Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Przebudowa skrzyni biegów, inne przełożenia, czyli jak i gdzie dorobić zębatki
Rudiger
post Mon, 23 Sep 2013 - 09:06
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





Chodzi mi po głowie koncepcja na zmianę przełożeń w skrzyni biegów (skrócenie), by wóz bardziej dopasować do specyfiki zawodów w których startuję (V max jakie udało mi się osiągnąć na najszybszych próbach to ok 130km/h a vmax na szosie to 160 więc nie wykorzystuję w pełni skrzyni na zawodach jak widać). Na chwilę obecną wiem już jakie mniej więcej chcę przełożenia (jak odwiedzę hamownię to pewnie uściślę jeszcze te przełożenia).
Teraz jest ori skrzynia 4B z zębatkami oczywiście o skośnym zazębieniu. Dyfra nie planuję zmieniać - tylko przełożenia skrzyni.
Poradźcie kto może w PL dorobić nowe wałki z zębatkami? Mówimy raczej o zębatkach z prostymi zębami. O jakich w ogóle kwotach mówimy jeśli chodzi o PL?

Rozumiem że jak dorabiam koła o prostych zębach to z kłowym zazębieniem? Bez synchro? Co zyskuję przez to, a co tracę?
W ori skrzyni o zębach skośnych na wałkach powstają siły promieniowe i poosiowe (czyli rozłożone w 2 kierunkach), przy zębach prostych tylko poosiowe. Co może na to powiedzieć obudowa skrzyni?
Wszystkie uwagi i spostrzeżenia mile widziane.

Pacjent to moja Skoda 120S, 1300cm3


--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 23 Sep 2013 - 09:06
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
flapjck1
post Mon, 23 Sep 2013 - 15:15
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Tue, 14 November 2006





odpowiedz może być nieco glupia....

pepicy cos oferują w tej materii?

pare dni temu ktoś się tu oglosil ze dorabia wkłady do skrzyn, kwoty rzedu 10-20 k?


oo mam, http://www.racingforum.pl/Wkad-kowy-do-Hon...ia-t113173.html
Go to the top of the page
 
+Quote Post
killme
post Mon, 23 Sep 2013 - 15:34
Post #3


Super User
Dołączył: Fri, 11 March 2005
Skąd: SRC





CYTAT(flapjck1 @ Mon, 23 Sep 2013 - 15:15) *
odpowiedz może być nieco glupia....

pepicy cos oferują w tej materii?

pare dni temu ktoś się tu oglosil ze dorabia wkłady do skrzyn, kwoty rzedu 10-20 k?


oo mam, http://www.racingforum.pl/Wkad-kowy-do-Hon...ia-t113173.html


Jeden właściwy adres w CZ pewnie znasz - http://www.prevodovky-sixta.cz/index.php/extensions-40
Ja bym nie eksperymentował w PL, skoro u sąsiadów mają to opanowane do perfekcji i za ułamek powyższej ceny


--------------------
Skoda 120 1.4T
525d F11
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rudiger
post Mon, 23 Sep 2013 - 19:19
Post #4


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





Pepiki oferują, ja znałem ofertę Kalmar'a ale 4,2k PLN nie wyłożę niestety, nie ta ranga zawodów wink.gif
Killme, tej firmy nie znałem, popatrzę.


--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mate96
post Mon, 23 Sep 2013 - 21:41
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Sat, 10 June 2006
Skąd: Wawa





PAR wychodzi raczej nieco więcej niż 4,2kpln


--------------------
Octavia II 2.0 TDI CR wół roboczy
Skyline R33 rdzewiuch stoi po to żeby mieć
Fabia II RS daily
Suzuki SV650S żeby mieć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Mon, 23 Sep 2013 - 21:47
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





Raczej wszystko bedzie wychodziło "nieco" wiecej niz 4,2kzł
Srednia rynkowa cena za głowne przełozenie tyle wynosi, a to naciecie i obrobka ht jednego kola i jednego wałka, a gdzie reszta?
Przeliczenie tego wszystkiego itd
Obstawiam że poniżej 10kzl zrobić dobrze się tego nie da.


