Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Ocena stanu gładzi cylindra
grayfox
post Sat, 17 Oct 2020 - 17:50
Post #1


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





Cześć,

Czy ktoś z bardziej doświadczonych kolegów mógłby napisać co sądzi o takim stanie gładzi cylindra ?
https://photos.app.goo.gl/8LiMNFiPAHZDCfhE6
Wszystkie pozostałe wyglądają podobnie.

Generalnie mam dylemat czy ruszać dół czy zostawiać w spokoju.
Zastanawia mnie czy nie ma już zbyt dużego lustra i czy silnik nie zacznie wkrótce brać olej (przed rozbiórką nie było z tym problemu), niestety nie mam punktu odniesienia.

Serdeczne dzięki za podpowiedzi!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 17 Oct 2020 - 17:50
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
przema72
post Sat, 17 Oct 2020 - 19:27
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





na oko to wiesz ...

średnicówka musisz zmierzyć owal , i to powie ci wszystko o stanie tulei i czy po remoncie będzie brał olej czy nie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
simon.pg
post Sat, 17 Oct 2020 - 21:08
Post #3


Frequent User
Dołączył: Sun, 14 April 2013
Skąd: Gdańsk





Patrzysz i widzisz.

Ja widzę a średnicówka tylko to potwierdzi.

Brak honowania na cylindrze, widoczne progi pod pierścieniami.
Jak dla mnie rozbiórka....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sat, 17 Oct 2020 - 21:37
Post #4


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





CYTAT(przema72 @ Sat, 17 Oct 2020 - 19:27) *
na oko to wiesz ...

średnicówka musisz zmierzyć owal , i to powie ci wszystko o stanie tulei i czy po remoncie będzie brał olej czy nie

Będę miał w następnym tygodniu średnicówkę to pomierzę.
Natomiast wyprowadź mnie z błędu jak się mylę, ale owalizacja o ile mieści się w rozsądnych granicach, dopóki nie ruszy się pierścieni, które są już dotarte do kształtu cylindra, nie będzie wpływać na konsumpcję oleju.
Mi bardziej chodziło o zjawisko glazingu i o to czy gładzie nie są już za bardzo spolerowane. Jodełki już tam praktycznie nie ma (widać trochę na górze).

// EDIT:
CYTAT(simon.pg @ Sat, 17 Oct 2020 - 21:08) *
Patrzysz i widzisz.

Ja widzę a średnicówka tylko to potwierdzi.

Brak honowania na cylindrze, widoczne progi pod pierścieniami.
Jak dla mnie rozbiórka....

O to mi właśnie chodziło. Rozumiem, że jest to już na wykończeniu ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
simon.pg
post Sat, 17 Oct 2020 - 21:46
Post #5


Frequent User
Dołączył: Sun, 14 April 2013
Skąd: Gdańsk





Może i jeździło bez poboru oleju, jednakże jak zainstalujesz głowicę po naprawie (pod warunkiem, że naprawa to coś więcej niżeli obróbka płaszczyzny) to olej zacznie znikać.

Moim zdaniem i z mojej silnikowej praktyki wiem, że szkoda pracy i pieniędzy by składać na takim "dole" jak widać.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sat, 17 Oct 2020 - 22:01
Post #6


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





CYTAT(simon.pg @ Sat, 17 Oct 2020 - 21:46) *
Może i jeździło bez poboru oleju, jednakże jak zainstalujesz głowicę po naprawie (pod warunkiem, że naprawa to coś więcej niżeli obróbka płaszczyzny) to olej zacznie znikać.

Moim zdaniem i z mojej silnikowej praktyki wiem, że szkoda pracy i pieniędzy by składać na takim "dole" jak widać.

