Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Uturbienie motocykla ZX7R, projekt zaczęty proszę o rady.
Slonzok
post Sun, 27 Jan 2013 - 22:22
Post #1


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Witam Serdecznie

Po wypadku w poprzednim sezonie do teraz nie mogę jezdzić na motocyklu, składam go sobie pomalutku w całość. Tak oto z nudów narodził się pomysł na uturbienie tego silnika. Tak więc kilka projektów setki przeczytanych tematów. I zdecydowałem, turbina będzie jako wiśieńka na torcie wink.gif

Trochę o silniku:

stopień sprężania 11:1
pojemność 750ccm
zasilanie gazniki
rozrzad 2 wałki 4 zawory na cylinder

Pewnie zaraz będą komentarze jak to przy takim sprężaniu i to jeszcze na gaznikach??? Właśnie już tłumaczę, silnik jest oryginalnie doładowany powietrzem z olbrzymich wlotów powietrza z przodu czaszy motocykla. Ciśnienie jakie jest uzyskiwane z tej metody to ok. 0.4 bara przy prędkości 270km/h (sprawdzałem to wpiętym ciśnieniomierzem w jeden z kanałów powietrznych, silnik osiąga w seri 130km przy czym ja mam już sportowe wałki rozrządu jak i środki gazników wraz z dyszami Dyno Jet. Jeśli przy takiej prędkości zyskuje się na mocy to dlaczego nie otrzymywać tej mocy przy dużo mniejszych prędkościach?

Zakupiłem turbinę Garretta GT17 z zmienną geometrią, w tej chwili buduje kompletny układ wydechowy z stali nierdzewnej (średnica starego kolektora 36mm teraz jest 42mm).
Rura wylotowa to też stal nierdzewna 63mm, tłumik przelotowy.
Intercooler będzie przed chłodnicą produkcji własnej.

Planuje doładowanie na poziomnie 0.6/0.7 bara.


Teraz pytania które nie dają mi spać po nocy:

1. Czy warto odprężać silnik który jest przystosowany do doładowania powietrzem?
2. Czy smarowanie turbiny mogę podpiąć pod zrobioną u tokarza podkładkę pod filtr oleju? Jak to powinno wyglądać?
3. O czym powinienem wiedzieć przy montażu turbiny do takiego silnika?
4. Turbina posiada zmienną geometrie czy mogę zastosować czujnik ciśnienia i serwo do sterowania tego? Oczywiście mam komputer pokładowy na procesorze Atmega więc mam możliwość wykonać takie sterowanie.
5. Napiszcie co o tym sądzicie.
6. Jeśli 4 rury z cylindrów będą połączone w flanszy będzie to dobrze wykonane? Czy lepiej wykonać połączenie cylindrów 1 i 4, 2 i 3 a pózniej do wspólnej flanszy?

Tutaj film z ZX7R na turbinie:
http://www.youtube.com/watch?v=uBb4U22mFRQ
http://www.youtube.com/watch?feature=endsc...f1qBiY&NR=1

Pozdrawiam Serdecznie i czekam na wyczerpujące odpowiedzi.

Ps. 1
kolektor który będę wykonywał będzie w takim stylu:
http://rankingwarsztatow.pl/uploads/kolektor_wydechowy.jpg Tylko wiadomo między środkowymi flanszami będzie turbina.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 27 Jan 2013 - 22:22
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Pan. B
post Mon, 28 Jan 2013 - 10:14
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Tue, 05 May 2009
Skąd: Nowa Huta





Ale gt17 nie ma twin scroll'a wiec po co dzielone wyjście z kolektora? Zwykły kolektor 4-1. Turbinę lepiej zmień na taka bez zmiennej geometrii będziesz miał mniej problemów. CR 11:1 to trochę za dużo na turbo;) chyba że masz dostęp do c16 lub e85. Był nie dawno temat na forum o turbo w motocyklu. Było o dostosowywaniu gaźników do turbo. Jak mierzyliście to doładowanie dynamiczne ze wyszło wam 0.4 bara?


--------------------
BMW...freude am fahren...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Mon, 28 Jan 2013 - 10:38
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Temat powraca jak bumerang średnio co 3-6 miesięcy na forum!!!

Nie mam nic przeciwko ale ludzie zrozumiejcie że taki projekt na gaźnikach jest praktycznie nie wykonalny lub będzie sporym drutem!!! Bo jesli już jakimś cudem wystroisz paliwo co jest super łatwe na gaźnikach to ciekawe co zrobisz z zapłonem??? montując EMU paliwo i zapłon ogarniasz za jednym razem a w dodatku robisz progresywnie narastający boost żeby cie motocykl nie zrzucił z siedzenia przy redukcji....


