![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
Witam
jako ze za ca miesiac zamieniam moje 1.8T na 1.9TDI zaczalem sie interesowac jakby go (tzn TDI) rozsadnie chipnac. Przejrzalem posty na forum i mam pytanie nastepujace - jaki przebieg momentu obrotowego bedzie najkorzystniejszy - zeby uzyskac dobry efekt bez wiekszego ryzyka ewentualnych problemow mechanicznych i bez kopcenia na czarno. To, ze gwaltowny skok momentu obrotowego juz przy niewielkich obrotach jest niezdrowy dla mechaniki, jest dla mnie jasne. Jednak zaciekawil mnie bardzo wykres z hamowni Mastersa dla golfa V 2.0 TDI - dlaczego moment w nizszym zakresie obrotow jest nizej niz fabrycznie ? Przeciez fabryka przewidziala takie wartosci, wiec czy nie mozna bylo isc w gore z momentem od wartosci fabrycznych zaczynajac - tzn od 359 Nm przy tych ca 2,4 tys obr/min sukcesywnie go podnosic w funkcji obrotow az do max ? Czy to jest technicznie jakis problem ? Jakie sa powody akurat takiego rozwiazania ? Bede wdzieczny za oswiecenie w tym temacie. BTW - pytanie do Mastersa (wiem, ze zawracam gitare ) - jakie wartosci proponowalbys dla silnika 1.9TDI PD 130 KM, przy zalozeniach jw - tzn chip bezpieczny mechanicznie i auto bez przerobek mechanicznych (przynajmniej przez jakis czas). Auto nie bedzie jezdzic na 1/4 (no moze raz czy dwa na probe), lubie jezdzic dynamicznie, ale nie preferuje stylu jazdy - gaz do podlogi, hamulec do podlogi i tak non stop - wole plynne ale dynamiczne przyspieszenia. Pozdrowki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Super User Dołączył: Fri, 15 August 2003 Skąd: www.diagtronik.pl ![]() |
to jakaś prowokacja
-------------------- DRAGTRONIK
[url=http://www.diagtronik.pl:1xp1i8ed]DIAGTRONIK[/url:1xp1i8ed] |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 28 November 2004 Skąd: Słupsk ![]() |
czemu zaraz prowokacja ? Lamer zwykly. Ale moze ktos oswieci sierotke??
-------------------- TDI JTD
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Super User Dołączył: Fri, 15 August 2003 Skąd: www.diagtronik.pl ![]() |
CYTAT("jeffoo":1n3941em) czemu zaraz prowokacja ? Lamer zwykly. Ale moze ktos oswieci sierotke??
po co oświecać ?? hop wie co pisze !! w tuningu normalnie jest jak w medycynie po pierwsze nie szkodzić czyli nigdy nie zabieraj pacjentowi tego co już ma i z czego jest zadowolony, ewentualnie dołóż do tego za co zapłacił -------------------- DRAGTRONIK
[url=http://www.diagtronik.pl:1xp1i8ed]DIAGTRONIK[/url:1xp1i8ed] |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("jeffoo":2pabqrns) czemu zaraz prowokacja ? Lamer zwykly. Ale moze ktos oswieci sierotke?? Ze lamer to sie zgadza, a z sierotka to bym uwazal. Added after 8 minutes: CYTAT("tora":2pabqrns) CYTAT("jeffoo":2pabqrns) czemu zaraz prowokacja ? Lamer zwykly. Ale moze ktos oswieci sierotke?? po co oświecać ?? hop wie co pisze !! w tuningu normalnie jest jak w medycynie po pierwsze nie szkodzić czyli nigdy nie zabieraj pacjentowi tego co już ma i z czego jest zadowolony, ewentualnie dołóż do tego za co zapłacił Ehmmm - to ze chcialbym wzmocnic troche auto, nie znaczy ze musze byc ekspertem mechaniki i elektroniki - tak jak z przytoczona powyzej medycyna - kazdy chyba chce byc zdrowy, ale na medycynie nie kazdy musi sie znac, od tego sa lekarze. Ale jesli moje pytanie z jakiegos powodu jest ponizej poziomu wypowiadajacych sie powyzej, to bardzo mi przykro - liczylem na jakis normalny odzew i odpowiedz - podobnie jak mialo to miejsce na innych grupach czy forach niekoniecznie motoryzacyjnych. -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 26 November 2003 Skąd: Łódź,Wwa ![]() |
nie widzę powodów do podejrzliwości...Pytanie jak pytanie
Misio- jeżeli zamierzasz tylko lekko poprawiać po fabryce i zamierzasz najnormalniej w świecie dużo i przyjemnie jeździć dążyłbym w miarę możliwości do seryjnego przebiegu momentu, ew. oczywiście jeszcze go bardziej spłaszczyć, czyli stół tak od 2000obr., nie za nisko, bo będzie trzepać, efekt- przyjemna jazda już od dołu i dobra elastyczność, jeżelibyś natomiast zamierzał zapodać zdecydowanie mocniejsze parametry, niech koks będzie zwiększał się progresywnie aż po samą górę, elastyczność będzie gorsza, pewnie płynność/przyjemność jazdy też, ale bezpieczeństwo wzrośnie, to tak do wyścigowych zastosowań. Co do golfa, raczej ma solidny moment już od dołu, bo pali kapcia straszliwie . -------------------- 1660KM.