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 23 Sep 2013 - 21:54
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Podejrzewam, że się da.
Koszt materiałów i obróbki niewielki z tego co mi wiadomo, większość ceny zgarnia marketing.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Mon, 23 Sep 2013 - 22:04
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





^zapomniales o narzedziach naweglaniu, kulowaniu etc
no i przedewszystkim o know how wink.gif


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 23 Sep 2013 - 22:28
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





No tak zakładałem przecież ręczną obróbkę. smile.gif

P.S. Ale w sumie biorąc fakt, że mam plan zakupu kilku maszyn do obróbki stali to nie wiem czy za 20k PLN się uda zrobić taką skrzynię smile.gif


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Tue, 24 Sep 2013 - 00:16
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





CYTAT(Skiba @ Mon, 23 Sep 2013 - 22:04) *
^zapomniales o narzedziach naweglaniu, kulowaniu etc
no i przedewszystkim o know how wink.gif


Noł hał nie jest wiedzą rodem z F1. To już od dawna znana technologia, wystarczy odbyć rozmowę z ludźmi w fabryce wykonującej koła zębate. Oni to potrafią, kwestia jak się dasz radę dogadać odnośnie ich czasu po ich zmianie wink.gif


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jaqo
post Tue, 24 Sep 2013 - 03:11
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





Pinin to już nie te czasy na dogadywanie się po zmianie powoli.
Rudiger:
-Na prostych zębach nie masz sił poosiowych tylko poprzeczne do wałków
-4.2k to nie jest zła cena.
-Nie musisz wywalać synchro, jeśli u Ciebie wyrabiają to ich nie wywalaj taka moja rada (spada żywotność skrzyni a jeśli u Ciebie syncronizatory wyrabiają to na takich zawodach dużo nie zyskasz)
-znam firmę która robi takie rzeczy, z odpowiednich stopów razem z nawęglaniem etc i fakturą a nie na boku gdzieśtam - podawali mi kwotę kilkuset zł od pary zębów (świta mi, że coś koło 700zł)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rudiger
post Tue, 24 Sep 2013 - 07:11
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





myślę że da to się zrobić także w PL za rozsądne kwoty, teraz jest sporo firm z odpowiednim zapleczem maszynowym na rynku.
Popatrzę jeszcze na tę czeską stronę dziś bo wczoraj nie miałem czasu.

Zasadniczo porównując przełożenia Kalmara z ori skrzynią to:
1 - dłuższa
2- dłuższa
3 i 4 krótsza.

Nie do końca pasuje mi koncepcja wydłużania 1 i 2, za to skrócenie 3 i 4 - jak najbardziej OK
fragm. opisu z instrukcji:
"...koła zębate [wałka pośredniego] biegu 3 i 4 są wciśnięte na wałek na gorąco za pomoca prasy natomiast koła I,II i wsteczny są nacięte wprost na wałku"

no to daje to do myślenia nie wink.gif

trzebaby takie przełożenie dobrać by przy 6000obr było 135kmh a nie jak teraz 160kmh. I by przełożenia tak "nachodziły na siebie" bym nie spadał poniżej pewnych obrotów (vide przyszły wykres z hamowni)

Jaqo, synchro bym zostawił bo dają radę na tym oleju na którym jeźdzę. Ja wiem jakie siły generuje dane przełożenie, zastanawiałem się co na to powie ubudowa skrzyni biegów....




--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szymonrs
post Tue, 24 Sep 2013 - 09:36
Post #13


Super User
Dołączył: Mon, 14 August 2006
Skąd: WJ





Zęby proste stosuję się własnie wtedy gdy obudowa nie jest w stanie znieść sił poosiowych (które to generują skośne zęby w połączniu z momentem obrotowym). Na prostych zębach jedynie wałki mogą się uginać zmniejszając zazębianie. Mają natomiast jedną zasadniczą wadę. Są zajebiście głośne. Zęby skośne niejako kasują luz miedzyzębny podczas pracy a proste nie. Skrzynią Ursusa C360 jest na prostych zębach i jakoś niewyobrażam sobie jakie dzwięki by wydawała jadąc 135km/h i 6000rpm.

Co do wykonania przełożeń to napewno nie zrobi dobrze pierwszy lepszy frezer. Wystarczy wziąść oryginalny wienieć zębaty z dyfra i spróbować na nim zrobic punktakiem punkt aby sprawdzić o co mi chodzi. Punktak trafi nas w oko a na wieńcu nie będzie absolutnie żadnej ryski;-)


--------------------
"Red Devil" Golf MK2 AWD VR6T, King of Warsaw 2013, 2012, vice King of Warsaw 2011
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Tue, 24 Sep 2013 - 14:08
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Rudiger pogadaj z ALI23 http://www.racingforum.pl/koa-zamachowe-z-...em-t113083.html tu masz jego przykładowe ogłoszenie ale robi wszystko co tyczy się metalu i jego obróbki/dorobienia... Ceny ma normalne...

szymonrs z ta skrzynia ursusa dowaliłeś... większość rajdówek z prawdziwego zdarzenia ma kłowe skrzynie i owszem ciekawe i głośno chodzą ale do ursusa im daleko(wiem bo ursusem nie raz pomykałem) a co do obrotów i głośności większość motocykli ma takie skrzynie i chodzą cichutko poza stukami zmiany biegów gdy ktoś nie umie i wciska sprzęgło zamiast operować gazem...


