Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Max. obroty w silnikach samochodowych
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 20:25
Post #1


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





Witam. Ostatnio jak wyciągnąłem swój motorek po zimowej przerwie, naszło mnie takie pytanie: Dlaczego silniki samochodowe nie kręcą się do 17tys obr/min, chociażby 15, 13, czy 11? Z tego co wiem, japońskie suszarki da rade zakręcić do 10tyś obr/min, ale dlaczego nie wiecej? Gdzie lezy problem? Przecież formuła 1 kręciła sie kiedys do prawie 20tys obr/min, silniki z motocykli tez umieszczają w samochodach i jakoś dają rade, to dlaczego nawet najlepsze sportowe silniki cywilne nie osiągają takiech prędkości obrotowych? I pytanie do tunerów: co stoi na przeszkodzie, żeby kręcic silnik tak wysoko? czemu tego jeszcze nikt nie robi?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 13 Apr 2011 - 20:25
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
kubeq_Sq
post Wed, 13 Apr 2011 - 20:40
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Thu, 05 November 2009
Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna





z tego co mi wiadomo, to bezwladnosc poszczegolnych elementow. szczegolnie walkow, zaworow, sprezyn itd... a poza tym silniki samochodowe sa tak projektowane, ze maksymalna wydajnosc maja powiedzmy przy 5k rpm i wiecej nie ma sensu ich krecic, bo tak drastycznie pogarsza sie napelnianie cylindrow...


--------------------
300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 20:47
Post #3


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





to dlaczego wtedy w motocyklach silniki o pojemności 1l kęcą sie do 17tys, a w samochodach, przy tej samej pojemnosci do 7tys? skad tak wielka roznica??
Go to the top of the page
 
+Quote Post
chester0391
post Wed, 13 Apr 2011 - 20:56
Post #4


Rookie
Dołączył: Wed, 11 April 2007
Skąd: Białystok





Chodzi tu o maksymalną prędkość liniową tłoka, która zależy od konstrukcji silnika, a dokładnie od wykrobienia wału korbowego (od skoku tłoka). Przyjmuje się, że wartość ta nie powinna przekraczać ~25m/s. W internecie jest sporo informacji na ten temat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:06
Post #5


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





to w motocyklu jest inna prędkość liniowa tłoka? mi chodzi dlaczego w motocyklach i formule mozna, a w zwyklych autach nie??
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:08
Post #6


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





high speed petrol
~20–25 m/s for sport automobile engines or motorcycles
competition
Some extreme examples are NASCAR Sprint Cup Series and Formula one engines with ~25 m/s and Top Fuel engines ~30 m/s

Zobaczcie. to dlaczego silniki samochodowe i motocyklowe osiagaja ta predkosc 25 m/s przy tak roznych predkosciach obrotowych?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
chester0391
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:18
Post #7


Rookie
Dołączył: Wed, 11 April 2007
Skąd: Białystok





Pisałem już wyżej od czego zależy, mianowicie od skoku tłoka. Czysta fizyka się kłania.
W linku który zamieściłem wszystko jak na dłoni wytłumaczone jest wzorem: MPS = 2 * Stroke * RPM / 60
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:20
Post #8


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





to dlaczego w samochodach nie stosuje sie takiego skoku tłoka, zeby się kręciły powyzej 10tys obr/min, a w motocyklach tak? i na to pytanie prosze mi odpowiedziec
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kremat0r
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:22
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Sat, 07 March 2009
Skąd: Czechy





Myślisz że kręcenie dla zwykłego zjada chleba samochodu powyżej 10tyś rpm było by wygodne ?

Poza tym taki wysokokręcocy się silnik generuje mało NM.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:24
Post #10


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





bo kosztowalo by to wiecej.lepiej wywazone elementy.trwalosc silnika motocyklowego to ile? 50tys km?a w f1 ile? 3 wycigi po 350km?wieksze tarcie wieksze spalanie oleju ekologia a moment silnika taki sam.dzis idzie sie w moment a nie w obroty czego przyklad to silniki elektryczne czy diesle.ekologia i ekonomia.zero sportu.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
chester0391
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:28
Post #11


Rookie
Dołączył: Wed, 11 April 2007
Skąd: Białystok





Przy takiej samej pojemności cylindra, w przypadku kiedy mamy większy skok (analogicznie mniejszą średnice cylindra) a więc ramie wykorbienia wału korbowego jest dłuższe. Moment obrotowy to siła F przyłożona do ramienia o długości r, w samochodach użytkowych ważne jest aby moment obrotowy był jak najwiekszy w jak najniższym zakresie obrotów. Tak jak mówiłem, w przypadku kiedy pojemność skokowa cylindra jest taka sama to też przyjmujemy że siła F działająca na tłok jest stała w obu przypadkach, natomiast zmienia się nam wartość ramienia R. Wydłużając ramie zwiększamy moment.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szem
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:30
Post #12


User
Dołączył: Mon, 17 January 2011





nie muszą być to samochody dla zwykłego zjadacza, ale sportowe, takie jak lambo, ferrari itp. trwałość silnika, ok - trafny argument. ale jakos zwykli zjadacze chleba jeżdzący motocyklami sie na to godzą, więc sądzę, że amatorzy sportowych samochodów tez by przywykli. A takich samochodów po prostu brak. Czy kiedyś, czy dzisiaj. Czemu nikt nie próbował? Czemu tunerzy tego nie robią? A jednak silniki motocyklowe w samochodach sie z powodzeniem montuje, mamy tego przykłady nawet na naszym forum. Więc czy sa jeszcze jakies powody, poza trwałością?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
STRYJA
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:48
Post #13


Super User
Dołączył: Fri, 21 January 2005





pomysl jak w korku milo jedzilo by sie czyms co na biegu jałowym kreci sie na 6,5 tys i rusza (sie tym) po dodadniu gazu i zakreceniu do 9 tysi, bo inaczej gasnie.... a moment w miare rozsadny ma gdziesz przy 14 tys.....
i jak milo byloby silnik wymieniac co 1000 km...


