![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
eMpowered Dołączył: Thu, 25 June 2009 ![]() |
Witam.
Z racji, iż studiuje elektronike i diagnostykę pojazdów trafił mi się o to taki ciekawy wyżej podany temat pracy inżynierskiej do napisania ![]() Od razu piszę, że temat nie jest założony po to by ktos za mnie coś robił itd.... Od dłuzszego czasu śledzę forum i wiem, że wiedza jaką Panowie posiadacie w tym temacie jest ogromna i z racji fachowości tego forum postanowilem założyć ten wątek i liczę, że mi w jakiś sposób pomożecie ![]() Głównie chodzi mi o podsunięcie jakiegoś pomysłu odnośnie tej pracy o czym byłoby warto napisać? Pierwsze co mi przychodzi na myśl co mogłoby sie znaleść w pracy to: - chip tuning czyli najprostsza forma tuningu po najmniejszej linii oporu - silniki n/a --> kolektor wydechowy, dolotowy, ostre wałki rozrzadu, porting głowicy itp..moze nawet ITB - silniki doładowane: czyli turbo, kompresor -->różne uklady biturbo, turbina + kompresor itd.. Może macie jeszcze jakieś inne pomysły odnośnie tuningu technicznego silników spalinowych, wiecie np. o czym warto napisać, a co lepiej zostawić w spokoju i chcielibyście sie podzielić swoja opinią to byłbym wdzięczny. Moja wiedza nie jest jakaś spora, gdyż dopiero się tego wszystkiego powoli edukuję i sporo rzeczy muszę jeszcze doczytać, tak więc jak macie też jakieś tytułu książek, artykuły, linki do których mógłbym zajrzeć odnośnie tego tematu to również byłbym wdzięczny. Pozdrawiam ![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
No to przede wszystkim tuning to poprawienie wykresu indykatorowego silnika. Tuning ma wiele "odmian" od eco tuningu (coś jak bieganie po obiedzie dla zdrowia), mechanicznego jak i elektronicznego, po tuning ekstremalny (coś jak Pudzian
![]() eco tuning, to po prostu korekta samego programu, by silnik palił mniej, a miał podobne osiągi jak seria. Tak samo z modyfikacjami mechanicznymi, ograniczają się one tylko do usunięcia niedociągnięć fabryki. Ewentualnie jest to uzupełnione lekkim doprężeniem silnika czy kosmetycznymi zmianami w przekrojach kanałów, zaworów itp. Dochodzi także zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, dokładne doważenie układu korbowo tłokowego, jego odelżenie itd itp. Druga "twarz" tuningu, to moc. I raczej tego się nie dzieli jak opisałeś, ogólna zasada jest jedna - trzeba zwiększyć napełnienie cylindra, i zmniejszyć straty które są ponoszone na napełnienie tego cylindra ![]() A już szczegóły takie jak odpowiednia charakterystyka przebiegu mocy i momentu silnika po tuningu to kwestia "do czego ma być to silnik". To jest kluczowe zagadnienie tuningu. Bo na ulicę inaczej robi się silniki, do wyścigów inaczej, a do rajdów jeszcze inaczej. Jeśli chodzi o przebieg wykresu, oraz części użyte do budowy oraz technologie montażu. -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Temat jest bardzo obszerny, musiałbyś go mocno zawężyć do pracy doktorskiej. Tu mowa o pracy inżynierskiej, czyli odtwórczej.
