Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Tuning techniczny silników spalinowych w pojazdach osobowych, praca inżynierska :)
Boxic
post Wed, 10 Dec 2014 - 17:23
Post #1


eMpowered
Dołączył: Thu, 25 June 2009





Witam.

Z racji, iż studiuje elektronike i diagnostykę pojazdów trafił mi się o to taki ciekawy wyżej podany temat pracy inżynierskiej do napisania smile.gif, a ze terminy zbliżają się wielkimi krokami to wypadałoby wreszcie cos zacząć pisać...
Od razu piszę, że temat nie jest założony po to by ktos za mnie coś robił itd....
Od dłuzszego czasu śledzę forum i wiem, że wiedza jaką Panowie posiadacie w tym temacie jest ogromna i z racji fachowości tego forum postanowilem założyć ten wątek i liczę, że mi w jakiś sposób pomożecie smile.gif

Głównie chodzi mi o podsunięcie jakiegoś pomysłu odnośnie tej pracy o czym byłoby warto napisać?

Pierwsze co mi przychodzi na myśl co mogłoby sie znaleść w pracy to:
- chip tuning czyli najprostsza forma tuningu po najmniejszej linii oporu
- silniki n/a --> kolektor wydechowy, dolotowy, ostre wałki rozrzadu, porting głowicy itp..moze nawet ITB
- silniki doładowane: czyli turbo, kompresor -->różne uklady biturbo, turbina + kompresor itd..

Może macie jeszcze jakieś inne pomysły odnośnie tuningu technicznego silników spalinowych, wiecie np. o czym warto napisać, a co lepiej zostawić w spokoju i chcielibyście sie podzielić swoja opinią to byłbym wdzięczny.

Moja wiedza nie jest jakaś spora, gdyż dopiero się tego wszystkiego powoli edukuję i sporo rzeczy muszę jeszcze doczytać, tak więc jak macie też jakieś tytułu książek, artykuły, linki do których mógłbym zajrzeć odnośnie tego tematu to również byłbym wdzięczny.

Pozdrawiam smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 10 Dec 2014 - 17:23
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
E30 owner
post Wed, 10 Dec 2014 - 17:54
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Tue, 01 January 2013
Skąd: SAS garage :)





No to przede wszystkim tuning to poprawienie wykresu indykatorowego silnika. Tuning ma wiele "odmian" od eco tuningu (coś jak bieganie po obiedzie dla zdrowia), mechanicznego jak i elektronicznego, po tuning ekstremalny (coś jak Pudzian biggrin.gif ) czyli wykręcanie mocy pod daną specjalizację, czy by być po prostu "dyno queen" (mieć najwyższą moc "papierkową").


eco tuning, to po prostu korekta samego programu, by silnik palił mniej, a miał podobne osiągi jak seria. Tak samo z modyfikacjami mechanicznymi, ograniczają się one tylko do usunięcia niedociągnięć fabryki. Ewentualnie jest to uzupełnione lekkim doprężeniem silnika czy kosmetycznymi zmianami w przekrojach kanałów, zaworów itp. Dochodzi także zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, dokładne doważenie układu korbowo tłokowego, jego odelżenie itd itp.

Druga "twarz" tuningu, to moc. I raczej tego się nie dzieli jak opisałeś, ogólna zasada jest jedna - trzeba zwiększyć napełnienie cylindra, i zmniejszyć straty które są ponoszone na napełnienie tego cylindra smile.gif A to co wymieniłeś to tylko sposoby na podniesienie mocy. Czyli NA - silnik wolnossący, turbo - silnik doładowany.

A już szczegóły takie jak odpowiednia charakterystyka przebiegu mocy i momentu silnika po tuningu to kwestia "do czego ma być to silnik". To jest kluczowe zagadnienie tuningu. Bo na ulicę inaczej robi się silniki, do wyścigów inaczej, a do rajdów jeszcze inaczej. Jeśli chodzi o przebieg wykresu, oraz części użyte do budowy oraz technologie montażu.


