Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V   1 2 3 >  
Closed TopicStart new topic
> Nie krecic silnika na zimnym, dlaczego?
damios
post Fri, 07 Apr 2006 - 17:34
Post #1


Frequent User
Dołączył: Sat, 14 May 2005
Skąd: Piaseczno





Jak w temacie. Dlaczego nie mozna krecic silnika jak jest zimny? Chodzi mi o techniczne uzasanienie, czy wynika to z wlasciwosci smarnych oleju, czy moze z wlasciwosci materialow uzytych do budowy silnika.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 07 Apr 2006 - 17:34
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
pablo999
post Fri, 07 Apr 2006 - 17:43
Post #2


Frequent User
Dołączył: Mon, 06 March 2006
Skąd: z lasu





chodzi o metal, silnik szybciej ulegnie uszkodzeniu gdy bedziesz mo dawac gazu na zimnym np: urwiesz sruby od głowicy


--------------------
Golf II 1,6 (chrupek )--> Volvo V40 (gorzelnik)--> W140 320 SE (pancernik)--> Audi A8 4,2(nazwy brak)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cibor
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:01
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Sat, 17 September 2005
Skąd: Warszawa





z mojej wiedzy to jest tak, ze jak jest zimny silnik, to nie wszędzie jest olej i nie ma odpowiedniego smarowania. uruchamiamy silnik, czekamy chwilke i po jakimś czasie jest już odp smarowanie. jak go nie ma to może się stać tak jak napisał kolega powyżej


--------------------
aryjska puszka 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
damios
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:22
Post #4


Frequent User
Dołączył: Sat, 14 May 2005
Skąd: Piaseczno





Ze od razu po odpaleniu to rozumiem. Ale mowi sie ze trzeba zaczekac, az silnik osiagnie temperature robocza, czyli powiedzmy jak plyn sie zagrzeje do 90 st.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leo
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:28
Post #5


Audi. Turbo. quattro.
Dołączył: Sat, 12 October 2002
Skąd: Opalenica





dlatego że w niższych temperaturach łatwiej o zerwanie filmu olejowego.


--------------------
Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on...
--Audi way of life--
Suzuki V-Strom DL1000
www.AudiKlub.org
Go to the top of the page
 
+Quote Post
paweł ~~
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:29
Post #6


Super User
Dołączył: Thu, 11 November 2004
Skąd: miasto e30 teraz e36





temperatura robocz silnika wynosi 90st. w tej temperaturze wszystkie elementy (rozserzalnosć cieplna itp...) idealnie graja ze soba. oczywiscie temperatura soków silnika też nie jest bez znaczernia np olej któy jest rzadszy i ma lepsze właściwosci smarujace.


--------------------
178/389 ah te seaty by MT
po to człowiek stworzył komin żeby leciał dym...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szumal
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:34
Post #7


Frequent User
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Łorsoł





CYTAT("pablo999":3obk18wp)
chodzi o metal, silnik szybciej ulegnie uszkodzeniu gdy bedziesz mo dawac gazu na zimnym np: urwiesz sruby od głowicy


A co ma piernik do wiatraka. Nie słyszałem zeby ktokolwiek urwał srubę od głowicy czy to na zimnym czyna ciepłym silniku.
Wg mnie katować nie można na zimnym ponieważ:
1) Olej ma optymalne wlasciwosci dopiero po osiagniecu temp roboczej
Jezeli nie jest wystraczajaco cieply mozna zerwac film olejowy.
2) Jezeli silnik zakreci sie wysoko jezeli jest zimny to nagrzeje sie nienaturalnie szybko, pierscienie i gladzie cylindowe bedac zimne wytworza duze ilosci ciepla i momentalnie sie na grzeja co napewno jest szkodliwe...

Jest pewnie jeszcze wiele innych czynnikow wplywajacych na trwalosc silnika przy katowaniu na zimnym ale nie jestem mechanikiem wymienilem tylko te co mi przyszly do glowy na moj chlopski rozum.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cibor
post Fri, 07 Apr 2006 - 18:36
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Sat, 17 September 2005
Skąd: Warszawa





no tak, śrub się nie urwie. ale rozszerzalność nie jest bez znaczenia.
żeby tak dokładnie odpowiedzieć to trzeba by przestudiować dokładnie kilka mądrych tomów, bo przecież każdy materiał z któego będzie blok itp ma inne właściwości, znaczenie ma też pewnie czy N/A czy turbo itd.