Proponuję wybrać jedno zagadnienie i na nim się skupić. Systemy doładowania lub układy rozrządu, czyli tzw. hardware. Z innej strony możesz podejść nie brnąc aż tak głeboko w szczegóły techniczno-sprzętowe, ale opisując np. wspólczynnik napełnienia, co ma na niego wpływ i na co on z kolei wpływa. Charekterystyki silników na przykładzie silników wolnossących i doładowanych je zastępujących. Poza tym, jeśli masz ambicję pracować w zawodzie, proponuję wybrać temat, który może wywrzeć większe wrażenie na potencjalnych pracodawcach. Być może coś związanego ze zużyciem paliwa lub emisją spalin? Temat możesz pociągnąć dalej w pracy magisterskiej. Downsizing? Problem tlenków azotu? Wpływ układów ograniczania emisji substancji szkodliwych na zużycie paliwa? -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
eMpowered Dołączył: Thu, 25 June 2009 ![]() |
A czy ecotuning to nie sprawdza sie tylko w silnikach diesla? Bo w benzynowych każde podniesienie mocy wiąże się z większym spalaniem, bynajmniej tak mi się wydaje i nawet zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika nie skompensuje tego na tyle żeby uzyskać w benzynowym silniku mniejsze spalanie?
Ale ecotuning to jest ciekawy temat o którym na pewno warto wspomnieć, natomiast tuning ekstremalny bym pominął, można wspomnieć paroma słowami o nim, ale to już wyższa szkoła jazdy takie mam wrażenie. Czemu producenci samochodów z małych pojemności wyciskają duże moce?? Chodzi o ekologie? Tak samo w silnikach diesla dąży się do zmniejszania ciśnienia sprężania, bo nowe technologie wysokociśnieniowego wtrysku na to pozwalają ? Tylko po co? Lepszą kulturę pracy silnika się uzyskuje przy niższym sprężaniu? Co dają różne długości dolotu chodzi mi o krótki i długi dolot, a także w jakim celu stosuje zmienną długość dolotu tzw. dynamiczne doładowanie? Nurtuje mnie również kolektor wydechowy np. jakie różnice w przebiegu momentu czy mocy uzyska się pomiędzy wydechem 4-1, a 4-2-1? Na pewno zgadzam się z tym co pisze kolega kompot temat jest bardzo obszerny i można by było napisać trylogie o tym i z pewnością muszę zawęzić zakres tematu do jakis konkretnych zagadnień... Sorry za tyle pytań i dziękuję za pomoc ![]() |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Zapomnij o haśle typu "ecotuning" jeśli chcesz napisać porządną pracę. To jest hasło marketingowe. Ty chcesz to nazwać możliwość zmniejszenia zużycia paliwa (redukcji emisji CO2) poprzez zmiany konstrukcyjne i sterowania silnika. Ewentualnie dalej - zmiany w pojeżdzie. Nadal jednak trzeba to będzie zawęzić, bo jak dojdziesz do komory spalania to ani nie zdobędziesz świeżych informacji (promotor poda Ci ksiązkę z 1970 r., choćby najlepsza będzie już przedawniona), ani ni bedziesz wiedział o czym piszesz a i nie wiadomo czy ktoś z uczelni będzie Ci w stanie pomóc.
Każdy silnik można tak skalibrować, żeby palił mniej, nie ma znaczenia czy benzynowy czy diesla. Fazy rozrządu, EGR, zapłon/kąt wtrysku, dawki w poszczególnych fazach. Mały silnik ma mniejsze straty na ssaniu, pracuje z większym obciążeniem i pracuje sprawniej. Zmienna długość dolotu - chodzi o wykorzystanie zjawisk falowych w celu poprawienia napełnienia cylindrów wykorzystując wzajemne oddziaływanie mas powietrza do nich płynących. Stałą długość = optymalizacja pod jedną prędkość obrotową, ewentualnie ta prędkość * k (k=1, 2, 3...). Zmienna = sam sobie odpowiedz. To samo się dzieje w wydechu. Co do stopnia spręzania na pewno straty mechaniczne są duże w silnikach diesla, optymalny stopień sprężania jest gdzieś tam gdzie Mazda obecnie ze swoim silnikiem diesla (który notabene ma amłe problemy w USA z emisją substancji szkodliwych). Poczytaj o tym silniku, bardzo ciekawy. Swoją drogą teraz walczy się o takie ułamki, że jest to nie do uwierzenia dla przeciętnego zjadacza chleba. Daj sobie czas i pomyśl poważnie nad konkretnym zagadnieniem. -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Wbrew pozorom masz bardzo trudny, ze względu na niesłychanie szeroki wachlarz zagadnień i zjawisk fizycznych do opisania, temat.
