Shoutbox 0 nowych PW 


14 Stron V  « < 3 4 5 6 7 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Szybkie RWD na zakręty
Bio
post Tue, 12 Mar 2019 - 08:28
Post #81


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 11 Mar 2019 - 18:12) *
50/50 to mit

bo?


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 12 Mar 2019 - 08:28
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
piwo
post Tue, 12 Mar 2019 - 09:11
Post #82


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





najlepiej miec zmienna mase. na srodku zakretu meic 50/50 a na wyjsciu z zakretu i hamowaniu 60/40. ogolnie bardzo mocne super auta maja kolo 60% masy na tyle by wlasnie miec dobra trakcje. tyle ze powoduje to efekt nie czucia przednich kol i podsterownosci w zakretach. nie jest to fajne uczucie. dociazony przod daje wieksze poczucie kierowania autem bo skrecajaca os jest dociazona i ma dobra przyczepnosc. ale powoduje tez ze na wyjsciu zamiatamy tylem co powoduje duza strate czasu. cos za cos. duza masa z tylu na szybkich torach i w mocnych autach daje dobre czsy ale przy utracie przyczepnosci tez gwaltowny spin. co kto lubi.mi sie autem z silnikiem z przodu lepiej jezdzi bo czuje co sie dzieje z kolami. w aucie z silnikiem z tylu czucia brak i trzeba bardzo uwazac by nie zblokowac przednich kol przy hamowniu czy z skretem kol.moim zdaniem optimum miedzy predkoscia a przyjemnoscia to cos pomiedzy 50/50 a 55 tyl i 45 przod.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
victor89
post Tue, 12 Mar 2019 - 09:30
Post #83


Rookie
Dołączył: Mon, 18 May 2009





Nie szkoda Ci wrzucać takiej kasy w niewiadomo jak naprawione auto ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 12 Mar 2019 - 09:45
Post #84


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





CYTAT(Bio @ Tue, 12 Mar 2019 - 07:28) *
bo?


Przeczytaj na poczatek post WojtekMR i pomysl.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Tue, 12 Mar 2019 - 13:34
Post #85


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 12 Mar 2019 - 09:45) *
Przeczytaj na poczatek post WojtekMR i pomysl.

Rzucasz tezę to ją uargumentuj, a nie rzucaj swoim ciągłym pasywno-agresywnym "pomyśl", be jest to już nudne. Nawet w szkole podstawowej już uczyli udowadniać swoje tezy...

Chcę poznać wiedzę/fakty, jakie są za Twoim
CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 11 Mar 2019 - 18:12) *
50/50 to mit


To że kilku producentów robi samochody bliżej 40/50 nie jest odpowiedzią na pytanie "dlaczego?".


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rideronthestorm
post Tue, 12 Mar 2019 - 14:11
Post #86


Rookie
Dołączył: Mon, 04 February 2019





https://www.youtube.com/watch?v=36whvegFIqg
W kontekscie pytania o samochod trackdayowy, ktory nada sie tez do codziennej jazdy, to miata mi sie srednio wpisuje. Chyba, ze przez te kilka generacji mocno nabrala charakteru? Albno mowimy o mocno zmodyfikowanym aucie?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
h8r
post Tue, 12 Mar 2019 - 14:24
Post #87


Super User
Dołączył: Fri, 12 February 2010
Skąd: Warszawa





Miałem 5 lat temu Miatę NA i auto jest mega fajne, ale na tor się nie nadaje, tylko ze względu na zbyt miękką budę, natomiast te nowe MX5 nie mają aż tak giętkiej budy (choć dalej nie jest to sztywność Lotusa), przez modyfikacje miałem na myśli dobry zawias, szerokie felgi i semi-slicki, stabilizatory, jakiś rollbar dla własnego bezpieczeństwa, klocki, płyn, przewody hamulcowe czyli raczej lekko (powiedziałbym standard na tor), jakby auto rzeczywiście jeździło mógłbym pomyśleć o kompresorze czy coś w tym stylu, ale na pewno nie na start. Tak czy inaczej narazie rozgryzam dylemat pomiędzy tymi droższymi opcjami. Choć z drugiej strony boje się stygmy związanej z takim Lotusem, że w takim aucie wszyscy spodziewają się, że zrobię czas, a w takiej Miacie jak by nie wyszło będzie dobrze.


