Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> dywagację na temat olejów, wydzielone z "jaki olej do silnika"
Croom
post Sat, 11 Dec 2010 - 18:39
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
To może i ja się podepnę pod temat. Millers XFS 5w50 ma wg strony producenta tzw "Indeks lepkości" 140


Ciężko znaleźć olej który ma równie kiepski wskaznik lepkosci.
Wskaźnik lepkości jest liczbą charakteryzującą zależność lepkości oleju smarowego od temperatury.
Oleje o dużym wskaźniku lepkości charakteryzuje mała zmiana lepkości przy zmianie temperatury i tym samym lepiej spełniają wymagania stawiane olejom smarowym aniżeli oleje o małym wskaźniku lepkości.
Oleje które maja powyżej 170 to oleje oparte na dobrej kompozycji HC, lub PAO IV gr. ale tych nie wiem czy jest w Polsce wogóle kilka, a domieszka 50-60% baz PAO to juz sukces.
95% olejów to oleje należące do IIIgr. tzw. HC ładnie nazywane syntetykami, łącznie z motulem na czele.

CYTAT
Mam pytanko jakis miesiac temu kupilem Seata Ibize 1.9tdi 90km.podobno podciagnieta do 125km z przebiegiem 107000.Jaki olej proponujecie wlac do silnika???Poprzedni wlasciciel powiedzial ze lał Mobila 0W40 ale wydaje mi sie ze chyba troche za rzadki.Z gory dzieki za odp.


Lepiej juz wlac innego półsyntetyka HC , TDI powinien mieć olej 5W-40 A3/B4 , a jesli masz na pompowtryskach to z normą 505.01.




--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 11 Dec 2010 - 18:39
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sat, 11 Dec 2010 - 19:01
Post #2









CYTAT(Croom @ Sat, 11 Dec 2010 - 18:39) *
Wskaźnik lepkości jest liczbą charakteryzującą zależność lepkości oleju smarowego od temperatury.
Oleje o dużym wskaźniku lepkości charakteryzuje mała zmiana lepkości przy zmianie temperatury i tym samym lepiej spełniają wymagania stawiane olejom smarowym aniżeli oleje o małym wskaźniku lepkości.


a może coś od siebie napiszesz ? wink.gif
druga strona dokumentu


EDIT
Na dobrą sprawę można polemizować tym tekstem o "słabości oleju" mającego niski indeks lepkości.

O ile wysoki indeks (powyżej 200) świetnie sprawdzi się w samochodach typu STI czy EVO używanych zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem (nie mam tu na myśli lansu).... o tyle niski indeks dobrze będzie się sprawdzał w samochodach których silniku już są odrobinę "zmęczone".
Taki olej będzie powodował mniejsze błękitno-niebieskie dymienie na zimno, gdyż olej na w niższych temperaturach (0-50) wyższą lepkość przez co bardziej "uszczelnia".
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Croom
post Sat, 11 Dec 2010 - 21:32
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
a może coś od siebie napiszesz ? wink.gif


Po co jak ten tekst ujał to idealnie :-)
Nic dodać nic ująć.

CYTAT
Taki olej będzie powodował mniejsze błękitno-niebieskie dymienie na zimno, gdyż olej na w niższych temperaturach (0-50) wyższą lepkość przez co bardziej "uszczelnia".


Co w tym jest trza przyznać.
Ale .....

Trzeba zaznaczyć czy olej o nadmiernie wysokiej lepkości z co za tym idzie w 90% pompowalności w niskich temp. jest wskazany do wszystkich jednostek.
Każda konstrukcja jest zoptymalizowana do pewnego przedziału lepkościowego co różnie jest ujęte w książkach serwisowych.
Tabelki SAE J300 są tutaj pomocne , wielu producentów i konstruktorów ukazuje tych tabelkach i zakresach temp. jaki olej jest zalecany.
Dlaczego ...?

