Shoutbox 0 nowych PW 


2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> MOTUL 20W60 - ile lat olej może leżakować przed zalaniem do silnika ?
Albert
post Sat, 31 May 2014 - 17:52
Post #1


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Mam beczkę oleju Motul, dostałem ją na wiosnę 2009 roku. Beczka stała cały czas w piwnicy w bloku nie otwierana. Jak ją dostałem to było w niej 3/4 oleju wiec była otwierana ale od 2009 roku już nie. Olej to to MOTUL 20W60 około 25 litrów.

Czy taki olej dalej nadaje się do silnika ? Auto będzie upalane na pojeżdźawkach. Nie jest jakoś ekstremalnie wysilone (Audi S2 2.2T - 300KM).

Co sądzicie ? szkoda mi wywalać tyle oleju.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 31 May 2014 - 17:52
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
wojti RAYLLE
post Sat, 31 May 2014 - 18:03
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Tue, 15 August 2006
Skąd: POMORZE





Proponowałbym napisać do producenta aby się upewnić, czy mozna go smiało wlać , bo juz był otwierany


--------------------
Usunięto komercyjną sygnaturę.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Sat, 31 May 2014 - 18:35
Post #3


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





nie jest to zła koncepcja !

mają na stronie w Polsce kontakt techniczny



--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Sat, 31 May 2014 - 19:36
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Jak masz go wylewać to daj znać do dupowozu zaleje....


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CZUCZU
post Sat, 31 May 2014 - 22:25
Post #5


Moderator
Dołączył: Thu, 21 August 2003
Skąd: Stalowa Wola





Wojskowi leją oleje 10 i więcej letnie i stary jak dymiły tak dymią. Większość producentów podaje dla standardowych olei 5 lat, niektórzy 7 tak pisze na opakowaniu.
DLa otwartych opakowań plastikowych producenci podają 2 lata od terminu otwarcia, ale nie mówimy o beczce, Lej i się nie przejmuj, a resztę handluj po znajomych
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Sat, 31 May 2014 - 22:43
Post #6


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





Nie jest przypadkiem tak, że olej w beczkach ma krótszy termin niż olej w butelkach ze względu na możliwość wystąpienia korozji w beczce?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bogdan9999
post Sun, 01 Jun 2014 - 00:27
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Mon, 19 September 2005
Skąd: Przasnysz





korozja w beczce z olejem silnikowym ? Żarty sobie robisz ?


--------------------
Probe 2.2 TURBO GT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tjwasiak
post Sun, 01 Jun 2014 - 00:31
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 15 October 2003
Skąd: Warszawa





Nie wiem czy sobie robi, ale jak chcesz to przyjedź do mnie i sam zobaczysz... Beczka Valvoline Durablend, nie żaden najtańszy syntetyk po 5,50 za litr.
A że stała sobie 3 lata po otwarciu - no cóż tak się zdarzyło, ale niestety olej nadawał się tylko do utylizacji. Ja ryzykować laniem cedzonego oleju do silnika nie zamierzam...


--------------------
question = ( to ) ? be : ! be;
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Sun, 01 Jun 2014 - 01:01
Post #9


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





CYTAT(Bogdan9999 @ Sat, 31 May 2014 - 22:27) *
korozja w beczce z olejem silnikowym ? Żarty sobie robisz ?

Tak, korozja w beczce z olejem silnikowym. Nie, nie robię sobie żartów. Masz jakiś konkretny argument za tym, że powyżej lustra oleju w beczce, która była już otwierana, nie ma prawa pojawić się korozja?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CZUCZU
post Sun, 01 Jun 2014 - 08:03
Post #10


Moderator
Dołączył: Thu, 21 August 2003
Skąd: Stalowa Wola





bogdan beczka castrola po 4 latach była skorodowana, wujek google to samo mówi
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 01 Jun 2014 - 08:15
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Albert z reguły Van't Hoffa wynika wprost odpowiedź na Twoje pytanie.

P.S. Nie spodziewałbym się korozji w beczce, ale od teraz po otwarciu będę traktował beczkę azotem.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Sun, 01 Jun 2014 - 09:51
Post #12


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Ze niby co z reguly wynika?


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 01 Jun 2014 - 10:18
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Że olej, który pracuje w silniku przez godzinę w temperaturze 120 stopni celsjusza zużywa się o tyle, o ile olej, który przeleżał w temperaturze 20 stopni celsjusza 7 lat. Jeżeli dodamy do tego fakt atmosfery jaką mamy w bańce w porównaniu do atmosfery silnika i chwilowych temperatur wyższych znacznie od 120 stC (szczególnie w silniku turbo) to szacunek może być w kierunku jeszcze większej ilości lat.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
fzhut
post Sun, 01 Jun 2014 - 11:26
Post #14


