![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Ostatnimi czasy miałem troszkę czasu i pozgłębiałem temat hamulców w W211 i W219. Postanowiłem zrobić małe kompendium wiedzy o możliwych kombinacjach, SWAP-ach i zestawieniach.
Tak więc od początku. W W211 występują następujące układy hamulcowe: A.Grupa "małych" hamulcowych przednich: 295x28 zacisk jednotłoczkowy Bosch, 312x28 zacisk czterotłoczkowy Brembo, 330x32 zacisk czterotłoczkowy Brembo. B. Grupa "dużych" hamulców przednich: 350x32 zacisk czterotłoczkowy Brembo 360x36 AMG zacisk 4,6 lub 8 tłoczkowy w zależności od wersji (w niektórych modyfikacjach występowały też hamulce 390x36 od R230) C. Grupa "małych" hamulców tylnych: - tarcza 10x300 lita zacisk jednotłoczkowy ATE, - tarcza wentylowana 22x300 zacisk jednotłoczkowy ATE, - tarcza wentylowana 24x320 zacisk jednotłoczkowy ATE identyczny jak w w 300x22 tylko inne jarzmo, D. Grupa "dużych" hamulców tylnych: - 330x26 zacisk czterotłoczkowy AMG - 340x32 AMG. Powiem wprost najmniej wiem o wersjach AMG - na pewno tarcze AMG są zawsze wiercone i występują w wersji żeliwnej pod zwykłe klocki, dzielonej z pływającą tarczą oraz ceramicznej. Jednak nie powinno się stosować tych hamulców dla upgrade wersji "cywilnych" bo może być problem z wydajnością pompy hamulcowej. Podobnie ma się sprawa z przednim układem 350x32 - zacisk jest mocowany do zwrotnicy śrubą M14, tak jak w AMG. Więc trzeba zmieniać również zwrotnice bo w słabszych wersjach zaciski montuje śruba M12 i otwór w zwrotnicy jest za mały. Nie ma zbytniego sensu dla słabszych wersji silnikowych. Skupiam się dlatego na wersjach "małych". Przód 295x28 łączony jest najczęściej z tyłem 300x10, ale w wersjach Taxi już z 300x22. Wchodzi taki układ w felgę 16". Występuje np. w 200CDI, 200E,.... Tarcze przednie wentylowane i tylne lite. Przód 312x28 występuje najczęsciej z tyłem 300x22. Typowe zestawienie dla 320CDI, 280E, 320E, 230 Kompresor. Przód i tył wentylowany. Min. felga 16" Zestawienie przód 330x32 tył 300x22 w serii występuje w 500E, 400CDI i wówczas tarcze przednie są tylko wentylowane. Takie zestawienie występuje też jako "Sport Pakiet" dla słabych wersji silnikowych i wówczas przednia tarcza jest wentylowana i wiercona (A2304210812). Min. felga 17" 400CDI i 500E ze Sport Pakietem mają przód 350x32 i tył 300x22, przy czym przód jest wówczas perforowany (wiercony). Min. felga 18" Wersje 500E z motorem 5.5l 388 KM i 420CDI mają seryjnie przód 350x32 i tył 320x24. Tarcze wentylowane. Min. felga 18" Układy 295x28+300x10 dają się P&P zastąpić 312x28 (16") lub 330x32+300x22 (17"). Szczególnie ta druga opcja w połączeniu z tarczą perforowaną daje przepaść w sile hamowania względem podstawowej wersji i znaczny przyrost względem 312x28. Mając wersję kombi, a w szczególności z automatem warto pokusić się przy kołach 17" na zestawienie przód 330x32 perforowane, tył 320x24 z tarczą 2194230012 albo chyba jedynym jej zamienikiem od Zimmermanna: http://www.autoteile-outletstore.de/Bremsa..._100032_86.html Taki układ wydaje się najlepszym kompromisem pomiędzy skutecznością hamowania i stabilnością auta, rozmiarem kół, masą nieresorowaną, osiowym momentem bezwładności i kosztami eksploatacji. Poza tym bezproblemowo obsługuje go postawowa pompa hamulcowa. "Dawcami" zacisków czterotłoczkowych Brembo na przód (312 i 330 mm) mogą być W211, W219, W230. Tył 300x22 można brać z W211, W219. Zaciski i jarzma pod 320x24 można brać z W211, W219, W221 z nr 2214230381 i 2214230481. Przejście z tyłu 300x22 na 320x24 wymaga tylko zmiany jarzma (2214230294) i tarczy. Zaciski, klocki, czujniki, hamulec nożny są takie same. Do niedawna nie wiedziałem, że taki układ występował w W211, ale już mam takie zaciski Oczywiście w przedliftowych W211 zmieniać wszystko pod Star Diagnozą by wyłączyć SBC. Na tą chwilę mam w swoim aucie przód 330x32 z tarczą perforowną, tył 300x22 - czyli typowy Sport Pakiet dla 280CDI. Hamuje świetnie, wóz jest bardzo stabilny. Delikatnie jednak czuć, że auto przy ostrym hamowaniu leci na twarz (tak jak np. większość VAG-ów). Metodą na to powinien być tył 320x24mm - powinno wówczas siadać bardziej równolegle do podłoża tak jak to robi np. Audi S4 B7 albo BMW F10 z hamulcami M-Pakiet. Jak założe taki tył to dam znać jak się sprawuje. W przypadku szczegółowych pytań pomogę w miarę posiadanej wiedzy. Troczhę przykładów: 1. Układ hamulcowy 295x28 ![]() 2. Zacisk Brembo do układu 330 mm w porównaniu do serii (krótki obiektyw zakłuca nieco proporcje) ![]() 3. Tarcze 295 i 330 mm (piasta jeszcze do czyszczenia żeby nie było ![]() ![]() 4. Złożony układ 330x32 mm tu jeszcze z gładką używaną tarczą, obecnie jest perforowana (wiercona) - zobaczcie jak zasłania tą samą osłonę blaszaną co w 295 mm ![]() ![]() 5. Perforowana tarcza ATE 330x32 przez dziury w feldze: ![]() -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Dziś założyłem układ hamulcowy 320x24 z tyłu.