Konstrukcje silników sa obliczone na określoną pompowalnosć w przedziale czasowym, kanaliki olejowe i magistrale maja dostarczyć okreslona ilość oleju w zakresie czasu, jesli tego nie robia to znaczy że olej jest nieprawidłowo dobrany.
Przykład ze słomka od coca coli.
Bierzemy miód w usta i próbujemy go szybko wydmuchać przez słomkę.
Pytanie kiedy bedzie to łatwiejsze jak nabierzemy miodu zimnego czy takiego juz płynnego ?
Panewki, cała magistrala wtedy czeka jak nie dostanie okreslonej ilości oleju co za tym idzie nie wypracuje określonego ciśnienia zużywają się węzły tarcia.
Przez zwykły silnik 1.4 75KM w ciągu 1 godz. przechodzi ok. 1350L oleju w obiegu zamkniętym.
Co się dzieje jesli przez pierwsze 10 minut pompowane jest zamiast tej ilości 500L a przez pierwsze kilka minut 30% z tego ?
Do czego to mówię...
Do tego że konstruktorzy zalecają do kontketnych silniów okreslony przedział lepkościowy.
Obecnie silniki sa pasowane ciasno i stosowanie czesto olejów SAE 50 wg. mnie tylko wydatnie przyspiesza proces zuzycia jednostki.

Dlatego do zmęczonych jednostek jeśli ktoś się nie decyduje na remont to zalecam Mos2 z np. Fuchsa i wtedy przez pierwsze minuty w temp. 0st.C lub niższych węzły tarcia są chronione, silnik uszczelniony i wszystko gra.
Olej o wysokiej lepkości o jakiej piszesz może nie będzie powodował dymienia na niebiesko ale dosyć wydatnie wesprze zużycie wspolpracujących elementów w pierwszych minutach rozruchu a to się z kolei odbije na trwałości całego silnika.

Pozdrawiam goraco.


--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sat, 11 Dec 2010 - 21:57
Post #4









Croom, chyba do końca nie wiesz o czym piszesz...
Co innego olej który ma niższy indeks lepkości (np. 140) i jego wynikające z tego właściwości........... a co innego olej o wysokiej lepkości i niskiej temperaturze pompowalności.

Mało jest produktów o niskim indeksie lepkości ?
Zobacz oleje do "klasyków".. i się zastanów: dlaczego do tych silników daje się takie produkty ?

Olej 5/50 Millersa nie jest olejem o charakterze "sportowym" który można zalać do nowoczesnego diesla CR IV generacji.
To olej dla np. Passatów TDI PD czy VP z przebiegami +300k km
Go to the top of the page
 
+Quote Post
adamac
post Sun, 12 Dec 2010 - 01:24
Post #5


Frequent User
Dołączył: Wed, 22 October 2008





Ale rozumiem, że taki Millers 5w50 i tak będzie miał lepszą pompowalność przy niskich temperaturach, jak np 10w40 motula?

edit: ten millers będzie charakteryzował się większa lepkością przy niższych temperaturach, a wolałbym, aby olej nie stwarzał za dużych problemów podczas porannego odpalania. Chyba jednak mobil 5w50 to najlepszy olej do pełnoletnich samochodów w dobrym stanie technicznym.
bezduszny a co możesz powiedzieć o STATOIL LazerWay 5W50 lub VECO SYNTEX 5W50? STATOILwygląda parametrami na olej lepszy od milersa a i cena chyba atrakcyjna.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 08:41
Post #6









CYTAT
Ale rozumiem, że taki Millers 5w50 i tak będzie miał lepszą pompowalność przy niskich temperaturach, jak np 10w40 motula?

olej syntetyczny zawsze będzie miał lepsze parametry niż półsyntetyk 10/40

CYTAT
bezduszny a co możesz powiedzieć o STATOIL LazerWay 5W50

tego oleju nie używałem ale znając Statoil to dobry produkt


napisz do jakiego silnika chcesz olej, jaki przebieg, co jest zalane, jak eksploatowany, czy bierze olej itp
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzywaczewski
post Sun, 12 Dec 2010 - 09:43
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Wed, 23 September 2009
Skąd: Łódź





CYTAT(adamac @ Sun, 12 Dec 2010 - 01:24) *
STATOILwygląda parametrami na olej lepszy od milersa a i cena chyba atrakcyjna.

Chyba tylko parametrami na papierze wink.gif


--------------------
EJ20G, EJ253, C16SE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 10:03
Post #8









Statoil robi naprawdę dobre produkty... tyle, że nie są medialne.
Mimo, iż oba są 5/50 to są skierowane do trochę innych silników.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Croom
post Sun, 12 Dec 2010 - 10:49
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
Co innego olej który ma niższy indeks lepkości (np. 140) i jego wynikające z tego właściwości........... a co innego olej o wysokiej lepkości i niskiej temperaturze pompowalności


No dobrze czyli twierdzisz że olej z indexem 140 bedzie lepszym wyborem od oleju np. SAE 50 z indeksem np. 180 i lepkoscią wyraźnie wiekszą od 5W-40 ?

Co na to powie turbo ?