Frequent User
Dołączył: Tue, 20 December 2011





A dlaczego niby beczka miałaby nie skorodować ? Otwarta była, powietrze z różnymi czynnikami przyspieszającymi korozję się w niej znajdowało, a przecież nawet gdyby wewnętrzna powierzchnia była przehonowana (co byłoby jakimś sporym absurdem) to i tak olej sobie zgodnie z prawem powszechnego ciążenia spłynie, bo jakąś masę ma. Po drugie nowoczesne oleje, a już w szczególności te lepsze zawierają bardzo dużo dodatków uszlachetniających, myjących, wiskozatorów itp. Te wszystkie związki, w tym polimery ulegają degradacji z biegiem czasu, czyli na przykład wiskozatory które zapewniały jakąś tam lepkość kinematyczną Twojego oleju kilka lat temu dzisiaj mogą być już znacznie krótszymi łańcuchami i klasa lepkościowa oraz właściwości smarne ulegną znacznemu pogorszeniu. Jeśli nie ma korozji to do jakiegoś fiaciora 126p można zalać, do normalnego pojazdu który ma jeszcze pożyć bym czegoś takiego nie zalewał smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
E30 owner
post Sun, 01 Jun 2014 - 13:48
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Tue, 01 January 2013
Skąd: SAS garage :)





CYTAT(MadeInPoland @ Sun, 01 Jun 2014 - 09:18) *
Że olej, który pracuje w silniku przez godzinę w temperaturze 120 stopni celsjusza zużywa się o tyle, o ile olej, który przeleżał w temperaturze 20 stopni celsjusza 7 lat. Jeżeli dodamy do tego fakt atmosfery jaką mamy w bańce w porównaniu do atmosfery silnika i chwilowych temperatur wyższych znacznie od 120 stC (szczególnie w silniku turbo) to szacunek może być w kierunku jeszcze większej ilości lat.


To się trochę nie "klei". Skoro olej starzeje się przez 7 lat tak samo jak przez godzinę pałowania na torze to znaczyłoby że jest praktycznie dożywotni jeśli "leżakuje". Bo w jeden weekend zabaw na torze olej pracuje przez 4 godziny załóżmy - czyli według tego co piszesz już ma ważność 28lat w beczce. A od wymiany do wymiany takich weekendów samochód przejedzie powiedzmy 4, czyli olej miałby ważność 100lat??

Stara zasada wymiany oleju mówi, wymieniać olej co X km, lub co rok, więc według mnie olej który leżakuje tyle czasu w otwartej już kiedyś beczce, nadaje się do starego kapcia niż do podłubanej torówki.


--------------------
_http://400metrow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 01 Jun 2014 - 13:58
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Znam tą obiegową opinię, każdy prawie ją powtarza. Ale udowodnij mi to. Pokaż światu, że Van't Hoff i wszyscy chemicy po nim się mylą.
Ja nie mam doświadczenia z olejem 100 letnim, znam wiele zasad, które są mitami bez pokrycia. Bazuję na doświadczeniu innych i stąd odwołuję się do bardziej doświadczonych ode mnie i reguł powszechnie akceptowanych przez środowisko dzięki któremu m.in. przeczytasz ten post za chwilę będąc kilkaset km ode mnie. Masz ciekawą opinię, być może słuszną, ale podaj jakiś przekonujący dowód ponad to co mówi ten czy tamten z Twojej okolicy.

P.S. Nie twierdzę, że olej starzeje się tylko i wyłącznie w oparciu o zasadę Van't Hoffa w tym konkretnym przypadku. Jest wiele innych istotnych tutaj zmiennych, które sobie wyobrażam, ale nie znam konkretów empirycznych ujmujących to w jakikolwiek sposób.

Reasumując odpowiedź może podać tylko ten, kto wlał 100 letni olej lub 4 letni 20W60 motula i upalał na torze, reszta to tylko domysły i fantazje kto co myśli. Reguła empiryczna ogólna została przytoczona przeze mnie, na której ja oparłbym się w tym przypadku. Jeżeli ktoś zna lepszą to niech ją przedstawi.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tjwasiak
post Sun, 01 Jun 2014 - 14:04
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 15 October 2003
Skąd: Warszawa





A ja myślę że to relatywnie łatwo sprawdzić - wystarczy wysłać do zbadania 2 próbki oleju: jedną z tej beczki, drugą świerzego takiego samego oleju. Po uzyskaniu wyników wszyscy będziemy mieli jasność.


--------------------
question = ( to ) ? be : ! be;
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 01 Jun 2014 - 14:07
Post #18


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





To byłoby najlepsze. Ja mam świeżego motula 20W60 i mogę podesłać moją próbkę.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Sun, 01 Jun 2014 - 16:15
Post #19


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





W pon dzwonie do przedstawiciela zobaczymy co powie.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
fzhut
post Sun, 01 Jun 2014 - 16:24
Post #20


Frequent User
Dołączył: Tue, 20 December 2011





Trochę tych parametrów do zbadania macie...
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 01 May 2025 - 06:03