W głowicy były ogarniane gniazda + wpadły nowe uszczelniacze. Zapobiegawczo na sprawdzenie już poszła druga.
Przyznam, że jest to odpowiedź, której niestety się spodziewałem, chociaż po cichu liczyłem, że może przesadzam.
Trzeba będzie zagryźć zęby i robić, bo nie widzi mi się ponowne rozbieranie tego silnika, szczególnie, że rozebranie go do takiego stanu to jest wydane 1.8k zanim cokolwiek się w nim zrobi.
Wielkie dzięki za pomoc!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Sat, 17 Oct 2020 - 23:40
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





dla mnie liczą sie suche dane , albo owalizacja mieści sie w limicie serwisowym albo nie , i tego trzeba sie trzymać przy ocenie czy warto i jak to naprawić , ja po zdjęciu nie będę oceniał stanu cylindra

jeśli owal będzie sie mieścił w limitach serwisowych , to ponowne honowanie tego nie zmieni , i taki silnik niema prawa brać oleju powyżej tego co dopuszcza producent , natomiast jeśli są tam progi i przetarcia to owalizacja będzie przekroczona nawet klikukrotnie

zazwyczaj zdiecie uwydatnia wszystkie odbarwienia , a nieraz zdarzało mi sie widzieć takie odbicia na gładzi po pierścieniach ale nie było tam odchyłki od wymiarów a przebarwienie schodziło po honowaniu , tym bardziej że tu widać 3 odbarwienia , wiec są 3 stopniowe progi ? pierścień olejowy też zrobił próg ? raczej nie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dziku
post Sun, 18 Oct 2020 - 07:35
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Mon, 12 February 2007
Skąd: Warszawa-Wesoła





CYTAT(grayfox @ Sat, 17 Oct 2020 - 22:01) *
Trzeba będzie zagryźć zęby i robić, bo nie widzi mi się ponowne rozbieranie tego silnika, szczególnie, że rozebranie go do takiego stanu to jest wydane 1.8k zanim cokolwiek się w nim zrobi.

To co to jest za silnik, od promu kosmicznego?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Damzzii
post Sun, 18 Oct 2020 - 08:32
Post #9


Super User
Dołączył: Thu, 27 February 2014





Subaru H6, uszczelki do najtańszych nie należą.

Pomierzyć, może wystarczy honowanie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sun, 18 Oct 2020 - 13:38
Post #10


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





CYTAT(Dziku @ Sun, 18 Oct 2020 - 07:35) *
To co to jest za silnik, od promu kosmicznego?

Tak jak kolega Damzzii napisał - Subaru H6 EZ30R.
Komplet uszczelek, żeby to poskładać ze stanu bez rozebranego bloku to jakieś 1200 zł, do tego śruby głowic 400 zł, masa uszczelniająca 120 zł, jeszcze parę nowych śrubek, które nie nadają się do ponownego użycia i się koszt buduje, dlatego tych silników nie ma sensu robić po łebkach.

CYTAT(Damzzii @ Sun, 18 Oct 2020 - 08:32) *
Subaru H6, uszczelki do najtańszych nie należą.
Pomierzyć, może wystarczy honowanie.

Jak i tak muszę rozpołowić ten blok, to już mi wielkiej różnicy nie zrobi czy go dam do szlifu czy tylko na honowanie. No chyba, że owalizacja będzie minimalna, a pierścienie w bardzo dobrym stanie, jednak po 280k przebiegu na cuda nie liczę, więc jak już to ruszę, najpewniej będę robił komplet.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dziku
post Sun, 18 Oct 2020 - 18:15
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Mon, 12 February 2007
Skąd: Warszawa-Wesoła





To skoro już i tak zrobienie czegokolwiek kosztuje kokosy, to nie ma co podcierać d**y szkłem, tylko od razu porządnie zrobić.
Ewentualnie zrobić z niego ez36, albo zmienić na zdrowy...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sat, 24 Oct 2020 - 19:33
Post #12


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





No i mieliście rację Panowie. Owalizacja 2-3 setki, najgorszy cylinder 5, dopuszczalne 0.01 i tylko 1 cylinder mieści się w normie. Blok leci więc na stół i zaczynam poszukiwanie nadwymiarowych tłoków.
Z pierścieni widzę, że mam do wyboru oprócz OEM, "tuningowe" Hastings lub NPR - ktoś zna którąś z tych firm i ma wyrobioną opinię ?
I jeszcze jedno pytanie dot. pasowania tłoka. W serwisówce można wyczytać:
CYTAT
Cylinder to piston clearance at 20°C (68°F):
Standard
–0.010 — 0.010 mm (–0.0004 — 0.0004 in)

