![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
Witajcie,
Mam pytanie dotyczące intercoolera. Przeglądam wszelkie posty na temat tuning intercoolera i nigdzie jeszcze nie znalazłem żadnego przykładu rozwiązania, żeby w intercoolerze zastosować schładzanie powietrza z systemu klimatyzacji. Czy takie rozwiązanie ma jakieś wady? Jeżeli tak, to dlaczego? Nie interesuje mnie tu aspekt ekonomiczny i podniesienie w ten sposób mocy silnika. Od dawna chodzi mi po głowie plan, żeby zastosować osobny system klimatyzacji do schładzania powietrza w intercoolerze podczas dużych obciążeń silnika. W tym wypadku chciałbym zbudować dodatkowy system klimatyzacji uruchamianej manulanie, ze sprężarka napędzaną elektrycznie. Parownik znajdowałby się w intercoolere. Jak mówiłem, nie interesuje mnie aspekt ekonomiczny. Technicznie jest to też do rozwiązania, tylko czy to jest bezpieczne dla silnika? Widzicie tu jakieś wady i zagrożenia? pozdrawiam |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan ![]() |
Podczas dużych obciążeń silnika jeśli odpalisz tą elektryczną klimatyzacje to pobór prądu będzie ogromny i silnik poprzez alternator będzie jeszcze bardziej obciążony, może lepiej spróbuj z intercoolerem wodnym z osobna chłodnicą tylko do niego.
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sat, 16 October 2010 Skąd: Grudziądz ![]() |
Sensowna budowa, to chyba tylko system z wodnym IC i chłodzenie płynu w zbiorniku " na zapas" do bardzo niskich temperatur i później wykorzystanie na jakas krótka gonitwę gdzie każdy dodatkowy koń się liczy. Ewentualnie może gdzies gdzie duzy procent jazdy nie na pełnej mocy i chwilowo zapotrzebowanie na 150% mocy i system skonfigurowany w stylu, że chłodzimy płyn jak silnik nie jest obciążony maksymalnie, a chłodzimy zasysane powietrz gdy potrzebujemy maksymalna moc, a wyłączamy w tym czasie obciążenie w postaci sprężarki. To tak teoretycznie... A w praktyce dodatkowa masa, skomplikowana budowa, kolejne podzespoły mogące ulec awarii nie przetarta droga i niepewny zysk ile to dokładnie da ....
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
No tak, te argumenty są sensowne, ale ...
W tym wypadku sytuacja jest inna, gdyż zastanawiam się nad dodaniem dodatkowego intercoolera chłodzonego systemem klimatyzacji za intercoolerem chłodzonym powietrzem. Sprawa dotyczy samochodu terenowego z silnikiem diesla, którego przypadłością jest przegrzewanie się i zbyt wysoka temperatura gazów wylotowych i stąd ten pomysł na zażegnanie problemu. System ma pracować w długim okresie czasu, nawet cały dzień podczas jazdy, nawet kosztem spadku mocy silnika. Stosowanie chłodnic wodnych jest ograniczone czasem, aż zbiornik z wodą nie osiągnie temperatury otaczającego powietrza. Dodawanie lodu do zbiornika, gdy jest się gdzieś w dzikich odstępach nie ma sensu. Ponadto zimą woda zamarza ... trzeba byłoby zbiornik opróżniać. Pomysł ze spryskiwaniem chłodnicy powietrznej wodą, żeby poprzez parowanie zabrać ciepło, też nie ma sensu. Miejsce na zainstalowanie dodatkowego systemu chłodzenia jest trochę pod maską. Kwestia tylko alternatora, który by wydolił. Dzięki Adam za podpowiedz To, że system będzie bardziej skomplikowany, to prawda, ale w przypadku jego awarii nie będzie miało to żadnego negatywnego wpływu na pracę silnika. Po prostu wróci ona do swojego oryginalnego stanu. Poza zasilaniem przez alternator, jest jeszcze kwestia wydajności systemu. Jeżeli temperatura na zewnątrz będzie miało ok 40 stopni, a uda się schłodzić powietrze dolotowe do silnika o 10, czy nawet 15 stopni, to będzie to już wystarczające. Więcej nie ma sensu, a poza tym obawiam się, że zbyt duża różnica temperatur może mieć wpływ na naprężenie na głowicy silnika i nawet być przyczyną pęknięć. Stąd nie zależy mi na osiągnięciu jakiś dużych wartości schładzania. Jak powiedziałem na początku, priorytetową sprawą jest obniżenie temperatury gazów wylotowych w czasie pracy silnika w gorące dni i podczas dużych obciążeń w terenie w długim okresie czasu. |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
A tu taka ciekawostka ...