--------------------
_http://400metrow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Wed, 10 Dec 2014 - 19:33
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





Temat jest bardzo obszerny, musiałbyś go mocno zawężyć do pracy doktorskiej. Tu mowa o pracy inżynierskiej, czyli odtwórczej.
Proponuję wybrać jedno zagadnienie i na nim się skupić. Systemy doładowania lub układy rozrządu, czyli tzw. hardware. Z innej strony możesz podejść nie brnąc aż tak głeboko w szczegóły techniczno-sprzętowe, ale opisując np. wspólczynnik napełnienia, co ma na niego wpływ i na co on z kolei wpływa.
Charekterystyki silników na przykładzie silników wolnossących i doładowanych je zastępujących.

Poza tym, jeśli masz ambicję pracować w zawodzie, proponuję wybrać temat, który może wywrzeć większe wrażenie na potencjalnych pracodawcach. Być może coś związanego ze zużyciem paliwa lub emisją spalin? Temat możesz pociągnąć dalej w pracy magisterskiej. Downsizing? Problem tlenków azotu? Wpływ układów ograniczania emisji substancji szkodliwych na zużycie paliwa?


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Boxic
post Wed, 10 Dec 2014 - 19:56
Post #4


eMpowered
Dołączył: Thu, 25 June 2009





A czy ecotuning to nie sprawdza sie tylko w silnikach diesla? Bo w benzynowych każde podniesienie mocy wiąże się z większym spalaniem, bynajmniej tak mi się wydaje i nawet zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika nie skompensuje tego na tyle żeby uzyskać w benzynowym silniku mniejsze spalanie?

Ale ecotuning to jest ciekawy temat o którym na pewno warto wspomnieć, natomiast tuning ekstremalny bym pominął, można wspomnieć paroma słowami o nim, ale to już wyższa szkoła jazdy takie mam wrażenie.

Czemu producenci samochodów z małych pojemności wyciskają duże moce?? Chodzi o ekologie?
Tak samo w silnikach diesla dąży się do zmniejszania ciśnienia sprężania, bo nowe technologie wysokociśnieniowego wtrysku na to pozwalają ? Tylko po co? Lepszą kulturę pracy silnika się uzyskuje przy niższym sprężaniu?

Co dają różne długości dolotu chodzi mi o krótki i długi dolot, a także w jakim celu stosuje zmienną długość dolotu tzw. dynamiczne doładowanie?

Nurtuje mnie również kolektor wydechowy np. jakie różnice w przebiegu momentu czy mocy uzyska się pomiędzy wydechem 4-1, a 4-2-1?

Na pewno zgadzam się z tym co pisze kolega kompot temat jest bardzo obszerny i można by było napisać trylogie o tym i z pewnością muszę zawęzić zakres tematu do jakis konkretnych zagadnień...

Sorry za tyle pytań i dziękuję za pomoc smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Wed, 10 Dec 2014 - 20:25
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





Zapomnij o haśle typu "ecotuning" jeśli chcesz napisać porządną pracę. To jest hasło marketingowe. Ty chcesz to nazwać możliwość zmniejszenia zużycia paliwa (redukcji emisji CO2) poprzez zmiany konstrukcyjne i sterowania silnika. Ewentualnie dalej - zmiany w pojeżdzie. Nadal jednak trzeba to będzie zawęzić, bo jak dojdziesz do komory spalania to ani nie zdobędziesz świeżych informacji (promotor poda Ci ksiązkę z 1970 r., choćby najlepsza będzie już przedawniona), ani ni bedziesz wiedział o czym piszesz a i nie wiadomo czy ktoś z uczelni będzie Ci w stanie pomóc.

