Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia |
Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia |
Fri, 14 Oct 2016 - 10:16
Post
#81
|
|
Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis |
Kolejna sprawa to kwestia opon. W poradniku jest napisane że im szerzej tym lepiej. Czeka mnie na wiosnę zakup nowych opon z felgami więc chciałbym kupić coś w rozmiarze co będzie dobrze trzymać. Standardowo do ibizy wkłada się 205/40/17, niektórzy jeżdżą na 215/40/17 i też wchodzi choć trochę za wysoka jest. Ja myślę o jeszcze rzadziej spotykanej opcji czyli 225/35/17. Wysokość zbliżona do standardowego, na feldze 8J et35 powinna wejść. Pytanie tylko czy to ma jakikolwiek sens jeżdżenie na takich oponach, czy rzeczywiście będzie lepsza przyczepność czy tylko większy aquaplaning i szarpanie po koleinach. Nie ma. Dostepnosc tego rozmiaru opon jest prawie zadna, zwlaszcza w naprawde klejacych mieszankach. Wiec to co zyskasz na szerokosci zapewne stracisz z nawiazka, bo nie bedzie to opona odpowiedniej klasy. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
Wspieraj forum |
Fri, 14 Oct 2016 - 10:16
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Fri, 14 Oct 2016 - 12:58
Post
#82
|
|
User Dołączył: Sun, 02 August 2009 Skąd: Sosnowiec |
225/35/17 robi np hankook w modelu v12 evo 2 który już jest całkiem niezłą oponą i nie taką drogą. W podobnej kasie mogę mieć w rozmiarze 205/40/17 assymetric 3, sport max rt2, csc5 więc opony bardziej markowe, ale nie do końca lepsze. Żadnych semi slicków nie chce bo auto na codzień, żeby w deszczu nie było problemów.
|
|
|
Wed, 19 Oct 2016 - 15:06
Post
#83
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 13 August 2008 Skąd: Bratislava |
No i część ostatnia
Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #10: Bump Steer i Toe Steer Mogę prosić Moda o aktualizację 1-szego postu? -------------------- Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind Insta: @tqmmpl Twitter: @tqmmpl |
|
|
Sun, 23 Oct 2016 - 14:51
Post
#84
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 30 August 2012 |
Czy przedni stabilizator jest dobierany do masy przodu (silnika)?
Pytam bo na audizine wszyscy polecają w A4 B6 zmienić tylko tylne stabilizator na ten z modelu Rs4 lub grubszy, ale zalecają pozostawić przedni bez zmian. Jakby nie było S4 czy RS4 ma V8 a to sporo cieższy silnik niz 1.8t. Czy zakladając przedni i tylny stabilizator np z S4 nie pogorsze trakcji w mojej A4 1.8TQ i nie pogłębie podsterowności? Czy jednak założyc tylko tylny grubszy? |
|
|
Sun, 23 Oct 2016 - 15:40
Post
#85
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 |
Jeśli stosunek sztywności stabów przód/tył względem serii zmniejszy się to również zmniejszy się podsterowność.
Trzeba tu podkreślić, że OEM ma inne kryteria oceny niż racingforum, dlatego taki dobór stabów a nie inny. Nie jeden inżynier Audi pewnie się rozmarzył i myślał, że on to dałby cieńszy stab z przodu i kosił M3 po winklach, ale problem jest bardziej złożony niż sie wydaje, podsterowność jest pożądana z pewnych powodów/w pewnych warunkach. -------------------- E90 330d LCI
BTG 9:49 (IS200) |
|
|
Sun, 23 Oct 2016 - 16:33
Post
#86
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Czy przedni stabilizator jest dobierany do masy przodu (silnika)? Pytam bo na audizine wszyscy polecają w A4 B6 zmienić tylko tylne stabilizator na ten z modelu Rs4 lub grubszy, ale zalecają pozostawić przedni bez zmian. Jakby nie było S4 czy RS4 ma V8 a to sporo cieższy silnik niz 1.8t. Czy zakladając przedni i tylny stabilizator np z S4 nie pogorsze trakcji w mojej A4 1.8TQ i nie pogłębie podsterowności? Czy jednak założyc tylko tylny grubszy? Sztywniejszy stabilizator zawsze pogarsza przyczepność danej osi. Dzieje się to dlatego, że dodatkowo zwiększa nacisk na zewnętrzne koło. Im mocniej obciążona opona, tym mniejszy współczynnik tarcia opony. Z drugiej strony bez stabilizatorów ciężko jest uzyskać stabilny samochód w zakręcie. Dlatego stabilizatory daje się takie, żeby kierowca czuł się pewnie za kierownicą, kosztem pogorszenia przyczepności. Dając sztywniejszy stabilizator na tyle pogarszasz przyczepność tyłu. To samo z przodem. W serii masz bardzo dużą dysproporcję w stabilizatorach, nawet w autach z rozkładem masy bliskim 50:50 (przykład RX8 ma z przodu 26mm, a z tyłu 16mm). Saab 9-3 ma chyba z przodu 28 albo 29mm, a z tyłu 16-18 zależnie od wersji. Audi ma pewnie podobnie. Takie ustawienie samochodu + prawie zerowe kąty pochylenia koła z przodu (z tyłu seryjne auta mają ~ -1.5 stopnia) daje to ,że samochód praktycznie zawsze ryje przodem. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Sun, 23 Oct 2016 - 18:42
Post
#87
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 30 August 2012 |
Tak. Ryje przodem konkretnie. To na początek zmienie tylko tył.