Intercooler wodny, gdzie woda jest chłodzona przez wymiennik ciepła z klimatyzacji: http://www.speedhunters.com/2017/08/using-...r-boost-charge/ Po przejrzeniu amerykańskich stron o tuningu wiem że stosuje się to w kilku samochodach ... jak np: Mustang Shelby Może tędy jest jakaś droga? |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
Panowi ... myślę, że temat warto zamknąć.
Zbyt dużo problemów do rozwiązania zostaje i niejeden się poddał. Poniżej lik do artykułu ile byłoby problemów, żeby to rozwiązać "w garażu" Dzięki za opinie https://www.quora.com/Why-didnt-anyone-in-t...ir-conditioning |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 27 March 2009 ![]() |
Sensu to nie ma kompletnie - taki kompresor pobiera przy obciążeniu jakieś 3-6 kW. O tyle pomniejszasz moc silnika "na kołach".
Do tego całe sterownie (presostaty, wentylatory...) i potencjalna awaryjność w terenie. Moim zdaniem wystarczy więc dać wymiennik woda-powietrze zamiast intercoolera, a wodę schładzać w dużej chłodnicy. Jeśli woda ta będzie miała jakieś 40*C to przy odpowiednio dużym wydatku i odpowiednio dobranym nadmiarze wielkości chłodnicy w stosunku do IC powinno dać to pożądane efekty. Poza tym załatwianie termiki silnika intercoolerem to chyba zła droga - skoro głowica jest tak gorąca może lepiej rozważyć dobór innego termostatu i polepszenie chłodzenia całej jednostki niż wyczyniać kombinacje z IC? Wysoka temperatura spalin to raczej kwestia ustawień silnika, a nie wysokiej temperatury "ładunku". |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
User Dołączył: Tue, 26 August 2014 ![]() |
Może ja się nie znam, ale ciepło w silniku bierze się ze spalania paliwa a nie z temperatury gazów dolotowych. Chłodzisz powietrze dolotowe sprężarką, która pobiera moc z silnika. Jakby to działało to to by było perpetum mobile. Chłodzenie wody do intercoolera ma sens, bo chłodzi się wodę X czasu, a później przy bucie w podłogę sprężarka OFF i chłodzimy powietrze zimną wodą. Finalnie i tak silnik bardziej się grzeje, bo zużywamy paliwo na sprężarkę, ale w tej danej chwili mamy więcej koni. Bezurzyteczne w twoim przypadku. Zmień termostat że by się wcześniej otwierał, i daj dużą chłodnicę z wiatrakami na włącznik. Masz problem z temperaturą bo butujesz auto, a nie zapewniasz wystarczającego chłodzenia prędkością samochodu.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
Tak, to się wszystko zgadza. Przy czym zauważ, że samochód terenowy ma całkiem inną charakterystykę pracy, niż sportowy. Tutaj nie ma dużych prędkości w czasie jazdy terenowej i intercooler powietrze-powietrze jest mało użyteczny, więc jednym ze sposobów obejścia tego jest zamontowania wiatraka na intercoolerze.