IMHO konieczne jest sprecyzowanie i znaczne zawężenie zakresu pracy bo im bardziej się zagłębisz w temat, tym mocniej cię pogrąży. Może np.modyfikacje głowic silników czterosuwowych w celu poprawy przepływu ładunku lub coś w tym rodzaju. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 01 January 2013 Skąd: SAS garage :) ![]() |
Dokładnie Kompot trafia w sedno sprawy raczej
![]() -------------------- _http://400metrow.pl
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 04 September 2008 Skąd: Łódź ![]() |
CYTAT bynajmniej tak mi się wydaje nie bierz tego za złe, ale jak skoro już piszesz prace ![]() -------------------- V8
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
eMpowered Dołączył: Thu, 25 June 2009 ![]() |
the Hitcher zapamiętam
![]() ![]() kompot podsuwasz bardzo ciekawe pomysły, tylko nie wiem czy to sa proste zagadnienia do ogarnięcia. Chodzi o to że o samych systemach doładowania mozna znaleźć dużo materiałów, zaś natomiast o wpływie układów ograniczania emisji substancji szkodliwych na zużycie paliwa czy układach rozrządu już będzie ciężko. I tu faktycznie muszę znaleźć jakiś kompromis, na którym mógłbym sie skupić... |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() prawie jak integra Dołączył: Mon, 29 December 2003 Skąd: waw ![]() |
Podobnego kalibru błędem jest "najmniejsza linia oporu". Są duże i małe linie oporu, czy linie małego i dużego oporu?
"Cuż" też nie wygląda dobrze. Ja wiem, że to nauka w okolicy techniki, ale kurna... A co do tematu - wyżej już chyba otrzymałeś sporo wskazówek, więc pomogłem tylko językowo ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
User Dołączył: Sun, 07 January 2007 Skąd: Bydgoszcz ![]() |
Niestety temat pracy ktory przedstawiles w pierwszym poscie jest tak obszerny ze pewnie bys skonczyl pisac za pincet lat, takze tak jak poprzednicy napisali lepiej ograniczyc sie tylko np. do tuningu glowic jako sposob na polepszenie napelnienia cylindra (nie dotykalbym tutaj walkow rozrzadu bo juz same walki sa dosc obszernym tematem, chyba ze jako zagadnienie na kolejny temat pracy), modyfikacje ECU, modyfikacje ukladu wydechowego i dolotowego. Jezeli znasz angielski badz niemiecki ponizej znajdziesz pozycje literaturowe ktore na pewno przydadza sie podczas pisania tego typu pracy:
´Die Autos schneller machen´-Gerd Hack, potezna napisana w jezyku wroga ksiega z przykladami tuningu konkretnych samochodow, ´Four stroke performance tuning´-Graham Bell - najlepiej najnowszej edycji (chyba 4), jest tam chyba kazde zagandnienie przedstawione o ktorym wspomniales, jest pare wzorkow co by sie profesorkom podobalo jak beda czytali twoja prace. ´How to power tune Ford SOHC...´-Des Hammill- tutaj znajdziej caly przekroj przerobek na przykladzie silnika Pinto oraz Cosworth Forda, duzo przykladow innych ksiazek, ´Maximum boost´- Corky Bell- tutaj o silnikach doladowanych; ´Engine Management Advanced Tuning´- Greg Banish, przyjaznie napisana ksiazka o tuning eletronicznym, o weryfikacji zalozen poprzez badania itp. No i wszelkiego rodzaje tuning guides pod konkretne komputery jezeli zdecydujesz sie opisywac tuning elektroniczny: -AEM http://de.scribd.com/doc/23931231/AEMPro-User-Guide-V2-0, - megasquirt http://www.diyautotune.com/downloads/emspr...uning_guide.pdf, - no i obowiazkowa stronka Herr Grabowskiego po polsku, ktora tez sie moze przydac :http://grabowski.info.pl/ Jedyna ksiazka ktora czytalem o tuningu/modyfikacjach w jezyku polskim to : ´Tuning i sportowe modyfikacje samochodu´- Wazynski, Jurecki, calkiem fajna przyjaznie napisana ksiazka, ogolnie o samochodzie (na bank cos tam znadziesz do swojej pracy) No i moze nie bezposrednio o tuningu ale sporo o ukladach wylotowych/dolotowych: Úklady dolotowe silnikow spalinowych´- Czeslaw Kordzinski. Powinno tobie wystarczyc na poczatek. Zycze powodzenia. I dla wszystkich hejterow. Nie mam znakow polskich stad brak polskich znakow i pewnie masa bledow. |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 16 February 2003 Skąd: Wawa Ursus ![]() |
Wszedłeś w taki temat że łatwo możesz popłynąć. Albo ciebie mogą popłynąć na obronie.