--------------------
mała rzecz, a cieszy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
weede
post Tue, 12 Mar 2019 - 15:30
Post #88


Super User
Dołączył: Thu, 03 February 2005
Skąd: Bydgoszcz





A nie lepiej kupić już coś przygotowanego? https://www.otomoto.pl/oferta/bmw-m3-bmw-m3...html#65ee5b496a

Myśle, że w tym budżecie da się zrobić świetne M3E46 i zostanie mnóstwo kasy na trening, opony, bieżący serwis.


--------------------
15" TOYOTA GT86 HKS Supercharger
23" Skoda Octavia IV
Go to the top of the page
 
+Quote Post
WojtekMR
post Tue, 12 Mar 2019 - 16:21
Post #89


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2003





CYTAT(Bio @ Tue, 12 Mar 2019 - 13:34) *
Rzucasz tezę to ją uargumentuj, a nie rzucaj swoim ciągłym pasywno-agresywnym "pomyśl", be jest to już nudne. Nawet w szkole podstawowej już uczyli udowadniać swoje tezy...

Chcę poznać wiedzę/fakty, jakie są za Twoim


To że kilku producentów robi samochody bliżej 40/50 nie jest odpowiedzią na pytanie "dlaczego?".


ale w drugą stronę też jest pytanie dlaczego 50/50?

i czy te 50/50 to w stanie spoczynku czy jednak w zalężności od szerokości opon, aero, zawieszenia i rozkładu mas między osiami a przed/za,
i o ile rozumiem że dla auta z silnikiem z przodu mając ciężki przód korzystne jest przesunięcie rozkładu do tyłu to na ile ta zasada jest prawdziwa w drugą stronę w przypadku aut z silnikiem umieszczonym centralnie?
i taki lotus z beznadziejnym rozkładem mas był/jest chwalony za niesamowite własności jezdne (a jeszcze mu skrzydło dołóżmy) i czy zmiana założeń inżynierów poprzez transfer masy na przód będzie korzystna?

i na koniec żarcik: https://www.ckm.pl/moto/mclaren-12c-spider,7869,1,a.html
Jeśli rozpędzisz się do maksymalnych 329 km/h w dohamowaniu pomoże ci aerodynamiczny hamulec, czyli tylny spojler podnoszący się do pozycji wertykalnej. Dociśnie to jednocześnie auto, a rozkład masy będzie taki jak w bolidach F1, czyli 50:50, słowem – ideał.
z tym że mclaren ma rozkład 42:58 a ze spoilerem pewnie jeszcze dalej od pół na pół..... F1 też nie ma 50/50


--------------------
_http://forum.mr2cp.pl/index.php
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Tue, 12 Mar 2019 - 18:32
Post #90


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(WojtekMR @ Tue, 12 Mar 2019 - 16:21) *
ale w drugą stronę też jest pytanie dlaczego 50/50?

i czy te 50/50 to w stanie spoczynku czy jednak w zalężności od szerokości opon, aero, zawieszenia i rozkładu mas między osiami a przed/za,
i o ile rozumiem że dla auta z silnikiem z przodu mając ciężki przód korzystne jest przesunięcie rozkładu do tyłu to na ile ta zasada jest prawdziwa w drugą stronę w przypadku aut z silnikiem umieszczonym centralnie?
i taki lotus z beznadziejnym rozkładem mas był/jest chwalony za niesamowite własności jezdne (a jeszcze mu skrzydło dołóżmy) i czy zmiana założeń inżynierów poprzez transfer masy na przód będzie korzystna?

i na koniec żarcik: https://www.ckm.pl/moto/mclaren-12c-spider,7869,1,a.html
Jeśli rozpędzisz się do maksymalnych 329 km/h w dohamowaniu pomoże ci aerodynamiczny hamulec, czyli tylny spojler podnoszący się do pozycji wertykalnej. Dociśnie to jednocześnie auto, a rozkład masy będzie taki jak w bolidach F1, czyli 50:50, słowem – ideał.
z tym że mclaren ma rozkład 42:58 a ze spoilerem pewnie jeszcze dalej od pół na pół..... F1 też nie ma 50/50

Dzięki, bardzo szanuję zdanie z argumentami.

Właśnie tak podejrzewałem, że te 4X/5X w MR i RR wynika właśnie z tego, że wygrywa się dzięki temu na hamowaniu - mniejsza szansa na przeciążenie przedniej osi niż w FR'ach.

Za to Producenci FR'ów bardzo chcą celować w 50/50, ba nawet się tym mocno chwalą.
Dodatkowo (przynajmniej wg. mnie) 50/50 jest chyba łatwiejsze do... "policzenia"/"przewidzenia"?