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("kteino":ad8btswq) nie widzę powodów do podejrzliwości...Pytanie jak pytanie
Misio- jeżeli zamierzasz tylko lekko poprawiać po fabryce i zamierzasz najnormalniej w świecie dużo i przyjemnie jeździć dążyłbym w miarę możliwości do seryjnego przebiegu momentu, ew. oczywiście jeszcze go bardziej spłaszczyć, czyli stół tak od 2000obr., nie za nisko, bo będzie trzepać, efekt- przyjemna jazda już od dołu i dobra elastyczność, jeżelibyś natomiast zamierzał zapodać zdecydowanie mocniejsze parametry, niech koks będzie zwiększał się progresywnie aż po samą górę, elastyczność będzie gorsza, pewnie płynność/przyjemność jazdy też, ale bezpieczeństwo wzrośnie, to tak do wyścigowych zastosowań. Co do golfa, raczej ma solidny moment już od dołu, bo pali kapcia straszliwie . Dzięki za odzew Wierzę, że Golf daje czadu A wracając do przebiegu momentu - tak sobie wykoncypowalem, żeby moment zaczął wzrastać powyżej wartości serii od momentu osiągnięcia seryjnego max - czyli w wypadku tego 1.9 130 km od ca 2 tys i wzrastal sobie do wartosci ca 380 - 400 nm (wg tabeli Mastersa) przy okolo 4 tys. Czy technicznie jest to wykonalne bez przerobek mechanicznych ? Czy sa jakies powody, żeby tego akurat nie robic w taki sposob ? Pytam, bo nie wiem, a nie chcialbym sobie narobic klopotow. Co do samego programu, to zapewne do Mastersa sie zwroce o wykonanie uslugi Ale to pewnie okolo polowy roku - autko chce dotrzec na fabrycznych ustawieniach. Pozdrowki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 26 November 2003 Skąd: Łódź,Wwa ![]() |
stary, ty się nie martw i nie kombinuj, tylko zostaw to tunerowi!... Nie jest możliwe, żeby moment w seryjnej 130 tak sobie rósł od 2000 do 400Nm przy 4000 , będzie raczej dokładnie odwrotnie, poza tym 400Nm to już nie jest lajcik do jeżdżenia...
-------------------- 1660KM.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("kteino":3leh32mo) stary, ty się nie martw i nie kombinuj, tylko zostaw to tunerowi!... Nie jest możliwe, żeby moment w seryjnej 130 tak sobie rósł od 2000 do 400Nm przy 4000 , będzie raczej dokładnie odwrotnie,...
Ok, to ja pytam jako lamer - a dlaczego nie jest mozliwe ? Pozdrowki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sat, 29 March 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Najprosztrzą odpowiedzią by było iż jest to gnojek a nie benzyna...
No chyba, żebyś załozył k04 to pewnie byś osiagnął to co ci chodzi po głowie! Na pewno jak wytłumczysz tunerowi o co ci chodzi to tak Ci zrobi... No prawie tak... -------------------- RS4 powered by MT&Sportmile 3070/6046szt. :D
Do zobaczenia Jasięty, do zobaczenia....................... ['] |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("mario q.":3i7994dx) No chyba, żebyś załozył k04 to pewnie byś osiagnął to co ci chodzi po głowie! Czyli turbosprężarka jest za mało wydajna, tak ? CYTAT("mario q.":3i7994dx) Na pewno jak wytłumczysz tunerowi o co ci chodzi to tak Ci zrobi... No prawie tak...
