycznie możemy doprowadzić do stanu, gdy obie charakterystyki ( wydechu i ssania ) się pokryją. A to zagwarantuje nam możliwie największą dla danych obrotów moc.
.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wind
post Wed, 07 Dec 2005 - 23:34
Post #26


User
Dołączył: Mon, 05 December 2005
Skąd: Warszawa





po konsultacjach z kilkoma osobami doszedlem do wniosku, ze przynajmniej narazie moge zostac przy obecnej skrzyni i wykorzystac jej potencjal. jest to 3 biegowy automat. automat, dzieki wiekszej masie kola zamoachowego daje wiecej momentu od skrzyni manualej. dajac odpowiednio wieksza moc, ktora w polaczeniu z momentem i dlugimi biegami powinna zrobic swoje. Wczesniej jezdzilem autkiem na skrzyni manualnej, 4 biegi, 1.6 gaznik, 97koni (mam chyba gdzies wykres z hamowni). mimo wydawalo by sie slabej konfiguracji jechal rowno z takim samym autkiem tylko o mocy 110koni, wtrysku oraz 5cio biegowej skrzyni. a wszystko dzieki magicznym nm

moc to nie wszystko.. jezeli nie masz lotnego startu, to bez momentu szybko wyokiej mocy nie uzyskasz... lub bedziesz stac w miejscu palac gumy.


--------------------
wind.go.to - moja stronka
Go to the top of the page
 
+Quote Post
barylax
post Fri, 29 Sep 2006 - 13:15
Post #27


Super User
Dołączył: Fri, 29 September 2006
Skąd: Wrocław





witam chciał bym sie dowiedzieć jaką pojemnośc i wymiary powinien mieć układ wycechowy do hondy civic 4gen. 1.6 vtec 150km. Autko będzie wykorzystywane głównie w kjs i wszelakich rajdach amatorskich i żadko do poruszania sie po miescie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
PieciaS
post Fri, 29 Sep 2006 - 17:13
Post #28


Super User
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: z krainy 1000 jezior





CYTAT("natenczas":nx0m6kd8)
Układ wydechowy powinien być obliczony tak, aby wspomagał charakterystykę silnika, wynikającą z jego konstrukcji. Zmuszanie go do zmiany tej jego naturalnej charakterystyki, to ( jak już gdzieś wcześniej napisałem ) działanie na podobieństwo zmuszania głośnika wysokotonowego, aby grał basy.
Oczywiśćie, jest możliwe obliczenie i wykonanie układu wydechowego tak, aby silnik rozwijał wyższy moment obrotowy w zakresie niższych obrotów, ale odbije to się niekorzystnie na jego charakterystyce i mocy maksymalnej.

W celu lepszego wyjaśnienia, nieco teorii.

Otóż, w dobrze skonstruowanym silniku, nie ma wymiarów przypadkowych, lecz wszystkie są wynikiem stosownych obliczeń. O wymiarach układu wydechowego decydują wymiary układu ssącego i odwrotnie. Każdy z tych układów tworzy swoją własną charakterystykę napełnienia, a charakterystyka zewnętrzna silnika jest ich charakterystyką wypadkową. Inaczej mówiąc, charakterystyka zewnętrzna silnika, to wynik nałożenia na siebie: charakterystyki układu wydechowego i charakterystyki układu ssącego.

W silnikach dupowozów, charakterystyki te są od siebie możliwie mocno oddalone na osi obrotów, co powoduje, że charakterystyka wypadkowa jest co prawda niska, ale szeroka ( płaska ). W efekcie takiej charakterystyki silniki dupowozów są bardzo elastyczne, ale ze stosunkowo niewielką mocą z litra pojemności.

W silnikach sportowych, charakterystyki te są zdecydowanie bliżej siebie. Charakterystyka wypadkowa jest znacznie węższa i znacznie bardziej szpiczasta niż w dupowozach. W efekcie, silniki sportowe legitymują się znacznie mniejszą elastycznością, ale znacznie większą mocą jednostkową.

W silnikach wyczynowych, charakterystyki te dokładnie się pokrywają. Charakterystyka wypadkowa jest bardzo wąska i bardzo szpiczasta ( wysoka ). W efekcie, silniki wyczynowe są bardzo mało elastyczne, ale posiadają bardzo wysoką moc z litra pojemności.