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 13 Mar 2019 - 07:00
Post #91


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Tylko nie zrób błędu jaki ja zrobiłem. Kupiłem samochód bez najmniejszej skazy, nawet ryski nie ma na lakierze, dziewiczy stan wizualny i techniczny happy.gif
I weź się przełam i ganiaj bez oporów na maksa drogim autem po torze, mając świadomość konsekwencji. Mnie po dwóch eventach psychicznie zmęczyło.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wujek_
post Wed, 13 Mar 2019 - 07:30
Post #92


Frequent User
Dołączył: Wed, 27 May 2009
Skąd: Lublin





CYTAT(Tommo @ Wed, 13 Mar 2019 - 07:00) *
Tylko nie zrób błędu jaki ja zrobiłem. Kupiłem samochód bez najmniejszej skazy, nawet ryski nie ma na lakierze, dziewiczy stan wizualny i techniczny happy.gif
I weź się przełam i ganiaj bez oporów na maksa drogim autem po torze, mając świadomość konsekwencji. Mnie po dwóch eventach psychicznie zmęczyło.


THIS!

Zbudowalem sobie woz do upalania na dryft eventach i po jezdzawkach i ani razu nie pojechalem bo w tuning poszedlem tak ze szkoda mi nim pojsc w krzaki. I wzialem se teraz za drugi "tylko do upalania". biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
h8r
post Wed, 13 Mar 2019 - 14:29
Post #93


Super User
Dołączył: Fri, 12 February 2010
Skąd: Warszawa





Akurat tak strasznie napinać się nie chce, żeby musieć go szlifować na każdej pojeżdżawce... w poprzednim aucie przetarłem zderzak ze 2-3 razy przez 3 lata, teraz po prostu okleję go folią i będę jeździł. Jedyną stłuczkę miałem na drodze publicznej. I ja akurat nie cierpię starych trupów z gwintami po 10k do wożenia na lawecie, które okazuje się, że jeżdżą sekundę szybciej niż seryjne auto na dobrej oponie... ale za to nie szkoda, bo drzwi na śmietniku znajdę. Wiadomo, że czasem trochę szkoda i każdy lubi co innego, ale to tak jakbym oszczędzał dziewczynę, żeby była ciasna dla następnego kolesia. smile.gif Ludzie kupują nowe gt3 i wesoło upalają miesiąc po wyjechaniu z salonu. Po to pracuję, żeby mnie było stać na zabawkę i nią się bawić... póki co okazuje się, że nie stać mnie na ubezpieczenie... to znaczy stać, ale kalkulacje wychodzą znacznie wyższe niż się spodziewałem sad.gif około 15k, macie jakiś ludzi od ubezpieczania takich statków?


--------------------
mała rzecz, a cieszy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Wed, 13 Mar 2019 - 20:06
Post #94


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(h8r @ Wed, 13 Mar 2019 - 14:29) *
,... starych trupów z gwintami po 10k do wożenia na lawecie, które okazuje się, że jeżdżą sekundę szybciej niż seryjne auto na dobrej oponie... ...


No na pewno nie w jednej klasie, a kilka klas (pojemność, doładowanie, napędy) niżej. Zawsze dedykowane auto będzie szybsze niż kompromisowe torowo-uliczne. Już nawet odrzucając podświadome hamulce (czym ja dziś wrócę, czy oderwany zderzak zmieści się na tył czy na dach itp) i turlanie się później na najbliższą dojazdówkę do toru i czekanie na assistance, stulanie ubezpieczycielowi kitów co to się wydarzyło na tej drodze publicznej itd. Co do kosztów takiego z drzwiami na śmietnikach, to można się jednak po kilku sezonach zdziwić lekko . No chyba że "sezon" to 2-5 trackdaye, raptem to sensu lawetowe dedykowanev auto faktycznie nie ma, i tak się nie nauczy auta w tym czasie a wygodniej , czyściej, chłodniej w lecie itd na te kilka razy ulicznym przyjechać.

Te ubezpieczenia to jakieś obejmujące trackday'e ? są u nas takie w ogóle ?