CYTAT
Zobacz oleje do "klasyków".. i się zastanów: dlaczego do tych silników daje się takie produkty ?


Oleje do klasyków to inna bajka, maja miec inny film olejowy tzw. gruby , wtedy kanały olejowy były zupełnie inne, inne pasowanie częsci , inna tolerancja na uszczelnienia co jest jednym z najważniejszych elementów i wymogów dla tych olejów, no i TBN na poziomie podobnym do niektorych naszych semsynetyków.
Nieżadko TBN jest tam na poziomie 1.4-6.



--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 10:53
Post #10









CYTAT(Croom @ Sun, 12 Dec 2010 - 10:49) *
No dobrze czyli twierdzisz że olej z indexem 140 bedzie lepszym wyborem od oleju np. SAE 50 z indeksem np. 180 i lepkoscią wyraźnie wiekszą od 5W-40 ?
Co na to powie turbo ?


dokładnie tak

a turbo ?
będzie bardziej zadowolone.. bo do póki nie złapie swojej temperatury (patrz rozszerzalność metalu) nie będzie puszczała oleju


CYTAT
Oleje do klasyków to inna bajka, maja miec inny film olejowy tzw. gruby , wtedy kanały olejowy były zupełnie inne, inne pasowanie częsci , inna tolerancja na uszczelnienia co jest jednym z najważniejszych elementów i wymogów dla tych olejów, no i TBN na poziomie podobnym do niektorych naszych semsynetyków.
Nieżadko TBN jest tam na poziomie 1.4-6.

wygooglane parametry i określone dane to jedno..
a interpretacja ich i przełożenie na dany silnik to zupełnie coś innego wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 10:59
Post #11









zobacz na to (przy założeniu, ze produkty są powtarzalne i trzymają deklarowane parametry) indeks lepkości:

dla 100 stopni C
Millers 5/50 ma 17 cSt (centystokes)
Mobil1 5/50 ma 17,4 cSt

dla 40 stopni C
Millers 5/50 ma 133 cSt (centystokes)
Mobil1 5/50 ma 104,6 cSt

Jak zrobisz interpretację tych danych ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Croom
post Sun, 12 Dec 2010 - 12:00
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
będzie bardziej zadowolone.. bo do póki nie złapie swojej temperatury (patrz rozszerzalność metalu) nie będzie puszczała oleju


No własnie dopuki nie złapie temp. może nie mieć odpwiedniego smarowania nie liczę aby smarowanie na czymś co pozostało po starym oleju było wystarczające na dłuzszą metę.
Olej o wysokim indexie, doskonałej pompowalności szybciutko dojdzie we wszystkie węzły tarcia nie powodując tym samym tarcia granicznego.

CYTAT
Jak zrobisz interpretację tych danych ?


Tych ?

Że Millers ma w temp. 0st.C lepkość 1662,68 cSt.
A Mobil ma w temp. 0st.C lepkość 848,46 cSt.
Różnica 814,22cSt.
Przepaśc.


No nic na wykresie macie Millersa, Mobila i pewnego bardzo grubego syntetyka 20W-50 z Amsoil, mozna zobaczyć jak to wyglada .



O bazach olejowych nic nie napisze bo w wiekszości to skrywana tajemnica.
Ale jak sie domniemywam Millers to klasyczny półsyntetyk tzw. HC być może jego lepkość nie ulegnie takiej szybkiej degradacji jak Mobila po upływie czasu ale to nie oznacza że w moim odczuciu wypadnie lepiej w ogólnej eksploatacji, może zawierać mniej wiskozatorów w prównaniu do Mobila.
Mobil juz tez nie jest olejem syntetycznym opartym na polielfinach (gr. IV) tzw. PAO.
Uważam jednak że solidny syntetyk z wsokim wskażnikiem jest lepszym wyjsciem niz olej o wskaźniku lepkosci podobnym do olejów mineralnych z poprzedniej dekkady.