Problemem jest to że tematyka nie ma norm, wytycznych, wskaźników. Bajka o wężu którego nie ma a wszyscy go tropią. nawet nie wiadomo czy tuning to poprawianie (a czego konkretnie?) czy indywidualizacja. Dochodzi kontekst zastosowań. czy wyciśnięcie z fabrycznego silnika 100% mocy więcej kosztem skrócenia jego żywotności do 10% przewidzianego fabrycznie czasu eksploatacji to ulepszenie czy psucie? Naturalnym jest że producenci dążą do ulepszenia (pomijam tu wprogramowanie zużycia) swoich produktów. Czy jeżeli producent coś poprawia z wersji na wersje to też już tuning czy tylko poprawka? Czy tuning to tylko to sie robi poza firmami matkami... a fabryczni tunerzy marek? Co z silnikami/produktami kastrowanymi fabrycznie dla celów ubezpieczeniowych. Czy zdjęcie blokad/ograniczeń (nawet elektronicznych) z fabrycznego komputera silnika nominalnie 200konnego a wypuszczanego jako wersja 140KM to też tuning ? W tej tematyce jakiekowiek założenia przyjmiesz to w każdej chwili można przedstawić równie sensowne argumenty na nie. Równie prawdziwe i równie mocne. koniecznie musisz to wyraźnie w pracy zaznaczyć bo ci ktoś tym gola strzeli. Generalnie ten temat to jest mastodont. Ty miałeś plan go ubić a realne możliwości techniczne masz na polizanie go pieszczotliwie po jaju. Musisz mądrze jajo wybrać ![]() -------------------- ____________________________________________
Dizlem - lamusie, możesz wozić se mamusie... Wombat |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 24 May 2009 ![]() |
Trzymając się ogólnie przyjętego kanonu pisania technicznych prac inż i mgr ja bym to zrobił tak (proponuję ogólny podział pracy, bez rozbicia na poszczególne rozdziały i podrozdziały)
Wprowadzenie: -ogólne wyjaśnienie tematu Twojej pracy, co, dlaczego -przedstawinie ogólne gdzie, po co - wiadomo samochody osobowe z silnikami zasilanymi takim a takim paliwem, doładowane tak i tak, abo bez doładowania.Samochody sportowe wyścigowe, rajdowe, dragstery, formuły itd itd. Ale też ciężarówki, maszyny rolnicze, i tutaj coś ciekawego dopisać co znajdziesz - może jakieś samoloty czy modele, kosiarki, mtocykle (to ostatnie w sumie oczywiste) -zastosowania dla przyjemności na codzień / do profesjonalnego sportu / do pracy Kolejna część: skupienie się na określonej grupie (np kosiarki, ale powiedzmy że wybierzesz samochody osobowe z silnikiem benzynowym bez doładowania do sportu). Tutaj bym opisał całościowe przygotowanie silnika, ale pokrótce, bez wchodzenia w szczegóły. Że silnik ma spełniac takie a takie założenia, w tym celu w środku stosuje się takie a takie bebechy, taką a taką obróbkę, do tego montuje się taki dolot, z takimi bajerami, który wykorzystuje takie zjawiska. Potem