--------------------
aryjska puszka 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Fri, 07 Apr 2006 - 19:57
Post #9


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





1. Olej ma najlepsze wlasciwosci smarne przy ~80*C wiec i tak trzeba poczekac zeby sie nagrzal aby chronic odpowiednio silnik.
2. Silnik zostal zaprojektowany tak aby chodzil najlepiej w temp. roboczej a wiec tych 90*. Wtedy rozszezalnosc cieplna materialow z jakiego wykonany jest silnik jest stala czyli nic sie nie rozszeza ani nie kurczy. Nie powstaja naprezenia w struktorach bloku jak i glowicy, nie ma ryzyka pekniecia z powodu roznic temperatur itp.
Rownierz paliwo zostaje dobrze odparowane z powodu nagrzania kanalow dolotowych.

Przy kutych tlokach wiele osob mowi ze lataja w cylindrach i halasuja jak chodaki wiec jak sie przegoni silnik to po paru takich zabiegach gladzie cylindrow beda wygladac jak po II wojnie swiatowej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
LuiG
post Fri, 07 Apr 2006 - 20:01
Post #10


Uno Racing
Dołączył: Fri, 19 September 2003
Skąd: Opole





A to że zimny silnik chodzi "na bogato" ma znaczenie? np. zmywanie przez nadmiar paliwa filmu olejowego?


--------------------
Be smart, drive safe, stay legal.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
FilipN
post Fri, 07 Apr 2006 - 23:16
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 23 September 2003
Skąd: Warszawa





seryjny silnik na zimno nie chodzi aż tak bogato by zmyło film...

podstawową sprawą jest olej i jego własności smarne. Zwłaszcza w silnikach doładowanych łatwo uszkodzić nie tylko spręzarkę ale i sam silnik - szybkie wkręcanie na wysokie obroty na zimnm oleju powoduje chwilowe zrywanie filmu olejowego.


--------------------
we ride together, we die together...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
damios
post Fri, 07 Apr 2006 - 23:56
Post #12


Frequent User
Dołączył: Sat, 14 May 2005
Skąd: Piaseczno





Moja ciekawosc zostala zaspokojona, dzieki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zyzy
post Sat, 08 Apr 2006 - 23:25
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Thu, 17 October 2002
Skąd: Pruszków





głupie pytanie: a co to jest film olejowy?


--------------------
Brakuje mi VTEC'a :(
MX-5 uczymy się RWD
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Adam.
post Sun, 09 Apr 2006 - 00:09
Post #14


Frequent User
Dołączył: Thu, 04 August 2005
Skąd: wafqa





cienka warstwa oleju, ktora moze zostac zerwana przy duzych obciazeniach. oprocz wlasciwosci smarnych, zmniejszajacych tarcie jest uszczelnieniem komory spalania
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hotsauce
post Sun, 09 Apr 2006 - 03:16
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Mon, 21 June 2004





CYTAT("zyzy":23a5m7tc)
głupie pytanie: a co to jest film olejowy?


Moze lopatologicznie:

Jak jesz zajebista prawdziwa bita smietane, to na podniebieniu zostaje wlasnie nienaturalnie sliska, wyczuwalna, powierzchnia czyli - film. Bardzo cienka warstwa tluszczu [w przypadku silnika - oleju].

Aby osiagnac dobre wlasciwosci "zostawiania filmu" olej musi byc rzadszy - rozgrzany. Kiedy jest bardziej zwarty - logiczne wg mnie - smarowanie i zostawianie filmu jest trudniejsze. Dobrze gadam ?



BTW: Jesli silnik osiagnie te 90* na liczniku [powiedzmy po 10 minutach od odpalenia] - czy mozna butowac od razu, czy nalezy jednak pojezdzic z kilka wiecej na wspomnianych 90* ? [pytanie w zasadzie retoryczne, ale czy jest duza roznica ?]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zyzy
post Sun, 09 Apr 2006 - 11:51
Post #16


Forum Homee
Dołączył: Thu, 17 October 2002
Skąd: Pruszków





CYTAT("Hotsauce":2ks2qze5)
CYTAT("zyzy":2ks2qze5)
głupie pytanie: a co to jest film olejowy?


Moze lopatologicznie:

Jak jesz zajebista prawdziwa bita smietane, to na podniebieniu zostaje wlasnie nienaturalnie sliska, wyczuwalna, powierzchnia czyli - film. Bardzo cienka warstwa tluszczu [w przypadku silnika - oleju].

Aby osiagnac dobre wlasciwosci "zostawiania filmu" olej musi byc rzadszy - rozgrzany. Kiedy jest bardziej zwarty - logiczne wg mnie - smarowanie i zostawianie filmu jest trudniejsze. Dobrze gadam ?