-0.010 ?
Czyli jak mam tłoki 89.445, to cylinder rozwiercać na 89.435-89.445 i osadzać tam tłoki po uprzednim ich schłodzeniu ? To jest normalna procedura, czy to specyficzne dla Subaru ?
Sprawdziłem kilka wersji serwisówek i nawet dla różnych wersji silnikowych, wszędzie pasowanie to samo, zakładam więc, że nie jest to błąd w druku.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mate96
post Sat, 24 Oct 2020 - 19:59
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Sat, 10 June 2006
Skąd: Wawa





IMHO cylinder ma mieć średnicę 89,455 do 89,465 w temperaturze pokojowej


--------------------
Octavia II 2.0 TDI CR wół roboczy
Skyline R33 rdzewiuch stoi po to żeby mieć
Fabia II RS daily
Suzuki SV650S żeby mieć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ROTOR
post Sat, 24 Oct 2020 - 23:21
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Tue, 08 March 2005
Skąd: Lublin





Hastings jest kozak , npr jak sie trafi.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Ziuzio
post Sun, 25 Oct 2020 - 00:14
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Sun, 19 October 2003
Skąd: krakooff





CYTAT(grayfox @ Sat, 24 Oct 2020 - 20:33) *
No i mieliście rację Panowie. Owalizacja 2-3 setki, najgorszy cylinder 5, dopuszczalne 0.01 i tylko 1 cylinder mieści się w normie. Blok leci więc na stół i zaczynam poszukiwanie nadwymiarowych tłoków.
Z pierścieni widzę, że mam do wyboru oprócz OEM, "tuningowe" Hastings lub NPR - ktoś zna którąś z tych firm i ma wyrobioną opinię ?
I jeszcze jedno pytanie dot. pasowania tłoka. W serwisówce można wyczytać:

-0.010 ?
Czyli jak mam tłoki 89.445, to cylinder rozwiercać na 89.435-89.445 i osadzać tam tłoki po uprzednim ich schłodzeniu ? To jest normalna procedura, czy to specyficzne dla Subaru ?
Sprawdziłem kilka wersji serwisówek i nawet dla różnych wersji silnikowych, wszędzie pasowanie to samo, zakładam więc, że nie jest to błąd w druku.


W zależności od producenta tłoków, najprawdopodobniej pierścienie, sworznie i ich zabezpieczenia będziesz miał nowe w zestawie( chyba, że kupujesz w ASO, to wszystko osobno jest dostępne).
Przy tłoku 89.445mm, cylinder wg tego co podałeś powinien mieć >89.455mm, ale upewnij się, czy to jest 100% źródło danych. Bo przy tej średnicy tłoka w większości silników z aluminiowym blokiem na OEMowych tłokach zalecany luz tłok-cylinder to 0.02-0.07mm w zależności jak będzie eksploatowany silnik. Przy 0.01mm luzu nie wiem czy uda się zagrzać silnik, nim poprzycierają się tłoki z cylindrami.
Serwisówka producenta(FSM - FactoryServiceManual) do danego silnika nie występuje w liczbie mnogiej. Mogą być co najwyżej różne wydania nieoryginalne, jak Haynes, które kosztują wielokrotnie taniej niż OEMowa dokumentacja(która bywa niedostępna dla innych podmiotów niż ASO, ale linki można znaleźć w sieci https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?18087...y-Model-USDM-EU wink.gif ).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Sun, 25 Oct 2020 - 00:31
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





CYTAT(grayfox @ Sat, 24 Oct 2020 - 19:33) *
No i mieliście rację Panowie. Owalizacja 2-3 setki, najgorszy cylinder 5, dopuszczalne 0.01


Co prawda nie znam zupełnie tych silników i ciężko o jakieś odniesienie przy tej średnicy tłoka , ale jesteś pewny że limit serwisowy owalizacji to 0.01 ? , wydaje mi sie to jednak dość małą wartością , gdzie silniki z niewiele mniejsza średnica tłoka mają limity po 0.05mm

i nie to że sie szczególnie czepiam ale skoro owalizacjia ma być maxymalnie na 0.01mm , to jak dokładnym przyrządem była sprawdzana ? , dotarłeś do tego na jakich wysokościach tulei i w jaki sposób jest to sprawdzane ? , bo trochę nie chce mi sie wierzyć ze jakiekolwiek h6 które nie bierze oleju ma owal poniżej 0.01mm , to jest chyba średnio wykonalne w tych silnikach z normalnym przebiegiem