Musisz zakupić komp SA najtańszym wyjściem będzie EMU. Turbina do zmiany zmienna geometria to nie na ten poziom wtajemniczenia. Na początek kup małego garretta z astry F 1.7DTL występuje tam mały garrett T15 koszt na szrocie max 500zł lub trochę większa k14... Przepustnice wraz z wtryskiwaczami od jakiegoś nowego litra i jazda w upychanie tego między nogami...

Na temat stopnia sprężania nawet nie pisze bo jak zacznie stukac to sam dojdziesz do tego...

zastanawia mnie jakim cudem zmierzyłeś te 0.4bara przy 270km/h przy takim doładowaniu motocykl powinien mieć ok 30% więcej mocy... Wg mnie to 0.4bar jest sporo naciągane aż policzę jaki nacisk wywiera powietrze przy takiej prędkości....


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
agressor
post Mon, 28 Jan 2013 - 10:57
Post #4


Super User
Dołączył: Tue, 15 January 2008





Doładowanie powietrzem w plastikowy aribox... jeżeli jest to sprzęt wyprodukowany przed 1996,
to ten system nie działa. Mihas nie powiedziłabym, żeby regulacja gaźników była taka banalna.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Mon, 28 Jan 2013 - 11:03
Post #5


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





Z ciekawosci, jakie to ma wałki? (czasy)


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
krawiec
post Mon, 28 Jan 2013 - 13:45
Post #6


Frequent User
Dołączył: Tue, 21 December 2004
Skąd: Kraków





tańszym wyjściem od EMU jest DET3 + EDIS-4
Go to the top of the page
 
+Quote Post
giza323
post Mon, 28 Jan 2013 - 15:12
Post #7


Frequent User
Dołączył: Thu, 29 March 2012





a co do zapłonu to w jakim stopniu zmienia się jego czasy ?? Jest to jakaś duża różnica ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 16:16
Post #8


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Już odpowiadam na wszystkie pytania.

Pan. B

Ciśnienie było mierzone wkręconym w tunel manometrem. Mam nawet gdzieś film z tej jazdy ale było to jakiś czas temu poszukam.


mihas66

Sprężanie jest zbyt wielkie wiem o tym i chce go zmniejszyć do 9,5:1
Gazniki są nadciśnieniowe dlatego jest możliwość uturbienia tego silnika. Inaczej myślałbym na wtryskami, tutaj wystarczy zwiększyć ciśnienie paliwa bo o ile się nie myle do gazników jest podawane 0.8bara(serwisówka). Także sprawdze i napiszę ile to naprawdę jest.


agressor

Oczywiście jest plastikowy box lecz jest to motocykl z 2000r. System musi działać gdyż nie ma żadnej zwężki, czy czegoś co utrudniało by dojście powietrza do gazników. Tunele mają po ok 70mm średnicy, motocykl który wysłałem ma zamontowane turbo właśnie na gaznikach bo nie trzeba ich przystosowywać do ciśnienia.


krawiec

Chce zakupić Power Comanndera


Skiba

Wałki zakupiłem na ebay'u, mają wyższe krzywki przez co zawory bardziej się otwierają. Mogę pomierzyć kąty ale to dopiero za jakieś 2 tygodnie kiedy będę robił remont silnika w tym panewki i łożyska z uszczelniaczami. Tłoki pozostają bo są w idealnym stanie wraz z pierścieniami.


giza323

Co do seryjnego komputera nie odpowiem Ci na to pytanie w Power Comannderze można ustawić sobie kilka różnych map zapłonu.



Turbine chciałbym narazie zostawić tą jaką posiadam, te 500zł wole zainwestować w IC. Jutro jadę po rury nierdzewne i kolanka w weekend może będą pierwsze fotki.

Pytanie o smarowanie, czy nie będzie lepszym wyjściem zamontowanie elektrycznej pompy i osobnej instalacji olejowej tylko dla turbiny? Nie chciałbym obniżyć ciśnienia smarowania silnika, a tak zastosowałbym chłodnice oleju pompe i zbiornik.

Kolejne pytanie, jakiej wielkości IC polecacie do takiego zestawu? Te kanały powietrzne które teraz będą bezużyteczne chciałbym ukierunkować na chłodnice i IC.