No właśnie bardzo liczę tutaj na rozsądek i szczerość tunera, zeby mnie zastopował jak będę zmierzał w złym kierunku a nie posłusznie spełniał moje kretyńskie być może życzenia Pozdrówki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 16 January 2004 Skąd: Poznań ![]() |
Przeglądam ten wątek od kilku dni i cały czas liczę że ktoś z kompetentnych forumowiczów poświęci swoje cenne 10 minut i napisze parę słów wyjaśnienia w temacie rozkładu momentu w TDI , żeby rozwiać wątpliwości "Misia1967" i innych lamerów oraz sierotek (włączając mnie) ....
chyba się nie doczekam :-/ -------------------- ***Jest: X5 5.0i; S80 2,5T; R1200 GSA***
***Było: Trabi 601 deLuxe; Polonez; Nexia; Asia Rocsta 2,2D; P 306 1,8 aut.; Fabia 1,4; Vectra 2,2DTI; AR GT 3,2 V6*** |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Mon, 22 September 2003 Skąd: KrK ![]() |
CYTAT("Adik G":1132geli) Przeglądam ten wątek od kilku dni i cały czas liczę że ktoś z kompetentnych forumowiczów poświęci swoje cenne 10 minut i napisze parę słów wyjaśnienia w temacie rozkładu momentu w TDI , żeby rozwiać wątpliwości "Misia1967" i innych lamerów oraz sierotek (włączając mnie) .... chyba się nie doczekam :-/ heh ja też mam niezły mętlik w głowie przez jednego pana z innego forum, i jego teoria jest w słumie słuszna ale chyba nie prawdziwa CYTAT("L.Sitnik":1132geli) Witam serdecznie Zainteresowało mnie Państwa wydawnictwo internetowe poświęcone silnikom wysokoprężnym. Bardzo mnie cieszy rozwój zainteresowania techniką w motoryzacji także u użytkowników samochodów. Sam zajmuję się tematyką ekologii silników diesla od lat (PW, PIMOT) – co może niewiele ma wspólnego z tuningiem (czy może nawet jest w opozycji), aczkolwiek pozwala mi skomentować jedną z przeczytanych tutaj wypowiedzi – pana Kangurczaka. Zauważyłem zamieszczony tutaj przez Pana Kangurczaka wykres, który opisany został jako ch-ka silnika turbodoładowanego wysokoprężnego. Wykres ten obrazuje modyfikację osiągów takiego silnika, badaną na hamowni podwoziowej. Jednak przebieg dwóch pomiarów po „wzmocnieniu” silnika wskazuje raczej na popełnienie banalnego błędu systematycznego pomiaru. Proszę oczywiście, aby Pan nie brał do siebie tego komentarza – pozwalam sobie na wypowiedź tylko ze względów „pomocowych”. Służę wyjaśnieniami: Moim zdaniem badacz posłużył się zbyt dużym obciążeniem na hamulcu elektrowirowym lub po prostu rolki hamowni są bardzo ciężkie. Zgodnie z przyjętą zasadą czujnik mierzący przyśpieszenie kątowe rolek powinien znajdować się na rolce za kierunkiem obrotu koła. Wówczas łatwiej jest wychwycić nadmierny uślizg (np. hamownie Bosch). W omawianym przypadku, kiedy auto przyśpiesza, na początku (podkreślenie ciemnozielone) pomiar przebiega poprawnie, wzdłuż krzywej najlepszego narastania sprzężenia zwrotnego, lecz osiąga pewien graniczny moment obrotowy, taki, że koło wydostaje się z klina pomiędzy rolkami i zaczyna niejako „wjeżdżać” na rolkę przednią, nie zawierającą czujnika. Wówczas moment obrotowy, przenoszony na rolkę z czujnikiem zaczyna maleć (uślizg) i zmierzony moment spada, natomiast większa część momentu przenoszona jest na rolkę przednią, gdzie energia się kumuluje. Rolka ta „pochłania” dużą ilość energii kinetycznej, nie zmierzonej wcale (podkreślenie jasnoniebieskie) i obraca się dużo szybciej niż tylna. Następnie, ponieważ rzeczywisty moment silnika (przybliżony przeze mnie czerwoną kreską, bazującą na przedłużeniu krzywej granicznego napełniania, typowej dla wysokoprężnych silników prostej, poza którą „przedostać” się nie da bez zmiany mechanicznej konstrukcji układu silnik-turbina) spada już na tyle, że koło „wpada” w klin pomiędzy rolki, rolka przednia zaczyna przekazywać nadmiar energii rolce tylnej poprzez koło – staje się zwykłym kołem zamachowym (podkreślenie jasnozielone). Hamownia mierzy doskonały wynik, który w rzeczywistości