![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 15 January 2017 Skąd: Śląskie ![]() |
Cześć chciałbym się poradzić czy jesteście mi wstanie pomóc w znalezieniu przyczyny uszkodzenia. Silnik N47D20A BMW 2.0d 2007r. - silnik miał osadzone nowe tuleje cylindrów 15tkm temu w pewnej firmie, po tym czasie zaczęły się nie pokojące stuki, po rozebraniu silnika okazało się że wszystkie cztery cylidry sa owalne ale nie wytarte czy uszkodzone mechanicznie (ślady honowania jak zaraz po tulejowaniu ). Z nominalnego wymiaru 83.99mm ( tłoki 83.95mm ) odchyłki są +0.10mm do -0.18mm ! Tuleje ścinęło wzdłóż silnika. Co mogło być przyczyną takich uszkodzeń, a przedewszstkim czy mogłem sobie sam wyrządzić takie szkody przez popełnienie jakiegoś błędu podczas składania silnika ? Pozdro
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
Mierzyłeś tuleje po obróbce, a przed złożeniem silnika i jesteś pewien, że wtedy wymiary, jak podałeś, 83.99mm były idealne?
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 15 January 2017 Skąd: Śląskie ![]() |
Tak zawsze sprawdzam, żeby potem nie mieć wątpliwości. Wymiar miał być 83.99 i taki był. Moim zdaniem wina leży w przegrzaniu, albo złego doboru materiału tuleji do aluminiowego bloku ...
Ale chciałem też Was zapytać czy moze mieliście takie przypadki i może też być wina szlifierza lub mój błąd przy składaniu |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 14 April 2013 Skąd: Gdańsk ![]() |
Materiał na tuleje to materiał na tuleje. Pytanie czy nie za cienkie ścianki, czy nie za duży wcisk. Samo ewentualne przegrzanie (lub mocne wygrzanie długotrwałe) mogło tylko uruchomić "lawinę nieszczęśliwszych zdarzeń".
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
nie pękaj tylko napisz kto robił bo to potrafi dużo powiedzieć.
-------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Homee Dołączył: Wed, 18 May 2005 Skąd: znienacka ![]() |
zwykle przy tulejowaniu n47 szlifierz montuje mi tuleje grubsze niz te oryginalne cienkie nieboszczyki. masz dpf w tym aucie ?? głowica sie nie pokrzywila ??
-------------------- BMW 135i
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 31 March 2005 Skąd: Piotrków Trybunalski ![]() |
Cześć chciałbym się poradzić czy jesteście mi wstanie pomóc w znalezieniu przyczyny uszkodzenia. Silnik N47D20A BMW 2.0d 2007r. - silnik miał osadzone nowe tuleje cylindrów 15tkm temu w pewnej firmie, po tym czasie zaczęły się nie pokojące stuki, po rozebraniu silnika okazało się że wszystkie cztery cylidry sa owalne ale nie wytarte czy uszkodzone mechanicznie (ślady honowania jak zaraz po tulejowaniu ). Z nominalnego wymiaru 83.99mm ( tłoki 83.95mm ) odchyłki są +0.10mm do -0.18mm ! Tuleje ścinęło wzdłóż silnika. Co mogło być przyczyną takich uszkodzeń, a przedewszstkim czy mogłem sobie sam wyrządzić takie szkody przez popełnienie jakiegoś błędu podczas składania silnika ? Pozdro Co sprawdziłeś do tej pory ? Tłoki się nie zatarły ?? Jak odpowietrzyłeś układ chłodzenia ?? Jak docierałeś ?? Kiedy zmieniałeś olej ?? Na wolnych jak większość fachowców ? Bo znam sporo przypadków,gdzie tylko zalali płynem i auto sobie chodziło na wolnych a później zdziwienie - przy nowych pierścieniach na poczatku naprawde jest mocne tarcie i silnik się zdrowo grzeje - najlepiej widać to w silnikach chłodzonych powietrzem Te stuki było najbardziej słychać po jakim czasie i kiedy ? Na wolnych ? przy gaszeniu ? Pod obciążeniem ? -------------------- Usunięto kontrowersyjne treści. Profil pod obserwacją.