Tak poza tematem pewnie myślicie że jestem kolejnym dzieciakiem który porywa się z motyką na słońce. Otóz nie, lubię przerabiać i robić coś sam, nie bawi mnie zabawa w kupowanie części i ich montaż ja muszę coś sam wykonać. Turbina w motocyklu to dość dziwny pomysł jednak gdybym miał posłuchać kilkunastu osób które mówią że to jest bezsensu to nigdy bym się niczego nie nauczył bo po prostu kupiłbym mocniejsze moto... Mi 7 odpowiada bo dla mojego wzrostu jest to idealny motocykl. Chciałbym jeszcze dodać że jest to projekt całoroczny (przez jakiś rok nie będę mógł nadwyrężać nogi) dlatego nie oczekujcie tutaj postępów w każdy dzień. Przy moto mam sporo pracy której nie mogę teraz wykonać np. przez to że jest zimno i nie mogę lakierować ramy. Dlatego postanowiłem zacząć od Turbosprężarki. Wiadomo mogę się mylić w pewnych kwestiach dlatego też tutaj napisałem abyście mi pomogli, i abym się doszkolił, prosiłbym o nie komentowanie że to bezsensu i że mam zmienić moto. Napisałem z prośba o pomoc jeśli nie masz nic wartościowego do powiedzenia wyjdz z tego tematu. O krytykę będę prosił dopiero gdy zamieszcze zdjęcia przeróbek.

Pozdrawiam Serdecznie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
agressor
post Mon, 28 Jan 2013 - 16:38
Post #9


Super User
Dołączył: Tue, 15 January 2008





Power Commandera nie da się podłączyć do gaźników.
Możesz kombinować jedynie z regulowanym kółkiem
od impulsatora, ale tak ustalasz stałą wartość.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 16:51
Post #10


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Można go podłączyć bez wtrysków. Na zagranicznym forum kiedyś się napotkałem właśnie z Power Commanderem w ZX7R. Chyba na angielskim... W warsztacie niedaleko mnie także to samo potwierdzili. Ewentualnie mógłbym sam wykonać sterowanie zapłonem na jakimś lepszym procku. O zapłon się nie martwię. To zostawiam na sam koniec, gdyż to nie wymaga rozbiórki motocykla lecz zdjęcia małej pokrywki od zapłonu i poprowadzenia nowych przewodów.


Mam jeszcze pytanie czym jest spowodowane takie jakby szarpanie od 5 do 6 tysięcy przy gwałtownym odkręcaniu manetki. Zaczło się tak robić po zmianie wałków. Zawory i gazniki są dobrze ustawione byłem w serwisie Kawasaki.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
giza323
post Mon, 28 Jan 2013 - 16:54
Post #11


Frequent User
Dołączył: Thu, 29 March 2012





Co do gaźników to mam male pytanie jesteś pewien że same sobie zwiększą ciśnienie paliwa przy doładowaniu? i nie trzeba będzie stosować dodatkowego regulatora ciśnienie do gaźników turbo ?

Bo jeśli faktycznie te gaźniki same się dostosowują chodź nie mam pojęcia jak miałby by to robić to otwiera to nową drogę przy budowaniu gaźników z turbo.

Wiele projektów które widziałem i w których budowę się zgłębiałem miały pompę z jednopunktowca (1,1 - 1.5 bara) lub jakąś akcesoryjną pompę też o podobnym ciśnieniu i do tego zastosowany był taki oto regulator http://www.re5pect.pl/regulator-pojedyncze-wyjscie.html

Znasz budowę swojego układu i potrafisz jakoś wyjaśnić dla potomnych w jaki sposób te gaźniki są w stanie same wykryć zmianę ciśnienia??
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 17:05
Post #12


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Nie twierdziłem że same sobie zwiększają ciśnienie paliwa, jeśli dobrze rozumiem zasadę działania to działa to na zasadzie takiej że pompa wytwarza ciśnienie paliwa większe od ciśnienia powietrza. Gdyby ciśnienie powietrza było większe od ciśnienia paliwa wtedy paliwo wróciło by do zbiornika. Jeśli myślę zle prosiłbym o poprawienie.

Jeśli by nie dało się tego zrobić na gaznikach jak wytłumaczysz działanie systemu w mojej Kawie? Ciśnienie jakie zmierzyłem wynosiło ok 0.4 bara. Gazniki są nadciśnieniowe a nie podciśnieniowe. Przy tych 2 jasne że nie miało by to sensu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
giza323
post Mon, 28 Jan 2013 - 17:15
Post #13


Frequent User
Dołączył: Thu, 29 March 2012





Tak twierdzisz dobrze tylko że gdy

Przepustnica jest otwarta na maksa przy niższych prędkościach (doładowanie 0 bar ciśnienie paliwa = np 0,4 bar)
jedziesz szybciej masz (0.2 bara doładowania więc żeby utrzymać właściwy skład mieszanki paliwo adekwatnie musi mieć 0,6 bara (0,4 początkowo +0,2)
no i przy tych 270 kmh masz już (0,4 bara więc paliwo musi mieć 0,8 bara)

Więc musisz wiedzieć w jaki sposób się to odbywa bo może się okazać ze nagle twoje gaźniki nie wyrobią przy więcej niż 0,4 bara itd.