Z silnikiem, który posiadam jest to stary problem i australijczycy właśnie w ten sposób go rozwiązali, ale i tak nie zejdzie się poniżej temperature otoczenia, co w przypadku 40+ na zewnątrz może być problematyczne dla tego silnika. Nigdzie natomiast nie znalazłem rozwiązania opartego na intercoolerach wodnych, choć i tu jest bardzo łatwo to rozwiązać poprzez wykorzystanie wody w zbiorniku, który ma około 50l pojemności. To tez nie jest problem, tyle, ze wracamy znowu do problemu niemożności schładzania poniżej temperatury otoczenia. Temperatura gazów wylotowych jest ściśle powiązana z temperaturą powietrza na wlocie, wartością opałową paliwa, ciepłem właściwym i masowym natężeniem przepływu powietrza. Ekspertem w zakresie termodynamiki nie jestem, ale coś tam wiem. Fakt, że jeżeli obniżymy temperaturę na wlocie o 30-50 stopni nawet, to na wylocie i tak będzie gorąco Problem jest jeszcze tego rodzaju, że jak radekrp90 zauważył, należy schłodzić silnik przez lepszą chłodnicę cieczy, dopasować ciśnienie doładowania. To wszystko się zgadza. Ale istotą obniżenie temperatury powietrza na dolocie do tego konkretnego silnika ma być maksymalne zabezpieczenie silnika przez przegrzaniem, a niska temperatura dolotu ma być tylko jedna ze składowych całego systemu. Z tego co widzę, to jest to jednak najbardziej skomplikowana i najdroższa finansowo i czasowo opcja, a efekty niepewne. Nie ma co w nią wobec tego wchodzić. dzięki Panowi za info! pozdrawiam |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan ![]() |
Napisz proszę jaki to samochód i co za silnik tam siedzi. Jak sam napisałeś z IC wodnym będzie problem z schłodzeniem poniżej temp. otoczenia, ale mimo tej wady moim zdaniem warto wziąć taki układ pod uwagę. Ogromnym plusem takiego układu jest prostota budowy, a z przewymiarowaną chłodnicą powinno fajnie działać. Producenci często dają budżetowe rozwiązania więc może nie warto aż tak kombinować jak ty chcesz. A co do twojego rozwiązania z klimą to tak jak pisałem napędzenie tej klimatyzacji będzie wymagało od silnika jeszcze większego obciążenia. Zastanawiam się nad mocą takiego układu bo przecież silnik podczas pracy pochłania ogromne ilości powietrza.
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
To Nissan Patrol z silnikiem 3.0 tDi. Symbol silnika ZD30. To bardzo sławna konstrukcja wśród "patrolowców", nie lubiana ze względu na jego wybuchowy charakter. Ze względu na przegrzania częstym przypadkiem były i sa wybuchające głowice, wypalone tłoki. Uważam, że całkiem niesłusznie ten silnik jest tak niedoceniany w Polsce. Jest to całkiem udana konstrukcja, która doskonale się sprawdza np: w Renault Master. Problem jest w konstrukcji osprzętu do niego. Nie był przemyślany i stąd trzeba poprawiać fabrykę, ale to wszystko się sprawdza po dokonaniu zmian. Trzeba tylko wiedziec co i jak. No i trzeba dbać o ten silnik, poświęcać mu więcej uwagi, niż tylko lać paliwo.
Właśnie porozmawiałem z kilkom kolegami i intercooler woda-powietrze ma szansę powodzenia. Można go wykorzystać bez niedużych nakładów finansowych. Kwestia zamontowania tylko zbiornika na wodę do mycia o pojemności 50l A potem tylko pompa, zaworek i intercooler w-p. To ma szansę powodzenia. Rozwiązanie z klimą to za dużo dłubania, a po drodze może i wiele problemów do rozwiązania. Mając czas można się pobawić, wiec nie mówię, że "nie" ;-) Może kiedyś ... |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan ![]() |
Czyli mamy intercooler nad silnikiem wiec nic ciekawego. Jak dasz wodny IC to w porównaniu do serii będzie niebo a ziemia. Moja propozycja takiego układu składała by się z następujących elementów:
-Intercooler wodny -elektryczna pompa obiegowa -zbiorniczek wyrównawczy z jakiegokolwiek auta -chłodnica jak ma być konkretnie to najlepiej miedziana, znajdziesz coś takiego pod hasłem skraplacz parownik do klimatyzacji -wentylator na chłodnice wody -czujnik temp. płynu np. termopara typu K -czujnik temp. dolotu za IC np. termopara typu K -elektryka czyli bezpieczniki, przekaźniki do włączania wentylatora, jakiś sterownik regulator temp, wskaźniki do kabiny itp. -pierdoły typu mocowania, węże, opaski |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
Dzięki Adam,