Zacisk i klocek jest identyczny jak w układzie 300x22. Różnice: - tarcza 320x24 zamiast 300x22, - gumki na prowadnice zacisku wciskane w korpus zacisku są inne w więszym układzie hamulcowym - mają większą średnicę z tyłu i zamykane są plastikowymi korkami, - metalowe prowadnice zacisku są dłuższe o ok. 5 mm, - oczywiście całkowicie inne jest jarzmo - większe i z miejscem na grubszą tarczę. Za szybko by mówić o skuteczności hamowania, bo na razie ledwie farba mi z tarcz zeszła. Pojeżdzę jakiś czas i dam znać jak się dotrze tarcza. -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
User Dołączył: Tue, 13 January 2009 ![]() |
Mała poprawka, bo przez tyle lat nikt tego nie skorygował:
Na zacisk 330mm na 4-tłoczkach wchodzi bez problemu każda fabryczna 16" (na temat aftermarketu się nie wypowiadam) |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Też w E500 388 mam 350x32 i felgi 17 OEM
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sun, 21 December 2008 Skąd: Łódź ![]() |
Fajne kompendium wiedzy na temat zacisków ale brakuje jeszcze jednego ważnego wymiaru, średnicy tłoczków w zaciskach
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
User Dołączył: Tue, 13 January 2009 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Mała poprawka, bo przez tyle lat nikt tego nie skorygował: Na zacisk 330mm na 4-tłoczkach wchodzi bez problemu każda fabryczna 16" (na temat aftermarketu się nie wypowiadam) Ręki po takim czasie nie dam sobie obciąć ale 16" wchodziła na układ 4 tłokowy 312 mm. Do 330x32 potrzebna była 17". Ja miałem felgi Dezent U sygnowane logo Mercedesa. Widocznie ten wzór był nieco inny niż Wasze felgi bo już 350x32 mm w nią nie weszło. Auto, z którego chciałem kupić przód, a kupiłem tył (E500 388 KM miało w serii też felgi Dezent U z wybitym logo AMG na jednym z ramion). Pamiętam do doskonale bo miałem oryginalne 16" od W211 z nowymi zimówkami 206/60r16 i musiałem je sprzedać na szybko przed zimą po upgrade hebli. Jeszcze w zeszłym roku jeździłem z W204 z założonym z przodu układem 312x28 mm i zaciskiem 4-tłokowym od E211 przez liftem. Auto miało oryginalne 16" DB od W204 i układ 330x32 na 200% do nich by nie wszedł. Nie pamiętam tylko ET tych felg. -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
User Dołączył: Tue, 13 January 2009 ![]() |
https://photos.app.goo.gl/tvTk9ND17ULV1zTj6
330mm w seryjnej frajerskiej 16" od taksówki (w211). W w220 również tak wchodzi |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Miałem ten sam wzór felgi i nie weszło. Może inne ET było? Nie wiem...
-------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
https://photos.app.goo.gl/tvTk9ND17ULV1zTj6 330mm w seryjnej frajerskiej 16" od taksówki (w211). W w220 również tak wchodzi To teraz może ktoś mi pomoże? Pacjent W203 lift, koło ori MB 16x7" ET31. Czy wchodzi w to układ 330x28 z 4-tłoczkiem Brembo - ten co jest w Sport Pack? -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Może być ciężko z uwagi na fakt, że ten sam 4 tloczek w wersji 345 wchodzi ciasno pod 17 cali. Możesz się ratować chyba ucieciem tej fifki do mocowania przewodu czujnika i dobra felga. Ja w tygodniu mogę Ci sprawdzić to bo mam 16 cali OEM amg kilka zwrotnic i zaciski 330 2 tłoki (nie wejdą na 100%) oraz 330 4 tłoki. Mogę też wybadac ile luzu ma 17 cali do 345 2 tłoka.