jak dla mnie to owal na poziomie 0.05 mm byłby w tym silniku do zaakceptowania , tym bardziej ze części są mało dostępne , nie wiadomo czy owal powyżej 0.01 nie powstanie zaraz po dotarciu , a na temat tego silnika mało rzetelnych info

do pomiaru tak małej owalizacji przy sporej średnicy , to chyba wypadało by pewnie wyczyścić powierzchnię cylindra i sprowadzić blok i średnicówkę do tej samej temperatury , bo równie dobrze rozgrzanie jej w dłoni zmieni pomiar , tym bardziej że znalazłem parę info , gdzie nowe nowe bloki przekraczały owal 0.01mm , ktoś też wspominał o konieczności pomiarów owalizacji z płytą symulacyjną , a może być równie dobrze tak że wykańczając maszynowo tuleje z płytą symulacyjną , robiony jest pomiar i to jest to 0.01mm , a po odkręceniu płyty wymiar sie rozjedzie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sun, 25 Oct 2020 - 11:11
Post #17


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





CYTAT(ROTOR @ Sat, 24 Oct 2020 - 23:21) *
Hastings jest kozak , npr jak sie trafi.

Dzięki!

CYTAT(Ziuzio @ Sun, 25 Oct 2020 - 00:14) *
W zależności od producenta tłoków, najprawdopodobniej pierścienie, sworznie i ich zabezpieczenia będziesz miał nowe w zestawie( chyba, że kupujesz w ASO, to wszystko osobno jest dostępne).
Przy tłoku 89.445mm, cylinder wg tego co podałeś powinien mieć >89.455mm, ale upewnij się, czy to jest 100% źródło danych. Bo przy tej średnicy tłoka w większości silników z aluminiowym blokiem na OEMowych tłokach zalecany luz tłok-cylinder to 0.02-0.07mm w zależności jak będzie eksploatowany silnik. Przy 0.01mm luzu nie wiem czy uda się zagrzać silnik, nim poprzycierają się tłoki z cylindrami.
Serwisówka producenta(FSM - FactoryServiceManual) do danego silnika nie występuje w liczbie mnogiej. Mogą być co najwyżej różne wydania nieoryginalne, jak Haynes, które kosztują wielokrotnie taniej niż OEMowa dokumentacja(która bywa niedostępna dla innych podmiotów niż ASO, ale linki można znaleźć w sieci https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?18087...y-Model-USDM-EU wink.gif ).

W ASO też jest komplet, jedynie pierścienie osobno jako paczka.
Tłoki na pewno wpadną OEMowe, choć może niekoniecznie kupowane w ASO, bo tam cena zabija, natomiast pierścienie rozważam aftermarketowe.
Serwisówki Subaru typowo do silnika nie znalazłem, są natomiast kompletne do modeli w których silnik występował i tutaj mówiąc o wersjach miałem na myśli serwisówki dla różnych roczników i róznych modeli samochodów w których ten silnik występował. Jednak wszędzie w rodziale o bloku silnika jest dokładnie ta sama treść, tak samo w tych podlinkowanych przez Ciebie. wink.gif
Będę niedługo odbierał paczkę części w ASO, to spróbuję podpytać jakie oni mają dane.

CYTAT(przema72 @ Sun, 25 Oct 2020 - 00:31) *
Co prawda nie znam zupełnie tych silników i ciężko o jakieś odniesienie przy tej średnicy tłoka , ale jesteś pewny że limit serwisowy owalizacji to 0.01 ? , wydaje mi sie to jednak dość małą wartością , gdzie silniki z niewiele mniejsza średnica tłoka mają limity po 0.05mm

i nie to że sie szczególnie czepiam ale skoro owalizacjia ma być maxymalnie na 0.01mm , to jak dokładnym przyrządem była sprawdzana ? , dotarłeś do tego na jakich wysokościach tulei i w jaki sposób jest to sprawdzane ? , bo trochę nie chce mi sie wierzyć ze jakiekolwiek h6 które nie bierze oleju ma owal poniżej 0.01mm , to jest chyba średnio wykonalne w tych silnikach z normalnym przebiegiem