Każdy silnik można tak skalibrować, żeby palił mniej, nie ma znaczenia czy benzynowy czy diesla. Fazy rozrządu, EGR, zapłon/kąt wtrysku, dawki w poszczególnych fazach.
Mały silnik ma mniejsze straty na ssaniu, pracuje z większym obciążeniem i pracuje sprawniej.
Zmienna długość dolotu - chodzi o wykorzystanie zjawisk falowych w celu poprawienia napełnienia cylindrów wykorzystując wzajemne oddziaływanie mas powietrza do nich płynących. Stałą długość = optymalizacja pod jedną prędkość obrotową, ewentualnie ta prędkość * k (k=1, 2, 3...). Zmienna = sam sobie odpowiedz. To samo się dzieje w wydechu.
Co do stopnia spręzania na pewno straty mechaniczne są duże w silnikach diesla, optymalny stopień sprężania jest gdzieś tam gdzie Mazda obecnie ze swoim silnikiem diesla (który notabene ma amłe problemy w USA z emisją substancji szkodliwych). Poczytaj o tym silniku, bardzo ciekawy. Swoją drogą teraz walczy się o takie ułamki, że jest to nie do uwierzenia dla przeciętnego zjadacza chleba.

Daj sobie czas i pomyśl poważnie nad konkretnym zagadnieniem.


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 10 Dec 2014 - 20:39
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Wbrew pozorom masz bardzo trudny, ze względu na niesłychanie szeroki wachlarz zagadnień i zjawisk fizycznych do opisania, temat.
IMHO konieczne jest sprecyzowanie i znaczne zawężenie zakresu pracy bo im bardziej się zagłębisz w temat, tym mocniej cię pogrąży.
Może np.modyfikacje głowic silników czterosuwowych w celu poprawy przepływu ładunku lub coś w tym rodzaju.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
E30 owner
post Wed, 10 Dec 2014 - 20:43
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Tue, 01 January 2013
Skąd: SAS garage :)





Dokładnie Kompot trafia w sedno sprawy raczej smile.gif


--------------------
_http://400metrow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
the Hitcher
post Wed, 10 Dec 2014 - 22:17
Post #8


Super User
Dołączył: Thu, 04 September 2008
Skąd: Łódź





CYTAT
bynajmniej tak mi się wydaje


nie bierz tego za złe, ale jak skoro już piszesz prace smile.gif to jest duży błąd językowy, bynajmniej to nie to samo co przynajmniej!


--------------------
V8
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Boxic
post Wed, 10 Dec 2014 - 23:18
Post #9


eMpowered
Dołączył: Thu, 25 June 2009





the Hitcher zapamiętam smile.gif i nie biore za złe. Ogólnie i tak się zastanawiałem czy zaraz wszyscy po mnie nie pojadą ostro. Ale niestety poziom nauczania i liczba godzin w szkołach wyższych nie jest adekwatna do tego by po inżynierze zdobyć zawód w pełnym tego słowa znaczeniu. Teraz wszystko jest ogólnikowo ledwo coś się zacznie, a już zajęcia się kończą. Poza tym wykladowcy ciągle opierają się na starych rozwiązaniach i człowiek się uczy czegoś co było 20 lat temu, no cuż takie życie, że trzeba się samemu dokształcać smile.gif

kompot podsuwasz bardzo ciekawe pomysły, tylko nie wiem czy to sa proste zagadnienia do ogarnięcia. Chodzi o to że o samych systemach doładowania mozna znaleźć dużo materiałów, zaś natomiast o wpływie układów ograniczania emisji substancji szkodliwych na zużycie paliwa czy układach rozrządu już będzie ciężko. I tu faktycznie muszę znaleźć jakiś kompromis, na którym mógłbym sie skupić...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Thu, 11 Dec 2014 - 06:16
Post #10


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





Podobnego kalibru błędem jest "najmniejsza linia oporu". Są duże i małe linie oporu, czy linie małego i dużego oporu?
"Cuż" też nie wygląda dobrze. Ja wiem, że to nauka w okolicy techniki, ale kurna...