BTW: Jesli silnik osiagnie te 90* na liczniku [powiedzmy po 10 minutach od odpalenia] - czy mozna butowac od razu, czy nalezy jednak pojezdzic z kilka wiecej na wspomnianych 90* ? [pytanie w zasadzie retoryczne, ale czy jest duza roznica ?]

niebardzo u mnie odpowidnia temperatura oleju osiagalna jest dopiero po prawie 8km jazdy


--------------------
Brakuje mi VTEC'a :(
MX-5 uczymy się RWD
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Adik G
post Sun, 09 Apr 2006 - 12:45
Post #17


Super User
Dołączył: Fri, 16 January 2004
Skąd: Poznań





Jeśli chodzi o pałowanie na zimnym silniku - to jest to szkodliwe, a nawet bardzo szkodliwe. Dla silników doładowanych jest to wręcz zabójcze. Dlatego należy silnik rozgrzać, aby poszczególne jego elementy się nagrzały i aby olej osiągnął optymalne właściwości smarne wytwarzając wspomniany wcześniej "film olejowy" na pracujących powierzchniach.

Olej najlepiej smaruje nasze silniki mając temperaturę 75-95 st. C. Temperaturę taką osiąga po ok. 10 przejechanych kilometrach, oczywiście im zimniej na zewnątrz, tym dłużej trwa ten proces. Należy pamiętać o tym, że temperatura pokazywana na desce rozdzielczej to temperatura płynu w chłodnicy i nie ma nic wspólnego z temperaturą oleju. Wskaźnik temperatury w chłodnicy w niektórych markach (zwłaszcza VAG) nie jest precyzyjny - stoi bardzo ładnie na środku skali w bardzo dużym zakresie temperatur, praktycznie od zaraz po uruchomieniu silnika aż do "prawie" przegrzania. Osobiście nie lubię takich "oszukujących" wskaźników, bo wprowadzają kierowcę w błąd, ale to jest temat do innego wątku. Oczywiście im więcej oleju w silniku tym dłużej się będzie nagrzewał. Obecnie jednak w autach osobowych ze względu na ekologię miska ma stosunkowo małą pojemność (np. Skoda 1,4 16V ok. 3,5 litra), co powoduje że olej nagrzewa się szybko. Jedynie w autach terenowych i dostawczych często stosuje się większe miski olejowe i większe chłodnice, aby zapobiec przegrzewaniu silnika przy niewielkich prędkościach i dużych obciążeniach.

Podsumowując: najlepiej pilnować przejechania pewnego dystansu zanim będziemy deptać do deski. np. latem 8 km, zimą 15 km

Pozdrawiam i sorki za ten przydługi post:-)


--------------------
***Jest: X5 5.0i; S80 2,5T; R1200 GSA***
***Było: Trabi 601 deLuxe; Polonez; Nexia; Asia Rocsta 2,2D; P 306 1,8 aut.; Fabia 1,4; Vectra 2,2DTI; AR GT 3,2 V6***
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Sun, 09 Apr 2006 - 18:00
Post #18


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





Co do liczby przejechanych kilometrow zanim sie olej rozgrzeje. To zalezy rownierz od tego czy ktos ma wymiennik ciepla olej-woda. Niektore samochodu maja cos takiego i jezeli silnik osiagnal optymalna temperature to olej tez juz osiagnal gdyz podgrzanie nastapilo w tym wymienniku.
Jezeli ktos ma czujnik temp. oleju to nie ma o czym gadac bo wie dokladnie kiedy olej jest rozgrzany.
Jezeli nie posiada sie tego urzadzonka to najlepiej jest zapamietac poczekac az silnik osiagnie normalna temperature pracy i jeszcze troche znim nagrzeje sie duzy obieg. W tym czasie jak sie duzy obieg nagrzewa olej juz powiniene osiagnac optymalna temperature.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bajcik
post Sun, 09 Apr 2006 - 21:57
Post #19


Super User
Dołączył: Sun, 12 February 2006
Skąd: centrum PL





czyli olej nagrzewa się wolniej od wody? dziwne, bo myślałem że szybciej


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzeho
post Sun, 09 Apr 2006 - 22:43
Post #20


Super User
Dołączył: Sun, 25 September 2005





CYTAT("Feluke":z93lkv3n)
Jezeli ktos ma czujnik temp. oleju to nie ma o czym gadac bo wie dokladnie kiedy olej jest rozgrzany.


A ja też wiem kiedy mi sie olej rozgrzeje bo mam wskaznik cisnienia oliwki i jak oliwka sie rozgrzewa to ciśnienie spada:D
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Closed TopicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 17 July 2025 - 09:04