Z racji większej intensywności przepływu w układach wydechowych, pierwszą charakterystyką na osi obrotów, jest charakterystyka układu wydechowego. Oznacza to, że wszystkie samochody z dobrze skonstruowanymi silnikami, zaczynają jechać układem wydechowym, a kończą jechać układem ssącym.

Silnik Twojego samochodu, to jak się domyślam silnik dupowozu. Jego charakterystyka, to wypadkowa charakterystyki układu wydechowego, jako pierwszej od lewej na osi obrotów oraz charakterystyki układu ssącego jako drugiej.

Charakterystyka ta ( jak to w dupowozie ) jest szeroka i płaska. Aby sprostać Twojemu życzeniu, należy charakterystykę układu wydechowego, przesunąć w lewo, czyli w zakres niższych obrotów, czyli bardziej odsunąć ją od charakterystyki układu ssacego. Producent Twojego silnika rozsunął już te charakterystyki możliwie najdalej. Ich dalsze rozsuwanie spowoduje powstanie pomiędzy nimi wklęsłości i to tym większej im bardziej je będziemy rozsuwać.

Reasumują, im bardziej poprawimy w seryjnym silniku dupowozu, moment obrotowy w zakresie niskich obrotów ( poprzez zmiany w zewnetrznym układzie wydechowym ), tym bardziej załamie ( wklęśnie ) nam się charakterystyka po środku wykresu, a przy okazji zmniejszy moc maksymalna.

P.S.
Jeżeli moje opisy nie są zbyt zrozumiałe, proszę pytać.
.


Widze ze kolega zna sie na rzeczy wiec zadam swoje pytanie. Mam Astre GSI 16v. Na chwile obecna ma nieszczelny wydech catback 2,5 cala i mocno zagnieciona czesc kolektora wydechowego (zmniejszenie srednicy o 1/3 do 1/2). Mam juz kolektor (seryjny 4-2-1).

Kolektor bedzie wymieniony, katalizator i catback na smietnik. Za kolektorem planuje zamontowac rure 2.25 a pozniej przed wywijasem nad belka tylnia polaczenie z 2.5 cala do tlumika koncowego przelotowego z silencerem.

http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... r=06008159

Na tym rysunku widac mniej wiecej o co mi chodzi. W planach mam walki i strojenie ale nie od razu (sa wazniejsze wydatki). Nie chce przy tym zepsuc osiagow.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wind
post Fri, 27 Oct 2006 - 12:32
Post #29


User
Dołączył: Mon, 05 December 2005
Skąd: Warszawa





pamietaj o jednym - wydech to nie zestaw ktory kupujesz i masz gwarantowane ze ten da Ci 10, ten 15 a tamten 20% wiecej mocy. Zeby wydech dobrze dzialal nalezy go dokladnie wyliczyc pod silnik, dolot oraz zastosowanie. Jezeli wyliczysz go i zrobisz teraz to powymianie walkow na ostrzejsze i szersze bedzie trzeba zrobic nowy by byl idealnie dobrany.

Jezeli ktos nie wie gdzie sie udac to z wlasnego doswiadczenia moge polecic warsztat Pana Grabowskiego. Warsztat znajduje sie pod Warszawa.


Pozdr i powodzenia


--------------------
wind.go.to - moja stronka
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_natenczas_*
post Fri, 27 Oct 2006 - 22:59
Post #30









CYTAT("PieciaS":wuqsgzdb)
Widze ze kolega zna sie na rzeczy wiec zadam swoje pytanie. Mam Astre GSI 16v. Na chwile obecna ma nieszczelny wydech catback 2,5 cala i mocno zagnieciona czesc kolektora wydechowego (zmniejszenie srednicy o 1/3 do 1/2). Mam juz kolektor (seryjny 4-2-1).

Kolektor bedzie wymieniony, katalizator i catback na smietnik. Za kolektorem planuje zamontowac rure 2.25 a pozniej przed wywijasem nad belka tylnia polaczenie z 2.5 cala do tlumika koncowego przelotowego z silencerem.

http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... r=06008159

Na tym rysunku widac mniej wiecej o co mi chodzi. W planach mam walki i strojenie ale nie od razu (sa wazniejsze wydatki). Nie chce przy tym zepsuc osiagow.


