![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Mon, 24 March 2003 ![]() |
Jak co roku zagorzała dyskusja.
Dziś byłem na wulkanizacji, w której oświecono mnie, że do BMW trzeba lepsze opony ładować na tył. Tłumaczyłem, że wolę mieć lepsze na przodzie, bo chcę skręcać i hamować. Dostałem odpowiedź, że tył jest bardziej podatny na uślizg i trzeba lepsze na tył. Tłumaczę, że nie chcę na ch...wych oponach wlecieć w koleinę z wodą, bo zima to nie tylko śnieżne drogi, ale przede wszystkich chlapa i deszcz. Odpowiedziałem też, że jak opony są zużyte na tyle mocno, że tył mi lata to je wyrzucam a nie wkładam na przód. Dostałem znów odpowiedź, że wszelkie testy w tym Michelin wykazały, że gorsze opony pakuje się na przód. Jako praktyk - zakładam lepsze na przód. Powiedzcie proszę jakie jest Wasze zdanie i spostrzeżenia, oraz o ewentualne merytoryczne wytłumaczenia, że na tył rzeczywiście powinno się pakować lepsze (w końcu Michelin tak mówi ![]() Piąteczek, browarki w dłoń i do klawiatury - zapraszam ![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Sprawa jest prosta - jak czujesz auto i umiesz conieco, to lepsze na przód.
Jak jesteś zielony i samochód to "magia", to lepsze na tył ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Frequent User Dołączył: Sat, 27 March 2010 ![]() |
Jak rozumiem piszemy o F10 RWD (sygnaturka).
Słyszałem także teorię, że przy FWD należy zakładać lepsze opony (w ogóle zimowe - jeżeli ktoś kupuje tylko jedną parę zimówek) na tył, z uwagi na zwiększone ryzyko poślizgu. Ja jestem zwolennikiem jednak zakładania lepszych (jak zakładam "lepszość" tych opon wynika ze stanu bieżnika, bo w zasadzie tylko to można stwierdzić wzrokowo) na oś napędzaną. Na szczęście przy quattro nie mam takich problemów. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
User Dołączył: Mon, 11 August 2003 Skąd: 3-Miasto ![]() |
IMO zawsze lepsze na tyl.
Przodem mozesz sterowac skrecaniem, gazem i hamulcem. Tylem realnie niczym (pomiajm rezcny i rwd 500 KM) |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Skutek ucieczki tyłu na szybkim łuku jest po prostu bardziej opłakany w skutkach/ badziej tragiczny. A w trasie nie ma bata, nikt nie będzie nonstop tak skupiony na wszelkie bodźce z p.. pleców płynące (jak na torze na przykłąd) aby odpowiednio wcześnie _zawsze_ zareagować. A jeden raz za późno - wystarczy.
Pewnie stąd takie zalecenie. Jak każde, nie zawiera na pewno wszystkich przypadków możliwych, a najczęstsze z najgorszymi konsekwencjami. Ale raczej w trudnych warunkach podświadomie się zachowuje większe odległości i hamownia nie zabraknie, a bardziej prawdopodobna wydaje się sytuacja, gdy na szybkim łuku ktoś się wystraszy że za szybko wszedł i odejmie gazu czy przyhamuje - to może być po nim i po innych w okolicy. Pewnie że i przy dobrych oponach to możliwe, no ale z dwojga złego.. Boczne uderzenia są najgorsze jednak. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 16 December 2014 ![]() |
Ja jestem zdania że przy FWD zakładanie lepszych opon na przód daje same korzyści. Wiecej trakcji, lepsze hamowanie, możliwośc skręcenia a nie płużenie przodem. Minusy ? Łatwiej wpaśc w poślizg ale jak masz troche w głowie to nie zapier... w deszcz czy inne słabe warunki wiedząc jakie masz opony. Wydaje mi się że w tych testach brane jest pod uwagę to że 90% kierowców nie wie co to kontra i nie raz słyszalem słowa no ale przecież wcisnąłem sprzęgło ( w trakcie poślizgu). Tak ludzie myślą że jak wcisnął sprzegło to samochód magicznie sie wyprostuje. Moje zdanie jest takie że wole lepiej hamować i przyspieszać a na zakrętach poprostu odpuszcze a w razie co mniej lub bardziej umiem sie zachować ( nie raz sprawdzone nawet przy poślizgu ~130km/h). Nie robie z siebie super drivera itd bo pewnie nie umiem jeździć ale pewne odruchy mam i nie panikuje hamując kiedy dupa mnie wyprzedza. Przy RWD w zimie chyba wolał bym lepsze na tył żeby móc ruszyć pod górkę.
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No , mnie nieraz obróciło na długich, prostych niby zakrętach (na torze), długo dumałem później dlaczego początkowo
![]() ![]() A ciut więcej przyczepności tyłu i mamy komfort i spokój, a przede wszystkim margines, a o to tu chodzi. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Mon, 24 March 2003 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
User Dołączył: Sun, 02 August 2009 Skąd: Sosnowiec ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Mon, 30 March 2009 Skąd: Bielsko-Biała ![]() |
Dzięki gorszym na przodzie nie pojedziesz szybko, bo czujesz, że hamowanie i skręcanie (+przyspieszenie w fwd) kiepsko idzie, więc tył nie wyleci na zakręcie bo dużo wcześniej poczujesz, że przód puszcza. Jedyne co Ci grozi to podsterowność która z założenia jest łatwiejsza do wyczucia na granicy oraz łatwiejsza do opanowania.