Tak, Nissan skopał to całkowicie. O ile samochód mechanicznie jest pancerny, to system sterowania silnikiem jest niedopracowany. Pomyśle i pod tym kątem, choć to może być trudne z powodu braku miejsca z przodu samochodu. Oryginalna chłodnica silnika ma 35mm grubości i 1 wentylator. Moja ma 85mm i 2 wentylatory. Może nie być miejsc na dodatkową chłodniczkę z wentylatorem. Ale zobaczę co jest dostępne na rynku i może coś porzezbię. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan ![]() |
http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_3.jpg
http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_4.jpg http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_1.jpg Nie ma rzeczy niemożliwych, można wykorzystać jeszcze bagażnik dachowy i tam wrzucić jakiś wymiennik. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Super User Dołączył: Mon, 18 May 2009 Skąd: Gm. Głogówek ![]() |
Dodge Demon ma taki bajer
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 23 July 2005 Skąd: Nowy Jork / Choszczno ![]() |
Oskar1974 masz może fotki takiego silnika z przodu i z tyłu ? Ostatnio kolega pokazał mi fajny patent w silniku w którym jest problem z przegrzewaniem się głowicy. Mianowicie wykręcił śrubę konstrukcyjną z tyłu głowicy i tam dał powrót wody z silnika do chłodnicy. W oryginale woda wchodziła jedną stroną silnika i wychodziła drugą, przez co obieg z tyłu silnika był słaby. Może takie rozwiązanie pomogło by w Twoim przypadku
-------------------- 97 Ultra White SC300 + 2JZ VVTi + GT35R + 6 speed
98 Smaragd schwarz SL500 08 S500L |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 27 March 2009 ![]() |
Tak jak piszą powyżej. Do silnika z dużą głowicą dobry termostat, wymuszony obieg i przewymiarowana chłodnica (lub nawet chłodnice). Chłodzenie powietrza w IC wodnym z również przewymiarowaną chłodnicą i na osobnym obiegu oczywiście (tak to robi np VW).
Schodzenie z temperaturą na dolocie nie ma większego sensu z punktu widzenia termiki silnika co więcej pogarsza naprężenia w samej głowicy, a chłodne powietrze ma znaczenie głównie w odniesieniu do gęstości powietrza i mocy/momentu obrotowego, a nie przegrzewania lub nie silnika. Silnik ma być chłodzony cieczą chłodzącą, a nie powietrzem w kolektorze dolotowym. |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
Oskar1974 masz może fotki takiego silnika z przodu i z tyłu ? Ostatnio kolega pokazał mi fajny patent w silniku w którym jest problem z przegrzewaniem się głowicy. Mianowicie wykręcił śrubę konstrukcyjną z tyłu głowicy i tam dał powrót wody z silnika do chłodnicy. W oryginale woda wchodziła jedną stroną silnika i wychodziła drugą, przez co obieg z tyłu silnika był słaby. Może takie rozwiązanie pomogło by w Twoim przypadku Hej, Zdjęć takich nie mam, ale może znajdziesz interesujący Cię widok gdzieś na zdjęciu w sieci. Nigdy nie rozbierałem tego silnika, więc nie mogę sie wypowiadać, ale gdzieś na forach mi się obiło, że kanały w środku nie są za duże. Gdybym miał taki silnik na warsztacie, to bym go rozebrał co do śrubki, ale nie mam i nie chcę kombinować. Skoro ten silnik od 20 lat sprawia problem lepszym ode mnie, to ja nic lepszego nie wymyślę ;-) |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 26 March 2018 ![]() |
http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_3.jpg http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_4.jpg http://extrem4x4.pl/images/stories/tt/tt_y...chlodnica_1.jpg Nie ma rzeczy niemożliwych, można wykorzystać jeszcze bagażnik dachowy i tam wrzucić jakiś wymiennik. Tak, chłopaki z EXTREME4X4 od lat robią dobre rzeczy. Wszystko można! nawet i ciekłym azotem chłodzić, tylko wszystko zależy od kosztów i celu. Na zdjęciach powyżej chłopaki poszli w wyczyn i tutaj można tak zrobić. Mój Patrol to samochód i na co dzień i na wyprawy. Tam musi być miejsce na graty i ma być niezawodny ;-) |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 23 July 2005 Skąd: Nowy Jork / Choszczno ![]() |
![]() jeśli znalazłem zdjecie właściwej głowicy, to jeśli pod tą śrubą są kanały wodne, to to jest rozwiązaniem mojego pomysłu. Wyprowadzając wodę tym miejscem wymusisz obieg cieczy przez cała głowicę. -------------------- 97 Ultra White SC300 + 2JZ VVTi + GT35R + 6 speed
98 Smaragd schwarz SL500 08 S500L |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 30 April 2025 - 07:39 |