A co do tematu - wyżej już chyba otrzymałeś sporo wskazówek, więc pomogłem tylko językowo tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
LUT
post Thu, 11 Dec 2014 - 07:39
Post #11


User
Dołączył: Sun, 07 January 2007
Skąd: Bydgoszcz





Niestety temat pracy ktory przedstawiles w pierwszym poscie jest tak obszerny ze pewnie bys skonczyl pisac za pincet lat, takze tak jak poprzednicy napisali lepiej ograniczyc sie tylko np. do tuningu glowic jako sposob na polepszenie napelnienia cylindra (nie dotykalbym tutaj walkow rozrzadu bo juz same walki sa dosc obszernym tematem, chyba ze jako zagadnienie na kolejny temat pracy), modyfikacje ECU, modyfikacje ukladu wydechowego i dolotowego. Jezeli znasz angielski badz niemiecki ponizej znajdziesz pozycje literaturowe ktore na pewno przydadza sie podczas pisania tego typu pracy:

´Die Autos schneller machen´-Gerd Hack, potezna napisana w jezyku wroga ksiega z przykladami tuningu konkretnych samochodow,
´Four stroke performance tuning´-Graham Bell - najlepiej najnowszej edycji (chyba 4), jest tam chyba kazde zagandnienie przedstawione o ktorym wspomniales, jest pare wzorkow co by sie profesorkom podobalo jak beda czytali twoja prace.
´How to power tune Ford SOHC...´-Des Hammill- tutaj znajdziej caly przekroj przerobek na przykladzie silnika Pinto oraz Cosworth Forda, duzo przykladow innych ksiazek,
´Maximum boost´- Corky Bell- tutaj o silnikach doladowanych;
´Engine Management Advanced Tuning´- Greg Banish, przyjaznie napisana ksiazka o tuning eletronicznym, o weryfikacji zalozen poprzez badania itp.

No i wszelkiego rodzaje tuning guides pod konkretne komputery jezeli zdecydujesz sie opisywac tuning elektroniczny:
-AEM http://de.scribd.com/doc/23931231/AEMPro-User-Guide-V2-0,
- megasquirt http://www.diyautotune.com/downloads/emspr...uning_guide.pdf,
- no i obowiazkowa stronka Herr Grabowskiego po polsku, ktora tez sie moze przydac :http://grabowski.info.pl/

Jedyna ksiazka ktora czytalem o tuningu/modyfikacjach w jezyku polskim to :
´Tuning i sportowe modyfikacje samochodu´- Wazynski, Jurecki, calkiem fajna przyjaznie napisana ksiazka, ogolnie o samochodzie (na bank cos tam znadziesz do swojej pracy)
No i moze nie bezposrednio o tuningu ale sporo o ukladach wylotowych/dolotowych: Úklady dolotowe silnikow spalinowych´- Czeslaw Kordzinski.

Powinno tobie wystarczyc na poczatek. Zycze powodzenia.

I dla wszystkich hejterow. Nie mam znakow polskich stad brak polskich znakow i pewnie masa bledow.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wombat
post Thu, 11 Dec 2014 - 08:52
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 16 February 2003
Skąd: Wawa Ursus





Wszedłeś w taki temat że łatwo możesz popłynąć. Albo ciebie mogą popłynąć na obronie.
Problemem jest to że tematyka nie ma norm, wytycznych, wskaźników. Bajka o wężu którego nie ma a wszyscy go tropią.
nawet nie wiadomo czy tuning to poprawianie (a czego konkretnie?) czy indywidualizacja. Dochodzi kontekst zastosowań.
czy wyciśnięcie z fabrycznego silnika 100% mocy więcej kosztem skrócenia jego żywotności do 10% przewidzianego fabrycznie czasu eksploatacji to ulepszenie czy psucie?
Naturalnym jest że producenci dążą do ulepszenia (pomijam tu wprogramowanie zużycia) swoich produktów. Czy jeżeli producent coś poprawia z wersji na wersje to też już tuning czy tylko poprawka? Czy tuning to tylko to sie robi poza firmami matkami... a fabryczni tunerzy marek?
Co z silnikami/produktami kastrowanymi fabrycznie dla celów ubezpieczeniowych. Czy zdjęcie blokad/ograniczeń (nawet elektronicznych) z fabrycznego komputera silnika nominalnie 200konnego a wypuszczanego jako wersja 140KM to też tuning ?
W tej tematyce jakiekowiek założenia przyjmiesz to w każdej chwili można przedstawić równie sensowne argumenty na nie. Równie prawdziwe i równie mocne.
koniecznie musisz to wyraźnie w pracy zaznaczyć bo ci ktoś tym gola strzeli.
Generalnie ten temat to jest mastodont. Ty miałeś plan go ubić a realne możliwości techniczne masz na polizanie go pieszczotliwie po jaju.
Musisz mądrze jajo wybrać smile.gif