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szymonrs
post Tue, 24 Sep 2013 - 14:51
Post #15


Super User
Dołączył: Mon, 14 August 2006
Skąd: WJ





CYTAT(mihas66 @ Tue, 24 Sep 2013 - 14:08) *
Rudiger pogadaj z ALI23 http://www.racingforum.pl/koa-zamachowe-z-...em-t113083.html tu masz jego przykładowe ogłoszenie ale robi wszystko co tyczy się metalu i jego obróbki/dorobienia... Ceny ma normalne...

szymonrs z ta skrzynia ursusa dowaliłeś... większość rajdówek z prawdziwego zdarzenia ma kłowe skrzynie i owszem ciekawe i głośno chodzą ale do ursusa im daleko(wiem bo ursusem nie raz pomykałem) a co do obrotów i głośności większość motocykli ma takie skrzynie i chodzą cichutko poza stukami zmiany biegów gdy ktoś nie umie i wciska sprzęgło zamiast operować gazem...

kłowa skrzynia nie oznacza prostych zębów tylko sposób załączania koła załączanego... biggrin.gif



oczywiście przykład z ursusem przejaskrawiony i napewno dużo zależy od precyzji wykonania i "modułu" zębów.


--------------------
"Red Devil" Golf MK2 AWD VR6T, King of Warsaw 2013, 2012, vice King of Warsaw 2011
Go to the top of the page
 
+Quote Post
siewcu
post Tue, 24 Sep 2013 - 15:26
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 04 December 2007
Skąd: Wrocław





Ano, widziałem gdzieś kiedyś(chyba w ofercie PAR) wkład synchronizowany na prostych zębach smile.gif

Mi ktoś kiedyś mówił, że kłówkę można zrobić na gratach ze skrzyni z motocykla. Ja akurat nie mam pojęcia jak to działa więc może to być głupota, ale może warto spróbować w tę stronę?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Tue, 24 Sep 2013 - 17:11
Post #17


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





CYTAT(pinin @ Tue, 24 Sep 2013 - 01:16) *
Noł hał nie jest wiedzą rodem z F1. To już od dawna znana technologia, wystarczy odbyć rozmowę z ludźmi w fabryce wykonującej koła zębate. Oni to potrafią, kwestia jak się dasz radę dogadać odnośnie ich czasu po ich zmianie wink.gif

Tak się składa że pracuje w takim zakładzie i wiem ile potrzeba żeby policzyć parę kół, jak zaplanować proces produkcyjny i jakie narzędzia i przyrządy trzeba dobrać i za ile je kupić.


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Tue, 24 Sep 2013 - 19:59
Post #18


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Skiba ok nie zapominaj że to skoda a nie audi quattro lub mietek z 1000hp który ma startować non stop z odcinki na drag slicku....

Wbrew pozorom obliczenia nie są takie straszne jeśli przyjmiemy opcje sporego zapasu i średniej dokładności-każdy student mechaniki i budowy maszyn projektuje prostą krzynie biegów na podstawach konstrukcji maszyn... Cały tok obliczeniowy jest ogólno dostępnym wielu skryptach z polskich uczeni, tak wiem zaprojektować skrzynie od zera to wyczyn ale my już mamy wymiary wałków odległość osi, łożyska i cała resztę pozostaje tylko opcja dopasowania/kompromisu wielkości zębatek i przełożeń.... Procesy produkcyjne danych elementów to też żaden kosmos w wielu skryptach jest opisane jak stworzyć całkowitą dokumentacje projektową.... Pozostaje opcja kto to zrobi i z czego...


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Tue, 24 Sep 2013 - 20:57
Post #19


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





Heheh
tak, tak a po 2 semestrach technologi maszyn owy student lub zmienia przelozenia w gleasonie i robi sobie skrzynie biggrin.gif
Ja przez to wszystko przechodziłem i wiem ile rózni się teoria od praktyki. Owszem jest łatwiej to sobie przyswoić ale nie przesadzajmy wink.gif
Materiał to jest najmniejszy problem.


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rudiger
post Tue, 24 Sep 2013 - 21:23
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Sat, 08 October 2011





Ok, ale przy opcji okrojonej czyli opcji dorobienia 2 par zębatek (te 2 wprasowywane na wałek pośredni i 2 luźne na wałku głównym) dla biegu 3 i 4, o prostych zębach - to już nie jest wydaje mi się trudna sprawa. Bo ori wałki zostają.

Z tego co widzę na stronie czeskiej - to 2 pary kół kosztują ok 1k . To już do przyjęcia jest.



--------------------
narkotyczny zapach dogrzanych slicków...
powered by PENRITE
vmistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2012
mistrz klasy 2-1300 Classicauto Cup 2015
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 02 July 2025 - 05:20