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
Co sprawdziłeś do tej pory ? Tłoki się nie zatarły ?? Jak odpowietrzyłeś układ chłodzenia ?? Jak docierałeś ?? Kiedy zmieniałeś olej ?? Na wolnych jak większość fachowców ? Bo znam sporo przypadków,gdzie tylko zalali płynem i auto sobie chodziło na wolnych a później zdziwienie - przy nowych pierścieniach na poczatku naprawde jest mocne tarcie i silnik się zdrowo grzeje - najlepiej widać to w silnikach chłodzonych powietrzem Te stuki było najbardziej słychać po jakim czasie i kiedy ? Na wolnych ? przy gaszeniu ? Pod obciążeniem ? Chcesz powiedziec ze tuleje sie wytarly na wolnych obrotach bo nowe pierscienie "mocno tra"? Wiele razy widzialem i slyszalem o tulejowanych silnikach ktore po malym przebiegu mialy mega wielkie progi , wydaje mi sie ze ktos w pl sprzedaje surowke na tuleje ktora sie do tego wogole nie nadaje. Niestety to normalne. |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 31 March 2005 Skąd: Piotrków Trybunalski ![]() |
Chcesz powiedziec ze tuleje sie wytarly na wolnych obrotach bo nowe pierscienie "mocno tra"? Wiele razy widzialem i slyszalem o tulejowanych silnikach ktore po malym przebiegu mialy mega wielkie progi , wydaje mi sie ze ktos w pl sprzedaje surowke na tuleje ktora sie do tego wogole nie nadaje. Niestety to normalne. Mniej więcej tak, ale mam rozumieć, że Twoim zdaniem na początku docierania pierścienie trą najsłabiej z całego swojego życia w silniku ?? Mam do Ciebie pytanie czy kiedyś stałeś przy jakiejś obrabiarce np. tokarka albo czy ciąłeś jakiś twardy materiał na wolnych obrotach ?? Wolne obroty zabijają zawsze, począwszy od docierania przez użytkowanie- nie bez powodu emerycka jazda powoduje, że silniki tracą sprawność -------------------- Usunięto kontrowersyjne treści. Profil pod obserwacją.
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
Mniej więcej tak, ale mam rozumieć, że Twoim zdaniem na początku docierania pierścienie trą najsłabiej z całego swojego życia w silniku ?? Mam do Ciebie pytanie czy kiedyś stałeś przy jakiejś obrabiarce np. tokarka albo czy ciąłeś jakiś twardy materiał na wolnych obrotach ?? Wolne obroty zabijają zawsze, począwszy od docierania przez użytkowanie- nie bez powodu emerycka jazda powoduje, że silniki tracą sprawność Ad.1 Zle rozumiesz. Nigdzie tak nie napisalem ![]() Ad.2 Mam wlasna tokarke. Ad.3 Troche ci sie myli. Emerycka jazda powoduje co innego. Nie wyciera tulei Podpowem Ci, ma to cos wspolnego z twoja imputacja z podpunku nr.1 - sila nacisku pierscienia na tuleje. Czyli tak , na wolnych obrotach silniki sie najszybciej zuzywaja, Im wiecej rpm tym mniejsze zuzycie. Ciekawe, nie powiem ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 09 December 2007 ![]() |
Docieranie na wolnych obrotach to zło głównie z trzech względów:
- ze względu na za niskie ciśnienie oleju nie działają natryski na denko tłoka przez co nie ma wymuszonego smarowania płaszcza tłoka i tulei cylindra - niska prędkość obrotowa silnika i niska temperatura oleju powoduje znikome smarowanie "rozbryzgowe" tulei cylindrowych, zwłaszcza w silnikach z dobrze zrobiona fabrycznie windage tray w misce olejowej - ze względu na znikome obciążenie/ciśnienie w komorach spalania gazy nie wspomagają docisku pierścienia tłokowego do ścianki cylindra co wydłuża i zaburza prawidłowy proces uszczelniania się pierścieni -------------------- Renault Clio Sport 2 - rajdówka w ciągłej budowie ....
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
silnik pracujący na biegu jałowym ulega wyszlifowaniu tulei czyli zanikają te kieszonki trzymające olej niezbędny do smarowania tłoka i pierścieni. Częsta przypadłość silników od taksiarzy.