--------------------
Za szybko jechałem? Nie. Za nisko Pan leciał....
323 GTR user
Go to the top of the page
 
+Quote Post
unreall
post Wed, 13 Apr 2011 - 21:54
Post #14


Frequent User
Dołączył: Tue, 30 March 2004
Skąd: Warszawa





Bo łatwiej osiągnąć moc z pojemności niż z obrotów.
Jeśli chcemy stworzyć szybkoobrotowy silnik musimy się liczyć z:
-maksymalnym obniżaniem wagi ruchomych części silnika (szczególnie tych posuwających się ruchem posuwisto zwrotnym)
1. brak hydrauliki w zaworach -> bardzo niewygodne w użytkowaniu i serwisowaniu pestki :-).
-krótkimi wykorbieniami wału korbowego-> niski moment obrotowy
-niska żywotność silnika
-większe straty tarcia

w zamian za to zyskujemy niższą masę.

Tylko w motocyklu i samochodach do sportu wyczynowego to gra warta świeczki
w innym przypadku lepiej wykorzystać po prostu większy silnik (o większej pojemności)
lub turbo/kompresor
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzywaczewski
post Thu, 14 Apr 2011 - 11:17
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Wed, 23 September 2009
Skąd: Łódź





Tak jak Ci koledzy napisali - silniki wysokoobrotowe maja niski moment obrotowy. Daja duzo koni, ale to dzieki temu ze ten niski moment jest dosc rownomiernie rozlozony i nie spada przy coraz wyzszych obrotach.

Tylko ze motocykl wazy 100 - 200kg i nie potrzeba tak duzo Nm zeby go ruszyc.
A pokaz mi auta - nawet "sportowe" ktore waza ponizej 800kg wink.gif Wiekszosc wazy grubo powyzej 1200kg.

W samochodach jedne z "najszybszych" tlokow maja M-Power. Sprawdz ile taki silnik kosztuje.


--------------------
EJ20G, EJ253, C16SE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rennen
post Thu, 14 Apr 2011 - 11:41
Post #16


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: Faaker See ;)





CYTAT(szem @ Wed, 13 Apr 2011 - 21:30) *
nie muszą być to samochody dla zwykłego zjadacza, ale sportowe, takie jak lambo, ferrari itp. trwałość silnika, ok - trafny argument. ale jakos zwykli zjadacze chleba jeżdzący motocyklami sie na to godzą, więc sądzę, że amatorzy sportowych samochodów tez by przywykli. A takich samochodów po prostu brak. Czy kiedyś, czy dzisiaj. Czemu nikt nie próbował? Czemu tunerzy tego nie robią? A jednak silniki motocyklowe w samochodach sie z powodzeniem montuje, mamy tego przykłady nawet na naszym forum. Więc czy sa jeszcze jakies powody, poza trwałością?


Czy ty cokolwiek pojmujesz? Motocykl sportowy waży 150-200 kg, a nawet ultralekkie auto sportowe 800-900 kg. Generalnie silnik wolnossący może mieć średnią moc i średnio ciągnąć od niskich obrotów, małą moc i dobrze ciągnąć z niskich obrotów albo ogromną moc i nie ciągnąć wcale z niskich obrotów. Producenci próbują to zniwelować poprzez systemu typu twinport albo zmienne fazy rozrządu czy doloty zmiennej geometrii ale to jest walka z góry skazana na przegraną dopóki wałki rozrządu decydują o otwarciu zaworów. Zobacz nawet na auta z silnikami od motocykla takie jak repliki caterhama itp - zwykle trudno się nimi startuje bo masa pojazdu jest zbyt duża i występuje zamuła. Z tego samego powodu benzynowy silnik np w czołgu kręci się do 2500-3000 rpm wink.gif


--------------------
'93 e36 325i - kolejna próba :)
'94 e34 v8
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Thu, 14 Apr 2011 - 14:53
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





Przebieg rzędu 100 000km w motocyklu to zajebiscie dużo, a motocyklisci naprawdę zupełnie inaczej dbają o maszynę niż przeciętny kierownik samochodu. Do tego dochodzą upierdliwości jak wymiana oleju co 6000km, regulacja zaworów (bo hydrauliczne szklanki to rzadkość) co 18-24000.
Rozrząd przy tym jest na łańcuchu, a często łańcuch bywał pomiędzy środkowymi cylindrami, co nie jest bez wpływu na rozkład sił.
To tylko niektóre rzeczy, ktore w samochodach by nie przeszły ze względu na wygodę, hałas itd.

Gdyby silniki samochodowe były obliczone na taki przebieg i taki reżim serwisowy, to też by się mogły kręcić do 15000


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dobrus
post Thu, 14 Apr 2011 - 16:49
Post #18


Forum Homee
Dołączył: Sun, 20 July 2008





Szem, a jaką masz podniete w kreceniu silnika do 10k rpm ? bo ja wolę jak mi silnik jedzie od 1000obr a nie od 7000..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Misior
post Fri, 15 Apr 2011 - 10:50
Post #19


Forum Homee
Dołączył: Fri, 10 March 2006
Skąd: Małopolska





Dodam jeszcze ze raczej wiekszosc motocykli (mowie o scigaczach o ktore pytasz) nie pokonuje tyle kilometrow rocznie co samochody i dlatego mozna nimi dluzej sie cieszyc, a samochod ktory mialby maks przebieg 50-100kkm to 2-4 letnia zabawka.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 14:30