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
h8r
post Wed, 13 Mar 2019 - 20:38
Post #95


Super User
Dołączył: Fri, 12 February 2010
Skąd: Warszawa





No już w pierwszym poście pisałem, że nie chce żadnej torowej wydmuszki do wożenia na lawecie, auto ma jeździć na tor na kołach i wracać z niego na kołach najlepiej tych samych. Nie mam miejsca na taką zabawkę, nie mam czasu się nią zajmować i nie mam skilla, który pozwoliłby ją wykorzystać - takie pomysły odpadają, po prostu z racji tego, że jestem bardziej odporny na słabe wygłuszenie i twardy zawias to wolę auto, które już w serii jest w miarę dobrze przygotowane na tor i zrobi lepszy czas niż mustang po wydechu. To będzie właśnie 5-10 track dayów w roku i starczy, wolę klimę i auto na tyle cywilne, żeby bez strachu polatać nim w weekend po ulicy, bo nie będzie żadnej imprezy, która będzie mnie interesować, czasem wieczorem pojechać sobie na spot pod stadionem i pogadać ze znajomymi przy otwartej masce. Nie chce nawet go stosować jako daily, żeby nie stać w nim niepotrzebnie w korkach co dnia i ktoś mi go obił pod pracą. To ma być nowa ukochana zabaweczka i chce się nią bawić, ale mam mi się też podobać. Ubezpieczenie normalne oc+ac, do tej pory zdarzyły mi się jakieś sporadyczne przycierki, które spokojnie ogarnę ze swojej kieszeni, ale w razie dzwona lub kradzieży przy aucie za taki hajs warto mieć ac. Chłopak który jeździł nową 911 w zeszłym roku mówił, że są takie ubezpieczenia na track daye, nawet rozsądnie kosztują, ale on go nie miał i tak. smile.gif


--------------------
mała rzecz, a cieszy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SNiP3R
post Wed, 13 Mar 2019 - 21:34
Post #96


Super User
Dołączył: Wed, 25 May 2011
Skąd: Kępno





To ja dorzucę swoje 3 grosze.

Też miałem taki dylemat, kupić coś mocno sportowego, ala BMW M2 czy M3, albo pójść mocno w stronę wydmuszki. Więc postanowiłem zrobić coś, co według mnie jest idealnym półśrodkiem. Auto, które będzie jak najbardziej racingowe, gdzie na torze nie będzie ustępować typowym wydmuszkom.

Fakt, auto w sumie nie wyjdzie tanio, jednak w razie "w", jakiś zderzaczek, próg czy jakieś drzwi które będą wymagały wymiany, nie będzie boleć mojego portfela.

Oczywiście, grubsze sprawy mogą kosztować dużo $$, no ale to przy lepszym, pierwszym dobrym aucie jest nieuniknione.

Do tego moja decyzja była również podyktowana tym, iż zawsze kochałem design i historie E30, bo do dzisiaj, po odpowiednim "dopieszczeniu" podstawowych elementów zawieszenia, czy innych ważnych cech by auto prowadziło się "racingowo", oraz przeszczepieniu odpowiedniego dawcy serducha, myślę że autko spokojnie może być konkurencyjne.

Ale to nie tak że autko ma być typowo torowe. Jest robione jako bardzo szybki daily, bo np. środek auta zostaje, brak klatki (rollbar po zewnętrznych obrysach wnętrza), normalny, chodź powiększy bak paliwa, duży tlumik by spełniać wymogi (drogowe nie wiem, torowe już tak, czyli nie przekraczające 95db).

Także jak widać, mimo iż duch wyścigowy w aucie mocny, to jednak jest tu jakiś kompromis, by auto nadawało się do normalnej jazdy, problemy będą jedynie dwa: zapotrzebowanie na paliwo (ale z tym to już trzeba się liczyć od początku przy takim projekcie), oraz jazda w ciężkich warunkach deszczowych, gdzie trzeba będzie zwolnić do bardzo niskich prędkości rolleyes.gif

Kurcze rozpisałem się, ale właśnie chciałem przedstawić swój pogląd i opinie smile.gif


--------------------
-BMW E30 fakeM3 GMengine - LS376/525, 535Hp/660nm-
BMW X1 35i Xdrive, 380hp/560nm, JB4 custom map
BMW E60, 530D, 380hp/800nm - SOLD
Subaru WRX, Toyota TS Compressor, Mercedes W124 Coupe - SOLD
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Lincoln e30ix
post Wed, 13 Mar 2019 - 21:52
Post #97


Forum Killer
Dołączył: Tue, 17 February 2009
Skąd: Pomorze





CYTAT(h8r @ Wed, 13 Mar 2019 - 20:38) *
...czasem wieczorem pojechać sobie na spot pod stadionem i pogadać ze znajomymi przy otwartej masce...