|
|
|
Sun, 23 Oct 2016 - 19:36
Post
#88
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Tak. Ryje przodem konkretnie. To na początek zmienie tylko tył. Jak masz dostęp, to jeszcze kup jakieś tuleje z mimośrodem do dolnych lub górnych wahaczy, żeby zwiększyć kąty pochylenia koła z przodu. Dużo pomaga w zakrętach. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 00:14
Post
#89
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 25 January 2015 Skąd: Żyrardów |
to co, wymienić przedniego staba na cieńszy? Żeby lepiej skręcał?
|
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 08:14
Post
#90
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 13 August 2008 Skąd: Bratislava |
Jeśli stosunek sztywności stabów przód/tył względem serii zmniejszy się to również zmniejszy się podsterowność. Trzeba tu podkreślić, że OEM ma inne kryteria oceny niż racingforum, dlatego taki dobór stabów a nie inny. Nie jeden inżynier Audi pewnie się rozmarzył i myślał, że on to dałby cieńszy stab z przodu i kosił M3 po winklach, ale problem jest bardziej złożony niż sie wydaje, podsterowność jest pożądana z pewnych powodów/w pewnych warunkach. Podsterowność w oem wozach (nawet tych tylnonapędowych potworkach typu AMG Black) wynika z lat 60'. W pierwszej części poradnika masz to nakreślone W skrócie - klientom nie podobało się, że nie widzieli drzewa, w które walili i były masowe pozwy na GM'a Ale faktycznie - inżynier musi myśleć kompromisami. I zdarza się, że te kompromisy powodują, że jakiekolwiek tuningi zawieszenia zaczynają się od kartki A4 z rozpiską części do fabrykacji. to co, wymienić przedniego staba na cieńszy? Żeby lepiej skręcał? można, ale raczej nie ma sensu schodzić "poniżej serii", więc wg. mnie: rozbieżność przedniej osi, większe pochylenie kół + sztywniejsze sprężyny, aby ograniczyć przechyły nadwozia. -------------------- Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind Insta: @tqmmpl Twitter: @tqmmpl |
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 10:02
Post
#91
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Podsterowność w oem wozach (nawet tych tylnonapędowych potworkach typu AMG Black) wynika z lat 60'. W pierwszej części poradnika masz to nakreślone W skrócie - klientom nie podobało się, że nie widzieli drzewa, w które walili i były masowe pozwy na GM'a Ale faktycznie - inżynier musi myśleć kompromisami. I zdarza się, że te kompromisy powodują, że jakiekolwiek tuningi zawieszenia zaczynają się od kartki A4 z rozpiską części do fabrykacji. można, ale raczej nie ma sensu schodzić "poniżej serii", więc wg. mnie: rozbieżność przedniej osi, większe pochylenie kół + sztywniejsze sprężyny, aby ograniczyć przechyły nadwozia. Chyba sztywniejsze na tyle. Jak wsadzi sztywniejsze sprężyny na przód, to pogorszy podsterowność. Jak usztywniamy sprężyny na danej osi, to pogarszamy jej przyczepność (tak samo ze stabilizatorem) względem drugiej osi. Najlepiej jest obniżyć auto - wtedy siły przechylające je w zakręcie są mniejsze. Przy obniżonym aucie można przeżyć z seryjnym stabilizatorem. Oczywiście jak jest możliwość wsadzić sztywniejszy stab na tył , to dobrze to zrobić. Update: jak jest na stabilizatorze miejsce, to można dowiercić otwory tak,żeby ramię stabilizatora się skróciło. Można w ten sposób ugrać ~20% usztywnienia,a to już coś. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 10:26
Post
#92
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 19 August 2009 Skąd: Białystok |
No różnie bywa, w RWD często się ustawia sztywny przód i miękki tył.