jest o tyle gorszy w obszarze „jasnoniebieskim” – o ile lepszy w obszarze „jasnozielonym”. Wreszcie rolka przednia wyrównuje prędkość z tylną oddawszy cały zgromadzony zapas energii kinetycznej – widzimy ogromną „zapaść” momentu obrotowego gdyż hamownię znowu napędza tylko silnik. Pomiar przebiega po poprawnej krzywej (linia prosta – granica napełniania) – podkreśliłem to ponownie kolorem ciemnozielonym. Przedłużenie krzywej granicznego napełniania pozwala przewidzieć największą rzeczywistą moc – była ona na poziomie nie przekraczającym 180 KM (punkt przecięcia niebieskiej linii prostej i „optymistycznego” wykresu mocy. Podobnie można posługując się typowymi ograniczeniami silnika wyznaczyć maksymalny rzeczywisty moment obrotowy (choć jest to zgrubny szacunek) – auto ma ponad 400 Nm ale mniej niż 450. Na żółto, w dwóch odcieniach zakreskowałem deficyt momentu (ciemniejszy żółty) i oddany skumulowany moment (jasnożółty). Powierzchnie te z wiadomych przyczyn opisanych wyżej będą takie same (innymi słowy - tyle tu ubyło, co tam – przybyło). Panaceum na taki powszechny właściwie błąd systematyczny pomiarów na hamowni (zjawisko opisane powyżej jest omawiane chyba w każdym skrypcie uniwersyteckim dotyczącym miernictwa osiągów silników) jest silniejsze dopinanie aut do hamowni, stosowanie odciągów przeciwdziałających najeżdżaniu auta na rolkę przednią, stosowanie mniejszych obciążeń lub lżejszych hamowni lub wreszcie badanie na wyższym (dłuższym) biegu. Co do komentarza, że moment obrotowy przy 2000 obrotów o zobrazowanej na wykresie wartości byłby bardziej groźny dla sprzęgła, jak przy 3600 obrotów jest również błędny. Sprzęgło z zasady przenosi jakiś graniczny moment. Obrazowo tłumacząc moment ten jest tym wyższy, im „trudniej” jest pokonać opory napędu i opory ruchu (toczenia, powietrza). Stąd zużyte sprzęgło zawsze zaczyna ślizgać się na biegach najwyższych. Silnik przy większych obrotach (a co za tym idzie – prędkości) pokonuje większe opory toczenia (co zresztą widać na wykresie z hamowni) – a więc szybciej zacznie się ślizgać przy momencie 400Nm i wysokich obrotach niż 400 Nm i niskich. Pozdrawiam pana Kangurczaka (rozumiem że jest Pan właścicielem inkryminowanego auta – przykro mi, że zasiewam ziarno niepewności co do Pańskich osiągów – polecam powtórne pomiary z mniejszym obciążeniem lub na dłuższym biegu) Proszę o wybaczenie, jeżeli rysunki są niedostatecznie czytelne – posłużyłem się Paintem. Z poważaniem Leszek Sitnik konfrontując to z przeciwną teorią Mastersa i chyba większością forumowiczów CYTAT("Masters":1132geli) Następnie spokojnie wysłuchałem jakie oczekiwania ma klient. Chciał bowiem aby krzywa momentu obrotowego nie narastała w niskim zakresie rpm lecz jej wzrost miał następować przy wyższych obrotach. Oczywiście przyznałem gościowi rację gdyz wystrzał momentu obrotowego do poziomu 400Nm przy 2000obr nie dośc że jest szkodliwy dla samego układu korbowo-tłokowego to jest prawie pewne że "odlot" sprzegła nastąpi w niezwykle krótkim czasie.
![]() link do tematu o tym [url:1132geli]http://www.tdi.pl/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=32[/url:1132geli] I kto ma racje ten gostek czy Masters [/img] -------------------- e4b292efb7]http://members.lycos.co.uk/powertechforum/ga.gif[/]
moda na garfieldy trwa |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 16 January 2004 Skąd: Poznań ![]() |
Wydaje mi się że po trosze obaj. L.Sitnik ma podejście mocno teoretyczne i w tym co pisze się nie myli. Największy moment silnk wykazuje przy dużych obrotach, tam gdzie ma największe opory. I faktycznie dla sprzęgła jest obojętne przy jakich obrotach przenosi ten moment. Nie jest natomiast obojętne dla układu korbowo-tłokowego przy jakich obrotach ma maksymalny moment (i tu Masters ma rację) bo inaczej jest smarowany przy 1800 obr. a inaczej przy 4000.