--------------------
____________________________________________
Dizlem - lamusie, możesz wozić se mamusie...
Wombat
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrew01
post Thu, 11 Dec 2014 - 11:36
Post #13


Frequent User
Dołączył: Sun, 24 May 2009





Trzymając się ogólnie przyjętego kanonu pisania technicznych prac inż i mgr ja bym to zrobił tak (proponuję ogólny podział pracy, bez rozbicia na poszczególne rozdziały i podrozdziały)

Wprowadzenie:
-ogólne wyjaśnienie tematu Twojej pracy, co, dlaczego
-przedstawinie ogólne gdzie, po co - wiadomo samochody osobowe z silnikami zasilanymi takim a takim paliwem, doładowane tak i tak, abo bez doładowania.Samochody sportowe wyścigowe, rajdowe, dragstery, formuły itd itd. Ale też ciężarówki, maszyny rolnicze, i tutaj coś ciekawego dopisać co znajdziesz - może jakieś samoloty czy modele, kosiarki, mtocykle (to ostatnie w sumie oczywiste)
-zastosowania dla przyjemności na codzień / do profesjonalnego sportu / do pracy

Kolejna część:
skupienie się na określonej grupie (np kosiarki, ale powiedzmy że wybierzesz samochody osobowe z silnikiem benzynowym bez doładowania do sportu). Tutaj bym opisał całościowe przygotowanie silnika, ale pokrótce, bez wchodzenia w szczegóły. Że silnik ma spełniac takie a takie założenia, w tym celu w środku stosuje się takie a takie bebechy, taką a taką obróbkę, do tego montuje się taki dolot, z takimi bajerami, który wykorzystuje takie zjawiska. Potem wydech, dopasowany też do całej reszty, który pozwala na wykrzesanie optimum z reszty gratów. System zasilania potrzebujemy taki a taki, a steruje się tym kompterem takim, wykorzystując osprzęt / czujniki takie. I cały czas dbamy aby proces spalania był taki, temperatury takie, inne zjawiska żeby zachodziły tak

Główna część:
Z poprzedniej części wybierasz jakiś fajny element (jak koledzy piszą np głowicę). I opisujesz już szczegółowo. Szukasz jakichś badań, pomiarów, określasz co jest złe, co dobre, co można porawić, co się poprawia, jak się zmieniaja wartości, co można zrobić więcej / mniej, jakie powiedzmy przepływy, jaki wpływ spodu na proces spalania, czy coś może być lepiej, potem jakieś wyniki dzięki temu wszystkiemu osiągnięte. (przy pracy inż raczej sam nie będziesz robił żadnych pomiarów, z resztą lepiej o tym nie mysl, bo zwyczajne nie ma sensu)

Zakończenie
Podsumowanie, wnioski, co się udało w tym teoretycznym projekcie zrobić dobrze, co źle, co dzięki temu wszystkiemu osięgnęliśmy, i co popsuliśmy.


Oppps, wyjdze na to że napisałem za Ciebie pracę ;-).
Myślę że tego typu opisowa praca, przybliżająca tuning ogólnie, i zajmująca się nieco szerzej jednym elementem będzie w 100% wystarczająca.
A i na koniec najważneijsze absolutnie ! Pamiętaj żebyś miał idealnie poprawnie spis treści, podpisane rozdziały, podpisane poprawnie rysunki i wykresy i ładnie sformatowaną całą pracę bez żadnych błędów. Wtedy masz już 4,5, a jak recenzent przypadkiem przeczyta z 70% pracy i mu się spodoba to będzie 5.0 smile.gif