W tym wypadku praktycznie każde Porsche zdecydowanie odpada tongue.gif

Stojąc przed takim wyborem, brałbym coś na M...tzn Mazdę lub Mustanga.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Wed, 13 Mar 2019 - 22:06
Post #98


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(h8r @ Wed, 13 Mar 2019 - 20:38) *
No już w pierwszym poście pisałem, że nie chce żadnej torowej wydmuszki do wożenia na lawecie, auto ma jeździć na tor na kołach i wracać z niego na kołach najlepiej tych samych. Nie mam miejsca na taką zabawkę, nie mam czasu się nią zajmować i nie mam skilla, który pozwoliłby ją wykorzystać - takie pomysły odpadają, po prostu z racji tego, że jestem bardziej odporny na słabe wygłuszenie i twardy zawias to wolę auto, które już w serii jest w miarę dobrze przygotowane na tor i zrobi lepszy czas niż mustang po wydechu. To będzie właśnie 5-10 track dayów w roku i starczy, wolę klimę i auto na tyle cywilne, żeby bez strachu polatać nim w weekend po ulicy, bo nie będzie żadnej imprezy, która będzie mnie interesować, czasem wieczorem pojechać sobie na spot pod stadionem i pogadać ze znajomymi przy otwartej masce. Nie chce nawet go stosować jako daily, żeby nie stać w nim niepotrzebnie w korkach co dnia i ktoś mi go obił pod pracą. To ma być nowa ukochana zabaweczka i chce się nią bawić, ale mam mi się też podobać. Ubezpieczenie normalne oc+ac, do tej pory zdarzyły mi się jakieś sporadyczne przycierki, które spokojnie ogarnę ze swojej kieszeni, ale w razie dzwona lub kradzieży przy aucie za taki hajs warto mieć ac. Chłopak który jeździł nową 911 w zeszłym roku mówił, że są takie ubezpieczenia na track daye, nawet rozsądnie kosztują, ale on go nie miał i tak. smile.gif



Założenia jak najbardziej zrozumiałe. Tylko sam zacząłeś pisać o tej 1 sekundzie w lawetowanym torowym wozie. Co jest nieprawdą , bo to nie będzie jedna sekunda, tylko duuuużo więcej w jednej pojemności. Więc nie ma co na to w ogóle uwagi zwracać.
Wiec chyba najlepiej wybrać to co Ci się po prostu najbardziej podoba jak i tak konkurencyjne nie będzie, i nie ma być "narzędziem" do robienia czasów, to powinno być czymś w czym się fajnie czujesz po prostu.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
weede
post Wed, 13 Mar 2019 - 22:08
Post #99


Super User
Dołączył: Thu, 03 February 2005
Skąd: Bydgoszcz





Lotus Evora?


--------------------
15" TOYOTA GT86 HKS Supercharger
23" Skoda Octavia IV
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SNiP3R
post Wed, 13 Mar 2019 - 22:24
Post #100


Super User
Dołączył: Wed, 25 May 2011
Skąd: Kępno





Aha... do tego chciałbym napisać jeszcze jedną rzecz, która mi się nie podoba w dzisiejszych autach.
Otóż mam wrażenie, że stricte sportowe auta są zbyt ugrzecznione i za dużo w nich elektroniki.
Wszystkie systemy bezpieczeństwa, których w niektórych, nawet typowo sportowych autach nie idzie wyłączyć... czy jak w nowych BMW, tysiąc pincet trybów, żeby wybrać ten najbardziej sportowy, trzeba przejść przez menu w najodległejsze regiony komputera.

Tak to niestety wygląda.
Może ja jestem zbyt staroświecki? Dla mnie auto stricte sportowe powinno być surowe, i wszystko powinno zależeć od kierowcy, który swoimi umiejętnościami powinien zapanować nad autem i wykrzesać z niego maksimum, a nie żeby jakiś komputer robił to za Niego.

Takie jest moje zdanie.
I taka mała dygresja na koniec: niestety producenci idą właśnie w stronę automatyzacji, kiedyś zabraknie takich "surowych" sportowych aut, a żeby sobie pośmigać na torze jakimś kocurem, będziemy musieli pojechać najpierw do jakiegoś muzeum unsure.gif


--------------------
-BMW E30 fakeM3 GMengine - LS376/525, 535Hp/660nm-
BMW X1 35i Xdrive, 380hp/560nm, JB4 custom map
BMW E60, 530D, 380hp/800nm - SOLD
Subaru WRX, Toyota TS Compressor, Mercedes W124 Coupe - SOLD
Go to the top of the page
 
+Quote Post

14 Stron V  « < 3 4 5 6 7 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 27 April 2024 - 18:03