Gdyby dać lepsze na przód to jest hurra że fajnie się jedzie/hamuje a na pierwszym lepszym łuku niespodzianka. PS. daję zimówki tylko na przód ![]() -------------------- ex Renault Megane II RS '04 - 2.0 16vT - F4RT 225KM 300Nm
Renault Megane III GT Line '13 - 1.6 16v - K4M 110KM 151Nm Renault Megane III RS Trophy '15 - 2.0 16vT - F4RT 275KM 360Nm |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 27 March 2007 Skąd: Gliwice/Rybnik ![]() |
Zakładam u siebie lepsze na przód (FWD) z prostego względu. Wolę charakterystykę nad- niż podsterowną, zdecydowanie łatwiej wyprowadzić z poślizgu czy jechać kontrolowanym. Poza tym jest szybsze wyjście z zakrętu.
Raz w życiu miałem założone gorsze na przodzie w zimie, jak się przedobrzy przód leci na sąsiedni pas i samochód nie bardzo chce reagować na gaz/ruchy kierownicą W mocnym RWD (takim 300,400KM+) wolałbym jednak dbać o to by mieć opony w podobnym stanie z przodu i z tyłu, choć w ostateczności i tak wolałbym lepsze z przodu. -------------------- 200KM/290Nm/1088kg
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 17 February 2008 Skąd: W-wa ![]() |
W rwd często montuje sie gumy roznej szerokosci.
Kto widzial szersze na przodzie? ![]() Co do poslizgow to jednak lepiej walnac przodem niz bokiem. -------------------- papierowe konie + oszukane 4x4
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#13
|
![]() |
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
ale statystyczny kowalski prędzej sobie poradzi z podsterownością niż z nadsterownością - jak lecąc bokiem wciśnie hamulec albo sprzęgło, to będzie lipa. a jak mu przód wyjedzie i depnie w hamulec, to zakładając, że abs jest sprawny auto odzyska sterowność... żeby zakładać lepsze na przód trzeba umieć kontrolować auto, do mnie bardziej przemawia sterowalność autem i hamowanie niż pilnowanie, żeby nie poszło bokiem - ale u statystycznego kowalskiego to nie zadziała... bo który potrafi kontrę założyć i wyprowadzić auto z poślizgu?
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
ale statystyczny kowalski prędzej sobie poradzi z podsterownością niż z nadsterownością - jak lecąc bokiem wciśnie hamulec albo sprzęgło, to będzie lipa. a jak mu przód wyjedzie i depnie w hamulec, to zakładając, że abs jest sprawny auto odzyska sterowność... żeby zakładać lepsze na przód trzeba umieć kontrolować auto, do mnie bardziej przemawia sterowalność autem i hamowanie niż pilnowanie, żeby nie poszło bokiem - ale u statystycznego kowalskiego to nie zadziała... bo który potrafi kontrę założyć i wyprowadzić auto z poślizgu?
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: pomorze ![]() |
Jeśli idziesz grubo i Ci wyjdzie przód to możesz odjąć gazu lub wysprzęglić i zniwelujesz podsterowność (często na wyjściu z zakrętu). Ale jak jedziesz normalnie bez przyspieszania (zwykły Kowalski) i zacznie wychodzić przodem, tzn że jest dajmy na to lód pod śniegiem. I co zrobić w tej sytuacji? Czekać aż złapie trakcję / zatrzyma się na drzewie / innym aucie. I wtedy lepiej wydzwonić przodem niż bokiem. Dlatego wg mnie dla zwykłego Kowalskiego zakłada się opony lepsze na tył.
Tak im wychodzi wg statystyk. Sami jeździmy w różnych warunkach i doświadczamy różnych sytuacji. Ja z mojego doświadczenia wiem, że łatwiej jest MI opanować w takiej sytuacji poślizg nadsterowny niż podsterowny. Mówię tutaj o jeździe, która wg mojej oceny nie powinna wywołać żadnego poślizgu. Szybka i energiczna kontra i auto zmieni tor jazdy o powiedzmy metr. Ale mogę się jakoś ratować. A gdy jadę w zakręcie np 60-70 km/h ze stałą prędkością i wyjdzie przód to powiedzmy, że odejmę gazu lub wysprzęglę i mogę tylko czekać. Przeważnie wyjedzie więcej niż metr. -------------------- najwazniejsze aby nasze dzieci mialy bogatych rodzicow
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 31 May 2009 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 04 September 2008 Skąd: Łódź ![]() |
Czyli możnaby napisać tak:
zwykły Kowalski zakłada lepsze na tył userzy racingforum.pl zakładają odwrotnie ![]() -------------------- V8
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 03 December 2005 ![]() |
Ja zawsze na przod pakuje lepsze,czy to fwd czy rwd.
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#20
|
![]() |
zwykły Kowalski zakłada lepsze na tył bo tak się wmawia kowalskiemu, że tam ma zakładać jest na to uzasadnienie jak kowalski poczuje słabe prowadzenie, czy brak trakcji to będzie jechał wolniej albo wcale choć na dobrą sprawę teraz już raczej nie widuje się sytuacji by na jednej osi były letnie a na drugiej zimowe za to często są zakładane nalewki lub używki różnej jakości |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 06:46 |