Edycja:
A skoro studiujesz elektronikę, to w Głównej części nie opisuj głowicy, tylko analogicznie np któryś komputer używany do tuningu silnika i zastosowanie na przykładzie jakiegoś auta.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ww#296
post Thu, 11 Dec 2014 - 11:37
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Fri, 15 November 2002
Skąd: Krakow





Posty Kompota przeczytaj kilkukrotnie, jak będziesz wiedział dokładnie o co chodzi - świetnym podsumowaniem jest post WOMBATA wink.gif

Osobiście wybrałbym, jeden konkretny silnik - najlepiej popularny typu 1.9 TDI lub 1,8 T i na jego podstawie opisał tuning ze wskazaniem na największą moc, lub zakładane parametry samochodu.
W celu zebrania odpowiedniej wiedzy - dokładne przewertowanie internetu na ten temat - potem uderzył bym do jakiegoś tunera który za np kilkumiesięczną pomoc w warsztacie dokładnie i praktycznie wytłumaczył by i pokazał o co chodzi.
Jako wstęp do pracy opierając się na literaturze - opisał bym odtwórczo zasadę działania i krótki rys historyczny na temat silników spalinowych z rozwinięciem techniki dieslowskiej (w przypadku wyboru 1.9 tdi). Jako zakończenie - trochę dywagacji o przyszłości rozwoju silników.


--------------------
Szukam koni.........
......mechanicznych

wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) -->
BMW E36 M3 3.2 SEDAN
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Boxic
post Thu, 11 Dec 2014 - 17:56
Post #15


eMpowered
Dołączył: Thu, 25 June 2009





Tak jak Panowie mówicie skupię się na jednym konkretnym silniku i będzie to np. 1,9 tdi, 1,8t lub taki c20xe vs c20let i trzeba będzie przejrzeć kilkanaście projektów. Choć nie ukrywam, że chodzi mi po głowie również przedstawienie różnych opcji tuningu silnika ogólnikowo bez zagłębiania się w szczegóły... Zobaczymy co promotor jeszcze powie... Jak na razie złapanie go graniczy z cudem, tak więc zostaje droga mailowa smile.gif

Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania.



P.S Dziękuje wszystkim za pomoc smile.gif


O widzę że jednak coś się tworzy takowego tylko ze sterowaniem pneumatycznym:
http://jalopnik.com/what-its-like-to-ride-...gine-1529865968
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Thu, 11 Dec 2014 - 19:59
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





CYTAT(Boxic @ Thu, 11 Dec 2014 - 16:56) *
Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania.

Podejścia były i są ze strony Valeo, Siemena i niektórych OEMów też. O wadach doczytasz sam, było co najmniej dwie bardzo poważne.


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pietrek.L
post Thu, 11 Dec 2014 - 20:02
Post #17


Forum Killer
Dołączył: Sun, 08 July 2012
Skąd: Mordor (W-ch) / Opole





CYTAT(Boxic @ Thu, 11 Dec 2014 - 17:56) *
Tak jak Panowie mówicie skupię się na jednym konkretnym silniku i będzie to np. 1,9 tdi, 1,8t lub taki c20xe vs c20let i trzeba będzie przejrzeć kilkanaście projektów. Choć nie ukrywam, że chodzi mi po głowie również przedstawienie różnych opcji tuningu silnika ogólnikowo bez zagłębiania się w szczegóły... Zobaczymy co promotor jeszcze powie... Jak na razie złapanie go graniczy z cudem, tak więc zostaje droga mailowa smile.gif

Mam jeszcze jedno pytanko czy ktoś coś wie o silniku, który nie posiada wałka rozrządu, a zawory otwierane są elektrycznie za pomocą elektrozaworów lub czegoś podobnego, bo kiedyś mi się obiło o uszy, że coś takiego miało powstać, ale nie zostało z jakiś powodów wdrożone do produkcji. A to miało sporo plusów odnośnie sterowania takim silnikiem czyli pełna kontrola elektroniczna nad czasem otwarcia zaworów, zmniejszenie oporów wewnetrznych silnika, pozbycie się mechanizmów odpowiedzialnych za zmienne fazy rozrządu itd.. Tylko problem bodajże, tkwił po stronie wykonania mechanicznego takiego rozwiązania.