-------------------- _http://autobezsens.blogspot.com/ <- nudne gadanie o niczym
Drive like lightning, crash like thunder Civic fk2 R18A2 + Civic EG B16 było: E36 4d M44B19 - "(b)awaria", Astra F GSi 16v - "Disastra" |
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 10:47
Post
#93
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
No różnie bywa, w RWD często się ustawia sztywny przód i miękki tył. Tak się robi, żeby nie było problemu na wyjściu z zakrętu. A ważniejsze jest przyspieszenie na pierwszych 20m od apexa, niż na kolejnych 100m, więc trzeba dużo trakcji. W FWD jak dajesz gaz, to przód się odciąża, stąd podsterowność. Dlatego szybkie FWD (clio rs, megane rs), mają "luźny tył", bo pomaga wchodzić w zakręt, a minimalne dodanie gazu uspokoaja sytuację. Ja to u siebie testowałem w RX8. Na tył dałem staba 20mm pełny zamiast 16mm pusty. Auto chętnie szło bokiem, łatwo się obracało na wolnych zakrętach, ale przy 60-70km/h trudno było dać nawet minimalnie gazu w zakręcie, bo od razu dupa uciekała. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 15:07
Post
#94
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 25 January 2015 Skąd: Żyrardów |
z tym że ja mam większy z racji silnika chyba, były też ori ze 2mm mniejsze staby
tylny to patyczek nie stab |
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 15:51
Post
#95
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 13 August 2008 Skąd: Bratislava |
Najlepiej jest obniżyć auto - wtedy siły przechylające je w zakręcie są mniejsze. Przy obniżonym aucie można przeżyć z seryjnym stabilizatorem. Oczywiście jak jest możliwość wsadzić sztywniejszy stab na tył , to dobrze to zrobić. Tyle, że samym obniżeniem samochodu często oddali się roll center od środka ciężkości i będziesz miał większe siły przechylające. Chyba, że geometria w Audi jest przemyślana pod glebienie wozu -------------------- Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind Insta: @tqmmpl Twitter: @tqmmpl |
|
|
Mon, 24 Oct 2016 - 16:38
Post
#96
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Tyle, że samym obniżeniem samochodu często oddali się roll center od środka ciężkości i będziesz miał większe siły przechylające. Chyba, że geometria w Audi jest przemyślana pod glebienie wozu To zależy od konstrukcji zawieszenia. Przy wielowahaczu zachowuje się to znacznie lepiej, niż przy mcphersonie. 3-5cm obniżenia to nie dramat, w końcu tyle siądzie seryjny samochód, który załadujemy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Sun, 03 Mar 2019 - 05:50
Post
#97
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Fri, 12 Apr 2019 - 07:10
Post
#98
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 13 August 2003 |
mam pytanko a nawet dwa ale najpierw jedno:
czy zastosowanie camber bolts zmieni promień zataczania? https://www.tdi-plc.com/wp-content/uploads/...tment-Bolts.png wydaje się że zwiększając camber zwiększymy a dając pozytyw zmiejszymy (mocowanie amortyzatora i długość wachacza bez zmian). Jeżeli tak to przez zastosowanie camberplate na mocny negatyw i korekcja camber bolts w stronę pozytywu możemy podregulować promień zataczania? -------------------- _http://forum.mr2cp.pl/index.php
|
|
|
Wed, 05 Feb 2020 - 19:12
Post
#99
|
|
Super User Dołączył: Sat, 24 September 2016 Skąd: Kraków |
Ja mam pytanie odnośnie geometrii kół. Przeszedłem na 17tki i prawy tył mi ociera na dobiciach. Zamontowałem camber bolty i zrobiłem kąty i ogólnie geometrię kół (na razie tak na szybko, bo nie było czasu za bardzo). Samochód to Toyota MR2 2 gen 1250kg/170KM jeśli ma to jakieś znaczenie. Ogólnie seryjne ustawienia to przód kąt pochylenia koła między -0,2 do -1,20 (ja ustawiłem na -2,30), zbieżność przód 0,00 - 0,05 (ja mam na razie rozbieżny -0,30 stopnia, ale nie było czasu tego zrobić, do poprawki). Tył z kolei kąt pochylenia koła seria -0,55 do -1,55 (u mnie -2,30 tak samo jak przód, ale ttuaj chciałem bardziej pochylić bo tarło mi koło), zbieżność z kolei fabrycznie +0,13 do +0,17 (u mnie +0,10 około, czyli w miarę ustawienia fabryczne).
Nie miałem okazji testować (zrobiłem z 2km dosłownie do garażu od pracy), ale pierwsze wrażenie to: samochód czuć, że jedzie "na rantach" opon bardziej, układ kierowniczy stał się jeszcze bardziej czuły (w MR jest bardzo czuły już w serii), czuć jakby dostał w ogóle wspomaganie nagle ), no i ogólnie bardzo chętnie skręca, aż z miłą chęcią jedzie się zygzakiem po ulicy, ale to na razie pierwsze wrażenia. Pytania: 1. czy kąty -2,30 na obu osiach są ok na tor, ale jednak z dojazdami na kołach, więc powiedzmy w roku 4000km ogólnie z czego z 10% to będzie tor 2. ten lekko rozbieżny przód (-0,30 stopnia) martwi mnie, czy nie będzie zjadać opon? Czy ta wartość jeszcze jest w miarę sensowna na drogę + tor? 3. Czy warto jeszcze pogrzebać i ustawić zupełnie inne wartości? (jakie?) |
|
|
Tue, 19 Jan 2021 - 16:36
Post
#100
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Tu ciekawy artykuł o kątach pochylenia kół
https://grassrootsmotorsports.com/articles/...-negative-camb/ -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 25 April 2024 - 19:12 |