Ok. ale jak brzmi pytanie?
.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Sami
post Fri, 27 Oct 2006 - 23:12
Post #31


Frequent User
Dołączył: Wed, 20 April 2005
Skąd: Gdynia





hmmm to i ja sie podepne. Od jakiegos czasu rozgladam sie za kolektorem. Autko to nissan sunny GTi, silnik SR20DE, walki CatCams 272/262, obrobiona glowica (powiekszone kanaly) odelzone i odchudzone zawory.. wiem, ze to wszystko ma wplyw na obliczanie wydechu i bez dokladnych wymiarow niewiee da sie zrobic, ale moja pytanie jest w sumie inne Walki mam narazie niezestrojone (brak regulowanych kolek rozrzadu), i teraz pytanie jest takie - czy mozna obliczyc kolektor wydechowy znajac teoretycznie najlepsze nastawy walkow?? czy lepiej najpierw zainwestowac w kolka a dopiero pozniej jakos eksperymentalnie dobierac wydech??

Mam z tym w sumie klopot bo jak narazie kolektor najbardziej ogranicza silnikowi swobodne rozwjanie mocy.. przynajmniej tak mi sie wydaje

Pozdrawiam


--------------------
Sunny GTi 14.1s.... Sprzedany :(
MR2... też już nie ma.
Subaru Impreza WG
>>forum.streetriders.pl<<
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_natenczas_*
post Fri, 27 Oct 2006 - 23:59
Post #32









CYTAT("Sami":2evq3lx2)
czy mozna obliczyc kolektor wydechowy znajac teoretycznie najlepsze nastawy walkow?? czy lepiej najpierw zainwestowac w kolka a dopiero pozniej jakos eksperymentalnie dobierac wydech??

Pozdrawiam


Znając stosowne wzory oraz potrzebne do obliczeń wartości i wymiary silnika, możemy obliczyć kolektor wydechowy przed kupnem wałków rozrządu i ich ustawieniem.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kali___
post Sat, 28 Oct 2006 - 09:55
Post #33


Frequent User
Dołączył: Sat, 29 April 2006
Skąd: Jelenia Góra





A czy kolega SZABA mógł by podać wkoncu tytul tej książki ??
Go to the top of the page
 
+Quote Post
barylax
post Fri, 15 Dec 2006 - 17:44
Post #34


Super User
Dołączył: Fri, 29 September 2006
Skąd: Wrocław





witam mam problem bo nie wiem jaką średnice rur zastosowac w renault clio 1.8 16v wałki mam seryjne,stożek k&n,kolektor wydechowy rurowy z clio williams,i został tylko ostatni tłumik,a che zrobic wszystko za 2 rurka z nierdzewki kolektor wygląda tak
[url=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=1d352db5da7fe136:1je9hkv9][/url:1je9hkv9]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Proof
post Fri, 15 Dec 2006 - 18:03
Post #35


User
Dołączył: Tue, 12 December 2006
Skąd: Kraków





Mam taki układ jak Ty,ten sam kolektor i wydech z nierdzewki na rurach 50mm.
To jest 4-2-1 kolektor?


--------------------
Audi A4 Avant AVF TDI Quattro
Go to the top of the page
 
+Quote Post
barylax
post Fri, 15 Dec 2006 - 19:30
Post #36


Super User
Dołączył: Fri, 29 September 2006
Skąd: Wrocław





CYTAT("Proof":a3631x92)
Mam taki układ jak Ty,ten sam kolektor i wydech z nierdzewki na rurach 50mm.
To jest 4-2-1 kolektor?
tak to jest 4-2-1

jak się spisuje taki wydech z kwasówki u ciebie bo u mnie został tylko ostatni tłumik,niema środkowego i kata,50mm to średnica wew. czy zewnętrzna,pytam bo robie kapitalkę i doprowadzam motor do mocnej serii+ polerka kanałów i pasowanie kolektorów,stożek k&n,koło zamachowe lżejsze o ok 25%,autko bedzie jezdzić w kjs i na co dzień po mieście
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 29 July 2025 - 21:45