Chodź z tego co wiem o tych systemach dają ok 5- 15 km wydaje mi się ze gdybyś dmuchał z turbiny 0,4 bara to mocy będzie więcej co mogło by oznaczać że paliwa może wtedy zabraknąć.

Moim zdaniem możesz spróbować dołożyć turbo ale monitoruj AFR oraz EGT i jak zauważysz że robi się ubogo wtedy przerób układ tak jak pisałem regulator ciśnienia plus pompa o większym ciśnieniu wtedy już na pewno będzie ok.

A co do twojego problemu z szarpanie przy 5 -6 tyś spróbuj podnieść iglice o 1 ząbek ponieważ one odpowiadają ilości paliwa przy średnich otwarciach przepustnicy i może być po prostu ubogo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 17:52
Post #14


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Dziękuje bardzo za tak wyczerpującą odpowiedz. Będę o tym pamiętać.

Tak będę silnik monitorował na wszelkie sposoby bo nie chciałbym go uszkodzić.
A co z smarowaniem? Mogę to tak wykonać?

IC raczej chyba będę sam przerabiał pod wymiary chłodnicy (szerokość).
Tak orientacyjnie od jakich obrotów powinna turbina wstawać? Silnik kręci pod 14 000RPM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pan. B
post Mon, 28 Jan 2013 - 18:16
Post #15


Forum Homee
Dołączył: Tue, 05 May 2009
Skąd: Nowa Huta





To od ilu powinna wstawać to zależy od doboru turbosprężarki i Twoich oczekiwańwink.gif


--------------------
BMW...freude am fahren...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
giza323
post Mon, 28 Jan 2013 - 18:23
Post #16


Frequent User
Dołączył: Thu, 29 March 2012





Moim zdaniem powinna wstawać dość wysoko i długo się rozkręcać żeby po pierwsze nie męczyć tak mocno panewek a po drugie żeby zachowanie tego motoru dało się chodź trochę przewidziećsmile.gif

A tak poza tematem turbo wiesz o tym że kawy mają opinie że po jeździe na kole czasem przednie koło potrafi pojechać swoim torem z powodu pękających ram ?

I mam nadzieje że opiszesz swoje moto w dziale projekty ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 18:34
Post #17


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Właśnie też chciałbym aby wstawała wysoko, tak bardzo dobrze o tym wiem jednak w ZX7R jest inna sprawa. Rama nie pęka tak łatwo jednak sztyca półek zawieszenia lubi się łamać. Przy mojej czołówce (nie moja wina jak by ktoś pytał) rama jest cała nawet pęknięcia nie było (była w Bielsku na sprawdzaniu laserem) jednak sztyca ułamała się z góry i obie lagi się złamały...
Ogólnie kolega miał lekki wypadek (ślizg) i rama mu pękła ale lagi znowu całe więc raczej zależy to od modelu. ; )

Tak jasne jak będą jakieś postępy i zdjęcia założę temat.

To co udało mi się już zamówić:
2m rur nierdzewnych 42mm
6 kolanek nierdzewnych 42mm
2 kolanka 63mm
1,5m rury nierdzewnej 63mm
turbinę już mam Garrett GT17
flansze pod turbo będę robił prawdopodobnie w piątek z stali nierdzewnej na frezarce CNC (zależy na jakiej hali będę miał prace) ewentualnie zlecę to firmie.


A co z tym smarowaniem?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pan. B
post Mon, 28 Jan 2013 - 18:47
Post #18


Forum Homee
Dołączył: Tue, 05 May 2009
Skąd: Nowa Huta





Zasilanie z magistrali a spływ do miski, tak żeby był nad lustrem oleju.


--------------------
BMW...freude am fahren...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
killme
post Mon, 28 Jan 2013 - 19:25
Post #19


Super User
Dołączył: Fri, 11 March 2005
Skąd: SRC





Na świecie robi sie sporo doładowanych silników na gaźnikach z moto.

Ode mnie 2 linki obrazujące z czym to jeść:
http://www.turbo-bike.net/Pressurize%20carbs.htm
http://www.unclebobsturbos.com/newbie.html

Podstawa to regulator cisnienia paliwa pod turbogaźniki i dobór odpowiedniego "pitot tube"
Zazwyczaj pływaki powinny wytrzymać doładowanie do 1 bara.


--------------------
Skoda 120 1.4T
525d F11
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slonzok
post Mon, 28 Jan 2013 - 19:30
Post #20


Rookie
Dołączył: Sun, 27 January 2013





Jak najlepiej się wpiąć pod Magistrale? Bo trochę w temacie smarowania muszę się doszkolić.

Dzięki za te linki, zobaczę jak będzie bez tego regulatora jeśli mieszanka będzie zbyt uboga zakupie go.

Killme jesteś z Wodzisławia Śląskiego??
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 02 August 2025 - 10:01