![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 07 February 2007 Skąd: Pruszcz Gdański ![]() |
Co mogło spowodować uszkodzenie panewek jak na poniższych fotach ? Panewka z dużym wżerem jest od strony korbowodu, ładniejsza od stopy. Dodam, że na wszystkich 6 garach wygląda to podobnie. Stanu oleju pilnowałem, niestety nie mam zegara ciśnienia więc nic w temacie nie wiem. Czy poniższe zużycie bardziej wskazuje na przeciążenie kiepskich jakościowo panewek czy raczej problemy ze smarowaniem ? Jeździłem na oleju Gulf racing 10w60. Silnik doładowany 0,5 bara +-300KM, w serii NA 195KM. Do momentu rozbiórki nic nie pukało, nie stukało. Będę wdzięczny za pomoc
![]() ![]() -------------------- Mazda Mx3 klzeT (2,5V6T J-spec) 369KM/445Nm/ET 12.35 Street FWD & AR 156SW 1,9 JTD as Service Car
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
Podłączam się do pytania bo moje panewki tez miały takie wżery przy demontażu. Tyle, ze u mnie tak wyglądały panewki główne.
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Frequent User Dołączył: Thu, 26 October 2006 ![]() |
Wpiszcie sobie w google termin KAWITACJA a wszystko stanie sie jasne
-------------------- Zapraszam na stronę miłośników motocykla Honda CX - _http://hondacx500.cba.pl
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
Czyli wychodzi na to ze zbyt niskie cisnenie oleju jest w stanie doprowadzic do tego, ze na panewce olej nabierze zbyt wysokiej temperatury, zacznie wrzec a tym samym dojdzie do wspomnianej przez Ciebie kawitacji a ta jest w stanie "wybic" dziury w panewkach?
Dobrze to zrozumialem? Jak sie przed tym bronic? Starac sie podniesc cisnienie? |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 07 February 2007 Skąd: Pruszcz Gdański ![]() |
ok, skoro to kawitacja to:
"...Przyczyny: Zjawisko kawitacji, które wiąże się z gwałtownym przyspieszeniem prędkości przepływu oleju spowodowanym lokalnymi, nagłymi zmianami jego ciśnienia, przekraczającymi nawet kilkusetkrotnie normalne ciśnienie oleju. Powstające na skutek tego uderzenie jest tak silne, że potrafi zniszczyć warstwę ślizgową." ... Pytam zatem jaka może być przyczyna nagłych zmian ciśnienia w magistrali ? A słowo "kilkusetkrotnie" brzmi co najmniej nieprawdopodobnie ![]() Tutaj przykład z http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/drukuj....co=1&id=457 panewek przeciążonych. Uszkodzenia wyglądają podobnie: ![]() -------------------- Mazda Mx3 klzeT (2,5V6T J-spec) 369KM/445Nm/ET 12.35 Street FWD & AR 156SW 1,9 JTD as Service Car
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Generation NEXT Dołączył: Wed, 09 July 2003 Skąd: Dark side of the mOOn ![]() |
Jak dla mnie praca na wyższych obrotach bez oleju
-------------------- Real cars don't power the front wheels, they lift them..
Tor Poznań 1:54 na automacie z ogranicznikiem prędkości do 180 km/h :D |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
-------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 13 September 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Czy poniższe zużycie bardziej wskazuje na przeciążenie kiepskich jakościowo panewek czy raczej problemy ze smarowaniem ? Jak panewka ma się zniszczyć, to i tak się zniszczy, niezależnie czy jakiś ACL race, czy najtanszy zamiennik z CERu. Ewidentnie problem ze smarowaniem, a nie jakością. Konkretnej przyczyny nie znam. |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Sun, 07 January 2007 Skąd: Bydgoszcz ![]() |
W panewkach głównych jak i korbowodowych występuje zjawisko smarowania hydrodynamicznego. Co to jest i czym to sie je jest napisane w linku poniżej http://www.total.biz.pl/wiedza/index.htm. Wyżej wymienione ubytki mogą być spowodowane przez pitting (w wyniku wady materiału lub jego zmęczenia powstaje mikroszczelina w którą wtłaczany jest olej pod wysokim ciśnieniem następnie część materiału w tym przypadku panewki jest "odłupywana" przez olej ), natomiast wykluczyłbym kawitacje gdzie ubytek materiału najczęściej spowodowany jest poprzez implozję pęcherzyków powietrza zawartych w cieczy (powstaje w skutek tworzenia lokalnych obszarów o niższym ciśnieniu, w których nastepuje odgazowanie najczęściej zauważana w pompach wysokociśnieniowych łopatkowych, turbinach).