--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SZAFA
post Sun, 12 Dec 2010 - 12:12
Post #13


Frequent User
Dołączył: Mon, 01 May 2006





Osobiście uważam że powyżej 5w50 to tylko do sportowych fur na turbo ale ludzie zapominają ,że ich wózki są wyposażone w dośc duże chłodnice oleju więc nie ma sensu lac takich 20w50 . Te oleje są tylko na upały jak w californi ,texasie czy wloszech albo do aut gdzie silnik ma już luzy i zuzywa olej.
U mnie mam zalanego teraz Valvo 5w50 i dopiero po sportowej jeździe ,ostrej jeździe około 30 min rozgrzał sie do temp gdzie wskaźnik cisnienia wskazywał katalogowe cisnienie . Tak to cisnienie było wieksze o 1-2 bary ,a to też podobno nie dobrze jak jest za wsyokie czyli olej długo trzyma lepkośc zanim dojdzie do swojej temp pracy. Wczesniej był zalany 10w60 ,a jeszcze przed nim podobno 5w30 jednak na tym 1 silnik pracował cichutko . Nie wiem czy ten 10w60 go nie zniszczył ,a zwłaszcza szklanek. Na nast. sezon będę testował millersa ale takiego max 5w50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 12:19
Post #14









CYTAT
Olej o wysokim indexie, doskonałej pompowalności szybciutko dojdzie we wszystkie węzły tarcia nie powodując tym samym tarcia granicznego.

chyba jednak nie rozumiesz czym jest index lepkości

CYTAT
Że Millers ma w temp. 0st.C lepkość 1662,68 cSt.
A Mobil ma w temp. 0st.C lepkość 848,46 cSt.

źródło danych ?
tylko nie pisz, że wykres który sam zrobiłeś


PS
Millers 5/50 jest na bazie PAO
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Croom
post Sun, 12 Dec 2010 - 13:33
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
Millers 5/50 jest na bazie PAO


To dlaczego ma taki niski indeks lepkości ?

Może jednak wytłumaczysz na czym polega przewaga oleju o niskim indeksie lepkości w stosunku do olejów o wysokich indeksach lepkosci ?
Dziwi fakt iz mało który obecnie producent nie schodzi w swoich produktach poniżej 140 w klasie 10W-40 nie wspominajac o 5W-40.

Źródło to SAE 300 i odnosniki do tego tematu.


--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
adamac
post Sun, 12 Dec 2010 - 13:43
Post #16


Frequent User
Dołączył: Wed, 22 October 2008





CYTAT(bezduszny @ Sun, 12 Dec 2010 - 08:41) *
napisz do jakiego silnika chcesz olej, jaki przebieg, co jest zalane, jak eksploatowany, czy bierze olej itp


Zupełnie nie racingowy w124CE 2.3 w automacie, wg licznika 250kkm, wcześniejszy olej nie znany. Przez ostatnie 30kkm (w moim posiadaniu) przeszedł 3 wymiany oleju na 10w40 Motul 6100 Synergie+ przed każdą wymianą robiona płukanka. Miedzy wymianami lubi sobie gdzieś zapodziać z 1,5 litra oleju. Ostatnio miałem okazje dolać 5w50 mobila i w moim subiektywnym odczuciu szklanki podczas odpalania mniej hałasują, a ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku wzrosło. Zima się szykuje mroźna, wiec raczej wskazane byłoby przejście na 5w... Liczę na to, że 5w50 silnik będzie palił mniej.
A właśnie to, że
dla 40 stopni C
Millers 5/50 133 cSt
Mobil1 5/50 104,6 cSt
Nie spowoduje, że szklanki będą się dłużej napełniać olejem?
I jeszcze raz ponawiam pytanie, co sądzicie o tym Oleju?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 13:47
Post #17









CYTAT
To dlaczego ma taki niski indeks lepkości ?

bo taki miał być...
olej jest przygotowany dla określonych silników, w określonym stanie... i stąd jego takie a nie inne właściwości

CYTAT
Może jednak wytłumaczysz na czym polega przewaga oleju o niskim indeksie lepkości w stosunku do olejów o wysokich indeksach lepkosci ?

przewaga ?
Jest to olej o innej charakterystyce. Nie można mówić, że jest lepszy czy gorszy (chyba, że przy podaniu konkretnego silnika w konkretnym stanie) po prostu jest inny.

Jeżeli weźmiemy ten olej do silnika z19dth to będzie on gorszy niż M1 5/50
Jeżeli weźmiemy ten olej do silnika AVF z przebiegiem np. +200k to będzie on lepszy niż M1 5/50

Olej w określonym zakresie temperatury ma wykazywać większą lepkość kinematyczną by w ten sposób "uszczelniać" silnik zanim ten osiągnie swoją temperaturę pracy a co za tym idzie też i "pasowanie"


CYTAT
Źródło to SAE 300 i odnosniki do tego tematu.

konkrety proszę, konkrety...
skąd te dane które wstawiłeś do tabeli
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 13:54
Post #18