P.S Dziękuje wszystkim za pomoc smile.gif


O widzę że jednak coś się tworzy takowego tylko ze sterowaniem pneumatycznym:
http://jalopnik.com/what-its-like-to-ride-...gine-1529865968


https://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0...Wnf&index=9

Ciekawostka
https://www.youtube.com/watch?v=ocfIYUc5bpU
https://www.youtube.com/watch?v=QWb70X0xELA
http://youtu.be/pDsRa4eT7co?t=59s


--------------------
Viki`B powered by y/z16xe (ruda tańczy jak szalona :D )
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Boxic
post Fri, 12 Dec 2014 - 00:55
Post #18


eMpowered
Dołączył: Thu, 25 June 2009





Patrząc na te filmiki system rotarnego sterowania zaworami troche przypomina na pierwszy rzut oka silnik wankla pomimo że są to dwie różne konstrukcje... Ale raczej to nie jest przyszłość silników tak mi się wydaje.. To co obecnie prezentuje koenigsegg czyli "pneumatyczne zawory" sterowane elektronicznymi zaworami doprowadzania powietrza, które otwierają zawór niby jest sensowne, tylko jakiej pojemnosci/wydajności trzeba zastosować kompresor, aby to sterowanie wydołało przy prędkościach obrotowych rzędu 7-8 tys. obrotów na min. przy np. 4 lub 6 cylindrowym silniku?
Mi się wydaje czysto hipotetycznie, że konstruktorzy z początku nie chcieli rezygnować ze sprężynek zaworowych, które to z odpowiednią siłą dociągają zawory do gniazd zaworych, aby tworzyły szczelną komorę spalania... Problem podejrzewam tkwił na pokonaniu siły sprężyny, aby uchylić zawór czyli defakto zrobienie czegoś na zasadzie działania przekaźnika gdzie cewka przyciąga kotwicę, tylko pewnie nie było możliwe uzyskanie takiej siły z cewki, która mogłaby by ugiąć sprężynkę, dlatego koenigsegg poszedł w pneumatykę, która bez problemu ugnie sprężynkę przy odpowiednim ciśnieniu o ile w jego rozwiązaniu takowa występuje. Ja poprostu czysto logicznie tak wnioskuję tak więc mogę się mylić smile.gif A w pneumatyce to juz pozostaje obliczenie bezwładności układu, opóźnień zadziałania zaworów doprowadzających powietrze itd.. i precyzyjnie można określać za pomocą elektroniki otwarcie zaworu... Dobrze myślę?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ZiG
post Fri, 12 Dec 2014 - 05:22
Post #19


Frequent User
Dołączył: Sat, 19 November 2005
Skąd: Szczecin





CYTAT(Boxic @ Fri, 12 Dec 2014 - 00:55) *
Mi się wydaje czysto hipotetycznie, że konstruktorzy z początku nie chcieli rezygnować ze sprężynek zaworowych, które to z odpowiednią siłą dociągają zawory do gniazd zaworych, aby tworzyły szczelną komorę spalania...



A znasz takie rozwiązanie jak rozrząd desmodromiczny ?

http://www.ducatidesmo.com/


--------------------
Uzależniony od motoryzacji, techniki i rajdów :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ww#296
post Fri, 12 Dec 2014 - 10:25
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Fri, 15 November 2002
Skąd: Krakow





ZiG - pierwszy link w Ciekawostkach - dwa posty wyżej.
Swoją droga ciekawe rozwiązanie z rotującymi zaworami - stosowane gdzieś? - jakie największe problemy? - pewnie jak w Vanklu - uszczelnienie?


--------------------
Szukam koni.........
......mechanicznych

wystarczy WW <!-- s;) --><!-- s;) -->
BMW E36 M3 3.2 SEDAN
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 02 May 2025 - 06:37