wydech, dopasowany też do całej reszty, który pozwala na wykrzesanie optimum z reszty gratów. System zasilania potrzebujemy taki a taki, a steruje się tym kompterem takim, wykorzystując osprzęt / czujniki takie. I cały czas dbamy aby proces spalania był taki, temperatury takie, inne zjawiska żeby zachodziły tak Główna część: Z poprzedniej części wybierasz jakiś fajny element (jak koledzy piszą np głowicę). I opisujesz już szczegółowo. Szukasz jakichś badań, pomiarów, określasz co jest złe, co dobre, co można porawić, co się poprawia, jak się zmieniaja wartości, co można zrobić więcej / mniej, jakie powiedzmy przepływy, jaki wpływ spodu na proces spalania, czy coś może być lepiej, potem jakieś wyniki dzięki temu wszystkiemu osiągnięte. (przy pracy inż raczej sam nie będziesz robił żadnych pomiarów, z resztą lepiej o tym nie mysl, bo zwyczajne nie ma sensu) Zakończenie Podsumowanie, wnioski, co się udało w tym teoretycznym projekcie zrobić dobrze, co źle, co dzięki temu wszystkiemu osięgnęliśmy, i co popsuliśmy. Oppps, wyjdze na to że napisałem za Ciebie pracę ;-). Myślę że tego typu opisowa praca, przybliżająca tuning ogólnie, i zajmująca się nieco szerzej jednym elementem będzie w 100% wystarczająca. A i na koniec najważneijsze absolutnie ! Pamiętaj żebyś miał idealnie poprawnie spis treści, podpisane rozdziały, podpisane poprawnie rysunki i wykresy i ładnie sformatowaną całą pracę bez żadnych błędów. Wtedy masz już 4,5, a jak recenzent przypadkiem przeczyta z 70% pracy i mu się spodoba to będzie 5.0 ![]() Edycja: A skoro studiujesz elektronikę, to w Głównej części nie opisuj głowicy, tylko analogicznie np któryś komputer używany do tuningu silnika i zastosowanie na przykładzie jakiegoś auta. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Fri, 15 November 2002 Skąd: Krakow ![]() |
Posty Kompota przeczytaj kilkukrotnie, jak będziesz wiedział dokładnie o co chodzi - świetnym podsumowaniem jest post WOMBATA
![]() Osobiście wybrałbym, jeden konkretny silnik - najlepiej popularny typu 1.9 TDI lub 1,8 T i na jego podstawie opisał tuning ze wskazaniem na największą moc, lub zakładane parametry samochodu. W celu zebrania odpowiedniej wiedzy - dokładne przewertowanie internetu na ten temat - potem uderzył bym do jakiegoś tunera który za np kilkumiesięczną pomoc w warsztacie dokładnie i praktycznie wytłumaczył by i pokazał o co chodzi. Jako wstęp do pracy opierając się na literaturze - opisał bym odtwórczo zasadę działania i krótki rys historyczny na temat silników spalinowych z rozwinięciem techniki dieslowskiej (w przypadku wyboru 1.9 tdi). Jako zakończenie - trochę dywagacji o przyszłości rozwoju silników. -------------------- Szukam koni.........