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Może być ciężko z uwagi na fakt, że ten sam 4 tloczek w wersji 345 wchodzi ciasno pod 17 cali. Możesz się ratować chyba ucieciem tej fifki do mocowania przewodu czujnika i dobra felga. Ja w tygodniu mogę Ci sprawdzić to bo mam 16 cali OEM amg kilka zwrotnic i zaciski 330 2 tłoki (nie wejdą na 100%) oraz 330 4 tłoki. Mogę też wybadac ile luzu ma 17 cali do 345 2 tłoka. Z góry dziękuję. Nie ukrywam, że już w ciemno kupiłem zaciski Lucasa 300x28 ![]() ![]() Będę miał takie felgi jak na zdjęciu poniżej. Jakby dało się sprawdzić, czy jest szansa upchnąć w nie zaciski 4-tłoki 330x28 będę mega wdzięczny. ![]() Swoją drogą moje felgi leżą obecnie u siostry w Będzinie ![]() -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Jutro trochę mam rozjazdow ale rzucę na to okiem i pomyślimy co dalej. Jesteś pewien że tam jest tylko 28mm przy tej 330 4t?
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 25 August 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
Jutro trochę mam rozjazdow ale rzucę na to okiem i pomyślimy co dalej. Jesteś pewien że tam jest tylko 28mm przy tej 330 4t? Tak bo W203 ma inne tarcze i inne zaciski jak W211 https://www.bremboparts.com/pl/catalogue/im...1b-cbf183518ad6 Jako, że nie było teraz czasu na eksperymenty to do auta w miejsce układu 288x25mm wjechało 300x28 mm. Niby przyrost nieduży, ale zawsze. ![]() ![]() ![]() ![]() Jak przód to i tył ![]() Tak wygląda tył z założonym układem 290x12 mm i zaciskiem z tłoczkami 40 mm (dawca - W210 KOMBI 3,2 CDI. Tylko wersje kombi mają tarcze grubości 12 mm i większe tłoczki). Oczywiście tarcza jest to wymiany bo służyła tylko do pomiaru a nowych nie dowiózł na czas kurier. ![]() To taki bieda tuning. Układ dostępny bez problemu i za grosze (w przeciwności do tego 300x22 na tłoczkach 42 mm) i znacznie mocniejszy niż 290x10 i tłoczek 36 mm stosowany w W203. Montaż wymaga dwóch malutkich adaptacji. Szczegóły jakby co na PW. -------------------- Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...
Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w .... |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
User Dołączył: Sun, 22 January 2012 ![]() |
Cześć,
wiem że temat długo wisi mam 4 tłoczki na tarczy 345 mm w w203 i mogę potwierdzić że wchodzą na styk pod 17 ori felga nie wiem ile dokładnie ale przedział między 10-20 mm odstępu |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 26 July 2022 Skąd: Rzeszów ![]() |
Witajcie,
zaciął mi się zacisk w moim W211 i z racji, że są to zwyklasy, a od dawna myślałem o jakiś większych 4-ro tłoczkowych to szukam informacji co kupić na swap. Więc tak. Mój wóz to W211 w kombi, 4matic, airmatic i widzę, że nie mam typowych hamulców Boscha, tylko podobne ATE. Czy w związku z tym 4matic ma zupełnie inne zaciski? Czy Brembo też są jakieś specjalne do czterobuta? Silnik jaki posiadam to M112 w wersji 3,2L benzyna. Jeżdżę na kołach 16" i na razie brak funduszy na większe, stąd chciałbym kupić zestaw który mi wejdzie. Mam takie standardowe felgi OEM: ![]() Czy mogę myśleć o zaciskach o traczach 330? Mam info, że powinny się zmieścić, ale są wątpliwości. Na znanych portalach obserwuje co najmniej dwa rodzaje zacisków Brembo: takie z dwiema śrubami na froncie, w kształcie łezki i 4-roma śrubami, bardziej prostokątne. Czym one się różnią? |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 26 July 2022 Skąd: Rzeszów ![]() |
Aktualnie na samochodzie mam tarcze 304/30mm A2114211212 z przodu na zaciskach ATE 60/30/304.
Hamulce 312/28 Brembo kupione, ale obawiam się wyjścia rurki do środka, czyli w stronę przegubu. Dla potomności dodam, że z tyłu mam tarcze 300x22mm. |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 26 July 2022 Skąd: Rzeszów ![]() |
Niestety, zaciski brembo na tarcze 312 nie pasują do W211 4matic. Głębokość tarcz jest inna - 4matic ma takie płytkie. Na razie regeneruje swoje stare, ale ten temat będzie mnie gnębił. Znalazłem, że W213 ma brembo w 4maticu, zastanawia mnie czy to nie mógłby być dobry dawca:
A0114219398 - zacisk lewy A0114219498 - zacisk prawy tylko to raczej nie dla 16" bo z tego co znajduję, to tarcze 342/32mm. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 10:15 |