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Super User Dołączył: Thu, 04 December 2008 ![]() |
pitting moim zdaniem, także zanieczyszczenia w oleju mogą zapoczątkować to zjawisko, poprzez wytworzenie mikrowgnieceń, a dalej to już wiadomo... kawitacja raczej nie, uszkodzenie kawitacyjne nie jest szybkim procesem.... ale doładowując silnik zbliżamy się do tego zjawiska, zwiększając obciążenie panewki Tylko jedno pytanie, dlaczego akurat w jednym miejscu występuje te uszkodzenie....
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 26 May 2009 ![]() |
Bo na tym miejscu jest największe obciążenie panewki ???
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Super User Dołączył: Thu, 04 December 2008 ![]() |
w silniku benzynowym wolnossącym panewka stopy korbowodu dopiero zaczyna być obciążana powyżej 3 tyś obr/min więc ne wiem z kąd ta oczywistość....
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
User Dołączył: Sun, 07 January 2007 Skąd: Bydgoszcz ![]() |
Tylko jedno pytanie, dlaczego akurat w jednym miejscu występuje te uszkodzenie.... W panewce smarowanej hydrodynamicznie pik ciśnienia nie pokrywa się z osią korbowodu, stąd zniszczenie w jednym miejscu. Panewka zużyła się od strony korbowodu bo tam występują największe ciśnienia oleju (w uproszczeniu im większe ciśnienie działa na denko tłoka tym większe wytwarza się ciśnienie w panewce. Największe ciśnienie jest 10-20 stopni za GMP w suwie pracy, także "wektor" ciśnienia jest skierowany przeciwnie do siły działającej na tłok czyli bardzie obciążona jest panewka górna czyli tam od strony korbowodu). |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 07 February 2007 Skąd: Pruszcz Gdański ![]() |
Reasumując, zastosowanie panewek lepszej jakości oraz przejście na Motula powinno w przyszłości zapobiec takiemu zjawisku. Panewki widoczne na zdjęciach to niezbyt kosztowny zamiennik seryjnych, więcej takiego błędu nie popełnię
![]() -------------------- Mazda Mx3 klzeT (2,5V6T J-spec) 369KM/445Nm/ET 12.35 Street FWD & AR 156SW 1,9 JTD as Service Car
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 05 December 2006 Skąd: Chelm ![]() |
Tak wygladaja zazwyczaj panewki albo przeciazone albo uszkodzone w wyniku spalania stukowego. Ja bym osobiscie obstawial za duze przeciazenie seryjnej panewki (w koncu mamy tutaj +100KM nie wspominajac juz o wartosci momentu obrotowego). Czesto w mocniejszych silnikach seryjnych sa stosowane panewki wzmacniane typu sputter i takowych poszukalbym na twoim miejscu lub tez zlecil dorobienie wzmacnianych. W wiekszosci panewek tylko panewka korbowodu a nie stopki jest wzmacniana ze wzgledu na nizsze koszty produkcji, poniewaz przede wszystkim to ona jest najbardziej obciazana.
-------------------- AUTO SZLIF Dziak - http://www.auto-szlif.pl - Centrum Obróbki Silników
MyGallery - http://www.gti.peugeot205.pl/gallery/stef1 |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 December 2004 Skąd: Łódź ![]() |
A ja bym poszukał źródła problemu w sprężynce regulującej ciśnienie na pompie olejowej. Lubi z czasem wyrobić się w mazdowskiej serii K i być najzwyczajniej za miękka co wpływa na obniżenie ciśnienia oleju.
-------------------- RX-7 FD3s // Viper // Soarer // JZS147 // 325i // 523i // 323 BG 2,5V6 // Kadett C QP
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 07 February 2007 Skąd: Pruszcz Gdański ![]() |
Tyle, że wtedy pierwsze odezwałyby się HLA
-------------------- Mazda Mx3 klzeT (2,5V6T J-spec) 369KM/445Nm/ET 12.35 Street FWD & AR 156SW 1,9 JTD as Service Car
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 December 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Niekoniecznie, ja swoje HLA zregenerowałem podczas robienia obróbki głowic, była cisza HLA a przez słabą sprężynkę ciśnienie niebezpiecznie spadło.
-------------------- RX-7 FD3s // Viper // Soarer // JZS147 // 325i // 523i // 323 BG 2,5V6 // Kadett C QP
|
|
|
gość_Energo_* |
![]()
Post
#20
|
![]() |
Jeździłem na oleju Gulf racing 10w60 A dlaczego na takim gęstym ? Czy silnik był przerabiany pod kątem obiegu oleju ? Całkiem prawdopodobne że olej nie zawsze docierał na czas w odpowiedniej ilości, przez co nie było dobrego chłodzenia elementów, może nawet smarowania. Chyba że producent silnika dopuszcza stosowanie takich olejów, to nie ma o czym mówić. Jeśli zalecany jest np 5W30, to zalanie 5W40 może pomóc w przypadku ostrzejszego traktowania silnika. Ale już 10W60 jest mniej więcej 140% bardziej gęsty i lepki od 5W30, warto mieć takie sprawy na uwadze. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 02 August 2025 - 22:35 |