......mechanicznych wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) --> BMW E36 M3 3.2 SEDAN |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
eMpowered Dołączył: Thu, 25 June 2009 ![]() |
Tak jak Panowie mówicie skupię się na jednym konkretnym silniku i będzie to np. 1,9 tdi, 1,8t lub taki c20xe vs c20let i trzeba będzie przejrzeć kilkanaście projektów. Choć nie ukrywam, że chodzi mi po głowie również przedstawienie różnych opcji tuningu silnika ogólnikowo bez zagłębiania się w szczegóły... Zobaczymy co promotor jeszcze powie... Jak na razie złapanie go graniczy z cudem, tak więc zostaje droga mailowa
![]() Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania. P.S Dziękuje wszystkim za pomoc ![]() O widzę że jednak coś się tworzy takowego tylko ze sterowaniem pneumatycznym: http://jalopnik.com/what-its-like-to-ride-...gine-1529865968 |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania. Podejścia były i są ze strony Valeo, Siemena i niektórych OEMów też. O wadach doczytasz sam, było co najmniej dwie bardzo poważne. -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 08 July 2012 Skąd: Mordor (W-ch) / Opole ![]() |
Tak jak Panowie mówicie skupię się na jednym konkretnym silniku i będzie to np. 1,9 tdi, 1,8t lub taki c20xe vs c20let i trzeba będzie przejrzeć kilkanaście projektów. Choć nie ukrywam, że chodzi mi po głowie również przedstawienie różnych opcji tuningu silnika ogólnikowo bez zagłębiania się w szczegóły... Zobaczymy co promotor jeszcze powie... Jak na razie złapanie go graniczy z cudem, tak więc zostaje droga mailowa ![]() Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania. P.S Dziękuje wszystkim za pomoc ![]() O widzę że jednak coś się tworzy takowego tylko ze sterowaniem pneumatycznym: http://jalopnik.com/what-its-like-to-ride-...gine-1529865968 https://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0...Wnf&index=9 Ciekawostka https://www.youtube.com/watch?v=ocfIYUc5bpU https://www.youtube.com/watch?v=QWb70X0xELA http://youtu.be/pDsRa4eT7co?t=59s -------------------- Viki`B powered by y/z16xe (ruda tańczy jak szalona :D )
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
eMpowered Dołączył: Thu, 25 June 2009 ![]() |
Patrząc na te filmiki system rotarnego sterowania zaworami troche przypomina na pierwszy rzut oka silnik wankla pomimo że są to dwie różne konstrukcje... Ale raczej to nie jest przyszłość silników tak mi się wydaje.. To co obecnie prezentuje koenigsegg czyli "pneumatyczne zawory" sterowane elektronicznymi zaworami doprowadzania powietrza, które otwierają zawór niby jest sensowne, tylko jakiej pojemnosci/wydajności trzeba zastosować kompresor, aby to sterowanie wydołało przy prędkościach obrotowych rzędu 7-8 tys. obrotów na min. przy np. 4 lub 6 cylindrowym silniku?
Mi się wydaje czysto hipotetycznie, że konstruktorzy z początku nie chcieli rezygnować ze sprężynek zaworowych, które to z odpowiednią siłą dociągają zawory do gniazd zaworych, aby tworzyły szczelną komorę spalania... Problem podejrzewam tkwił na pokonaniu siły sprężyny, aby uchylić zawór czyli defakto zrobienie czegoś na zasadzie działania przekaźnika gdzie cewka przyciąga kotwicę, tylko pewnie nie było możliwe uzyskanie takiej siły z cewki, która mogłaby by ugiąć sprężynkę, dlatego koenigsegg poszedł w pneumatykę, która bez problemu ugnie sprężynkę przy odpowiednim ciśnieniu o ile w jego rozwiązaniu takowa występuje. Ja poprostu czysto logicznie tak wnioskuję tak więc mogę się mylić ![]() |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sat, 19 November 2005 Skąd: Szczecin ![]() |
Mi się wydaje czysto hipotetycznie, że konstruktorzy z początku nie chcieli rezygnować ze sprężynek zaworowych, które to z odpowiednią siłą dociągają zawory do gniazd zaworych, aby tworzyły szczelną komorę spalania... A znasz takie rozwiązanie jak rozrząd desmodromiczny ? http://www.ducatidesmo.com/ -------------------- Uzależniony od motoryzacji, techniki i rajdów :)
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Fri, 15 November 2002 Skąd: Krakow ![]() |
ZiG - pierwszy link w Ciekawostkach - dwa posty wyżej.
Swoją droga ciekawe rozwiązanie z rotującymi zaworami - stosowane gdzieś? - jakie największe problemy? - pewnie jak w Vanklu - uszczelnienie? -------------------- Szukam koni.........
......mechanicznych wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) --> BMW E36 M3 3.2 SEDAN |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 02 May 2025 - 06:37 |