CYTAT(adamac @ Sun, 12 Dec 2010 - 13:43) *
Zupełnie nie racingowy w124CE 2.3 w automacie, wg licznika 250kkm, wcześniejszy olej nie znany. Przez ostatnie 30kkm (w moim posiadaniu) przeszedł 3 wymiany oleju na 10w40 Motul 6100 Synergie+ przed każdą wymianą robiona płukanka. Miedzy wymianami lubi sobie gdzieś zapodziać z 1,5 litra oleju. Ostatnio miałem okazje dolać 5w50 mobila i w moim subiektywnym odczuciu szklanki podczas odpalania mniej hałasują, a ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku wzrosło. Zima się szykuje mroźna, wiec raczej wskazane byłoby przejście na 5w... Liczę na to, że 5w50 silnik będzie palił mniej.
A właśnie to, że
dla 40 stopni C
Millers 5/50 133 cSt
Mobil1 5/50 104,6 cSt
Nie spowoduje, że szklanki będą się dłużej napełniać olejem?


No to w wypadku tego silnika lepszy będzie Millers 5/50 niż M1 5/50
Napełnianie szklanek ? Rożnica bardziej matematyczna niż realna do wyłapania. Dla silnika bez znaczenia... bo temperatura silnika 40 stopni C jest przez chwilę a ze wzrostem temperatury zmienia się też jego lepkość

Na mniejsze spalanie nie licz wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 12 Dec 2010 - 14:15
Post #19









CYTAT(Croom @ Sat, 11 Dec 2010 - 18:39) *
Ciężko znaleźć olej który ma równie kiepski wskaznik lepkosci.


poważnie ?

AMSOIL Extended Life 5W-20 Synthetic Motor Oil
151

AMSOIL XL 10W-30 SYNTHETIC MOTOR OIL
145

AMSOIL OE 5W-20 SYNTHETIC MOTOR OIL
150

AMSOIL OE 10W-30 SYNTHETIC MOTOR OIL
145


Jakoś nie widzę dużej różnicy wink.gif
a w końcu to pełne syntetyki.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Może oleje sportowe ?

AMSOIL Dominator® Synthetic 15W-50 Racing Oil (RD50)
162

AMSOIL Dominator® Synthetic 5W-20 Racing Oil (RD20)
165

Millers CFS 0w20
183

Millers CFS 5w40
190

Millers CFS 10w50
205

AMSOIL Dominator® Synthetic 15W-50 Racing Oil (RD50)
162

Millers CFS 10w60
205

AMSOIL SAE 60 Synthetic Racing Oil
140



Może jakieś wyjaśnienie skąd takie kiepskie wyniki Amsoil'a ? wink.gif
Jakiś straszny paździoch musi być...


Co ciekawe, Millers XFS 5w50 na angielskiej stronie ma index 177 a nie 140 jak na polskiej
Kinematic Viscosity @ 100°C ... 17.0 cSt
Kinematic Viscosity @ 40°C ... 105
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Croom
post Sun, 12 Dec 2010 - 20:43
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Mon, 04 April 2005
Skąd: Wieliczka





CYTAT
Olej w określonym zakresie temperatury ma wykazywać większą lepkość kinematyczną by w ten sposób "uszczelniać" silnik zanim ten osiągnie swoją temperaturę pracy a co za tym idzie też i "pasowanie"


Kluczowe są pierwsze minuty po uruchomieniu zimnego silnika, i tutaj nastepuje 80% zużycia, sądzisz że olej o indeksie 140 a co za tym idzie jego lepkościa o wiele wyższą w konkretnej temp. nastąpi szybsze dostarczenie oleju do węzłów tarcia w porównaniu do oleju o indeksie np. 180 i podobnej lepkosci w 40st.C ?

Jak się ma tarcie wewnętrzne oleju a co za tym idzie jego temp. w porównaniu oleju o lepkości powiedzmy SAE 40 czy SAE 50 ale o zupełnie różnych indeksach ?

CYTAT
CYTAT
Źródło to SAE 300 i odnosniki do tego tematu.

konkrety proszę, konkrety...


Oj nie mogę pozostac dłużny..

WIDMAN

Widze że Ci Amsoil spokoju nie daje :-)
Szkoda że Millers nie podaje pełnych danych w swoich kartach charakterystyki, bo o testach 4 kulowych czy testach na degradację lepkości na wskutek działania sił mechanicznych nie wspomnę, bez podania takich podstawowych parametrów jak TBN to juz wogóle nie widze sensu porównywać tych olejów i wyciągać jakiś wniosków.


--------------------
www.zmienolej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 05 August 2025 - 17:12