jak dla mnie to owal na poziomie 0.05 mm byłby w tym silniku do zaakceptowania , tym bardziej ze części są mało dostępne , nie wiadomo czy owal powyżej 0.01 nie powstanie zaraz po dotarciu , a na temat tego silnika mało rzetelnych info

do pomiaru tak małej owalizacji przy sporej średnicy , to chyba wypadało by pewnie wyczyścić powierzchnię cylindra i sprowadzić blok i średnicówkę do tej samej temperatury , bo równie dobrze rozgrzanie jej w dłoni zmieni pomiar , tym bardziej że znalazłem parę info , gdzie nowe nowe bloki przekraczały owal 0.01mm , ktoś też wspominał o konieczności pomiarów owalizacji z płytą symulacyjną , a może być równie dobrze tak że wykańczając maszynowo tuleje z płytą symulacyjną , robiony jest pomiar i to jest to 0.01mm , a po odkręceniu płyty wymiar sie rozjedzie

Mitutoyo to to nie było, ale myślę, że nie ma co przesadzać. W końcu mierzymy tym samym przyrządem, w tych samych warunkach jeden wymiar względem drugiego, więc nawet gdyby nie zgadzała się perfekcyjnie dokładność bezwzględna pomiaru to różnica między dwoma wartościami będzie ok, szczególnie, że średnicówka to nie jest jakieś wybitnie skomplikowane urządzenie, mogę ewentualnie jeszcze sprawdzić na drugim czujniku zegarowym.
Mierzyłem na 3 wysokościach - ok. 1cm od brzegu, środek i sam dół przy tłoku, sprawdzałem po kilka razy, wracałem potem z powrotem do tych samych cylindrów, na koniec jeszcze sprawdziłem na mikrometrze czy się średnicówka w międzyczasie nie rozjechała i było idealne 0, nie sądzę więc, by była to kwestia dokładności pomiaru.

Co do wartości owalu to szperając po internecie widziałem, że w wielu przypadkach tak jak mówisz, te 0.05 jest akceptowalne. Mój silnik nie brał oleju, więc pewnie wiele H6-tek z taką owalizacją również nie bierze. I nie musi być w tym żadnej sprzeczności, po prostu "praktyczne" limity to jedno, a wyśrubowane standardy serwisowe producenta to drugie. Ja się bardziej jak owalizacją martwiłem brakiem jodełki w obecnym stanie, bo to już niedługa droga do zatarcia, a jak już ruszę to i owalizację trzeba będzie poprawić. Jedno ciągnie drugie.

Podpinam zrzut z serwisówki: https://photos.app.goo.gl/3kns4FMTF9EsUueu7
Może coś źle czytam. wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
done4
post Sun, 25 Oct 2020 - 13:43
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Sat, 03 July 2010





Masz podaną owalizację cylindra na jednej wysokości (0,01) mm w punktach A i B, i cylindryczność czyli pomiar owalizacji i prostoliniowości powierzchni w punktach H1, H2, H3 (0,03 mm)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grayfox
post Sun, 25 Oct 2020 - 17:24
Post #19


User
Dołączył: Sat, 04 September 2010
Skąd: Wrocław





CYTAT(done4 @ Sun, 25 Oct 2020 - 13:43) *
Masz podaną owalizację cylindra na jednej wysokości (0,01) mm w punktach A i B, i cylindryczność czyli pomiar owalizacji i prostoliniowości powierzchni w punktach H1, H2, H3 (0,03 mm)

I dokładnie tak mierzona owalizacja się nie zgadza. Cylindryczność akurat mieści się w normie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GrzesiekK.
post Tue, 27 Oct 2020 - 05:29
Post #20


Forum Homee
Dołączył: Sun, 09 December 2007





To jest Subaru, mierzenie tego bez skręconej płyty symulacyjnej mija się z celem. Przykręcić płytę i dopiero mierzyć, gwarantuję że całkowicie co innego będzie na cylindrach. Kolejna sprawa szlif i honowanie bloku ze względu na niskie pasowanie tłok-cylinder w mojej opinii tylko z płytą symulacyjną.


--------------------
Renault Clio Sport 2 - rajdówka w ciągłej budowie ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 28 March 2024 - 23:58