Pzdr, -------------------- ***Jest: X5 5.0i; S80 2,5T; R1200 GSA***
***Było: Trabi 601 deLuxe; Polonez; Nexia; Asia Rocsta 2,2D; P 306 1,8 aut.; Fabia 1,4; Vectra 2,2DTI; AR GT 3,2 V6*** |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 30 April 2003 Skąd: W-wa ![]() |
Nie rozumiem po co rozpoczynacie dyskusje o tematyce identycznej z innym watkiem. Na glowne pytanie autora watku podpowiedzi znajduja sie m. in. w archiwum (jest tam kilkanascie wykresow modyfikowanych diesli m. in. 130, mozna tez je znalezc na stronie Marka czy Vtechu). Najkorzystniejszy dla Ciebie bedzie w miare plaski przebieg momentu w granicy 2000-3300 obr. Popros o delikatna modyfikacje parametrow i to tyle co mozna tu powiedziec. Pytanie o wartosci jest nie na miejscu - nie wiadomo czy kupujesz nowe auto, czy uzywane. Nie wiadomo w jakim bedzie stanie, a m. in. od stanu auta zaleza osiagniete wyniki (bylo to pisane na forum chyba ze 100 razy). Normalna moc po modyfikacji dla 130 PD to jest 160-165 KM.
Co do watku o Golfie prosze tam zamieszczac pytania z tym zwiazane... |
|
|
gość_shafter_* |
![]()
Post
#16
|
![]() |
Moim skromnym zdaniem ... do 2500 seria a dalej ile się da. Jezdze tak już długo i jest idealnie Zastrzykiem momentu od 2000 jak niektorzy tu radzą załatwiłem niestety skrzynie
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("shafter":3qjwq86v) Moim skromnym zdaniem ... do 2500 seria a dalej ile się da. Jezdze tak już długo i jest idealnie Zastrzykiem momentu od 2000 jak niektorzy tu radzą załatwiłem niestety skrzynie
Czyli jednak sie da cos takiego zrobic - mozna spytac jaki masz silnik i poprosic o wykres z hamowni (jesli masz) ? Pozdrowki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 09 January 2003 Skąd: Kraków/Bielsko-Biala ![]() |
CYTAT("shafter":27ye4yn5) .Zastrzykiem momentu od 2000 jak niektorzy tu radzą załatwiłem niestety skrzynie
chyba nie ty jeden -------------------- Powered by CompSport
Dark Knights 292bba7d19]http://da3s3.w.interia.pl/3333333333333333.jpg[/] |
|
|
gość_shafter_* |
![]()
Post
#19
|
![]() |
CYTAT("Misio1967":2pp8vf2e) Czyli jednak sie da cos takiego zrobic - mozna spytac jaki masz silnik i poprosic o wykres z hamowni (jesli masz) ?
Silnik to ASZ - 130 KM. W tej chwili 187 KM @ 380 Nm (mierzone w upał), wykresu niestety nie mam ale przebieg momentu do 2500 jest seryjny tylko ze tam zamiast isc plasko zaczyna piac sie w gore Nie ma najmniejszego sensu ruszac programu ponizej tych 2500 chyba ze lubisz drgawki i zmielone skrzynie. Dodam tylko ze kiedys takie walace z dołu programy były bardzo w modzie Chcialbys miec podobna modyfikacje zglos sie do chlopakow http://www.compsport.pl |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 06 December 2004 ![]() |
CYTAT("shafter) Silnik to ASZ - 130 KM. W tej chwili 187 KM @ 380 Nm (mierzone w upał), wykresu niestety nie mam ale przebieg momentu do 2500 jest seryjny tylko ze tam zamiast isc plasko zaczyna piac sie w gore Nie ma najmniejszego sensu ruszac programu ponizej tych 2500 chyba ze lubisz drgawki i zmielone skrzynie. Dodam tylko ze kiedys takie walace z dołu programy były bardzo w modzie Chcialbys miec podobna modyfikacje zglos sie do chlopakow http://www.compsport.pl
Wlasnie o czyms takim myslalem caly czas - moze niekoniecznie az tak duzo KM i Nm. A mozna niedyskretnie zapytac czy robiles jakies przerobki mechaniczne, czy tylko program ? Bo silnik bede mial chyba taki sam - Fabia RS. Pozdrowki Tomek -------------------- Octavia 1.8T
Poznan |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 06:48 |