-------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
Docieranie na wolnych obrotach to zło głównie z trzech względów: - ze względu na za niskie ciśnienie oleju nie działają natryski na denko tłoka przez co nie ma wymuszonego smarowania płaszcza tłoka i tulei cylindra - niska prędkość obrotowa silnika i niska temperatura oleju powoduje znikome smarowanie "rozbryzgowe" tulei cylindrowych, zwłaszcza w silnikach z dobrze zrobiona fabrycznie windage tray w misce olejowej - ze względu na znikome obciążenie/ciśnienie w komorach spalania gazy nie wspomagają docisku pierścienia tłokowego do ścianki cylindra co wydłuża i zaburza prawidłowy proces uszczelniania się pierścieni spoko, wszystko to wiadome sprawy. Tylko widzisz, w podpunkcie numer trzy piszesz ze cisnienie nie dociska pierscieni do tulei i przez to niekorzystnie sie docieraja (maja za maly docisk), natomiast kolega kamil.k twierdzi ze podczas docierania na wolnych obrotach pierscienie tak mocno tra o tuleje ze moga ja poprostu wydrzec tak jak u kolegi w tulejowanym m47. To sie nie trzyma kupy. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
Docieranie na wolnych obrotach to zło głównie z trzech względów: - ze względu na za niskie ciśnienie oleju nie działają natryski na denko tłoka przez co nie ma wymuszonego smarowania płaszcza tłoka i tulei cylindra - niska prędkość obrotowa silnika i niska temperatura oleju powoduje znikome smarowanie "rozbryzgowe" tulei cylindrowych, zwłaszcza w silnikach z dobrze zrobiona fabrycznie windage tray w misce olejowej - ze względu na znikome obciążenie/ciśnienie w komorach spalania gazy nie wspomagają docisku pierścienia tłokowego do ścianki cylindra co wydłuża i zaburza prawidłowy proces uszczelniania się pierścieni spoko, wszystko to wiadome sprawy. Tylko widzisz, w podpunkcie numer trzy piszesz ze cisnienie nie dociska pierscieni do tulei i przez to niekorzystnie sie docieraja (maja za maly docisk), natomiast kolega kamil.k twierdzi ze podczas docierania na wolnych obrotach pierscienie tak mocno tra o tuleje ze moga ja poprostu wydrzec tak jak u kolegi w tulejowanym m47. To sie nie trzyma kupy. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
silnik pracujący na biegu jałowym ulega wyszlifowaniu tulei czyli zanikają te kieszonki trzymające olej niezbędny do smarowania tłoka i pierścieni. Częsta przypadłość silników od taksiarzy. Zgoda jak najbardziej. Ale to dlatego ze pierscienie na wolnych obrotach NIE DOCISKAJA do tulei. To caly sekret docierania na ostro. Bez cisnienia w komorze spalania pierwszy pierscien jest slabo docisniety. Niektorzy przeciez wierca male dziurki w denku tak aby pierscienie byly bardziej docisniete a przez to milaly wieksza szczelnosc. Rozbieralem kiedys silnik po przedstawicielu handlowym po 380tys. km. Oprucz tego przebiegu w km ten silnik mial wypracowane TYSIACE godzin na wolnych obrotach. GPS flotowy byl tak archaiczny ze samochod opalony wskazywal "rozpoczecie pracy". Auto codziennie bylo odpalane o 6.30 i pracowalo na wolnych obrotach do okolo 14 popoludniu, dzien w dzien. Bez wyjatkow, wiem bo to sasiad kolegi i w sumie nie widzialem nigdy zeby to auto bylo zgaszone, zawsze pyrkotalo na wolnych obrotach. I wiecie co ? Nie bylo praktycznie zadnego zuzycia tulei, bo 2-3 setki owalizacji po takim przebiegu to wg. mnie nic. Progow zero. Teoria o tym ze silnik wyrabal/wyjebal prog/wytarl tuleje w takim stopniu jak przekazuje nam autor tego watku wskutek pracy na wolnych obrotach ( bo pierscienie tra ![]() |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 10 February 2014 ![]() |
Teoria o tym ze silnik wyrabal/wyjebal prog/wytarl tuleje w takim stopniu jak przekazuje nam autor tego watku wskutek pracy na wolnych obrotach ( bo pierscienie tra :D) jest wg. mojego doswiadczenia conajmniej watpliwa. A ja powiem więcej: jest błędna. Problemy mogą pojawić się, jeśli mamy wolne obroty regulowane śrubką, i z fabrycznych 850 przestawimy sobie np. na 600. Pewnie jakiś taksiarz tak zrobił, koledzy skopiowali pomysł i stąd wziął się taki mit w okolicy. Co innego długotrwała praca na wolnych obrotach na dotarciu. Tutaj potrafi to zaszkodzić, ale nie powinno aż wyżreć cylindrów. A tak w ogóle wszystkie cztery cylidry sa owalne ale nie wytarte czy uszkodzone mechanicznie (ślady honowania jak zaraz po tulejowaniu )
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 08 February 2016 Skąd: Piła ![]() |
Może faktycznie materiał jakiś dziwny nie uspokojony na nie dali i wyżarzają się dopiero podczas pracy. Nic mnie nie zdziwi.
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
User Dołączył: Tue, 04 December 2012 ![]() |
tulejarze lubią zostawiać nieco wystającą tuleję ponad płaszczyznę bloku, zeby ta tak nie osiadła i nie wypuściła ciśnienia przy UPG, może i tutaj tak było, a cienka tuleja dopychana głowicą troche sie odkształciła tam gdzie mogła
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 03 May 2025 - 07:46 |